- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm challenge zomer 2016
Horrorfilm challenge zomer 2016
John Milton
-
- 24230 berichten
- 13399 stemmen
Hehe, Yes it does. Maar eerst zien, dan geloven 
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5328 stemmen
Basket Case (1982) RW 07/08 => 2 Pt (Totaal 178)
In mijn jeugdjaren vond ik dit nog een toppertje maar bij elke herziening wordt dat iets minder. (Zal ik maar stoppen voor ik 'm slecht ga vinden
)
Het blijft weliswaar een cultfilmpje met lekker grappige momenten maar de uitwerking is vrij brak en vooral had hier wat gore mogen inzitten.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Phantasm (1979) - FTV - 8 augustus 2016 - 3 punten (97 films - 338 punten)
http://comedicallywitty.files.wordpress.com/2014/01/pha3.jpg
Ja, het heeft een erg leuke soundtrack en die tall man is zeker creepy, nu goed zo zijn er wel meerdere begrafenisondernemers in films zoals die uit Burnt Offerings. Ook enkele leuke effecten, maar eigenlijk heb ik me vaker stierlijk verveeld met het rommelige plot en acties die vaak tot niets leiden dan geamuseerd. De vele vrouwen die de kalende kerel dan zou hebben bevrijd ik had ze graag gezien dan had ik misschien nog iets moois gezien in plaats van een trio van sullige gasten die een al even saai avontuur beleven . Ach ja, het was maar een droom op het einde of toch niet? Pfff ik hou daar niet van. Ook de onthulling van het waarom vond ik totaal niks aan. baspls de vergelijking met The House by the Cemetary gaat voor mij niet echt op. Die vond ik echt horror en meer sfeervol ook visueel. Uiteraard blijft dat subjectief. Het zal zijn klassieke status wel verdienen dankzij de positieve reacties, maar hier kon ik echt niks mee. Ik probeer echt niet kritisch te zijn voor horrorklassiekers maar uiteindelijk ben ik het toch, ik kan er precies niet aan doen.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Hallo allemaal,
Ik ga zo op vakantie naar Italië - het land van Giallo, Dario Argento, Lucio Fulci, nep-vervolgen en sfeervolle Italo-horror. Jullie zullen mij hier twee weekjes moeten missen want ik heb inmiddels begrepen dat ik geen internet zal gaan hebben de komende weken. Een flinke lading films staat op mijn laptop dus ik kijk gewoon lekker door.
Met een beetje geluk kan ik mijn moeder overtuigen om de 3 uur lange rit van het Gardameer naar Turijn te maken om de opnamelocaties van Profondo Rosso te bekijken. En stiekem hoop ik op een rommelmarkt een hoop horrorfilms of soundtracks te kunnen vinden (maarja mischien associeer ik Italië teveel met horror
).
Veel plezier met kijken, ik ben er snel weer!
(toepasselijk plaatje van een film die overigens nog moet zien)
Willy Wartaal
-
- 433 berichten
- 3818 stemmen
48. When a Stranger Calls Back ... FTV - 3 punten - 6 augustus 2016 (totaal 132 punten)
https://cinemaknifefight.files.wordpress.com/2011/08/julia_strangerback.jpg
Prima sequel met de mooie Jill Schoelen (foto) die een erg sterke performance neerzet. De film wordt net als het origineel duidelijk opgedeeld in 3 stukken, ook zien we zien de personages van Carol Kane en Charles Durning weer terugkeren. De film is spannend en bijna alles lijkt te kloppen. Wel een hoog tv-gehalte en het derde gedeelte van de film vond ik wat minder. Goed mee kunnen vermaken, prima thriller (horror-label op IMDB).
