- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1388 stemmen
wat wil je hiermee zeggen?
Dat ik jou redenatie volslagen absurd vind.
Dat het rippen en up-loaden van films (wat dus expliciet strafbaar is) alleen wordt gedaan omdat er aan de andere kant mensen zitten die hun Kazzaa laten lopen om het weer binnen te halen.
Deze persoon zou er misschien niet door naar een film zijn gegaan in de bioscoop of de film huren in de videotheek. Niet alleen heb je daar dan de makers mee (ik kan het weten) maar ook de videotheekeigenaren die echt niet allemaal in dikke auto's rijden.
Het getuigt in mijn ogen van respectloosheid en ja, zelfs crimineel gedrag. Het is dat de controle erop moeilijk te handhaven is, maar ik heb begrepen dat men in Italië al eens invallen heeft gedaan bij notoire kazzaa-downloaders.
Overigens is door dat gefrut mijn DVD-R duurder geworden, dus ik persoonlijk heb er ook nog dubbel onder te lijden.
(en om je vraag nu al te beantwoorden... NEE ik heb geeb gedownloade films op mijn PC.)
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
is 't stelen? zonder meer. Welk argument je er ook af gooit, 't is en blijft stelen.
Interresseert mij dat ook maar iets? not a thing, couldn't care less. Als de film het namelijk waard is dan schaf ik um zeker aan. Je zal maar geld betaald hebben voor 2fast2furious 
nou zijn wouter en stephan hier natuurlijk ook niet objectief (heb swingers al meerdere malen voorbij zien komen op 't internet) en hun reacties zijn uterst begrijpelijk (heb dan ook respect op de manier van reageren hier; niet zoals de overtrokken campagne die men in Amerika gestart is ("Every time you download a movie you take a plate of food of a working man's table") maar op een realistische en eerlijke manier.
Ik heb het altijd gezegd en ik blijf er ook bij: zodra ik afgestudeerd ben en een fatsoenlijke baan heb zal ik films gewoon op DVD kopen. op play.com ff klikken en een week later in de dvd speler duwen is heel wat makkelijker dan: downloaden...zien dat de helft incompleet is, par files downen, uitpakken, hopen dat de kwaliteit goed is, hopen dat het geluid sync loopt met het beeld.
FeZ
-
- 460 berichten
- 3178 stemmen
Een paar dagen geleden zag ik op de bbc een programma over films (kan niet zo snel op de naam komen), daar hadden ze het erover dat in 5000 Amerikaanse bioscopen een reclame campagne tegen downloaden van films was begonnen. Veel acteurs en actrices houden in dat spotje een praatje over welke schade je aanricht als je dowload en niet gewoon een kaartje koopt. Volgens hen zijn de niet dikbetaalde mensen achter de schermen de dupe van het downloaden omdat grote acteurs/actrices toch wel hun miljopenen per film binnenslepen.
Ik download ook wel eens een film, maar als ik hem echt goed vind ga ik hem alsnog huren/kopen/in bios bekijken. Het is ongeveer hetzelfde (bij mij tenminste) als het eerst luisteren van een cd op internet, zodat ik weet wat ik in huis haal en of het de moeite waard is.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Een paar dagen geleden zag ik op de bbc een programma over films (kan niet zo snel op de naam komen),
dat is 't zelfde als wat ik net melde (talking movies heet dat programma) walgelijke propaganda praktijken die geen enkele ruimte voor discussie open laten. Opgezet door dezelfde soort personen die iedere vorm van internet gebruik van media willen stoppen.
Ik vergelijk ze altijd maar met de geestelijken die weigerden bij Gallileo Galileï door z'n telescoop te kijken maar slechts redeneerden dat hij ongelijk had.
FeZ
-
- 460 berichten
- 3178 stemmen
Owja sorry, ik zie het. M'n update lijst was erg groot dus was wat ouder dan dat bericht dat jij had geschreven.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Wat een stupide vergelijking. Je kijkt gewoon iets waar je eigenlijk gewoon voor dient te betalen. Zo simpel is het en niet anders.
Dat mensen soms illegale zaken doen vind ik best bergijpelijk, maar dat men het nog recht probeert te lullen vind ik echt absurd. Ik rijd soms door rood, maar ik weet dat dat niet mag en snap dat ik een bekeuring riskeer. Heb ook geen behoefte om het goed te praten.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
och nee, 'k zei nergens dat ik 't in een tv programma had gezien, kon je niet weten 
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1388 stemmen
Wat een stupide vergelijking. Je kijkt gewoon iets waar je eigenlijk gewoon voor dient te betalen. Zo simpel is het en niet anders.
Dat mensen soms illegale zaken doen vind ik best bergijpelijk, maar dat men het nog recht probeert te lullen vind ik echt absurd. Ik rijd soms door rood, maar ik weet dat dat niet mag en snap dat ik een bekeuring riskeer. Heb ook geen behoefte om het goed te praten.
Wouter... kerel... 
