- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Out: Beste animatie film
Knock-Out: Beste animatie film
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
wat is er gebeurt? zijn jullie nu met de finale bezig?
Sorry dat we niet even op de loting gewacht hebben.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Is inderdaad belachelijk dat jullie niet even gewacht hebben. Ik had de twee films liever andersom tegenover elkaar gehad 
kArIzMa_TuRk
-
- 3642 berichten
- 0 stemmen
haha de One Ring 

on topic maar weer:
5-7
jasha
-
- 1540 berichten
- 1087 stemmen
Hoezo blijkbaar ? Ze hebben zo ongeveer de grootste animatieproductie van de hele wereld. De helft van de animatieseries waar een hoop jeugdsentiment aanhangt zijn Japans.
Het is ook het enige land waar consistent animatie series en films gemaakt wordt voor een gemiddeld publiek dat ouder is dan 14 jaar.
Wie van animatie houdt maar niet bekend is met anime is gewoon lui.
Tja, één van de grotere animatieproducties, dat is een feit. Ook al denk ik dat je (tekenfilm)giganten zoals Walt Disney, Fox en Dreamworks niet te onderschatten zijn
. Maar ik snap niet helemaal wat het met mijn quote te maken heeft... Japan is groot wat betreft animatie en staat wat 3d technologie betreft even (of misschien wel hoger) met de Amerika. Maar laten we niet vergeten dat het een momentopname is (de trailer van The Simpsons Movie is daar een goed voorbeeld van).
Met het voorbeeld van o.a. The Simpsons wil ik graag jou tweede alinea bespreken; ik geef je gelijk dat Japan daar heel sterk in is, en waarschijnlijk gewoonweg het beste. Maar Ze kunnen bijvoorbeeld niet concurreren met mijn voorbeeld. The Simpsons heeft een gemiddeld publiek van boven de 14 jaar. Toch mogen kinderen daar zonder problemen naar kijken. Het zit vom met astuces dat alleen maar door een iets ouder publiek begrepen kan worden, en dat zonder dat het voor enig probleem kan gevolgd worden door kinderen.
En laten we nu ook niet vergeten dat Japan ook zijn heel wat mindere animaties heeft. Vooral dan wat betreft sporttekenfilms (voetbal, volleybal tennis), allemaal sporten waar Japan niets voor betekend en waar ze dan (in de serie toch) allemaal in kampioen worden.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Ook al denk ik dat je (tekenfilm)giganten zoals Walt Disney, Fox en Dreamworks niet te onderschatten zijn
Ik zou enkel Disney en Pixar noemen. De rest zijn enkel onderdeel van veel grotere organisaties. Dreamworks is maar een financiële reactie op het succes van Pixar.
Vreemd voorbeeld, want de kijk op 3D in Japan is net erg conservatief. 2D blijft nog steeds als ultiem doel gezien, terwijl 3D een soort van extra glossy laag is om sommige effecten te bereiken. Er wordt ook nog steeds gepleit om eerst 2D te werken, en daarna 3D techieken aan te leren. Al is dat uiteraard het globaal standpunt, en zijn er studios en individuen die daar anders tegenaan kijken.
Of ze technisch beter zijn betwijfel ik ook. Terwijl Pixar 100+ computers ter beschikking heeft om z'n dingen te renderen gebeurde dat bij Production I.G op 3 computers (Innocence). Dat daar technisch iets beter uitkomt betwijfel ik. Het is dan ook vooral wat je er creatief mee doet, en daar zit het grootste verschil tussen beiden culturen.
Japan als animatieland is een cultuur waar creatief gebruik van animatie nog steeds kan bloeien, terwijl het in het Westen, en dan vooral Amerika heel streng in vormpjes gegoten is.
Geen idee, volgens mij is de gemiddelde leeftijd van Dragon Ball / Gundam kijkers ook boven de 14. Of dat terecht is, is een compleet andere zaak uiteraard. Ook geen idee of ze in absolute nummers kunnen concurreren met The Simpsons.
Amerika is inderdaad sterk in hun gagshows. Toch blijft The Simpsons als voorbeeld van "volwassen animatie" een serieus mankement. Toegegeven dat er humor voor minstens pubers inzit, maar of dat nu kan concurreren met een film als Innocence ... Dawson's Creek en Kubrick ga je ook niet met elkaar vergelijken.
Daarbij wil ik helemaal niet zeggen dat er geen crap uit Japan komt. Er zijn een hoop series die ik helemaal niet wil zien, er komt zeker zoveel generieke onzin uit Japan als uit Amerika. Het verschil zit hem in die top 5%. Die kan in Japan compleet geweldig zijn, terwijl die in Amerika bestaat uit generiek bandwerk dat gericht is op kindertjes.
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Amerika is inderdaad sterk in hun gagshows. Toch blijft The Simpsons als voorbeeld van "volwassen animatie" een serieus mankement. Toegegeven dat er humor voor minstens pubers inzit, maar of dat nu kan concurreren met een film als Innocence ... Dawson's Creek en Kubrick ga je ook niet met elkaar vergelijken.
Pffft.
kArIzMa_TuRk
-
- 3642 berichten
- 0 stemmen
en Hotaru No Haka is de terechte winnaar van het KO!

