• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.969 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.997 acteurs
  • 198.990 gebruikers
  • 9.370.997 stemmen

Filmacademie / Filmopleidingen

zoeken in:

Goodfella

• 5091 berichten
  • 4875 stemmen

Och, nog geen kwartiertje via de Zeedijk, maar Waterlooplein is idd handiger met de metro. Voor de luie medemens

kirsten_88

• 25 berichten
  • 36 stemmen

Het is te lopen inderdaad, maar ik ga zometeen toch de metro pakken

Nou mensen, ik zie jullie vanmiddag in Amsterdam dus

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Ik ga volgend jaar ook naar de open dag, en hoop na mijn havo ook toegelaten te kunnen worden.(zit nu in de derde, 1 keer blijven zitten)

Quentin

• 10202 berichten
  • 8538 stemmen

Ik ga eerst nog wat anders doen, wil me eerst zelf meer gaan ontplooien en wat meer kort film(pjes) gaan draaien en wachten totdat ik daar wat meer in zit en ervaring heb en dat ik ook wat ouder ben. Ga denk ik eerst nog maar eens een paar jaar naar de TU

kirsten_88

• 25 berichten
  • 36 stemmen

Ja hoor ben geweest vandaag! T was echt heel leuk... veel geleerd. Ben ook gelijk veel optimistischer, ik denk dat ik een hele goede kans maak om aangenomen te worden. Kans 1:3 technisch gezien...

Dat ik nog maar 17 ben als ik zou beginnen was volgens dat meisje daar geen probleem. Motievatie en talent wegen veel zwaarder, mits je een professionele instelling hebt.

Heb nog tot 25 Februarie om al mijn werk af te maken dat ik wil laten zien. Ga mijn uiterste best doen!

Groetjes

Da Jando

• 1383 berichten
  • 1060 stemmen

De open dag was voor mij zeker de moeite waard. Ik was er voor de richting montage. Veel gesproken met een paar tweede en vierde jaars studenten die allemaal even enthousiast waren en het prima uit wisten te leggen. De studenten zaten in hun eigen werkruimte (die ze vanaf het twede jaar krijgen), je kon daar even binnen wandelen, een praatje maken, vragen stellen en ze vertellen je een hoop leuke extratjes. Zo heb ik een tip voor een boek gehad, en een tip om de extra's op de DVD van Traffic te bekijken omdat daar een montage demonstratie (of iets dergelijks) op staat. Ook werd er een goede en duidelijke presentatie gehouden door twee docenten, over het vak montage en de inhoud van de opleiding. Ze lieten wat voorbeeldfilmpjes van studenten zien en twee versies van een scene uit de film Out of Sight. In de eerste scene werd er niet gemonteerd, de bedoeling was om een scene van zes minuten te laten zien die werd afgespeeld in een kofferbak. Na vertoning aan het testpubliek kregen de makers veel kritiek op de desbetreffende scene en er werd besloten om deze opnieuw op te nemen en te monteren. Dit keer met shots van een pistool, een chauffeur, de auto die de hoek om rijdt etc. in de montage verwerkt. De scene zag er dus totaal anders uit en dit terwijl de scenarioschrijver bedacht had om de gehele scene in totale duisternis af te laten spelen (nu was er een zaklamp) een leuk voorbeeld Op een andere verdieping werden een aantal korte filmpjes en reclames vertoond, gemaakt door studenten. Een stel reclames over koffie die derdewereldlanden steunen waren erg leuk. Daarnaast is het interresant om eens wat rond te kijken, zo waren ze aan de gang met een bleuscreen (greenscreen trouwens), werden er decors geschilderd en werd er wat uitgelegd over de camera's die opgesteld stonden.

Ik ben nu nog gemotiveerder dan ik al was en ik ga eens flink vaart zetten achter m'n toelatingsfilms

kirsten_88

• 25 berichten
  • 36 stemmen

Vanaf vandaag is het toch mogelijk om je in te schrijven? Het aanmeldingsformulier zou op de wesite te vinden moeten zijn.... maar k zie hem niet help

empirekees

• 1597 berichten
  • 2401 stemmen

kirsten_88 schreef:

Vanaf vandaag is het toch mogelijk om je in te schrijven? Het aanmeldingsformulier zou op de wesite te vinden moeten zijn.... maar k zie hem niet help

Toelating en aanmelding

Er staat niet dat je het kunt downloaden. Je kunt het aanvragen via telefoon of email.

kirsten_88

• 25 berichten
  • 36 stemmen

ja ik zie het nu, al ben ik ervan overtuigd dat het er vanmorgen nog niet stond hehe

Heb een formulier aangevraagd en hoop binnenkort iets te horen!

empirekees

• 1597 berichten
  • 2401 stemmen

Het stond er al zeker een half jaar geleden. Maar dat maakt verder niet uit.

kirsten_88

• 25 berichten
  • 36 stemmen

Heyy mond houden jij haha

Da Jando

• 1383 berichten
  • 1060 stemmen

Voor degene die het nog niet wisten; hier kun je drie eindexamenfilms van filmacademie studenten bekijken.