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
heb je het nou over mijn vergelijking?
dan heb je dus compleet niet begrepen waar ik op doelde. Ik bedoel met mijn vergelijking aan te tonen dat de gevestigde orde in de mediamarkten (muziek, film) niet het nut zien van online verspreiden van films en muziek. Als dat fatsoenlijk wordt aangepakt kan dat héél goed uitpakken voor de industrieëen.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
heb je het nou over mijn vergelijking?
dan heb je dus compleet niet begrepen waar ik op doelde. Ik bedoel met mijn vergelijking aan te tonen dat de gevestigde orde in de mediamarkten (muziek, film) niet het nut zien van online verspreiden van films en muziek.
Dat is wat anders. Het ging over illegaal downloaden.
Als dat fatsoenlijk wordt aangepakt kan dat héél goed uitpakken voor de industrieëen.
Alhoewel het wellicht ook een beetje het paard van Troje binnenhalen is.
Toch ziet het er naar uit dat we daar naar toe zullen gaan/moeten.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
als ik me niet vergis zag de film industrie ook enorm op tegen de komst van de videotheek? is toch aardig uitgepakt...
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1388 stemmen
heb swingers al meerdere malen voorbij zien komen op 't internet...
O? Waar dan? (PMmetje graag)
Kan ik 's kijken of er wat te zoewen valt...
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Zal trouwens wel de Amerikaanse Swingers zijn.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1388 stemmen

(ik weet het... mijn gevoel voor humor is onnavolgbaar)
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Oef, dat blijkt, ik weet namelijk echt totaal niet wat je bedoelt
.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
nee hoor, nederlandse sample d'r bij. was echt die versie
probleem is dat die lui die dat doen slimmer zijn dan dat. Die film staat op een FTP, en na 3 a 4 dagen dan gaat die ftp weer dicht.
valt weinig te halen (heb um trouwens niet gedownload)
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1388 stemmen
Oef, dat blijkt, ik weet namelijk echt totaal niet wat je bedoelt
.
To sue... toe zoe
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Waar is die op-je-eigen-kop-slaan-met-een-hamer-smilie van Cor als je hem nodig hebt!
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Waar is die op-je-eigen-kop-slaan-met-een-hamer-smilie van Cor als je hem nodig hebt!
Hier:

tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Thanks Cor, maar hij was voor mij bedoeld, niet voor jou
.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
als ik me niet vergis zag de film industrie ook enorm op tegen de komst van de videotheek? is toch aardig uitgepakt...
Niet voor bioscoopeigenaren....
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
Als ik een film op tv kijk ben ik dan illegaal bezig? Ik heb er tenslotte niet voor betaald. Ja goed de kabel, maar dat is ook bij internet.
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Wat een onzin. Bij films op tv stroomt het geld via de omroepen terug naar de mensen waar het hoort (ze kopen het recht om een film uit te mogen zenden). Als mensen het recht zouden kopen om een film voor een bepaalde tijd (bijvoorbeeld een week) op Kazaa te gooien, dan pas zou het vergelijkbaar zijn.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Als ik een film op tv kijk ben ik dan illegaal bezig? Ik heb er tenslotte niet voor betaald.
Nee, de uitzendgemachtigde heeft er voor betaald, en die ontvangt geld voor het jou aanbieden van televisie van de overheid (uit jouw belastinggeld) en/of reclame-inkomsten (uit de inkomsten van door jou aangeschafte produkten). Dus nee, dat is niet illegaal, ja, er is wel voor betaald, en ja, ook door jou (i.t.t. het aanbod op KaZaa etc)
Ik heb nog niet eens zoveel tegen downloaden, maar wel tegen mensen die doen alsof het geen probleem is, en die proberen het met allerlei kromme redeneringen recht te lullen.
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
Iets anders: als ik een film opneem op tv en hem dan 100.000 keer bekijk ben ik wel fout bezig? De rechten zijn immers al door de omroepen betaald. Ik had hem ook gewoon opnieuw kunnen huren in de videotheek
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Dit neem ik trouwens terug, want Kazaa is distributie, geen uitzending.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Dit neem ik trouwens terug, want Kazaa is distributie, geen uitzending.
Waarom? Je zou in theorie dat recht op distributie kunnen pachten. De kosten zullen niet opwegen tegen eventuele (welke?) baten.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Iets anders: als ik een film opneem op tv en hem dan 100.000 keer bekijk ben ik wel fout bezig?
Nee. So wie so heeft NL een uitzonderingspositie en mag je geleende originele CDs en DVDs voor eigen gebruik 1 maal kopiëren, dat geldt als uitgestelde consumptie. I.t.t. wat vaak gedacht wordt, hoef je daarvoor NIET het origineel te bezitten, je mag dat origineel ook geleend (buurman, bieb) of gehuurd (videotheek) hebben.
Je mag alleen geen kopieëen voor anderen maken. Ook mag je geen kopie van een kopie maken (hetgeen in het geval van KaZaa zo is, immers, daar wordt een kopie-op-hard-disk ter beschikkingen gesteld en onrechtmatig verveelvoudigd).