menu

Film / Filmgames / Knock-Out: Amerikaanse Westerns

zoeken in:
Reinbo
orbit schreef:
(quote)

Je wilt zeggen dat je de knipoog van Clint naar zijn vroegere oeuvre niet ziet?

Zeker wel, maar ik zie het totaal niet als een parodie, veel meer een eerbetoon, een soort final hoofdstuk,

orbit
Ik heb echt wel moeten gniffelen toen ie van zijn paard lazerde hoor, en dat was ook wel de bedoeling dacht ik. Zo zwaar vond ik de film trouwens niet.. uiteindelijk wordt het een redelijk luchtig "ouwe revolverhelden pakken nog een laatste keer de wapens op", nog geen Space Cowboys misschien, maar..
De recentere films van Clint zijn inderdaad allemaal wel een stuk donkerder, dat ben ik met je eens.

Reinbo
D'r zat zeker een hoop humor in, maar bij een parodie denk ik aan The Naked Gun of Wag the dog. Daarbij licht de stupidieteit er dik boven op. Be deze film overheerste het drama toch vooral.

orbit schreef:
Ik heb echt wel moeten gniffelen toen ie van zijn paard lazerde hoor, en dat was ook wel de bedoeling dacht ik.

Dat is inderdaad best grappig, maar staat natuurlijk symbool als straf voor zijn wandaden. En ook om aan te geven dat Eastwood niet meer de jonge Man With No Name is.

Zo zwaar vond ik de film trouwens niet.. uiteindelijk wordt het een redelijk luchtig "ouwe revolverhelden pakken nog een laatste keer de wapens op",

De tragiek zit hem er juist in dat de oudjes tegen wil en dank in wapens moeten gebruiken, terwijl ze dat liever niet doen. Is het je niet op gevallen hoe zwaar het hun viel om weer iemand neer te schieten? Daarbij is de term 'helden' hier echt misplaatst. In Unforgiven zitten geen helden. In die film wordt iedereen die een geweer oppakt toch wel afgeschildert als schurk, al kunnen we van Eastwood nog begrijpen waarom hij de wapens op zich neemt. Daarbij wint Eastwood ook aan sympathie omdat zijn tegenstanders hier nog grotere schurken zijn.

Een stuk waar ik wel om gelachen heb en wat inderdaad als parodie gezien kan worden, is het stuk waarin Hackman het ware verhaal van Harris' ('The Duck of Death') verleden verteld. Een mooi stukje van de demythologisering van het wilde westen.

orbit
Reinbo schreef:
D'r zat zeker een hoop humor in, maar bij een parodie denk ik aan The Naked Gun of Wag the dog. Daarbij licht de stupidieteit er dik boven op. Be deze film overheerste het drama toch vooral.

Tsja, het is een beetje zoals die discussie over fightclub en komedie
Ik geef toe dat het er subtiel inzit, maar ik vind het wel degelijk een beetje parodie/ode. Maar dus niet negatief.

Even de tussenstand:

Unforgiven - Rio Bravo

10-7

Door die discussie hier viel me het contrast tussen beide finalisten op. Unforgiven is dé western die alle mythes van het genre de grond in boort, waar Rio Bravo juist de ultieme western is die juist al die mythes verheerlijkt.

kArIzMa_TuRk
11-7

Niemand die het afmaakt?

11-8 Rio Bravo !

11-11

Hup Rio Bravo!

Reinbo
"All right now, I'm comin' out. Any man I see out there, I'm gonna shoot him. Any sumbitch takes a shot at me, I'm not only gonna kill him, but I'm gonna kill his wife, all his friends, and burn his damn house down."

Bill Munny

12-11!

(Unforgiven is de laatste 5 die ik tot nu toe nog uitdeelde)

En dan wint Unforgiven, als ik het goed heb. Vreemd verhaal, een film uit de jaren '90 die een Western knock-out wint. Maar toch wel een sterke film (hoewel er zeker tien sterkere films waren).

