- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Belgische filmposters
Belgische filmposters
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Domo, starbright boy-san!
@brix: Seishun Zankoku Monogatari! 
@dogie: Ben nu wel benieuwd waarom je deze oproep deed.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Evenals onderstaande poster, waarvan ik de originele titel ook niet kan vinden:

cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
"Amours d'automne"
Alternatieve titels: De witte weg
Witte weg, De
1962, 80 minuten, België
Drama, Melodrama
regisseur:
Paul Berkenman
Raymond Cogen
acteur:
Raf Reymen
Dominique Vaneck
Yves Robin
Anne-Marie Fran[KA12]cois
Albert Hanssens
componist:
Marco Henrico
kleur
ZW/K
Reymen is een kleine aristokraat die al jaren de minnaar is van zijn veel jongere nicht Vaneck. Ondanks haar huwelijk met Robin blijven de twee elkaar ontmoeten en wordt het plannetje opgezet haar echtgenoot bij een jachtpartij dodelijk te laten verongelukken. Stuntelig, melodramatisch gestoethaspel, in het Frans opgenomen naar de Vlaamse roman De witte weg van André de Splenter.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@cinema.rex
Thanks!
De film wacht evenals onderstaande film inmiddels op MM approval.

Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Zonder jouw geweldige voorzet was er geen goal geweest 
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Dogie: Graag gedaan. Zoals je zei, zocht je op titel. In dit geval was het makkelijker om te zoeken op regisseur (réalisation=regie).
De twee films die ik van Laurel & Hardy heb gezien, zijn voor mij niet zo legendarisch als ik had verwacht. Abbott & Costello daarentegen blijven geniaal, waarschijnlijk omdat ik daar mindere verwachtingen bij had. Ben nu ongeveer elke week een film aan het zien met het duo (zit aan zo'n 22 titels) en ik amuseer me er rot mee
Three Stooges zijn trouwens ook geniaal.
Trouwens erg knap hoe jullie de affichette van Dogie hebben kunnen analyseren!
De speelfilms van Laurel en Hardy vallen soms wat tegen, maar de korte films van 20min. zijn niet te evenaren. Abbot en Costello kunnen daar m.i. niet tegenop, maar ik vind ze zeker niet slecht.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
(cinema.rex: De speelfilms van Laurel en Hardy vallen soms wat tegen, maar de korte films van 20min. zijn niet te evenaren.)
Daar ben ik het voor 200% mee eens

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Brix
tav Belgische poster Sergeant Rutledge. Racisme ten top. Zwarte acteur Woody Strode met een leading role en zelfs titelrol staat met kleine letters onderaan. Billie Burke, die een cameo heeft in deze film, staat er met vette, grote letters nog boven genoemd ...
(De IMDb zet in de cast opsomming Strode ook boven miss Burke.)
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Inderdaad Dogie, opvallend afwezig.
Hier nog zo'n voorbeeld (Franse poster)
http://img257.imageshack.us/img257/4666/sr2hj.jpg
en (gelukkig) een betere:
http://img257.imageshack.us/img257/2333/sr1z.jpg
http://img163.imageshack.us/img163/2265/600fullsergeantrutledge.jpg
Tijdens het zoeken naar posters kwam ik er gisteren een tegen waarop Woody Strode helemaal niet genoemd werd.
Jammer dat ik niet meer weet op welke site die poster stond.
Maar het is ook zo al erg genoeg.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Brix
Op messageboard IMDb gelezen, dat John Ford vrij racistich was aangelegd, en een conservatieve die-hard katholiek was, die via zijn films een mooi platform had om dat te ventileren. Negers en/of indiaanse acteurs top-billing mag je bij Ford niet verwachten.
Arme Strode.
kos
-
- 46688 berichten
- 8845 stemmen
@Brix
Op messageboard IMDb gelezen, dat John Ford vrij racistich was aangelegd, en een conservatieve die-hard katholiek was, die via zijn films een mooi platform had om dat te ventieleren.
Dat heeft ie bij The Grapes of Wrath dan goed verborgen gehouden...
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Woody Strode was een van Ford's meest close vrienden.
Bleef zelfs maanden aan een stuk bij de doodzieke Ford aan 't eind van diens leven.
Misschien een uitzondering die de regel bevestigde, dat durf ik niet te zeggen.
Woody kreeg wel vaker rollen in de films van Ford.
Zie ook:
He became a close friend of director John Ford, who gave him the title role in Sergeant Rutledge (1960) as a member of the Ninth Cavalry falsely accused of rape and murder; he appeared in smaller roles in Ford's later films Two Rode Together (1961), The Man Who Shot Liberty Valance (1962) and Seven Women (1966). Strode was very close to the director. During Ford's declining years, Strode once spent four months sleeping on the director's floor as his caretaker, and he was later present at Ford's death.[7]
Bron: Wikipedia
en (IMDb)
Was a close friend of John Ford from the early 1960s until Ford's death, with Ford having preferred Strode's company over most other actors when the director became ill from cancer. Somewhat controversially, Ford usually waved off claims his films were racist by saying things like, "But my best friend Woody Strode is black."
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Voor de jaren 60 was racisme eerder regel dan uitzondering, juist in Amerika. In die zin zou John Ford gewoon een kind van zijn tijd kunnen zijn.
Daarbij weten we eigenlijk niets over de aard van de vriendschap.
Het zou voor hand liggen dat Ford het meest dominant was, hij was regisseur en Strode de acteur, bovendien was Ford aanzienlijk ouder.
Overigens, er bestaat een boek over de posterkunst van zwarte films:
"A Separate Cinema, Fifty Years Of Black Cast Posters"
Helaas, geen Belgische filmposters.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Voor de jaren 60 was racisme eerder regel dan uitzondering, juist in Amerika. In die zin zou John Ford gewoon een kind van zijn tijd kunnen zijn..
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Daarbij weten we eigenlijk niets over de aard van de vriendschap.
Het zou voor hand liggen dat Ford het meest dominant was, hij was regisseur en Strode de acteur, bovendien was Ford aanzienlijk ouder.
Toch vind ik de uitspraak van Ford "My best friend (Woody Strode) is black" wel erg krachtig, en gewaagd voor die tijd.
Daarmee stak hij toch zijn nek wel uit, en dat was niet voor de hand liggend toen.
Woody was bepaald geen kleine jongen (letterlijk en figuurlijk)die zich liet domineren.
Lees er zijn bio maar eens op na anders.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Kan er nog een IMDb nr. bij vinden...

