- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmtijdschriften
Filmtijdschriften
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Redactie Cahiers du cinema dient ontslag in - Filmkrant
De voltallige redactie van het gerenommeerde Franse filmblad Cahiers du Cinema stapt op uit onvrede over de nieuwe eigenaar. Reden: de onafhankelijkheid is volgens de redactie in het geding nu de nieuwe eigenaren, waaronder acht filmproducenten, het blad willen degraderen tot een ‘chic’ en ‘vriendelijk’ blaadje.
De redactie van het gerenommeerde Franse filmblad Cahiers du Cinema is opgestapt. Volgens de vijftienkoppige redactie is van onafhankelijke filmkritiek geen sprake meer nu het tijdschrift sinds een maand in handen is van een nieuwe eigenaar, die onder meer bestaat uit bankiers, tech-ondernemers en producenten.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Damn, dat is niet niets. Ook niet het eerste de beste blad. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
In Vlaanderen is er een nieuw filmtijdschrift: Nieuw Vlaams filmmagazine Humbug gelanceerd - Vertigo - vertigoweb.be
Voorlopig enkel digitaal, in het najaar ook op papier.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Dapper, blijkbaar zien ze wel een ruimte na het stoppen van Filmmagie maar heb er toch een beetje mijn twijfels bij. Van Vertigo zelf gaat eindelijk ook eens een nieuw nummer verschijnen! Ik had rond de kerstdagen een abonnement genomen om ze een hart onder de riem te steken maar ze waren blijkbaar gewoon compleet opgehouden.. In tegenstelling tot Filmmagie trouwens die zich nog focusten op VOD etc, maar qua communicatie naar hun abbonees kan Vertigo nog wel een tandje bijsteken. Het stond namelijk nergens aangegeven dat ze even een break hadden en reageren op mails is ook niet hun sterkste kant, wel een tof magazine trouwens. Filmmagie was me iets te elitair aan het worden na hun lay-out change.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
In Nederland hebben we filmkrant nog maar sinds filmvalley mislukte heeft niemand meer een poging gewaagd. Het kerkhof van de filmbladen is enorm in Nederland. Volgens mij zijn liggen er inmiddels meer dan tien titels op (sowieso Skrien, Cut, Skoop, Film Magazine, Filmvalley, Movie, Movies en langer geleden ook nog wel wat andere titels). Er zijn er zelfs geweest waar maar één nummer van verscheen. Naast de gratis filmkrant en Preview is er geen ruimte in de markt blijkbaar. Tenzij iemand echt van zijn geld af wil gaat het er hier nooit meer van komen.
Gehenna
-
- 657 berichten
- 6728 stemmen
In Nederland hebben we filmkrant nog maar sinds filmvalley mislukte heeft niemand meer een poging gewaagd. Het kerkhof van de filmbladen is enorm in Nederland. Volgens mij zijn liggen er inmiddels meer dan tien titels op (sowieso Skrien, Cut, Skoop, Film Magazine, Filmvalley, Movie, Movies en langer geleden ook nog wel wat andere titels). Er zijn er zelfs geweest waar maar één nummer van verscheen. Naast de gratis filmkrant en Preview is er geen ruimte in de markt blijkbaar. Tenzij iemand echt van zijn geld af wil gaat het er hier nooit meer van komen.
Ik ben anders al jaren abonnee op Schokkend Nieuws of telt dat blad niet omdat het zich op genrewerk richt?
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Ik noemde hem alleen niet omdat ik het blad vergeten was, wat dom is. Het valt wel buiten al die pogingen die tussen haakjes staan want ik weet dat dat blad vooral overeind wordt gehouden door veel liefde van betrokkenen en zich richt op een specifieke subcultuur en niet op film in het algemeen zoals alles wat tussen de haakjes stond. Is een beetje als een stukje schrijven over muziekbladen en Aardschok vergeten, dat ook heel lang vele stomen heeft overleefd en voor een specifiek publiek is. De bladen tussen haakjes zijn dan eerder Oor en Hitkrant enzo.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Is jammer genoeg bij veel media. Ook gametijdschriften worden steeds zeldzamer.
Ben zelf nooit echt van filmbladen geweest, daar gebruikte ik MM dan weer voor
Las wel in de bioscoop de Preview, maar dat was een gesponsord vodje die nooit iets negatiefs benoemde of überhaupt een film slecht vond. Bestaat Preview nog? Zag hem voor de corona ook nauwelijks of niet nog meer liggen.
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Voor zover ik weet wel, maar het is inderdaad meer een reclamefolder.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Vertigo is absoluut terug. Ze hebben ook een tijd bedrukte mondmaskers gekocht, waar een deel van de opbrengst naar Vertigo ging en een deel naar een bioscoop naar keuze. Om zo de lokale bioscopen te steunen.
Het magazine was tijdelijk gestopt, maar is op sociale media altijd verder blijven gaan. Ik volg de hoofdredacteur ook wat, een man met een grote passie voor film die met Vertigo zorgt voor een boeiend magazine. In Vlaanderen is dat nu toch het beste dat we hebben.
