- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3701 stemmen
Zeker weten diefstal! En als honderd mensen zo denken is die bakker helemaal snel failliet. Beetje raar voorbeeld nu (soort van Lola Rennt): Stel ik moet een tas geld ergens moet afgeven anders word ik vermoord. Lopend haal ik dit niet, maar dan mag ik nog geen fiets/auto van iemand jatten!
Ik vind dat in Nederland niemand hoeft te stelen, je krijgt genoeg geld om te overleven, maar in arme landen kan ik me wel voor stellen dat je, je leven waagt voor een stuk brood, en dan mag het wel stelen zijn, maar dan ben je wel erg politiek correct hoor, en dan heb je niet echt een hart.
GerwinF
-
- 1643 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dat in Nederland niemand hoeft te stelen, je krijgt genoeg geld om te overleven, maar in arme landen kan ik me wel voor stellen dat je, je leven waagt voor een stuk brood, en dan mag het wel stelen zijn, maar dan ben je wel erg politiek correct hoor, en dan heb je niet echt een hart.
Dan zijn we dat toch eens, of zie ik dat nou vekeerd? 
blabla
-
- 2070 berichten
- 5242 stemmen
Overleven misschien wel, leven niet.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Natuurlijk druipt het sarcasme hier van af....maaruh...zou zo'n topic hier nu zo verrekte overbodig zijn?
Bernie, je realiseert toch wel dat dit gedeelde rechtvaardigheidsgevoel niet als 'goed' bestempeld moet worden, maar eerder als 'normaal'? 
Gerwin en Mik:
-wettelijk gezien hebben jullie gelijk 
-etisch gezien natuurlijk niet 
- NIET alle zwervers kiezen ervoor om rond te zwerven en in vuilnisbakken te graaien. Zwervers hebben net zoveel nut als jij en ik...
Macmanus, je zou eens even na moeten zoeken op internet hoeveel mensen er IN NEDERLAND onder de armoedegrens leven.....meer dan je denkt! 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
In Polen verdient men inkomens van zo'n 90 euro per maand. De bijstanduitkering hier is 600/700 euro ? Ja, ook voor een zwerver met een postadres. Als student had ik minder te besteden.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Klopt wel ongeveer! Ik werkte bij een tuinder waar veel Polen zo'n 3 maanden vakantiewerk deden om daarna huiswaarts te keren met een vol jaarsalaris! Maar ze gaven daar wel hun vakantie voor op....
Ik verbond mijn stelling over dat brood toch niet met een bepaald land?? Tuurlijk zal dat eerder voorkomen in Polen dan in Nederland.
klopt ook wel denk ik..... Maar vergeet niet dat er genoeg bijstandsmoeders zijn, die met dat 'salaris' 5 kinderen moeten onderhouden, huur moeten betalen, gas, licht etcetera.....Zij leven in armoede hoor: ze moeten kleren voor hun kinderen halen bij liefdadigheidsinstellingen en sprokkelen alles bij elkaar om de kinderen een degelijk maal te bezorgen. Zie deze mensen aub niet over het hoofd!
Maar toch niet alle zwervers profiteren daarvan? Ik wilde enkel niet dat Mik alle zwervers over 1 kam scheerde en ze allemaal als profiteurs afschilderde. 
Ik weet er alles van! 
Vyvre
-
- 422 berichten
- 185 stemmen
http://move.to/othertopic ? (om even in cornelis-stijl te blijven
)
GerwinF
-
- 1643 berichten
- 0 stemmen
Macmanus, je zou eens even na moeten zoeken op internet hoeveel mensen er IN NEDERLAND onder de armoedegrens leven.....meer dan je denkt! 
Maar in Nederland is het niet nodig om eten te stelen! Daarvoor krijgen ze geld en begeleiding want de zwervers op straat kiezen voor dat leven. Was pas een hele interessante documentaire over waar een politicus ongeveer dezelfde uitspraak maakte en werdt "uitgedaagd" door dat programma om eens een dag op te trekken met 2 zwervers. Die 2 zwervers bleven beweren dat ze gekozen hebben voor het leven op straat, niet dat ze gelukkig en/of rijk waren. Maar ze konden gewoon eten halen enzo en hadden onderdak. In bijvoorbeeld Polen is de armoede en begeleiding (die er niet is) natuurlijk niet vergelijkbaar.
Dit topic gaat trouwens een leuke wending op. 
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
- ik vergeet nog een aantal centen die ik voor snoep uit het kaartpotje jatte....mijn ouders weten 't nog steeds niet
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Maar in Nederland is het niet nodig om eten te stelen! Daarvoor krijgen ze geld en begeleiding want de zwervers op straat kiezen voor dat leven. Was pas een hele interessante documentaire over waar een politicus ongeveer dezelfde uitspraak maakte en werdt "uitgedaagd" door dat programma om eens een dag op te trekken met 2 zwervers. Die 2 zwervers bleven beweren dat ze gekozen hebben voor het leven op straat, niet dat ze gelukkig en/of rijk waren. Maar ze konden gewoon eten halen enzo en hadden onderdak. In bijvoorbeeld Polen is de armoede en begeleiding (die er niet is) natuurlijk niet vergelijkbaar.
uitermate naieve en ondoordachte uitspraak. er is hier jarenlang bezuinigd op die begeleiding waar jij het over hebt.
dat je hier in nederland in principe altijd onderdak zou kunnen hebben ben ik helemaal met je eens. maar principes en werkelijkheden liggen mijlenver uiteen.
