- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Waarom? Je zou in theorie dat recht op distributie kunnen pachten. De kosten zullen niet opwegen tegen eventuele (welke?) baten.
Wat ik bedoelde was dat ik liep te lullen. Als je een film voor een korte periode 'uitzendt' via Kazaa, dan is het niet afgelopen op het moment dat de film is afgelopen, want de kijkers hebben de film dan in eigen bezit. Vandaar.
Neder
-
- 261 berichten
- 1366 stemmen
chatten is ook stelen.......... volgens jullie stelling.
jullie hadden anders nu allemaal massaal gesmst . Jullie gebruiken een dienst zonder te betalen. Dit is gratis smsen mensen. Jullie maken KPN kapot! 
Uiteindelijk zullen de downloaders toch winnen en daar zal iedereen profijt van hebben.Wat jullie ook zeggen downloaden is niet crimineel.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Tja, da's hetzelfde als een kromme banaan recht lullen.
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Hier kan ik echt niet over uit. Wát een slap gelul, zeg!
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Wat is dat nou voor een vergelijking. Slaat echt nergens op. Ik kan net zo goed zeggen, je blaat, je had daarvoor ook een schaap kunnen kopen, dus je maakt de boeren kapot !
Daar gaat het toch niet om, het gaat erom dat je je iets eigen maakt, wat door een ander is gemaakt, en waarvoor je niet betaalt hebt.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
idd, vind dit echt jezelf proberen te overtuigen dat je wél goed bezig bent.
je kan lullen wat je wil, het is wél illegaal. En jij kunt wil vinden dat het niet illegaal is, het staat in de wet dat het niet mag. Richt je politieke partij op en maak het legaal. Tot die tijd is deze discussie compleet doodgebloed en uitermate zinloos.
petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
ja de artikelen dat Brein harde actie gaat ondernemen dit najaar staan natuurlijk in de krant omdat downloaden zo verschrikkelijk legaal is.
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Uiteindelijk zullen de downloaders toch winnen en daar zal iedereen profijt van hebben.
En wat bedoel je daar in godsnaam mee, kletsmajoor?
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Uiteindelijk zullen de downloaders toch winnen
Downloaders hebben allang gewonnen. Er is geen redden meer aan. Ik heb geen idee waarom de muziek- en filmindustrie zoveel moeite gaat doen om illegaal downloaden tegen te gaan. Ze moeten gewoon iets beters verzinnen.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Downloaders hebben allang gewonnen.
petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
Downloaders hebben allang gewonnen. Er is geen redden meer aan. Ik heb geen idee waarom de muziek- en filmindustrie zoveel moeite gaat doen om illegaal downloaden tegen te gaan. Ze moeten gewoon iets beters verzinnen.
Zoals geld stoppen in het maken van films misschien? Want dat wordt toch het alternatief. Als iedereen maar gratis gaat zitten kijken en zij hun investeringen er niet meer uithalen, is er geen reden meer om films te maken.
Een pyrrusoverwinning heet dat geloof ik.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Het gratis downloaden van films en cd's zal gewoon doorgaan en er is niets wat er tegen gedaan kan worden.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Als iedereen maar gratis gaat zitten kijken en zij hun investeringen er niet meer uithalen, is er geen reden meer om films te maken.
Een pyrrusoverwinning heet dat geloof ik.
Dat zal nooit gebeuren. Het downloaden gaat nu nog net iets te langzaam. Ik ga toch nog altijd vaker naar de bioscoop of huur films dan dat ik ze download. Bovendien heb ik zo t idee dat de muziek- en filmindustrie een beetje aan t huilen is en het helemaal niet zo erg is als ze zeggen dat het is.
Pierre1
-
- 271 berichten
- 271 stemmen
bij Overigen > Algemeen > Zware straffen op downloaden en aanbieden muziek en films:
KLOPJACHT OP MUZIEKPIRATEN SCHOKT INTERNET
´Eerst het grote wild´
door ROMKE SPIERDIJK
AMSTERDAM, woensdag
Vele duizenden Nederlandse gebruikers die op internet muziek uitwisselen, zijn zich gisteren lam geschrokken: de Stichting Brein gaat waarschijnlijk al vanaf komend najaar jacht maken op grootaanbieders van muziek en films. Directeur Tim Kuik van de organisatie verbaast zich over de heftige reacties: „We pakken mensen aan die iets doen wat niet mag, maar wij worden als de boeman gezien.”
