- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
jerryv
-
- 115 berichten
- 3 stemmen
Mister_Pink, waarom is een nederlands script schrijven heel anders?
Ik kan een reden bedenken en dat is dat je bij een amerikaanse film meer "over de top" mag gaan, meer spektakel en minder diepgang is de personages.
En je kan ook -op filmgebied- waarschijnlijk meer van de vs dan van nederland, hele freerecordshop rekken staan vol met amerikaanse films en daar zijn we nou eenmaal mee opgegroeid, dus als je het over cliches hebt, dan is het makkelijker om een amerikaanse film te verzinnen....
Maar, zoveel anders lijkt het me nou ook weer niet, is het de bedoeling dat de film echt gemaakt wordt? met een echt budget, of is het een indepent film van je? want als het een film is die je zelf maakt kan je wel een nederlands script schrijven, en het zelf maken, als je echt een productent wilt hebben en een echte release wilt maken (?) dan zou je mischien beter een amerikaans script kunnen schrijven en naar amerika toe gaan, want:
Ik denk niet dat ze in nederland geld zullen geven voor een "amerikaanse film"
EN ik denk niet dat ze geld zullen geven voor een Amerikaans-achtige-nederlandse film...
(laats weer een film gezien met "The Rock" slaat ie iedereen in elkaar met een stuk hout? echt totale onzin, zo overdreven zie je het niet in de nederlandse film, dus als je zoiets wilt doen, tja, dan begrijp ik je wel....)
empirekees
-
- 1597 berichten
- 2401 stemmen
Maar volgens mij is het scenario alleen om te laten zien of je talent hebt. En volgens mij hoeft het niet geproduceerd te worden. Al moet je met je toekomstige schrijfsel er wel veel rekening mee houden dat het geproduceerd gaat worden. Of heb ik het helemaal fout?
Mister_Pink
-
- 632 berichten
- 0 stemmen
Ik kan een reden bedenken en dat is dat je bij een amerikaanse film meer "over de top" mag gaan, meer spektakel en minder diepgang is de personages.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Heb een beetje hetzelfde probleem. Ik zit op dit moment met meerdere ideeën, en heb van sommige verhalen het begin en het einde, maar weet maar niet wat ik er tussenin moet stoppen
En ook ik heb dat probleem. Erg lastig is dat...
empirekees
-
- 1597 berichten
- 2401 stemmen
Jongen's stoppen waar je mee bezig bent. Je moet het een tijdje laten rusten. Ik heb het probleem ook ondervonden en ben gewoon gestopt en ben met een ander begonnen.
Na een tijdje komt het wel als de karakters maar goed bedacht zijn. En anders was het wel niet zo'n goed plan en lag het aan de karakters of de conflicten.
Jullie hebben toch wel meer verhalen/onderwerpen in jullie hoofd?
ThaMovieVoter
-
- 3637 berichten
- 2242 stemmen
Maar volgens mij is het scenario alleen om te laten zien of je talent hebt. En volgens mij hoeft het niet geproduceerd te worden. Al moet je met je toekomstige schrijfsel er wel veel rekening mee houden dat het geproduceerd gaat worden. Of heb ik het helemaal fout?
Precies, het gaat om erkenning, lijkt me vrij logisch dat je na het schrijven van een script nog veel moet leren om door te stoten.
Het zou anders erg makkelijk zijn.
ThaMovieVoter
-
- 3637 berichten
- 2242 stemmen
Je moet toch een soort toelatingsexamen doen om te kijken of je wel beschikt over genoeg talent.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen
Weet iemand of er toevallig een stand van de Film academie op de Studiebeurs in Utrecht is volgende week?
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen
Vandaag naar de Studiebeurs maar Theater-, film- en televisiewetenschappen is totaal niets. Is meer de psychologische kant en het gedrag achter de onderwerpen, totaal niet de kant van het maken ervan .....
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Als je echt film wil maken, is er maar een logische school in Nederland.
kirsten_88
-
- 25 berichten
- 36 stemmen
Heyy mensen! Wie (omgeving Ridderkerk/ Rotterdam) gaat er a.s. zaterdag naar de open dag van de NFTA?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nee maar wel binnenkort naar de open dag van de TASF. Anyway, i'm talkin' outta my ass right now.
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Ik ga er wel heen, maar kom niet bepaald uit de buurt van Rotterdam.
Da Jando
-
- 1383 berichten
- 1060 stemmen
Ik ga ook, maar ook ik kom niet uit die omgeving 
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Ga ook in januari. Wilde wel gaan zaterdag, maar kwam d'r achter dat ik dat weekend naar Center Parks moet...
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Is NFTA niet onderdeel of iets voortvloeiends uit RFF, om nog maar eens leuke term eruit te gooien...
kirsten_88
-
- 25 berichten
- 36 stemmen
RFF? Waar staat dat voor? :$
En weten jullie of er eigenlijk wel mensen worden toegelaten die net van de middelbare school komen?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
weten jullie of er eigenlijk wel mensen worden toegelaten die net van de middelbare school komen?
Het is geenszins beleid die mensen NIET aan te nemen, maar er wordt wel gezocht naar mensen die weten wat ze willen en die hun eigen talent aan weten te tonen. Statistisch gezien maak je als je net van school komt minder kans, wat niet wil zeggen dat je geen kans maakt.
Sowieso is verstandig naar die open dag te gaan en je daar nader te informeren.
kirsten_88
-
- 25 berichten
- 36 stemmen
Oke bedankt
K heb veel zin in de open dag en heb me al goed voorbereid op het toelatingsexamen... Ik laat het jullie weten mocht het me lukken! 
hugohei
-
- 2149 berichten
- 2347 stemmen
Op welk onderdeel ga je toelating doen, Kirsten ?
Regie, productie, scenario, AV...?
kirsten_88
-
- 25 berichten
- 36 stemmen
Voor het onderdeel Production Design (PDG)
Hiervoor worden jaarlijks 10 mensen toegelaten meen ik...
Er zijn al minder aanmeldingen voor dan bijvoorbeeld Regie Fictie, maar toch zal het moeilijk worden vrees ik 
Da Jando
-
- 1383 berichten
- 1060 stemmen
Is de filmacademie ver van het centraal station vandaan? Is het te voet te doen of kan ik beter de tram pakken?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Lopen is net wat ver. Metrostation Waterlooplein is heel dichtbij.