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
De tussenstand van deze week! De eerste week dat er niemand meer op 0 staat
. Gecontroleerd tot en met 15:30
https://deadlymovies.files.wordpress.com/2012/08/blood-olympic-rings2.jpg
joolstein: 346
alexspyforever: 338
Richard_Voorhees: 214
jeroentjuhhhhh: 213
Boeikens: 178
John Milton: 162
Gang_Star: 160
baspls: 148
Woland: 147
U96: 133
Willy Wartaal: 132
EW101: 80
Legan: 57
wendyvortex: 56
morpheus2000: 55
Miszmi: 44
moviefreak#1: 41
Kondoro0614: 38
Flat Eric: 35
leatherhead: 32
john mcclane 2: 29
arno74: 29
Chainsaw: 25
Film Pegasus: 24
Bas I.: 24
Friday the 13 th: 20
Night's Watch: 16
HALVE TAMME.: 15
mikey: 14
Zwolle84: 12
TornadoEF5: 10
jOERI: 8
Dying Rose: 5
John Barry: 5
Gh8st: 4
Teunnis: 3
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Ik vind het eigenlijk vreemd trouwens dat de horrorchallenge in de zomer plaatsvindt, en niet tijdens oktober en/of november rond Halloween. Veel zal ik er niet meer bij gaan kijken, maar ik doe mijn best. Vannacht kijk ik naar het zwemmen, dus misschien voorafgaand als er niets interessants is toch maar een horrorfilmpje opleggen.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ik vind het eigenlijk vreemd trouwens dat de horrorchallenge in de zomer plaatsvindt, en niet tijdens oktober en/of november rond Halloween. Veel zal ik er niet meer bij gaan kijken, maar ik doe mijn best. Vannacht kijk ik naar het zwemmen, dus misschien voorafgaand als er niets interessants is toch maar een horrorfilmpje opleggen.
. Overigens is deze challenge beslist voor herhaling vatbaar, complimenten aan de organisatie! Wat mij betreft mag hierna wel een andere challenge met een ander thema volgen
.
arno74: 27
Kondoro
-
- 11524 berichten
- 2866 stemmen
Loop even de topic door dan vind je vraag en uitleg.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
. Overigens is deze challenge beslist voor herhaling vatbaar, complimenten aan de organisatie! Wat mij betreft mag hierna wel een andere challenge met een ander thema volgen
.
Normaal moet Bas jou bijhouden, hij zal het inderdaad gemist hebben. Aangezien hij op vakantie is nu (zonder wifi), hou ik jou de komende tijd bij. Ik ga het in de tussenstand aanpassen + mijn eigen lijst.
Flat Eric
-
- 6443 berichten
- 1026 stemmen
Danza Macabra (1964) - FTW - 4 punten - 8/8/16- 39 punten totaal, 13 films.
Dit kon me niet bekoren.
Het verhaal sprak me niet aan en sommige scènes duurden echt te lang zonder dat het iets toevoegde aan het verhaal.
Bijvoorbeeld die scène in het begin leek het wel alsof je met de verkoopmakelaar door een huis loopt. "Dit is de schuur. Dit is de ruime hal. Dit is de van alle gemakken voorziene woonkamer met authentieke details".
En de scènes met Carmus, de ghost from Christmas past noem ik het maar, wekten bij mij ook een soort van irritatie op. Het zwart-wit en clichématige soundtrack gaven de film desondanks wel de sfeer maar de conclusie is toch dat ik me stierlijk heb verveeld bij deze film.
Friday the 13 th
-
- 2558 berichten
- 2023 stemmen
Ik vind het tof om op zo een manier nieuwe films te leren kennen, maar begrijp de competitie niet goed in het spel? Ik kan geloven dat mensen onder de 30 punten geen zin meer hebben om nog een gooi te doen om meer punten te scoren. Waarom werkt dit met een 1ste plaats, 2de plaats,....? Ik vraag me eigenlijk af welk profiel de mensen in de TOP 5 hebben? Ik bedoel hier niets slechts mee, fijn dat jullie zoveel tijd hebben om films te kijken, maar vind het wel interessant om te weten
. Huishouden, gezin, werkend?
Ikzelf probeer ook zoveel mogelijk films te kijken en als ik er 5 kan zien op een week mag ik al blij zijn. Ik vind het puntensysteem af en toe wat demotiverend, er werd gezegd in het begin dat dit bijzaak is, dat het om elkaars filmsmaak delen gaat en interessante titels doorgeven aan elkaar, maar de continue tussenstanden geven toch wel wat competitie weer.
