- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Outs algemeen discussietopic
Knock-Outs algemeen discussietopic
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Toen Sander2 3 films van Leone inbracht waren dat al bewust 3 pure italiaanse/spaanse producties. C'era un volta il west zat er de vorige keer trouwens ook niet bij.
Is dat zo? Ik heb op pagina 151 toch echt deze Leone films genoemd en geen andere:
- C'era una volta il west
- Per Qualche Dollaro in Più
- Il Buono, il Brutto, il Cattivo
In die lijst hierboven staan 255 films. C'era una volta il west zou het compleet kunnen maken. 
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
2. Alleen films van regisseurs met europese nationaliteit.
Wat is dat nou weer voor onzin? Het gaat toch om de film en niet om de regisseur. Kubrick is bijvoorbeeld expres films in Europa gaan maken omdat hij in de VS niet vrij gelaten werd. Barry Lyndon zou dus ook mee moeten doen, 100% Europees.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Het is een oer Amerikaans thema (cowboys = het wilde westen = Amerika) en de hoofdrollen zijn voor Amerikanen weggelegd. Mensen hebben toch een zeker idee bij de term "Europese film" en een cowboyfilm hoort daar volgens mij niet meteen bij.
Als mensen hun filmgeschiedenis zouden kennen zouden ze toch allang begrijpen dat spaghettiwesterns, ondanks de tijd en plaats waarin ze zich afspelen, typisch Europees zijn. Waarom denk je überhaupt dat ze naar spaghetti vernoemd zijn: het wil zeggen dat ze uit Italië komen. De stijl van de spaghettiwesterns was gewoon radicaal anders dan die van Amerika. Verglelijk een spaghettiwestern maar eens met een western van Ford of Hawks en zoek de 100 verschillen. Het trage tempo, de gestileerde beelden, de typische muziek, de grotere hoevelheid geweld, de duistere verhaallijnen, de mysterieuze vreemdelingen... deze elementen zijn typisch voor de spaghettiwestern, maar niet voor de Amerikaanse western. Althans toen nog niet.
Er is toch altijd een hoofdland die de film produceert. Die wordt hier op MM altijd als eerste genoemd. Bij Once Upon a Time in the West is dat gewoon Italië. Die paar dollars die de Amerikanen misschien in de film staken, die ene scène die in Amerika is opgenomen en die 3 acteurs, wegen toch niet op tegen wat er wél Europees is aan die film. Dat alle hoofdrollen Amerikaans zijn klopt ook niet (Claudia Cardinale iemand?).
Ik ben het wel eens met eerder genoemde stelling dat mensen hier vooral bezig lijken te zijn met Once Upon a Time in the West (en Kubrick en Alien) uit de lijst te houden in plaats van met criteria aan te komen die ergens op slaan. Van al die criteria is het hebben van de Engelse taal wel de slechtste. De Engelse taal komt nota bene uit Europa.
En nog iets: ik zag The Constant Gardener in de lijst staan. Op en top een Britse film natuurlijk, maar de regisseur is een Braziliaan.
En ik wil Rosemary's Baby er helemaal niet in hebben. Hoort er niet thuis. Ik noemde hem slechts als voorbeeld.
The Good, the Bad and the Ugly doet niet mee, terwijl die als landen Italië en Spanje heeft staan. Geen Amerika.
maxcomthrilla
-
- 15580 berichten
- 2855 stemmen
Het blijven cowboys. In Italië had je de Romeinen en in de Verenigde Staten had je indianen en cowboys.
De richtlijn: films die niet - Europese co - producties hebben niet toelaten, lijkt mij ontzettend duidelijk.
Art
-
- 13507 berichten
- 3660 stemmen
Dus Gladiator, van Amerikaanse makelij, mag je dan wel tot de Europese films rekenen? 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Het blijven cowboys. In Italië had je de Romeinen en in de Verenigde Staten had je indianen en cowboys.
Moet ik mijn Spartacus argument alweer herhalen? Romeinse geschiedenis krijgt Hollywoodverfilming en is dus Amerikaanse film. Europeanen verfilmen Amerikaanse geschiedenis en het is geen Europese film?
De richtlijn: films die niet - Europese co - producties hebben niet toelaten, lijkt mij ontzettend duidelijk.
