• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.968 gebruikers
  • 9.370.253 stemmen

Verschil in bioscoop en DVD/BR-versie

zoeken in:

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Misschien kan dit beter in een ander topic, maar ik kon het niet vinden.

Vandaag de DVD-versie gezien van Annette . Het viel me natuurlijk op dat de schijfversie toch wel op veel fronten afwijkt van de schermversie. Dit zie ik best vaak en eigenlijk steeds vaker.

Vroeger had je gewoon een film, en dat was dan een film.

Later kreeg je de flauwekul van extended versions. Tegenwoordig is het blijkbaar al gemeengoed om een film behoorlijk te verhaspelen voor die op schijf gezet wordt.

Waarom doet men dit? Ik voel me als bioscoopganger bekocht als later blijkt dat de film eigenlijk beter anders had kunnen zijn. Bij extended versions ben ik dan gewoon genaaid, maar bij andere versies, zoals deze van Annette, ben ik zelfs van slag. Was de regisseur het niet eens met de bioscoopversie? Is het een marketingtruc? Of wat?

Als je een boek schrijft, dan ga je toch ook niet verschillende versies uitbrengen?

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

Er zijn toch diverse boeken in verschillende versies uitgebracht. The Hobbit, A Clockwork Orange en The Stand zijn de eerste die bij me opkomen. The Hobbit is door Tolkien herschreven zodat het qua toon beter bij Lord of the Rings paste, bij A Clockwork Orange heeft de Amerikaanse uitgever het laatste hoofdstuk geschrapt en van The Stand werd 12 jaar later een uncut versie met 300 pagina's extra uitgebracht.

Maar ik kan nergens iets terugvinden over een alternatieve versie van Annette, wat is het verschil en waar is deze versie te zien/krijgen?

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Eigenlijk ken ik maar 1 boek dat door de schrijver verandert is, en dat is "In de mist van het schimmenrijk" van Willem Frederik Hermans.

Dat was een boekenweekboek, en later werd het uitgegeven als "Madelon, in de mist van het schimmenrijk". Het was uitgebreider, en het leverde Hermans wat geld op.

Al de voorbeelden van Skinny_tie keur ik af. Het zijn ofwel boeken die zonder de schrijver vervormt zijn, ofwel boeken die met goedkeur van de schrijver vervomt en vernaggelt zijn. Maar geen enkel voorbeeld van een boek dat met goedkeuring van de schrijver uitgebreider, omvattender en grootser is gemaakt.

Een schrijver zou zich toch ook kapot schamen voor zo'n actie? Knut Hamsun die een toffere versie van "Honger" (Sult) gaat promoten, Mulisch die van "Twee Vrouwen" opeens "Drie Vrouwen" gaat maken.

bij Annette is er gewoon al heel snel, namelijk in het begin, verschil te zien in de presentatie. In hoe de hoofdrolspelers en de acteurs opkomen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.