Da Jando

• 1383 berichten
  • 1060 stemmen

Is het bij jullie ook zo dat enkel "Balverliefd" werkt?

Webby

• 861 berichten
  • 846 stemmen

Vandaag naar de voorlichtingsdag geweest. Ging voor regie (fictie) en camera.

Ben ook wel geïnteresseerd in interactieve multimedia.

Na mijn studie aan het GLA 'Amsterdam' Multimedia wil ik graag een van die richtingen doen. Maar heb dus nog even bedenktijd

empirekees

• 1597 berichten
  • 2401 stemmen

Ik zit ook op het Grafisch Lyceum Amsterdam. Grafische Technieken > Voorbereiden.

Ik heb net mijn vierde scenario af, voor de richting scenarioschrijven.

Webby

• 861 berichten
  • 846 stemmen

Je hebt toch ook een aparte scriptschool als je de scenario kant op wil.

http://www.scriptschool.nl/

empirekees

• 1597 berichten
  • 2401 stemmen

Dat is particuliere opleiding. Maar op het NFTA is er toch ook een richting Scenario. Dat weet je toch wel.

Webby

• 861 berichten
  • 846 stemmen

Ja dat weet ik wel, maar ik dacht als je alleen specifiek scenario wil doen dat zo'n scriptschool logischer is. Maar ik wist niet dat 't particulier was.

empirekees

• 1597 berichten
  • 2401 stemmen

Nee, ongeveer tien jaar geleden is het een gehele opleiding geworden. Daarvoor kreeg je maar een aantal uur per week scenario.

http://www.filmacademie.nl/02_...

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

1996 was het laatste jaar dat afstudeerde in de richting Regie/Scenario Fictie.

Als ik me niet vergis studeerde dat jaar ook voor het eerst mensen af die enkel scenario volgde. dat was toen nog een drie-jarige opleiding. Nu is het geloof ik een vierjarige, net als de regie- en alle andere richtingen. Dat betekent dat ze gewoon meelopen in het propedeusejaar, waar je nog niet in je eigen richting zit, maar in principe alles doet.

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

Vind ik een erg vreemde zaak, dat je niet meer een soort van duo-opleiding kan doen op de filmacademie. En dan speciaal de combinatie van scenario/regie aangezien er best veel filmmakers hun eigen werk schrijven. Waarom zijn ze (de filmacademie) hier eigenlijk van afgestapt? Wouter?

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Ze wilden een serieuzere scenario-opleiding opzetten, waarbij alle aandacht in die richting daar naar toe ging. Op zich krijg je volgens mij als regisseur nog steeds scenarioles. Er sturen in ieder geval nog steeds mensen af die hun eigen film geschreven hebben.

'96 was ook het laatste jaar dat afstudeerde, waarbij er combinaties met andere vakklassen mogelijk waren. Zo studeerden veel mensen af in de richting montage en geluid. regie werd ook vaak gecombineerd met montage. Is niet meer zo. Dat heeft natuurlijk voor- en nadelen.

citrov

• 3 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben sinds kort eigenlijk pas geintresseerd geraakt in de filmacademie. Ik had daarvoor eigenlijk de mogelijkheid een beetje uitgesloten, maar ben een paar weken geleden toch weer op het idee gekomen om aan de NFTA te gaan studeren.

Ik zit nu en 6VWO, en was/ben eigenlijk van plan om een technische studie te gaan doen aan de TU delft.

Ik heb helaas de open dagen gemist, en omdat ik vanaf oktober 3/4 jaar naar Australië ga kan ik de komende open dagen ook niet meemaken.

Ook de aanmelding zou eventueel een probleem worden omdat ik tijdens de eventuele gesprekken ronde niet in Nederland ben. Maar dat is nog niet van belang.

Ik vroeg me af of er nog een andere manier is om "een indruk" te krijgen van de NFTA, via een meeloopdag of iets dergelijks.

Ook zou ik graag in contact willen komen met zowel studenten van de NFTA als mensen die ook twijfelen tussen een technische studie of de NFTA, of gewoon andere mensen die tips of iets dergelijsk hebben.

want ... tja ... twijfel twijfel en nog eens twijfel overheerst op het moment mijn gedachten.

Greetz

Victor

Da Jando

• 1383 berichten
  • 1060 stemmen

Iemand op de open dag vertelde me dat je -als je het netjes vraagt - best een keer op een doordeweekse dag naar binnen mag lopen. Dus gewoon er een keer langs gaan, of even van te voren bellen...

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Lijkt me idd niet onmogelijk. En verder over je twijfel tussen een technische studie en de filmacademie,

de vraag is simpel: Wat wil je worden?

citrov

• 3 berichten
  • 0 stemmen

"lijkt me IDD niet mogelijk"... volgens mij klopt "inderdaad" niet helemaal in de context. Of "niet" klopt niet, maar ja dat terzijde.

