• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.953 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.983 gebruikers
  • 9.370.755 stemmen

Filmacademie / Filmopleidingen

zoeken in:

ThaMovieVoter

• 3637 berichten
  • 2242 stemmen

Dit is een topic waar ik echt op heb zitten wachten.

Interessante texten lees ik hier allemaal, ikzelf heb ook ergens dwalende achterin mijn hoofd de stiekemde droom om iets te bereiken in de filmwereld.

Ik heb er absoluut de motivatie voor en ben 100 % diehard filmfan, dat is iets wat namelijk ook zeer van belang is.

Ik wist eerlijk gezegd ook helemaal niet dat er een (soort van) Filmacademie bestond hier in Nederland.

Het lijkt me ook een ontzettend ingewikkelde weg om daar terecht te komen, iets unieks is daarom ook wel nodig om die stap te kunnen zetten.

De beste optie is natuurlijk om een one-way ticket te kopen naar Hollywood en net zoals Steven Spielberg uit een atractiewagentje te springen en een kantoortje in te richten in een verpauperde woonwagen.

Maar de kans dat je hierin eventueel zou slagen is 1 op de miljoen...

Dan toch maar de Nederlandse Filmacademie, maar met motivatie alleen kom je natuurlijk niet erg ver, inzicht, fantasievermogen, wilskracht, een goede algemene ontwikkeling en een redelijk stel hersens zijn wel hetgene wat je moet hebben om het te kunnen schoppen naar de top.

Net zoals Mister Pink wil ik ook graag scenarioschrijver worden, een idee wat ik al gelange tijd heb.

Ik heb al verscheidene scenario's (over bepaalde onderwerpen) in mijn hoofd, waarvan één op de eerste trede, al jaren geleden begon ik zo'n soort verhaal te verzinnen, toen vooral gewoon voor eigenplezier, veel had ik er niet aan gedaan, en uiteindelijk ben ik dus overnieuw begonnen omdat ik een echte perfectionist ben, in mijn hoofd heb ik het hele verhaal al ontwikkeld, nu nog op papier, alleen...ik ben daar kortweg te lui voor, ik zou het liefst gelijk aan de slag willen, dat is natuurlijk niet mogelijk.

Ik ben blij dat ik nu dankzij bepaalde mensen op de hoogte ben van meer informatie, ik ga hier zeker wat mee doen.

Wat ik nu verneem is dat je minimaal dus een havo opleiding moet hebben om je te kunnen inschrijven bij de academie, en dat je daarna dus door een soort van voorronde moet samen met vele anderen en dat dus degene met het meest aantonende talent het dus haald?

Klopt dit een beetje?

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

ThaMovieVoter schreef:

dat je minimaal dus een havo opleiding moet hebben om je te kunnen inschrijven bij de academie

Zoals bij elke HBO opleiding (dus MAVO+MBO is ook OK, meen ik).

In het geval van de NFTA behouden ze zich het recht voor buitengewoon getalenteerde mensen die onvoldoende vooropleiding hebben, alsnog aan te nemen. Dan moet er A. sprake zijn van extreem talent en moet je B. een extra kennistest doen (die extreem ingewikkeld schijnt te zijn, en die weinigen halen)

en dat je daarna dus door een soort van voorronde moet samen met vele anderen en dat dus degene met het meest aantonende talent het dus haald?

Klopt dit een beetje?

Zo ongeveer.

In het wilde weg toelating doen is niet heel verstandig. Deze school houdt jaarlijks open dagen en voorlichtingsdagen.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Volledig HAVO, meen ik. Net als elke andere HBO opleiding, toch?

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Was een flauwe grap, sorry cor.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8538 stemmen

cornelis schreef:

(quote)

Volledig HAVO, meen ik. Net als elke andere HBO opleiding, toch?

Ik doelde er meer op of er ook een andere Universitaire/HBO opleiding is waar ik wat aan heb voordat ik naar de filmacademie wil gaan (ik wil eerst liever iets studeren met meer zekerheid).

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Quentin schreef:

(ik wil eerst liever iets studeren met meer zekerheid).

Zekerheid bestaat niet.

Kies iets wat je leuk vindt. Het is geen gek idee om niet direct van de middelbare school een kunstopleiding te gaan doen. En er is natuurlijk meer te vinden in het leven tussen nu en straks dan opleidingen.

ThaMovieVoter

• 3637 berichten
  • 2242 stemmen

Bedankt voor het geven van je informatie Cornelis.