Ik snap de regel wel, maar niemand heeft nog uit weten te leggen waarom die regel bestaat. Hij is nergens op gebaseert.
maxcomthrilla
-
- 15580 berichten
- 2855 stemmen
Spartacus heeft de Verenigde Staten als productieland staan.
Zo creëer je een echte Europese knock - out waarin uiteindelijk een 100% pure Europese film wint.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Spartacus heeft de Verenigde Staten als productieland staan.
Weet ik, dit was niet bedoelt om het productielandargument te ontkrachten, maar het argument dat Once Upon a Time in the West niet mee zou mogen doen omdat het over Amerika gaat.
Zo creëer je een echte Europese knock - out waarin uiteindelijk een 100% pure Europese film wint.
Vind ik onzin. Europees is Europees. Italië is Europees. Verdere argumenten wil ik best geven, maar die heb ik al te vaak verteld. We zouden er haast beter een stemming van kunnen maken. Maar dan wel een eerlijke stemming en niet zo eentje van 'ik-stem-tegen-want-ik-haat-kubrick-of-Once -Upon-a-Time-in-the-West'.
maxcomthrilla
-
- 15580 berichten
- 2855 stemmen
Tja, Wouters is verantwoordelijk voor de knock - out dus hij moet uiteindelijk beslissen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Maar zolang we nog in het discussietopic zitten hebben de andere gebruikers toch ook wat te zeggen?
maxcomthrilla
-
- 15580 berichten
- 2855 stemmen
Maar zolang we nog in het discussietopic zitten hebben de andere gebruikers toch ook wat te zeggen?
Natuurlijk! Daarvoor dienen deze discussies. 
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
Ja, maar de organisator hakt de knopen door. En als er evenveel voor of tegen iets zijn, heeft het geen nut van je mening telkens opnieuw te herhalen, aan de initiatiefnemer om te beslissen.
Een stemming is dus niet nuttig. Heb jij toch ook nog nooit gedaan wanneer er discussies ontstonden bij KO's die je organiseerde ?
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Als mensen hun filmgeschiedenis zouden kennen
Geef mij maar een film waar je geen geschiedenis voor hoeft te kennen, maar waar je gewoon aan kan zien dat het oerEuropees is. Ouwe fabeltjes en statistiekjes vind ik bij deze niet echt belangrijk.
Een western die een Europese KO wint is gewoon idioot.
kos
-
- 46714 berichten
- 8870 stemmen
Waarom? Het is nou eenmaal een Europese western, doe je vrij weinig aan.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Geef mij maar een film waar je geen geschiedenis voor hoeft te kennen, maar waar je gewoon aan kan zien dat het oerEuropees is. Ouwe fabeltjes en statistiekjes vind ik bij deze niet echt belangrijk.
Mijn punt is dan ook dat je kunt zien dat de spaghettiwesterns Italiaans zijn. Maar jij kijkt geen westerns dus je kunt het verschil zo niet zien.
Ja, maar de organisator hakt de knopen door. En als er evenveel voor of tegen iets zijn, heeft het geen nut van je mening telkens opnieuw te herhalen, aan de initiatiefnemer om te beslissen.
Een stemming is dus niet nuttig. Heb jij toch ook nog nooit gedaan wanneer er discussies ontstonden bij KO's die je organiseerde ?
Er heerst hier dit keer een sterke tweedeling, vandaar het idee van een stemming. Als Wouters uiteindelijk de k.o. start zonder Kubrick en Once Upon a Time in the West leg ik me er bij neer. Ik sta er alleen niet achter.
Maar The Good, the Bad and the Ugly moet er nu toch wel in. Die heeft immers niet Amerika als productieland.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Waarom? Het is nou eenmaal een Europese western, doe je vrij weinig aan.
Ja, de criterias zorgen er echter voor dat de film niet kan geselecteerd worden, doe je vrij weinig aan. Dan is het gewoon een variatie op de Europese KO. Leuk 
Heb één van die Westerns gezien, voor de fan zit er waarschijnlijk veel verschil in maar ik vind het gewoon Buffalo Bill op z'n paard.
Wouters
-
- 2665 berichten
- 1837 stemmen
mmmz had niet zoveel discussie verwacht. Vind de criteria zelf ok, maar goed. Kijken of we iedereen tevreden kunnen krijgen.
Constant gardener gaat er uit, The Good, The bad and the ugly erin. Dan hebben we alles consequent doorgevoerd. OK ?