In nederland leeft ruim een miljoen mensen vlak boven of onder de armoedegrens. en in een land als dit is dat juist extra schofterig t.o.v. Polen.
kom me alsjeblieft niet aan met de uitdrukking dat er geen armoe is in Nederland want dan heb je geen flauw benul wat er speelt hier. Helaas is het beeld wat de nederlanders over nederland hebben te rooskleurig.
getuige de uitspraak dat 60% van de nederlanders vind dat mensen met een uitkering dat aan zich zelf te danken hebben.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
De sociale voorzieningen hier behoren, samen met een land als Zweden, tot de beste (lees: meest sociale) van de wereld. 100 jaar geleden was hier bittere armoe, nu niet. Kom nou.
Mik
-
- 1504 berichten
- 1094 stemmen
Ik wilde enkel niet dat Mik alle zwervers over 1 kam scheerde en ze allemaal als profiteurs afschilderde. 
Kan ik heel goed inkomen, maar wat dat betreft ben ik gewoon een mega eikel misschien. Ik zeg: "Fuck ALLE zwervers" ..
Do what you're parents did, find a job!
jay73
-
- 1184 berichten
- 1388 stemmen
Je zegt het gelukkig zelf al...
GerwinF
-
- 1643 berichten
- 0 stemmen
Ze duiken overal weer op die quotes 
The bum's will always lose!!!
Mik
-
- 1504 berichten
- 1094 stemmen
Tja, zo denk ik er nou eenmaal over. In nederland is het gewoon niet nodig om zwerver te zijn, er zijn genoeg oplossingen te vinden. Genoeg instanties waar je heen kan gaan, en nog lopen er van die viezerikken rond. Fuck em dan hoor!
Wel begrijp ik dat mensen er anders over denken als ik, vandaar dat Greenpeace ook zo'n grote organisatie is, maar dat is weer een heel ander verhaal. Ach ja, dit topic wringt zich alle kanten op haha.. dus laat maar komen de reacties.. 
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
De sociale voorzieningen hier behoren, samen met een land als Zweden, tot de beste (lees: meest sociale) van de wereld. 100 jaar geleden was hier bittere armoe, nu niet. Kom nou.
jammer. maar dan heb je het toch echt mis. De voorzieningen die hier na WOII zijn opgebouwd zijn de afgelopen 20 jaar systematisch afgebroken. hiervan is vooral de onderklasse de dupe geworden.
en het is uiteraard zo dat de armoede de afgelopen 100 jaar verminderd is. maar er is nog steeds armoede. en in een schatrijk land als dit is zelfs de kleinste armoede al een schande.
het is op geen enkele manier goed te praten dat er mensen zijn die onder (of zelfs maar op) de armoedegrens leven en dat de regering een JSF aantrekt van enorme bedragen. of een compleet overbodige betuwelijn. of een hogesnelheidslijn.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Kvind t eik wel fijn dat dr zwervers zijn. Vooral die crackheadz zijn erg grappig als ze weer ns schreeuwend door de stad lopen. Alleen je moet ze niet tegenkomen in een donker steegje als dr niemand in de buurt is.
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Sorry Boordappel, maar dan heb je t volgens mij niet helemaal begrepen.
Ben het wel eens met de mensen die zeggen dat je in NL niet als zwerver hoeft rond te lopen. De sociale voorzieningen zijn hier echt goed maar ze moeten wel wat willen aanpakken!
manic
-
- 474 berichten
- 1374 stemmen
De wet zit nu echter zo in elkaar dat ik mijn eigen DVD's niet voor mijn buurman maar wel voor mezelf mag kopieren, maar ik mag aan mijn buurman (of aan wie dan ook) wel het origineel uitlenen opdat hij zijn eigen kopie maakt. Dat is natuurlijk absurd.
Als ik mij goed herinner is het zo dat het originele werk auteursrechtelijk beschermd is. Dat is niet iets tastbaars. De dvd die je hebt is een verveelvoudiging hiervan. De filmmaatschappij heeft het auteursrecht verkregen om te dupliceren volgens contract. Het specifieke exemplaar op dvd of cd wordt jouw <b> bezit </b>.(ik denk dat deze juridische term voor verwarring kan zorgen)
Expliciet is de regel opgenomen dat je voor studie (...)en eigen gebruik een kopie mag maken van deze verveelvoudiging. Daarmee is het recht uitgeput. Wil je er meer mee, dan moet je dus toestemming vragen aan de rechthebbende(n).
Ik weet alleen niet precies hoe het juridische dogma 'bezit = vermoedelijk eigendom' hier een rol speelt.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3701 stemmen
En hoe weet jij dat?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Dat is toch gewoon bekend man!