Heb jij toevallig iets te maken met de filmacademie, je weet er namelijk best veel vanaf

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Er is heel weinig waar ik niet heel veel van weet of op zijn minst iets van vind...

ThaMovieVoter

• 3637 berichten
  • 2242 stemmen

ja ik ken dat.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Dan moet er A. sprake zijn van extreem talent en moet je B. een extra kennistest doen (die extreem ingewikkeld schijnt te zijn, en die weinigen halen)

Volgens mij valt dat wel mee. Ik ken wel mensen die het gehaald hebben.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Quentin schreef:

(quote)
Ik doelde er meer op of er ook een andere Universitaire/HBO opleiding is waar ik wat aan heb voordat ik naar de filmacademie wil gaan (ik wil eerst liever iets studeren met meer zekerheid).

Wie zekerheid wil moet geen films willen maken.

Daarbij, bijna geen enkele HBO opleiding heeft zo'n hoog slagingspersentage van de mensen die er af komen. Ruim de meerderheid werkt in TV en filmland.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Volgens mij valt dat wel mee. Ik ken wel mensen die het gehaald hebben.

Zou kunnen, dat wat tussen haakjes staat is hear-say.

Punt A. en B. zijn feiten.

Waarbij je zo kunt redeneren dat als de keuze tussen jou en een ander op een zeker moment niet op basis van getoond talent kan worden gemaakt, maar wel op basis van vooropleiding, dat dat kan betekenen dat je net niet wordt aangenomen.

damon

• 1887 berichten
  • 0 stemmen

men moet ook niet denken dat als je de opleiding voltooid je er bent

als je gewoon niet bij de beste behoort blijf je in de nederlandse filmwereld ronddolen

en aangezien dat geen vetpot is en kwa kwaliteit niet als hoogstaand mag worden beschouwd heb je een slechte toekomstperspectief

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

damon schreef:

en aangezien dat geen vetpot is en kwa kwaliteit niet als hoogstaand mag worden beschouwd heb je een slechte toekomstperspectief

Mister_Pink

• 632 berichten
  • 0 stemmen

Vind ik ook vreemd.

Ik ben nu trouwens met twee scenarios bezig. Met 1 scenario zit ik helemaal vast. Het gaat over een stel tieners (3) die in een klein dorpje, midden amerika, wonen. De personages en de relatie die ze tot elkaar hebben heb ik grotendeels al af. Ik heb gewoon een probleem met een goed plot. Het is verdraaid lastig.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

damon schreef:

Dat klopt. Zoals elke andere opleiding geeft ook deze niet de garantie dat je ergens bent als je er af komt.

als je gewoon niet bij de beste behoort blijf je in de nederlandse filmwereld ronddolen

Enkel als je tot de besten hoort, kom je in de NL filmwereld terecht, anders haal je ook dat niet.

Als je directe doel is om het in een andere filmindustrie dan de Nederlandse te maken, dan kun je beter een opleiding in het land van die betreffende industrie volgen.

en aangezien dat geen vetpot is

Dat klopt. Er is een beperkt aantal mensen dat in NL enkel van speelfilm kan leven. Velen combineren speelfilmwerk met werk voor televisie en commercials.

en kwa kwaliteit niet als hoogstaand mag worden beschouwd

Dat is in zekere zin onzin. Zowel in de ons omringende landen als in de VS worden nog veel meer kutfilms gemaakt dan hier. Nederland heeft buitengewoon veel Oscarnominaties binnengesleept. Veel NL cameramensen zijn (ook) in het buitenland (incl de VS) geliefd en verdienen daar goed.

De NL filmacademie geldt als een van de beste filmcholen ter wereld.

heb je een slechte toekomstperspectief

Er bestaan geen garanties. IMO is eenieder verplicht zijn eigen talent te volgen, waar dat ook ligt.

Verder zouden een punt en een hoofdletter zo hier en daar je betoog wat helderder maken, damon. Goed schrijven verbetert ook je toekomstperspectief.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

damon schreef:

Ontzettend gelul.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Mister_Pink schreef:

Vind ik ook vreemd.

Ik ben nu trouwens met twee scenarios bezig. Met 1 scenario zit ik helemaal vast. Het gaat over een stel tieners (3) die in een klein dorpje, midden amerika, wonen. De personages en de relatie die ze tot elkaar hebben heb ik grotendeels al af. Ik heb gewoon een probleem met een goed plot. Het is verdraaid lastig.

Waarom een scenario dat in Midden Amerika afspeelt? Dat zal lastig te realiseren zijn.

empirekees

• 1597 berichten
  • 2401 stemmen

Mister_Pink schreef:

Vind ik ook vreemd.