Wat ik wil worden? ja das een goede vraag en voor mij een soort van een probleem. Ik wil veel te veel.

Ik vind techniek heel leuk, maar weet niet of ik dat me hele leven kan volhouden. En ook zou ik bij een technische studie bij mensen zitten die mij iets minder aanspreken dan de mensen die ik op de filmacademie verwacht. Aan de andere kant wil ik ook heel graag regisseur worden...... "Ik wil films maken" zou ik als klein kind zijnde kunnen zeggen.

Ik hou heel erg veel van kunst, maar "filmmakerij" is iets waar ik ook heel graag mijn beroep van zou willen maken. Dingen als fotografie, tekenen, schilderen hou ik er dan graag als hobbies bij.

Het is dus eigenlijk een conflict tussen ratio en passie. Ik denk dat ik dan liever voor de passie ga. Maar dan krijg je weer het toekomstperspectief, maar volgens mij is dat zeker niet zo beroerd als je NFTA doet.

twijfeltwijfeltwijfel.............

Da Jando

• 1383 berichten
  • 1060 stemmen

"lijkt me IDD niet onmogelijk" staat er Zelf heb ik ook te maken gehad met dat conflict waar je het over hebt. Verder gaan met mijn ICT studie en min of meer zekerheid hebben, of mezelf aanmelden op de filmacademie, en ervoor blijven vechten om te komen waar ik wil komen (wat voor mij een ontzettende uitdaging is.) Ik ben voor het laatste gegaan, hou wel van uitdagingen. Het beroep als editor vind ik ook vele malen interessanter dan bijvoorbeeld programmeur, of netwerkbeheerder.

Maargoed, ga eens informeren zou ik zeggen, dan heb je in je driekwart jaartje buitenland nog genoeg tijd om na te denken

citrov

• 3 berichten
  • 0 stemmen

Dit zijn in ieder geval de verhalen waar ik wat aan heb. Mensen met hetzelfde conflict.

Ik heb aan een aantal mensen gevraagd wat zij vonden, maar dan zie je al snel dat je 2 groepen mensen hebt: creatieve mensen met een droom, en mensen die alleen maar uit zijn op een dikke portomonnee en een "goede" baan.

Ik begin zo langzamerhand meer naar de NFTA te neigen...

Ik heb trouwens al een filmpje gemaakt voor een paar vrienden van mij, die een filmpje moesten maken voor het vak filosofie. Op school werd deze zo goed ontvangen dat hij zelfs naar de universiteit van Nijmegen (meen ik..) is gestuurd.

Ik zal kijken of ik binnenkort een link kan geven, zodat mensen er commentaar op kunnen geven

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

citrov schreef:

"lijkt me IDD niet mogelijk"... volgens mij klopt "inderdaad" niet helemaal in de context. Of "niet" klopt niet, maar ja dat terzijde.

Beter lezen, volgende keer....

Wat ik wil worden? ja das een goede vraag en voor mij een soort van een probleem. Ik wil veel te veel.

Ik vind techniek heel leuk, maar weet niet of ik dat me hele leven kan volhouden. En ook zou ik bij een technische studie bij mensen zitten die mij iets minder aanspreken dan de mensen die ik op de filmacademie verwacht.

Vreemd. Want dat zijn ongeveer dezelfde mensen als waar je later dan mee zou werken.

Aan de andere kant wil ik ook heel graag regisseur worden...... "Ik wil films maken" zou ik als klein kind zijnde kunnen zeggen.

Ik hou heel erg veel van kunst, maar "filmmakerij" is iets waar ik ook heel graag mijn beroep van zou willen maken. Dingen als fotografie, tekenen, schilderen hou ik er dan graag als hobbies bij.

Het is dus eigenlijk een conflict tussen ratio en passie. Ik denk dat ik dan liever voor de passie ga. Maar dan krijg je weer het toekomstperspectief, maar volgens mij is dat zeker niet zo beroerd als je NFTA doet.

De school heeft hele goede cijfers als het gaat om het vinden van werk erna. Niet iedereen doet exact waar ie aanvankleijk op hoopte, maar de meesten werken wel in de audiovisuele wereld, om het zo maar te noemen.

Da Jando

• 1383 berichten
  • 1060 stemmen

Wauw! Ik kreeg vandaag het beste nieuws sinds tijden op de deurmat!

Beste Jan,

Naar aanleiding van je aanmelding voor de studierichting Montage kan ik je hierbij laten weten dat de commissie je graag uitnodigt voor de tweede selectieronde.

Te gek! Ik ben er nog niet, maar in ieder geval al een stukje dichterbij. Ik krijg nu een gesprek met drie personen, waaronder Job ter Burg (waar hangt 'ie uit trouwens ) Nu nog zorgen dat ik het niet verpruts

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.