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5328 stemmen
Ik vind het tof om op zo een manier nieuwe films te leren kennen, maar begrijp de competitie niet goed in het spel? Ik kan geloven dat mensen onder de 30 punten geen zin meer hebben om nog een gooi te doen om meer punten te scoren. Waarom werkt dit met een 1ste plaats, 2de plaats,....? Ik vraag me eigenlijk af welk profiel de mensen in de TOP 5 hebben? Ik bedoel hier niets slechts mee, fijn dat jullie zoveel tijd hebben om films te kijken, maar vind het wel interessant om te weten
De competitie is hier echt wel bijzaak, maar een beetje competitie is soms wel leuk. Het moet bv. niet voor de eerste plaats zijn maar t.o.v. bv. een andere medespeler 
Hoofddoel is (horror)films leren kennen/ontdekken en liefst de minder gekende. Ik denk dat dit punt voor de meerderheid wel geslaagd is.
Iedereen kijkt natuurlijk aan zijn tempo, zelf ben ik bv. beroepsmilitair (Para-Commando) dus zéér actief (ook in de werkuren) maar heb dan ook niet veel slaap nodig en kan dus toch regelmatig een filmpje opzetten (meestal tegen de goesting van m'n echtgenote, maar dat moet voor deze challenge maar kunnen
)
John Milton
-
- 24230 berichten
- 13399 stemmen
Ik sta op 6, maar profiel: Kinderloos stel van 32 uur werkenden. En ik kijk er zo 3 op een dag in een weekend, als ik daar zin in heb. En veel oude films gezien, schiet behoorlijk op met punten.
En uiteraard is er wel competitie, maar voor mij niet heel belangrijk. Als ik er bij in de buurt blijf kijk ik wellicht of ik in de top 5 kan komen, maar ik wil er niet tegen mijn zin horror voor gaan kijken.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Na zelf meegedaan te hebben aan enkele challenges op imdb en ik de plaatjes KO's hier beu was, broeide bij mij de gedachte om zo eens een horror challenge te doen. Bij imdb bleek een puntensysteem een extra stimulans om meer tijd te maken voor film of eindelijk eens te beginnen aan die watchlist die men maar bleef uitstellen. Het systeem van meer punten voor oudere films en FTV's heb ik dus overgenomen en beetje veranderd. IK heb eerst bas aangesproken of hij dat wilde mee organiseren omdat we op dat moment nogal veel aan het uitwisselen waren mbt horror. Hij was er meteen voor te vinden, vervolgens Boeikens aangesproken omdat hij een grote liefhebber is van het genre en ik in het verleden al vaker met hem had samengewerkt. Ik heb nog andere aangesproken, bas ook. Miszmi heeft zich spontaan aangeboden toen ik haar informeerde over het idee. Ik was zelf al tevreden als we aan zo tussen de 10 en 20 deelnemers zouden komen. Ik ben dus jullie allemaal heel dankbaar voor jullie enthousiasme. Wat eigenlijk een experiment was, is dus echt wel uitgegroeid tot een leuk spel dat de mensen toch samenbrengt. Ik zie ook discussies en aanbevelingen omtrent het genre en dat was ook de bedoeling.
Als er nog mensen zijn die op het einde van de challenge willen dat er zoiets nog georganiseerd bijvoorbeeld in de echte horrormaand oktober of nog andere ideeën om het levendig te houden, sowieso gaan we een rondvraag doen in september. Miszmi heeft dacht ik een idee hoe dat aan te pakken 
Ik ben tester van beroep, werk 4/5de geen kinderen, single. Ik zit sowieso veel op PC voor werk en andere dingen dus kans is vrij groot dat ik een film kan opzetten ook door de week.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Even voor de duidelijkheid de users die normaal worden gecontroleerd door baspls vallen tijdens zijn afwezigheid onder:
Miszmi:
Boeikens:
alexspyforever:
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
De competitie is hier echt wel bijzaak, maar een beetje competitie is soms wel leuk. Het moet bv. niet voor de eerste plaats zijn maar t.o.v. bv. een andere medespeler 
In de bijna 4 weken dat ik afwezig was kwam ik een bericht tegen van alexspyforever waarin hij aangaf dat hij extra veel films keek omdat hij mij voor wilde houden en ook nog een waar hij aangaf dat ik hem waarschijnlijk niet meer ga inhalen. Vond dat dan toch een beetje teveel competitie drang om eerlijk te zijn. En inhalen gebeurd toch niet meer, want ben na vakantie sinds vandaag weer aan het werk. Weinig tijd aangezien ik letterlijk elke dag van de week aan het werk zou kunnen en het voetbal ook weer gaat beginnen.