Maar als je goede personages hebt ontwikkeld. Moet het plot vanzelf komen. En altijd je einde weten voordat je aan je treatment begint.

Mister_Pink

• 632 berichten
  • 0 stemmen

Dat is idd lastig te realiseren, maar ik zou het anders niet kunnen. Ik heb dus geprobeerd om een nederlands scenario te schrijven, wat zich ook in nederland afspeelde. Ik weet niet, dat is gewoon heel anders.

Maar als je goede personages hebt ontwikkeld. Moet het plot vanzelf komen. En altijd je einde weten voordat je aan je treatment begint.

En dat is nu ook het probleem. Ik denk niet dat ik een goed plot kan verzinnen, zonder in die cliches te vervallen. De personages en hun relaties tot elkaar zijn vrij orgineel (al zeg ik het zelf ja). Maar goed, ik denk dat dit uiteindelijk wel vanzelf komt. Met het andere script van mij gaat het erg goed. Ik ben nog helemaal niet aan het scripte begonnen, maar ik heb een hele hoop in een ebstandje gezet. Eigenlijk is het dus al bijna klaar. Nu moet ik alles in perfecte volgorde zetten, timen etc.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Sommige mensen denken dat ze alles kunnen.

Mister_Pink

• 632 berichten
  • 0 stemmen

Ach, dit is de eerste keer in mijn leven dat ik echt graag iets wil.

Ik schrijf al mijn hele leven. Vroeger op school gingen mijn verhaaltjes de hele school rond. Mijn leraar nam ze zelf mee naar huis voor zijn kinderen. Iedereen zei tegen me dat ik strip tekenaar moest worden (ik kon goed tekenen) of schrijver. Ik dacht er nooit bij na.

Tot een jaar terug wist ik helemaal niet wat ik in mijn leven wou. Ik vroeg het me al 8 jaar af. Nu weet ik het eindelijk, dus ik ga het iig proberen.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Ik zat je maar te plagen. Als je talent hebt en doorzettingsvermogen kom je er wel!

Mister_Pink

• 632 berichten
  • 0 stemmen

Alleen over het talent twijfel ik zelf. Maar ik begreep dat het een grapje was.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Mister_Pink schreef:

Dat is idd lastig te realiseren, maar ik zou het anders niet kunnen. Ik heb dus geprobeerd om een nederlands scenario te schrijven, wat zich ook in nederland afspeelde. Ik weet niet, dat is gewoon heel anders.

Dat vind ik raar.

(quote)

En dat is nu ook het probleem. Ik denk niet dat ik een goed plot kan verzinnen, zonder in die cliches te vervallen.

Ook daarom vraag ik me af of je moet schrijven over Amerika, in plaats van nederland.

empirekees

• 1597 berichten
  • 2401 stemmen

Wouter schreef:

Ook daarom vraag ik me af of je moet schrijven over Amerika, in plaats van nederland.

Aan pink zelf de keuze natuurlijk.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

empirekees schreef:

(quote)

Natuurlijk. Maar schrijven over wat je goed kent, gaat meestal makkelijker dan schrijven over iets dat ver(der) van je af staat.

Personages zijn, denk ik, belangrijker dan plot, al moet je plot niet onderschatten.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

empirekees schreef:

Pink gaf aan zelfs te vinden snel in cliché's te vervallen. Ik probeer aan te geven dat die kans groter is als je over iets schrijft dat enkel (of voornamelijk) van films kent. Daarnaast is de kans dat zo'n script ooit gemaakt wordt zo goed als nul procent.

Maar natuurlijk moet iedereen vooral zijn eigen keuzes maken.

cornelis schreef:Personages zijn, denk ik, belangrijker dan plot, al moet je plot niet onderschatten.

Ze zijn beiden belangrijk en afhankelijk van het soort film dat je wil maken helt het de ene of de andere kant op.

Chainsaw

• 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Mister_Pink schreef:

Ik ben nu trouwens met twee scenarios bezig. Met 1 scenario zit ik helemaal vast. De personages en de relatie die ze tot elkaar hebben heb ik grotendeels al af. Ik heb gewoon een probleem met een goed plot. Het is verdraaid lastig.

Heb een beetje hetzelfde probleem. Ik zit op dit moment met meerdere ideeën, en heb van sommige verhalen het begin en het einde, maar weet maar niet wat ik er tussenin moet stoppen. Is ook niet niets natuurlijk.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Da's meestal het moeilijkste stuk om te schrijven.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.