Vindt het trouwens wel raar dat vorige keer Once Upon niet meedeed zonder de criteria, en nu met deze criteria opeens wel mee MOET doen.
Europese regisseurs zijn over het algemeen totaal anders dan hun Amerikaanse en Aziatische collegas. Daarom is Europese cinema zo anders dan die 2. Kubrick hoort daarom niet mee te doen vind ik.
kos
-
- 46714 berichten
- 8870 stemmen
Ja, de criterias zorgen er echter voor dat de film niet kan geselecteerd worden, doe je vrij weinig aan. Dan is het gewoon een variatie op de Europese KO. Leuk 
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
mmmz had niet zoveel discussie verwacht. Vind de criteria zelf ok, maar goed. Kijken of we iedereen tevreden kunnen krijgen.
Constant gardener gaat er uit, The Good, The bad and the ugly erin. Dan hebben we alles consequent doorgevoerd. OK ?
Lijkt me een goed compromis. Ik hoop vooral dat echte, minder bekende, Europese films niet uitgeschakeld worden door een cowboyfilm (niet denigrerend bedoeld, ik hou er ook wel van, maar vind de hele opzet niet Europees).
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik leg me er bij deze maar bij neer. Maar mocht er ooit een Amerikaanse film knock-out komen dan eis ik bij deze vast dat Kubrick's latere werk en Once Upon a Time in the West erin zitten 
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
Ik leg me er bij deze maar bij neer. Maar mocht er ooit een Amerikaanse film knock-out komen dan eis ik bij deze vast dat Kubrick's latere werk en Once Upon a Time in the West erin zitten 
Als je die organiseert, kan je de criteria zo aanpassen dat je volledige top-10 kan meedoen 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Als je die organiseert, kan je de criteria zo aanpassen dat je volledige top-10 kan meedoen 
Yes! Eindelijk gaat Monty Python and the Holy Grail gezien worden als Amerikaanse film 
Nee, even serieus. Van mij hoeft die knock-out er nooit te komen. Klinkt niet zo interessant 
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
@ Wouters : ik denk dat je van start kan gaan op basis van je laatste voorstel.
Nu nog een onmogelijke opdracht : een loting in elkaar steken waarmee iedereen tevreden is 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
@ Wouters : ik denk dat je van start kan gaan op basis van je laatste voorstel.
Nu nog een onmogelijke opdracht : een loting in elkaar steken waarmee iedereen tevreden is 
Gewoon willekeurig loten. Dat is de eerlijkste manier. Je kunt hoogstens voorkomen dat echt onbekende films niet in de eerste ronde tegenover elkaar komen.
Wouters
-
- 2665 berichten
- 1837 stemmen
Mijn idee was om gewoon consequent de lijst af te lopen en de 1ste ronde er iig voor te zorgen dat er telkens verschillende landen tegen elkaar komen.
Maar we zullen maar wachten tot de huidige KO afgelopen is denk?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Mijn idee was om gewoon consequent de lijst af te lopen en de 1ste ronde er iig voor te zorgen dat er telkens verschillende landen tegen elkaar komen.
Uiteindelijk zullen er toch wel landen tegen zichzelf moeten, dus waarom in de eerste ronde al niet? Verder moet je zelf weten hoe je het doet, maar willekeurig loten is naar mijn mening de eerlijkste manier en gaat ook wat sneller dan de lijst aflopen. Zo'n knock-out zit sowieso niet binnen een paar minuten in elkaar.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Hoe werken jullie de loting doorgaans eigenlijk uit, bestaat er misschien een leuk programma'tje voor?
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
Je moet niet perse wachten tot de huidige loting gedaan is, je kan gerust een 2de lanceren als je dat wil.
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
Hoe werken jullie de loting doorgaans eigenlijk uit, bestaat er misschien een leuk programma'tje voor?
Er zal wel een programaatje voor gebruikt kunnen worden, ik meen begrepen te hebben dat Dutchtuga dat met exel deed, maar zelf schud ik ze manueel door elkaar.
Ik werk meestal ook wat met plaatsing, zodat de favorieten niet meteen tegen elkaar moeten.
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
En waarom zijn Barry Lyndon en A Clockwork Orange nog steeds niet in de lijst opgenomen? Omdat Kubrick Amerikaans is? Beetje raar argument, het zijn 100% Europese films.