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Heel moedig vind ik het. Een nieuw Vlaams initiatief voor een cinefiel magazine: Home | Humbug Magazine | Avontuurlijk filmtijdschrift - humbugmag.be
Deze maand het eerste nummer van dit nieuwe kwartaalblad. Op het eerste gezicht heeft het iets weg van de Literaire sportbladen als De Muur en Hard Gras en die houden het ook al lang vol, dus ik heb hoop. Tevens al een berg nog te lezen artikelen op de site.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
https://images.mubicdn.net/static/images/notebook-magazine/cover.jpg?size=300x
MUBI gaat een filmtijdschrift uitbrengen! 
Dit tijdschrift gaat Notebook magazine heten. Dat is dezelfde naam die ze ook al langer voor publicaties / blogs op hun eigen site gebruiken.
MUBI abonnees kunnen nu exclusief het eerste nummer reserveren / pre-orderen. De verkoopprijs is € 14
Dat is nogal aan de prijs, maar dit lijkt me een echt collector's item!
Half november wordt het tijdschrift verstuurd. 132 pagina's dat is eigenlijk een heus boekwerk.
The pilot issue of the Notebook magazine features original contributions by film artists, writers, curators, and archivists about a unique and eclectic array of cinematic subjects, including sections devoted to moviegoing and film magazines, approached from unexpected angles. Features encompass, among others, a personal journey through images and text by Apichatpong Weerasethakul (Memoria); a beautifully recreated visual tour through the Museum of Modern Art’s milestone 1960 movie posters exhibition; conversations between directors Emma Seligman (Shiva Baby) and Mike Leigh (Peterloo), as well as between cinema exhibitors of Milan’s Cinema Beltrade and Dubai’s Cinema Akil; the manifesto of the workers of the Cinemateca Brasileira; an homage to composer Nino Rota; and translations of captivating writings by Yasujiro Ozu.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Ik ben voorlopig geabonneerd op Humbug, Fantômas, De Filmkrant, Sight & Sound en The White Lies.
Edit: net MUBI tijdschrift in pre-order besteld.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Leuk hoor, die Mubi. Ik houd het zelf bij digitaal, maar voor verzamelaars is dit erg cool.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Oef, het nulnummer van MUBI's Notebook Magazine is al uitverkocht.
Geen verstandige beslissing van mij geweest om de aanschaf uit te stellen...
Ik was met name geinteresseerd in de jaren 60 filmposters.
Een extra druk zou fijn zijn, maar ik ben bang dat ik nu op het volgende nummer zal moeten wachten.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Na het nulnummer van MUBI's Notebook is het nieuwe nummer aangekondigd, dat in mei zal verschijnen:
Je kunt nu een jaarabonnement nemen, dat €35 kost.
Het tweede nummer zal in november verschijnen.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Maandelijks kijk ik wel uit naar Vertigo dat wordt verspreid via de bioscopen. Maar die Humbug wil ik wel opsnorren deze week in de krantenwinkel!
Fantasia
-
- 1 berichten
- 230 stemmen
Iemand serieuze belangstelling voor ingebonden jaargangen en losse nummers Skoop, Filmfan, Première, Preview, Filmjaarboeken, Speelfilmencyclopedieën en nog vele andere filmboeken? Bij elkaar bijna twee meter filmgeschiedenis!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
A magazine devoted to the art and the culture of cinema. Created, prepared and published by MUBI. Issue 2 of our print-only, limited-edition magazine is coming in early 2023 — subscribe by December 1 to reserve your copy: https://mubi.com/magazine
ISSUE 2
This upcoming edition titled “We traveled a lot…” tours around the world on a whirlwind multimedia trip of the moving image. The issue will feature Michelangelo Antonioni’s previously unpublished travel diaries, New York’s Grand Central Terminal in cinema, cartoonist and animator Dash Shaw’s illustrated trip to Fårö island, photographs by director Park Chan-wook, and much more. Each issue will come with an exclusive surprise, just for subscribers.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Filmmagazine Vertigo start crowdfunding | De Standaard
Nadat het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) zijn subsidies heeft geschrapt, lanceert het filmmagazine Vertigo een crowdfundingcampagne. Het idee kwam er volgens hoofdredacteur Steven Tuffin omdat veel lezers, filmverdelers, bioscoopuitbaters en organisaties vroegen hoe ze konden helpen om de vertrouwde gratis magazines in de bioscoop te houden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
‘Vandaag is een kwelling,’ zegt David Lynch in 2017 in het blad GQ, waarvoor de foto op het omslag van de VPRO Gids deze week gemaakt is. Een kwelling, omdat Lynch, die bij voorkeur in baggy kaki kleding rondloopt, zich die dag in een pak met das moet hijsen voor fotograaf Pari Dukovic. En dat knelt.
Regisseur David Lynch was niet alleen een briljant cineast en kunstenaar, maar ook een heerlijk eigenzinnig persoon, over wie talloze mooie verhalen de ronde doen. Lees er meer over in de VPRO Gids van deze week of op vprogids.nl/davidlynch