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
(Weer) mooie Belgische vertaling...

cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Mooie affichette van Wik van film met Robert Stack (die ik vooral ken van de oude TV-serie The Untouchables), geregisseerd door Jacques Tourneur (van misschien wel mijn lievelingsfilm noir Out of the Past).
Jammer, dat de afdrukken van de stempels op de zegels vaak zo slecht leesbaar zijn. In dit geval zie ik "dec" en volgens mij een 7 staan. Zal december 1957 zijn.
Toch vind ik de uitspraak van Ford "My best friend (Woody Strode) is black" wel erg krachtig, en gewaagd voor die tijd.
Daarmee stak hij toch zijn nek wel uit, en dat was niet voor de hand liggend toen.
Woody was bepaald geen kleine jongen (letterlijk en figuurlijk)die zich liet domineren.
Lees er zijn bio maar eens op na anders.
Het was maar een idee. Met betrekking tot de persoon John Ford moet ik mij geheel op jou verlaten.
Dat hij een groot regisseur was, weet ik uit eigen ervaring. 
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
@cinema.rex:
Dit even ter verduidelijking:
Ik heb Ford ook niet persoonlijk gekend 
Ook is het niet mijn bedoeling om hem te gaan verdedigen of zo.
Het is eerder mijn grote sympathie en bewondering voor Woody Strode die mij beweegt.
Over hem weet ik aardig wat meer, uit betrouwbare bron (Amerikaanse vrienden)
En die zijn unaniem lovend over de Strode, ook als privé persoon.
Acteur en stuntman Jock Mahoney, met wie ik vroeger vaker contact gehad heb, beschouwde Strode als een van de fijnste mensen die hij ooit ontmoet had.
(Hij redde overigens ooit het leven van Mahoney tijdens filmopnamen in Thailand)
Je opmerking betreffende regisseur Jacques Tourneur hoor (lees) ik met genoegen.
De films die ik van hem gezien heb bevielen mij allemaal bijzonder goed.
Robert Stack blijft voor mij ook altijd Eliot Ness .
Hij zag er zelfs beter uit dan de échte Ness 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@cinema.rex
Er is nog een tweede Belgische poster van deze film.

cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
@dogie: Erg fraai, die tweede poster. Je kunt goed zien dat het een rerun is, de eerste is duidelijk de oudste qua stijl (tevens staat op de 1e de originele filmmaatschappij RKO vermeld, op de 2e General Films, kennelijk een latere distributeur). Grappig dat ze niet wisten wat ze met de titel aanmoesten.
@brix: Wat betreft Tourneur heb ik dezelfde ervaring. 
Wou eigenlijk aangeven dat ik een zwart gat heb in mijn (biografische) kennis.Gelukkig heb jij geen last van.
Ik had zelfs nog nooit gehoord van Woody Strode (zal hem ongetwijfeld weleens gezien hebben), weer iets geleerd.
Robert Stack: in mijn jeugd sprak hij mij bijzonder aan. Hij heeft iets vaderlijks zonder z'n stoerheid te verliezen.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Off-topic, maar mbt Robert Stack vs The Untouchables: ik heb nog een boxset te koop met het 1e seizoen van deze tv-serie.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Wow... diverse posters met een 'busty' Mayo.. dat moet whisful-thinking zijn geweest van die Belgische dessinateurs.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
ja, wanneer haar fraaie benen (die trouwens helemaal niet zo lang waren als het lijkt op sommige posters en foto's, maar wel goed gevormd) niet in beeld konden worden gebracht verzonnen ze iets anders 
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Oehlala, wat een schoon madam precies. Iemand wat aanraders?