- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Wel of geen ondertiteling?
Wel of geen ondertiteling?

msLynch
-
- 78 berichten
- 493 stemmen
Yes, als ik ze niet in de bioscoop zie, kijk ik (Engelstalige) films zonder ondertiteling (: het leidt me idd te vaak af van het beeld.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
In Film > Algemeen > Bioscopen zonder ondertitelingen:
Weet iemand er ergens een bioscoop is in Nederland waar je films kan kijken zonder ondertitelingen? Ik wil graag Monsters University kijken in 3D maar dan wel zonder ondertitelingen. Ondertitelingen zijn kut en vooral in 3D dan is het al helemaal tergend.
Mee eens. Zou dolgraag 3d zonder ondertitels willen zien. Vind ze erg storend en in conflict met hetgeen 3d beoogd.

Montorsi
-
- 9674 berichten
- 2341 stemmen
Heb eigenlijk altijd Engelse subs aan staan. Ook voor Engelstalige films dus. Feitelijk kijk ik amper naar de ondertiteling, maar vind het wel zo makkelijk als ik net een woord niet mee krijg om dan eventjes omlaag te kunnen kijken. Dan ben ik minder afgeleid dan wanneer ik bepaalde (delen van) zinnen niet helemaal begrijp.
Met anderstalige films is het natuurlijk niet anders. Daar spreek ik de andere talen niet of niet goed genoeg voor.

Onderhond
-
- 87458 berichten
- 12524 stemmen
Vooral bij Britse films wil het toch wel handig zijn. Niet dat je hele zinnen zit te lezen, maar laatst bij A Field In England kon ik het amper volgen, met Engelse subs erbij was het een eitje (en dan gaat het vaak ook maar om een paar woordjes die een enorm verschil maken.
Nederlandse subs (sorry AHWA) hoeven voor mij niet.

Montorsi
-
- 9674 berichten
- 2341 stemmen
Nederlandse vertalingen, en dan met name als het om woordgrappen en gezegdes gaat, zijn doorgaans verschrikkelijk.

MRDammann
-
- 660 berichten
- 3511 stemmen
Mijn kennis van het Engels is helaas niet goed genoeg om Engelse ondertitelingen te volgen. Vooral bij wat meer complexere films heb ik moeite om het dan te volgen. Dus Nederlandse ondertiteling, ja.

AHWA
-
- 16917 berichten
- 1267 stemmen
Nederlandse vertalingen, en dan met name als het om woordgrappen en gezegdes gaat, zijn doorgaans verschrikkelijk.
Dat valt wel mee, hoor, maar dan moet je wel naar goede Nederlandse ondertiteling kijken. En woordgrappen zijn nu eenmaal het moeilijkst om te vertalen, soms zelfs onmogelijk.
Leuke uitdaging. Probeer maar eens iets te verzinnen voor de ondertiteling van dit filmpje, Symphony in Slang - SchoolTube , en dan vanaf 1.25 ong.

Montorsi
-
- 9674 berichten
- 2341 stemmen
Zal vast niet makkelijk zijn inderdaad. Daarom heb ik ook een voorkeur voor Engelse ondertiteling, daar ga je niet zo snel de mist in. Maar over het niveau van NL-retailsubs ben ik niet te spreken over het algemeen, het spijt me. Van de week ook weer bij een Twilight-deel, wat soms ook echt als een tang op een varken sloeg.

AHWA
-
- 16917 berichten
- 1267 stemmen
Er worden zeker fouten gemaakt, hoor. Dat ontken ik ook niet. In The Dark Knight Rises zaten ook enkele lelijke missers, maar ik meen dat de vertaler het moest vertalen aan de hand van een geluidsbestand. Geen video, dus alle beeldinformatie gaat dan verloren, en dat maakt het toch wel een stuk lastiger.
En bij Twilight zijn de dialogen gewoon slecht, daar kan de vertaler weinig aan doen

Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Altijd fascinerend hoe 'fuck' wordt vertaald, weten ze hier in NL echt vanalles van te maken. Verder kijk ik films vrijwel altijd met NL subs.

Montorsi
-
- 9674 berichten
- 2341 stemmen
En bij Twilight zijn de dialogen gewoon slecht, daar kan de vertaler weinig aan doen
Dat zal ik niet betwisten, maar nog buiten dat had de vertaler het regelmatig bij het verkeerde eind. En dan heb ik het niet over een vertaalfoutje maar structureel woorden met meerdere betekenissen verkeerd interpreteren.