Van al die KO's is er eigenlijk geen echte winnaar, iedereen heeft zo z'n persoonlijke winnaar.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Is nog niet veel gebeurd, maar we hebben eens een winnaar die de toplijst volgt.
Mooie winnaar wat mij betreft, ook één van de weinige keren dat een 5* van mij het haalt in een KO. Al had ik uiteindelijk toch liever een film als Tenshi no Tamago of vooral Innocence zien winnen. Maar enig realisme is wel op z'n plaats uiteraard.

Ghibli domineerde (met 3 films bij de laatste 4). Mooi, maar de rest van de KO was toch jammerlijk. Animatie die enigszins op 18+ gericht is wordt zonder morren afgeschoten om jeugdsentiment voorrang te geven.
kArIzMa_TuRk
-
- 3642 berichten
- 0 stemmen
jammer dat de finale niet Ice Age vs. Finding Nemo is geworden! 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Treurige winnaar. Sentimentele draak imo.
J.S.
-
- 11754 berichten
- 3060 stemmen
De twee finalisten niet gezien, het wordt echt hoog tijd dat ik me eens verder ga verdiepen in de Japanse animatiefilms.
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
Ik ben best tevreden hoor met de winnaar! 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vond het verder wel een boeiende KO met een onverwacht verkloop. Heb gelukkig niet heel veel met het genre, dus hoefde me niet overmatig op te winden. Deze kan wat mij betreft volgend jaar zo in de herkansing, want dan kent iedereen er weer een stuk meer als het goed is. 
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Een erg mooie winnaar, had ik niet verwacht.
Weer eens een winnaar in een KO die ik terecht vindt. (Al had gits2 eigenlijk moeten winnen.
)
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
want dan kent iedereen er weer een stuk
meer als het goed is. 
Da's duidelijkst het meest positieve aan deze KO, en ook één van de weinigen waar dat voor opgaat. Het is een beperkt genre (in aantal), dus de KO's zijn per jaar goed te vergelijken, en zorgen voor heel wat promotie voor minder bekende films.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Mooie winnaar, leuk dat Totoro in de finale stond. Had alleen Dead Leaves en Howl's Moving Castle graag verder zien komen, maar ach. Ik mag niet klagen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Die ga ik maar eens bestellen. 
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Die ga ik maar eens bestellen. 
Lijkt me te kinderachtig voor jou, maar veel plezier ermee.
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2841 stemmen
@The One Ring, mocht je ov hebben dan zou je eens met de bus naar Nijmegen kunnen gaan naar de cinematheek, gelegen aan de Fransestraat, vlak bij `t Keizer Karel plein. Daar hebben ze een uitgebreid assortiment van vele Japanse animes ( waaronder: Totoro/Princess Mononoke/Hotaru No Haka enz. ) en mocht dat niet in je straatje liggen. Er liggen ook genoeg klassiekers. Je kunt deze films vaak al huren voor ongeveer 2 euro per stuk.
Leuke knock - out trouwens waarin ik weer veel oude bekenden tegenkwam. Verder ook een mooie winnaar.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Lijkt me te kinderachtig voor jou, maar veel plezier ermee.
Ach, de drie laatste Ghibli's bevielen me best. Totoro is toch een soort publiekslieveling. Ik kijk 'm wel als ik in een jonge bui ben. 
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Verschil met de andere Ghiblis is vooral dat er in Totoro, afgezien van het laatste kwartier, totaal geen dramatische ontwikkeling plaatsvindt. Niks spanningsboog, ook niks waar je je als kijker kan inhooken.
Behalve dan de wonderlijke leefwereld van de kindjes.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Typische avonturen (RPG) film. Veel typischer verhaaltje in ieder geval, met magische medaillons, achtervolgingen en good/bad guys.