Heb laatst nog een docu over armoede in Nederland gezien.....schrijnend gewoon.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Als ik mij goed herinner is het zo dat het originele werk auteursrechtelijk beschermd is.
Allemaal leuk en aardig, maar dit is wat er op dit moment door juristen uit wordt opgemaakt:
De wet zit nu zo in elkaar dat ik mijn eigen DVD's niet voor mijn buurman maar wel voor mezelf mag kopieren, maar ik mag aan mijn buurman (of aan wie dan ook) wel het origineel uitlenen opdat hij zijn eigen kopie maakt.
Het is namelijk toegestaan een DVD te uit te lenen aan wie dan ook of te lenen van wie dan ook, alleen mag je slechts een kopie maken voor jezelf. Die kopie mag je niet uitlenen en ook niet weggeven, die is immers uitsluitend voor eigen studie/gebruik. Maar als je je eigen kopie hebt gemaakt, mag je het origineel gerust aan de buurman uitlenen, die er dan als lener wel weer een eigen kopie van mag maken. Beats me.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Sorry Boordappel, maar dan heb je t volgens mij niet helemaal begrepen.
Ben het wel eens met de mensen die zeggen dat je in NL niet als zwerver hoeft rond te lopen. De sociale voorzieningen zijn hier echt goed maar ze moeten wel wat willen aanpakken!
Que? Wat heb ik niet begrepen? Ik gaf alleen ff mn mening over zwervers. Ik reageerde niet echt op iemand, meer n algemene (loze) opmerking.
manic
-
- 474 berichten
- 1374 stemmen
Cornelis, je hebt gelijk.
Het zou m.i. verstandig zijn te eisen dat je de kopie weer moeten vernietigen als je (bewijs van) het 'origineel' niet meer in je bezit hebt. D.w.z. als je het geleende schijfje weer teruggeeft. Dan ligt het bezit weer bij de koper/eigenaar van het ding. MAAR deze voorwaarde van bezit kan ik nu ook nergens in de wet terugvinden. Digitale distributie zou in de toekomst helaas nog meer hersenkrakerij kunnen opleveren door gebruik van de term 'bezit'.
BAH.. wat een juridisch geneuzel 
Mr. Manic
Na al dit gezever blijft overeind: een goeie dvd koop ik toch wel (ook al had ik eerst een kopie) 
Mik
-
- 1504 berichten
- 1094 stemmen
Als ik een DVD koop wordt ik Eigenaar. Ik mag dus zelf bepalen wat ik hiermee doe, uitlenen mag, die persoon aan wie ik het dan uitleen wordt Houder van de DVD (hij erkent dat ik de Eigenaar ben en heeft niet het doel om dit goed/DVD in zijn bezit te behouden) en heeft op dat moment ook de DVD in bezit, Ik blijf Eigenaar. Als iemand nu die DVD weghaalt bij hem, dan wordt dat de Bezitter, maar niet de Eigenaar.
De Eigenaar is de enige die een Kopie voor zichzelf mag maken, een Houder van een goed (de DVD in dit geval) en ook de Bezitter van deze DVD zijn niet gemachtigd hiertoe!
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
als mijn stage erop zit krijg ik informaticarecht II (the return
)
ik zal 't onderwerp daar es aanzwengelen. onze leraar heeft er donders veel verstand van
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
De Eigenaar is de enige die een Kopie voor zichzelf mag maken, een Houder van een goed (de DVD in dit geval) en ook de Bezitter van deze DVD zijn niet gemachtigd hiertoe!
Dat zijn ze wel. Zie www.auteursrecht.nl[/url]. Ik heb vrij uitvoerig met een jurist van hun gemaild. Het is heel simpel, en zoals ik al eerder hier postte, wel toegestaan een kopie voor jezelf van geleende cd's en films te maken, ook als je niet de eigenaar bent. Je mag alleen geen kopieen voor anderen maken.
Het is echt en eerlijk waar in NL volslagen toegstaan de hele bibliotheek aan CD's en films te kopieren.
Je hoeft _geen_ eigenaar van een exemplaar te zijn om een kopie voor jezelf te maken.
Geloof het of niet.
Overigens zit je er kwa internationaal recht naar mijn mening ook naast. Door een DVD te kopen ben je eigenaar van de schijf, niet van de content. Je mag er dus niet zomaar alles mee doen.
Mik
-
- 1504 berichten
- 1094 stemmen
Je hoeft _geen_ eigenaar van een exemplaar te zijn om een kopie voor jezelf te maken.
Geloof het of niet.
Oh ik geloof je meteen hoor, als jij die info van een jurist hebt wie ben ik dan met mijn lullige eigendomsrecht-les 1 uurtje in de maand
.. Wel vind ik het vreemd dat het zomaar kan, gaatje in de wet? Zoiets kan toch niet de bedoeling zijn?
Overigens zit je er kwa internationaal recht naar mijn mening ook naast. Door een DVD te kopen ben je eigenaar van de schijf, niet van de content. Je mag er dus niet zomaar alles mee doen.
ALLES was een slechte woordkeuze, ik bedoelde alleen te zeggen dat je zelf mag weten wat je doet en laat met deze DVD en ik heb het inderdaad niet over de content.