Shinobi
-
- 4299 berichten
- 2536 stemmen
Altijd fascinerend hoe 'fuck' wordt vertaald, weten ze hier in NL echt vanalles van te maken.
Haha, inderdaad. Al valt het me wel op dat het bij sommige films gewoon één op één wordt vertaald.
Zelf kijk ik het liefst met Engelse subs, omdat het zo beter overkomt.

AHWA
-
- 16917 berichten
- 1267 stemmen
Tja, 'fuck' is nu eenmaal geen Nederlands woord. Het mag dan misschien wel ingeburgerd zijn net als 'shit', maar ik denk toch dat als je je teen stoot, dat je eerder 'kut' of 'gvd' roept dan iets Engels.

FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3308 stemmen
maar ik denk toch dat als je je teen stoot, dat je eerder 'kut' of 'gvd' roept dan iets Engels.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Tja, 'fuck' is nu eenmaal geen Nederlands woord. Het mag dan misschien wel ingeburgerd zijn net als 'shit', maar ik denk toch dat als je je teen stoot, dat je eerder 'kut' of 'gvd' roept dan iets Engels.
Ik roep dan zelf shit, auw of kutkutkut. Zeker shit is wat mij betreft is het volledig ingeburgerd. Overigens is shit of fuck roepen in Engeland een veel grovere krachtterm dan het in Nederland is. Tijdens het flipperen riep ik ooit constant shit, werd daar toen heel raar aangekeken.

Ajax&Filmfreak
-
- 3298 berichten
- 3680 stemmen
Bij Filmdragers en apparatuur > Algemeen > Welke film(s) heb je als laatst aangeschaft #3:
Zou eventueel toch ook de Engelse subs er onder duwen? Maar het is wat je fijner vind uiteraard.
Ik ben van mening dat ik zonder de nederlandse vertaling erbij, niet dezelfde emoties bij een film krijg, omdat je moeder taal daar een behoorlijke invloed op heeft.

Kondoro
-
- 11297 berichten
- 2757 stemmen
Ik ben van mening dat ik zonder de nederlandse vertaling erbij, niet dezelfde emoties bij een film krijg, omdat je moeder taal daar een behoorlijke invloed op heeft.
Akkoord. Kijk zelf ook het liefst met de Nederlandse ondertiteling.

comely
-
- 310 berichten
- 60 stemmen
Liever ondertiteling voor nederlandstalige films. Kan ze niet eens meer volgen.

mjk87 (moderator films)
-
- 14019 berichten
- 4265 stemmen
Hoe komt dat toch: al die fouten in de ondertiteling? - NRC
Ondertitels zijn, zoals iedereen weet, ook niet altijd zaligmakend.

Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Dat hele verhaal rond een onder druk staande markt, downloads et cetera geloof ik gelijk, maar er is natuurlijk veel meer aan de hand. De Nederlander kan geen Nederlands meer. Dat zie je overal terug, zelfs bij schrijvende beroepen. Triest maar waar.
Ik kijk het liefst met Engelse ondertiteling. Bij Nederlandse ondertiteling zit ik me alleen maar te ergeren, maar zonder ondertiteling dwalen m'n gedachten snel af.

mjk87 (moderator films)
-
- 14019 berichten
- 4265 stemmen
En dan soms ook geen kennis van de Amerikaanse cultuur. Ik had ooit een film (in de bios) waarin een junior als eerstejaars werd vertaald.

Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad. Ik geloof ook niet dat het tegenwoordig nog gecheckt wordt. Even snel vertalen en hop, door. Vooral bij de blockbusters. Bij Café Society viel het me gewoon op dat ik weinig taalfouten zag, bij dat soort films lijkt er nog wel aandacht naar uit te gaan.

skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Ik moet denken aan Trust , waarin 'tween' vertaald werd als 'twintiger', als je het al niet weet lijkt het me door de context van de film toch wel duidelijk.

Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Het ergste zijn nog die doordeweekse komedies op Veronica. Ik begrijp gewoon niet hoe mensen die geen Engels kunnen daarom kunnen lachen, elke grap wordt wegvertaald.