- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Rechten en financiën rondom een film
Rechten en financiën rondom een film

jassonn
-
- 5303 berichten
- 3076 stemmen
Ik vroeg me af hoe het zit met de financiële zaken rondom een film,en dacht misschien weten jullie daar wat vanaf.
1.Hoe worden de opbrengsten van een film in de bioscoop berekent(zijn de bedragen in de boxoffice de netto-opbrengst of is dat gewoon de bruto opbrengst van het aantal verkochte kaartjes?
2.Krijgt een acteur/actrice vooraf of achteraf betaalt?
(en hoe als de film geflopt is en er zijn vele miljoenen afgesproken)?
3.Hoe zit het met de verkoop en verhuur van de DVD/VHS,krijgt een acteur/actrice/componist/schrijver etc. ook een deel van de opbrengst?
4.En gaat dat voor altijd door (iedere keer als de film verkocht of verhuurt wordt ook al is de film al jaren uit),of zit daar een tijd aangebonden?
(Stel dat bijv.Double Indemnity op DVD wordt gereleased,krijgen de acteurs/actrice's (bij inmiddelsde overlijden evt. de nabestaanden)
dan als nog een percentage van de opbrengst?
5.En hoe zit dat als de film (ergens in de wereld) op televisie wordt uitgezonden,word daar ook voor betaald(aan de acteur/actrice etc.)? En mag een zender de film dan zo vaak uitzenden als ze willen,of gaat dat per keer?
6.Van wie is een film eigenlijk(als je dat zo kunt stellen)?Van de regisseur,de producer of de filmmaatschappij?
(En wat doet een producer nou eigenlijk)?
7.Gaat de opbrengst van de Cd-verkoop van een soundtrack/filmscore regelrecht naar de componist of wordt dat ook gedeeld?
8.Bij wie liggen de rechten van een score/soundtrack?
(Blijft de score altijd van de componist of koopt een filmmaatschappij de rechten over)?
9.Stel ik ben een regisseur en wil op/van een film een vervolg of remake maken,kan dat zomaar of moet je daar ook bepaalde rechten over betalen(bijv. voor het gebruik van namen van hoofdpersonen en de titel etc...)?

cornelis
-
- 4741 berichten
- 671 stemmen
Is wel zo'n beetje een van de meest ingewikkelde zaken. Auteursrecht en dergelijks is buitengewoon ingewikkeld, en al helemaal bij film.
1.Hoe worden de opbrengsten van een film in de bioscoop berekend (zijn de bedragen in de boxoffice de netto-opbrengst of is dat gewoon de bruto opbrengst van het aantal verkochte kaartjes?
Bruto. Daar moet dus een heleboel van af; het deel voor de bioscoopexploitant (het theater), de marketing- en distributiegelden, etc.
En pas op, daarover geplubliceerde cijfers zijn zelden compleet. De cijfers van in NL uitgebrachte films kun je bijvoorbeeld zien op www.nfc.org[/url]. In die wereld wordt gerekend in geld, en niet in aantal bezoekers; dat maakt het soms wat lastig refereren.
(en hoe als de film geflopt is en er zijn vele miljoenen afgesproken)?
Normaal is vooraf. De echte steracteurs/trices en sterregisseurs, en soms ook andere crew kunnen, afhankelijk van hun status, daar bovenop ook nog percentages van de netto winst bedingen.
Eigenlijk alleen als vooraf die percentages netto-winst zijn bedongen. Al ligt het voor schrijvers vaak ingewikkelder.
(Stel dat bijv.Double Indemnity op DVD wordt gereleased,krijgen de acteurs/actrice's (bij inmiddelsde overlijden evt. de nabestaanden)
dan als nog een percentage van de opbrengst?
Dat zal afhankelijk zijn van de bepalingen in een contract.
Acteurs enkel als er netto winst is waarin contractueel wordt meegedeeld.
Ze kopen het recht tot uitzending, eventueel met een x aantal herhalingen.
(En wat doet een producer nou eigenlijk)?
Ja, van wie is die film nou eigenlijk. Voor juridische en economische wetgeving is dat de produktiemaatschappij. Maar die verkoopt het recht om de film in een bepaald territorium uit te brengen aan een distributiemaatschappij.
Een producer produceert de film. Er zijn nogal wat soorten producers, maar in feite is DE producer, de oppermanager van de film.
Meestal wordt een film natuurlijk gezien als zijnde van de regisseur, immers de artistiek verantwoordelijke voor het geheel. Maar die heeft niet zomaar de rechten, uitzonderingen en de Groten der Aarde daar gelaten.
Voor zover ik weet valt dat onder internationaal auteursrecht. Daarmee profiteren componisten over het algemeen uitzonderlijk goed van internationale releases.
(Blijft de score altijd van de componist of koopt een filmmaatschappij de rechten over)?
Ze kopen het gebruik ervan af, maar een deel van de rechten blijft onvervreemdbaar bij de componist.
Daar moet je rechten voor betalen. Remake-rechten.

jassonn
-
- 5303 berichten
- 3076 stemmen
Kun je als reggiseur/schrijver etc. ook verbieden dat er een vervolg op jou film gemaakt wordt?

neo
-
- 15379 berichten
- 9118 stemmen
De fees die een componist ontvangt hangt sterk af van om wat voor soort ding het gaat.Iemand als John Williams zit zo rond de de 360.000 dollar voor een grote hollywood film. Gemiddeld krijg een niet credit-waardige componist voor bijvoorbeeld een tv serie score slechts rond de 2000/3000 dollar. Overigens is het waar dat de rechten altijd voor een gedeelte bij de componist blijven liggen. Het probleem met cd opbrengsten is de de zogenoemde fuserings cd (artiesten songs plus wat filmscore), wat het nogal moeilijk kan maken.