Terwijl hij toch wel wat gewend is. „Ik krijg al heel lang regelmatig ´de digitale middelvinger´ te zien, maar blijf het raar vinden”, zo stelt Kuik naar aanleiding van de heftige reacties die het bekend worden van de klopjacht in deze krant bij Nederlandse internetters opriep.
Al jarenlang probeert Kuik met de Stichting Brein namens de entertainmentindustrie de ´piraterij´ terug te dringen: illegale versies van films, op grote schaal gekopieerde computergames en websites die tegen betaling muziek aanboden, werden tot nu toe met succes bestreden.
„Het kon niet uit blijven dat we op een gegeven moment ook particulieren aan zouden gaan pakken, die erg veel materiaal aanbieden met programma´s als Kazaa, Gnutella en Grokster. Heel lang was er geen legaal alternatief en hebben we het gedoogd. Vandaag de dag kan de consument via de officiële weg, maar wel tegen betaling, op internet muziek aanschaffen en gaan we dus optreden tegen misbruik.”
Schikkingen
Vooralsnog volgt Stichting Brein de lijn die enkele weken geleden in onder meer de Verenigde Staten werd ingezet. Duizenden mensen kregen schikkingen aangeboden die op konden lopen tot tienduizend euro. Volgens Kuik kunnen ook Nederlanders die op grote schaal aanbieden dergelijke boetes verwachten. Niet mis voor het ´slechts´ aanbieden van wat liedjes op de computer.
Zonder het te weten bieden overigens veel mensen hun volledige digitale muziekcollectie aan aan de andere gebruikers van bijvoorbeeld Kazaa. Bij de installatie van dergelijke ruilprogramma´s wordt de optie om die bestanden voor anderen beschikbaar te maken over het algemeen standaard aangezet. Om het systeem in stand te houden – zonder aanbod houdt het immers op – stellen sommige programma´s dit zelfs verplicht. Zonder dat de gebruiker zijn liedjes en filmpjes deelt met de rest van de wereld werken ze simpelweg niet.
Talloze gebruikers van de ruilprogramma´s, maar ook bezorgde ouders die ontdekken dat zoonlief Kazaa op de computer heeft geïnstalleerd, vragen zich af waar Stichting Brein de grens zal trekken. Kuik: „Ik kan me voorstellen dat ze dat willen weten en ik zou er natuurlijk een antwoord op kunnen geven. Maar dat doe ik niet, omdat ik wil voorkomen dat mensen er net iets onder gaan zitten om vervolging te ontlopen. En uiteindelijk is elke hoeveelheid te veel, want het mag gewoon niet.”
Goed, dat neemt de zorgen nou niet bepaald weg bij pa en ma. Het lijkt het er echter op dat niet iedere thuisgebruiker zich meteen zorgen hoeft te maken eerdaags een gepeperde rekening op de deurmat te vinden. „Er is een fors aantal erg grote aanbieders, dat dit zelf maar al te goed weet. Dit grote wild zal als eerste aan de beurt zijn en een boete moeilijk kunnen ontlopen”, aldus Kuik. „Uiteindelijk komen ook de kleinere aanbieders aan bod, maar zullen deze eerst een of meerdere verzoeken krijgen hun illegale activiteiten te stoppen.”
Onverbiddelijk zal de entertainmentpolitie wél zijn tegen mensen die muziekalbums of films beschikbaar stellen die nog niet officieel uitgebracht zijn. Vooral door deze vorm van piraterij lijdt de filmindustrie veel schade. Niet zozeer doordat een aantal consumenten de film ziet zonder een kaartje te kopen, maar doordat professionele piraten juist deze versies nodig hebben om de honderdduizenden illegale kopieën te maken die ze vervolgens op de zwarte markt aan de man brengen.
Einde van het downloaden van muziek en films? 
yosemite44
-
- 1241 berichten
- 1314 stemmen
ik schrok er wel een beetje van. wil wel eens weten wat hun definite van 'aanbieder' is trouwens...
Nick Kang
-
- 973 berichten
- 488 stemmen
Dat er zware straffen worden uitgedeeld op het downloaden van muziek en films vind ik zo zinloos. De meeste 'grootverbruikers' halen hun muziek en films van de vele duizenden ftp-sites die er zijn. Dus die pakken ze waarschijnlijk toch niet. Ben wel benieuwd wat Brein nou helemaal verstaat onder 'grootverbruiker'.Ik heb wel is gehoord van iemand die een gieg of 35 in een weekend had gedownload.
