- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Out: Europese Cinema
Knock-Out: Europese Cinema
Knisper
-
- 13014 berichten
- 1261 stemmen
Pff in ieder geval een film die echt bijzonder is. Het enige (bijna) geslaagde werk van een groot regisseur. Verre van mijn favoriet, maar ik had het nog erger gevonden als een tijdelijk gehyped Deens filmpje dat niet eens 90 minuten weet te boeien had gewonnen.
Jouw quote bij Stalker:
"Deze film Is saaier dan het zien drogen van behangpapier" schreef de speelfilmenceclopedie over een andere film van Tarkovski. Tijdens het kijken van Stalker dacht ik lang dat het op deze film sloeg. Er gebeurd namelijk werkelijk helemaal niets in deze film.
Drie kalende veertigers lopen door een verlaten landschap terwijl ze in filosofisch gebrabbel ruizien over de zin van het bestaan...
Maar op de een of andere manier weet de film toch ook enorm te intrigeren, met zijn onheilspellende soundtrack en zijn mooie (als je van schimmelvorming en ondiep troebel water houdt) expirimentele fotografie.
Toch kan deze film, net als Nostalgia, niet de hele tijd mijn aandacht vasthouden en zal ik er nog een nachtje over moeten slapen en hem waarschijnlijk nog eens moeten herzien, voordat ik een goed oordeel er over kan vellen. Voorlopig lijkt de film me wel te bevallen met 3,5*
Je maakt jezelf belachelijk zo, want het klinkt ook niet alsof Stalker jou 90 minuten heeft kunnen boeien (en Stalker duurt bijna twee keer zo lang). Dat kan, maar om dan constant Reconstruction af te kraken is wel heel flauw.
Wouters
-
- 2665 berichten
- 1837 stemmen
Wat een mooie KO was dit. Schitterende duels gezien en een paar leuke tips opgedaan. We begonnen met 256 films uit 18 landen en uiteindelijk stonden er films uit 10 ! verschillende landen bij de laatste 16. Hofleveranciers waren Rusland en Frankrijk, elk goed voor 3 films. Groot-Brittain en Zweden waren goed voor 2 notities. Hongarije, Denemarken, Spanje, Nederland, Hongarije, Duitsland en Belgie waren goed voor 1 film.
Grote ontbrekende is natuurlijk Italie
De top 16 Europese Films 2007:
1. Stalker(Tarkovsky-RU)
2. Reconstruction(Boe-DK)
3. Amelie(Jeunet-FR)
4. Alien(Scott-GB)
5. Fanny och alexander(Bergman-ZW)
6. Los Amantes del Circulo Polar(Medem-ESP)
7. Werckmeister Harmóniák (Tarr-HO)
8. Vozvrasheniye(Zvyagintsev-RU)
9. Det sjunde inseglet(Bergman-ZW)
10. Karakter (van Diem-NL)
11. The Long Good Friday (Mackenzie-GB)
12. Zerkalo(Tarkovsky-RU)
13. Any Way the Wind Blows(Barman-BE)
14. Le salaire de la peur(Clouzot-FR)
15. Der Untergang(Hirschbiegel-DE)
16. La passion de jeanne d'arc(Dreyer-FR)
De top 16 van de vorige editie erbij pakken en je ziet heel wat verschuivingen.
De top 16 Europese films 2006:
1. Das Boot(Petersen-DE)
2. A Clockwork Orange(Kubrick-GB)
3. M (Lang-DE)
4. Festen (Vinterberg-DK)
5. Trois Couleurs: Rouge (KiesLowski-FR)
6. Persona (Bergman-ZW)
7. Lawrence of Arabia (Lean-GB)
8. Trainspotting (Boyle-GB)
9. Paris, Texas (Wenders-DE)
10. Alien (Scott-GB)
11. Karakter (Van Diem-NL)
12. Los Amantes del Círculo Polar(Medem-ESP)
13. The Fifth Element(Besson-FR)
14. Trois Couleurs: Bleu (Kieslowski-FR)
15. Barry Lyndon (Kubrick-GB)
16. Calvaire (Du Welz-BE)
De complete top 9 heeft de laatste 16 van dit jaar niet gehaald. Alleen Alien, Karakter en Los Amantes heeft zijn topplek geprolongeerd. Rusland stond nog niet op de kaart en 2 andere films van Bergman drongen dit jaar de top 16 binnen.
Onderhond
-
- 87389 berichten
- 12354 stemmen
De lijst is er in ieder geval wel heel wat op vooruit gegaan
Wouters
-
- 2665 berichten
- 1837 stemmen
Dat wou ik zeggen
De filmhorizon van de MM-user is aardig verbreed.
italian
-
- 1391 berichten
- 262 stemmen
Ik had gisteren voor de finale nog even een top 20 gemaakt, niet erg zo verschillend van die van Wouters.
17. C'est Arrivé près de chez Vous
18. Simon
19. Irreversible
20. La Strada
Met deze 4 toevoegingen krijgen onze landjes nog elk één film in de top 20 en mogen zich meten met grootheden Duisland en Zweden. En zo krijgt Italië toch nog een film binnengesmokkeld...