Reinbo
Terechte winnaar, Prachtige film, zat niets beters bij.

(afbeelding)

"I've killed women and children. I've killed everything that walks or crawls at one time or another. And I'm here to kill you, Little Bill, for what you done to Ned. "

Bill Munny

basketballerke
Heb de ander nog niet gezien, maar een hele mooie winaar in ieder geval.

Jammer van The Wild Bunch, maar Unforgiven is een waardige winnaar.

Een meer dan waardige winnaar, gewoon een groot meesterwerk. Toch wel opvallend dat meer een anti-western wint, maar wel leuk dat deze film ook eens een knock-out wint. Films als Rio Bravo, Unforgiven, Shane, High Noon en dergelijke zijn in andere knock-outs bij voorbaat kansloos en het is al leuk om die eens in de belangrijke rondes te zien.

Mooie winnaar, was veruit mijn favoriet. Ben tevreden

Niet echt mijn favoriet voor deze knock-out (The Searchers, High Noon, High Plains Drifter) maar toch een goeie western en een fatsoenlijke winnaar.

De knock-out der Amerikaanse westerns. Het is alweer zeven jaar geleden dat er hier moeilijke beslissingen zijn genomen over de kwaliteiten van een aantal westerns. Destijds mocht Unforgiven (1992) zichzelf uiteindelijk de beste western noemen. Inmiddels hebben nieuwe users hun intrede gedaan op MovieMeter, zullen er users tot nieuwe inzichten zijn gekomen en zijn er bovendien nieuwe westerns gemaakt. Mijn idee was dan ook om dit topic wat nieuw leven in te blazen door opnieuw een aantal westerns de strijd met elkaar aan te laten gaan en te kijken welke film zich ditmaal de beste mag noemen.

Waar de eerste keer gekozen is voor een aantal van 32 westerns, wil ik deze keer 64 westerns een kans geven. En wel de best beoordeelde Amerikaanse westerns met meer dan 100 stemmen, zoals die te vinden zijn wanneer men deze eisen in de zoekmachine invoert.

Nu is de vraag natuurlijk of hier de nodige animo voor is en er mensen bereid zijn hun mening te uiten door op de door hun verkozen film te stemmen. Dus bij dezen: Wat dachten jullie ervan?

Leuk initiatief. Ben altijd voor een KO.

Echter heb ik te weinig westerns gezien om (echt) actief deel te kunnen nemen. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld de KO Romantiek: ik kan in de eerste ronde maar aan een paar battles meedoen, simpelweg omdat ik zelden beide films heb gezien.

Misschien raadzaam om je bericht ook in het algemene KO discussietopic te plaatsen.

Ik wil wel meedoen, Luuk.

Ken wel een aardig aantal westerns.

Alleen is 100 stemmen niet wat veel, zo mis je bijvoorbeeld al Man of the West.

Goed om te horen dat er al wat belangstelling is.

100 stemmen lijkt inderdaad wat veel. Het kunnen er ook altijd nog vijftig worden (bijvoorbeeld), maar het probleem is dat je dan terecht komt bij een vrij kleine groep mensen die die films gezien heeft waarvan het nog maar de vraag is of die groep goed genoeg is vertegenwoordigd om ze ook een echte kans te geven in de knock-out.

Hoi Luuk
Ik wil ook wel mee doen .
Al heb ik er mij nog niet in verdiept maar 100 stemmen lijkt mij veel voor westerns .

Ik heb nog even gekeken en denk dat een minimum van 50 stemmen op zich ook goed te doen is. 25 lijkt toch echt te weinig om van genoeg bekendheid te kunnen spreken. Maar het wachten is eerst nog op genoeg geïnteresseerde deelnemers.

Harco
Ik wil hier wel aan meedoen, al ga ik er vanuit dat ik lang niet alles gezien zal hebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:31 uur

geplaatst: vandaag om 15:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.