Trouwens, dat Kazaa werkt voor geen meter. Er komt constant spyware op je computer te staan. Als je een liedje heb gedownload, krijg je weer zo'n kutworm. Ik heb die hele kazaa met mijn database aan liedjes maar van de computer gehaald. Je computer wordt er ook nog is langzaam van en dan met name de internetverbinding. Ik heb nou wel alleen het gezeik van mijn zusje dat ze de nieuwe hit van k3 niet kan downloaden. 
Nick Kang
-
- 973 berichten
- 488 stemmen
Dat is waar, kazaalite heeft geen adware. Ik heb em ook altijd gehad. Vooral die nieuwe kazaa 2.5 werkt erg op je zenuwen en ook op dat van je computer zijn zenuwen. 
Maar dan nog, bij 1 op de 4 dingen die je download van kazaa is het of een worm of het is spyware. Dat kazaa moet gewoon verbannen worden. Ik leen nu gewoon een cd van iemand en die zet ik dan op de computer. Is nog een veel betere kwaliteit ook. Ik weet dat musicmatch wel een goed progamma is om te recorden.
jester
-
- 809 berichten
- 1253 stemmen
Volgens mij niet: ten eerste moeten de internetproviders mee gaan werken om dit mogelijk te maken, en die willen dat alleen als ze daartoe wettelijk verplicht worden.
Ten tweede hoorde ik gisteren dat de Nederlandse privacywetgeving dit soort onderzoeken niet toestaat.
Ik denk dat het eerder bangmakerij is. Ik ben zelf trouwens geen downloader.
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Voor kazaa lite heb je de normale versie toch ook nodig?
empirekees
-
- 1597 berichten
- 2401 stemmen
Voor kazaa lite heb je de normale versie toch ook nodig?
Nee!
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Maar dan nog, bij 1 op de 4 dingen die je download van kazaa is het of een worm of het is spyware.
Heb je dus met Kazaalite geen last van...
starbright boy (moderator films)
-
- 22421 berichten
- 5127 stemmen
Gisteren in het journaal: De dreigementen van stichting BREIN zijn kansloos. Het namelijk nodig om je persoonsgegvens van de internetprovider te krijgen en die geeft ze niet. De rechter laat in zo'n geval privacy zwaarder wegen dan auteursrechten.
kos
-
- 46706 berichten
- 8863 stemmen
Als er iets discriminatie van rechten in de hand werkt is t dit wel. Alle ftp en -irc nerds komen overal gewoon mee weg op massale wijze. Alle newbies die geen uitgebreide firewalls en weet ik wat allemaal gebruiken zijn de lul. Echt heel sneu.
Pierre1
-
- 271 berichten
- 271 stemmen
Yep maar 1 provider (ben ff de naam vergeten staat in de krant van gister) heeft al toegezegd mee te zullen werken.
Nick Kang
-
- 973 berichten
- 488 stemmen
dat hoeft helemaal niet hoor phooze. Om kazaa lite te laten draaien heb je geen originele kazaa nodig.
Het is inderdaad waar dat het bangmakerij is. Die gozer van Brein zit wel te zeiken dat het ook gebeurd is in America. Dat is bullshit. In Nederland zijn er veel strengere privacy wetten en regels dan in America. Trouwens, ze zoeken op het net naar IP-nummers van 'grootverbruikers'. Ik heb een firewall zodat zij mijn computer niet kunnen bekijken via IP-adressen. Dus laat ze maar komen die Brein gasten. 
Nick Kang
-
- 973 berichten
- 488 stemmen
Heb je dus met Kazaalite geen last van...
met kazaa lite heb ik daar ook last van...
petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
wat ik me afvraag is wat ze nu eigenlijk willen bereiken. Denkt men nu echt dat er meer cd's verkocht gaan worden doordat men internet gaat controleren.
De mensen die er aan verdienen, gaan weer gewoon ouderwets cd's verkopen (zoals vroeger via de tankstations) en de rest die niet meer kan downloaden, rent nu echt niet massal naar de winkel om de cd te verkopen.
Het zou me verbazen als de cd-verkoop ook maar 0,00001% zou stijgen als het downloaden zou kunnen worden tegengehouden.