Wouter
-
- 18568 berichten
- 2957 stemmen
Kun je als reggiseur/schrijver etc. ook verbieden dat er een vervolg op jou film gemaakt wordt?
Dat hangt er van af wat er in je contract staat.

cornelis
-
- 4741 berichten
- 671 stemmen
Eenieder die de (remake-)rechten op een film heeft, moet daarvoor toestemming verlenen. Of een schrijver of regisseur die rechten heeft, is per project verschillend.

cornelis
-
- 4741 berichten
- 671 stemmen
De fees die een componist ontvangt hangt sterk af van om wat voor soort ding het gaat.Iemand als John Williams zit zo rond de de 360.000 dollar voor een grote hollywood film.
Voor het schrijven en produceren van de muziek, neem ik aan. Bij een buitenlandse distributie van de film pakt een componist bij mijn weten opnieuw pecunia, bij TV-uitzending weer, etc.

jassonn
-
- 5303 berichten
- 3076 stemmen
De fees die een componist ontvangt hangt sterk af van om wat voor soort ding het gaat.Iemand als John Williams zit zo rond de de 360.000 dollar voor een grote hollywood film. Gemiddeld krijg een niet credit-waardige componist voor bijvoorbeeld een tv serie score slechts rond de 2000/3000 dollar.
Magertjes zeg,ik had verwacht dat er wel wat meer in zat.

cornelis
-
- 4741 berichten
- 671 stemmen
Magertjes zeg,ik had verwacht dat er wel wat meer in zat.
Het gaat hier om een gemiddeld bedrag voor een TV-serie. Beetje lastig vergelijken, maar neem een aflevering van een soap, die doen ze in een uur of 2, dan is het prima dacht ik zo.

neo
-
- 15379 berichten
- 9118 stemmen
Voor het schrijven en produceren van de muziek, neem ik aan. Bij een buitenlandse distributie van de film pakt een componist bij mijn weten opnieuw pecunia, bij TV-uitzending weer, etc.
dat is inderdaad het basis bedrag voor alleen het componeren ervan.

neo
-
- 15379 berichten
- 9118 stemmen
Het is trouwens ook zo dat tv series soms zo weinig vereisen, neem zoals al eerder genoemd een soap. Veel dezelfde melodieen steeds weer gebruikt, met altijd dezelfde underscore (veelal dezelfde tonen, bedoeld als spanningsmuziek). Toch hebben series vaak kwaliteitsmuziek, neem Band of Brothers, alle verschillende star trek series...

cornelis
-
- 4741 berichten
- 671 stemmen
Dan is het inderdaad gauw verdiend.
Omgezet, nog lang niet verdiend....!!!

speedy23
-
- 18926 berichten
- 14043 stemmen
Over financiën rond een film, is het waar dat een videotheekuitbater zeer veel betaald voor één kopie van een film, en zo ja waarom?

cornelis
-
- 4741 berichten
- 671 stemmen
Over financiën rond een film, is het waar dat een videotheekuitbater zeer veel betaald voor één kopie van een film, en zo ja waarom?
Omdat-ie daarmee het recht koopt het ding te verhuren.

U-96
-
- 11870 berichten
- 1758 stemmen
Ik vraag me af.. Er zijn de laatste tijd veel DVD-recorders in opkomst.. Iemand kan zo een film van tv opnemen (ook zonder reklame), en heeft in feite dan die film in z'n bezit.. Hoe zit het daarbij..?
Kopieëren is ook zoiets.. Wat gebeurt er al je daardoor op word betrapt..?

cornelis
-
- 4741 berichten
- 671 stemmen
Het in bezit hebben van een film is iets heel anders dan het recht een exemplaar commercieel te exploiteren (bijvoorbeeld door middel van verhuur).
Kopiëren
In de wet staat dat u voor eigen oefening, studie of gebruik een enkele kopie mag maken van bijvoorbeeld boeken, cd’s, films en tijdschriften. Helemaal gratis en zonder eerst toestemming te hoeven vragen. U mag geen kopie maken van een heel boek tenzij dat niet meer verkrijgbaar is bij de uitgever. Korte (tijdschrift)artikelen mogen wél in hun geheel gekopieerd worden. Dit geldt ook voor een cd of film.
Zie link voor een uitgebreidere tekst.
Let op: dit betreft de Nederlandse wetgeving. In het buitenland is dat over het algemeen heel anders geregeld.
Overigens hebben we hier een tijd terug een buitengewoon lange draad aan gewijd.

Noud
-
- 513 berichten
- 1024 stemmen
Hoi,
Mag je de film An Inconvenient Truth met Al Gore, voor het grote publiek laten zien. Zonder dat er rechten op worden uitgeleend, omdat je het aan derden zal laten zien. Voor een project voor de basisschool wil ik een deel van de film laten zien.
Wie weet dat zeker en waar staat dat bevestigt?
Merci

John Milton
-
- 19777 berichten
- 10898 stemmen