Overigens alexspyforever, als ik de afgelopen weken op de zelfde manier door had kunnen gaan, zou ik waarschijnlijk gewoon boven jou hebben gestaan 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
In de bijna 4 weken dat ik afwezig was kwam ik een bericht tegen van alexspyforever waarin hij aangaf dat hij extra veel films keek omdat hij mij voor wilde houden en ook nog een waar hij aangaf dat ik hem waarschijnlijk niet meer ga inhalen. Vond dat dan toch een beetje teveel competitie drang om eerlijk te zijn. En inhalen gebeurd toch niet meer, want ben na vakantie sinds vandaag weer aan het werk. Weinig tijd aangezien ik letterlijk elke dag van de week aan het werk zou kunnen en het voetbal ook weer gaat beginnen.
Overigens alexspyforever, als ik de afgelopen weken op de zelfde manier door had kunnen gaan, zou ik waarschijnlijk gewoon boven jou hebben gestaan
Ik vind het gewoon knap dat je eerst niet stond te springen om mee te doen en dan toch zo veel horror hebt gekeken in juli. UIteraard was dat een grapje hé dat ik jou voor wou blijven.
Maar je hebt me aardig verrast.
HALVE TAMME. (moderator series)
-
- 13471 berichten
- 1308 stemmen
As Above, So Below (2014) - RW - 1 punt - 8 augustus 2016.

Review:
Helaas zaten er voor mij geen schrikmomenten in deze film. Mocht
dat de pret drukken: Zeer zeker niet, van het begin tot het eind zat
ik aan de buis gekluisterd.
A A, S B is een heerlijke claustrofobische film die beschikt over goed
acteerwerk, genoeg spannende momenten & zeer vette scenes.
Ik ben helemaal gek van dit soort genre films, dus mijn tevredenheid
is groot.
Zelf zal ik dan ook totaal geen moeite hebben met een herziening
(bij deze gedaan).
4 hele dikke sterren van mijn kant voor As Above, So Below (2014).
The Bay (2012) - RW - 1 punt - 8 augustus 2016.

Review:
Smerige scenes aanwezig. Schrikmomenten aanwezig.
Ik voelde me eigen een kind in een snoepwinkel, dus ik
ben tevreden.
Drieënhalve ster van mijn kant voor The Bay (2012).
(Totaal aantal punten H. T: 17).
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Hansel e Gretel (1990) - FTV - 8 augustus 2016 - 3 punten (98 films - 341 punten)
http://mondoexploito.com/wp-content/uploads/2015/08/hanselegretel1.jpg
Dus niet geregisseerd maar wel geproduceerd door Fulci. Deze stond dus nog op mijn lijst dus dacht ik kom dan heb ik al die Fulci horrors achter de rug. En ook al was de negatieve review van mijn voorganger (Boeikens) al niet hoopgevend heeft deze film me toch vrij aangenaam verrast. Ok het plot is niet sterk en de karakters niet geweldig uitgewerkt. Toch hou ik van dit soort revenge films zeker omdat de slachtoffers niet beter verdienden dan afgeslacht te worden.. Eigenlijk zou dat in het echt moeten gebeuren met mensen die zich verrijken door kinderen te mishandelen en/of te vermoorden.
Trouwens de kinderen deden me erg veel denken aan die uit Village of the Damned met die vurige ogen en hun wil kunnen opdringen aan anderen, maar hier waren ze geesten.
Alleen jammer dat ik een versie heb gezien met Russische voice over (allemaal door dezelfde persoon ingesproken) maar dankzij Engelse ondertitels toch alles kunnen begrijpen.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
RW-8 augustus 2016
De eerste keer behoorlijk verrast door deze wraak film.
En bij het kijken van de tweede keer , blijkt wel dat dit erg boven het wraak torture genre van de laatste jaren uitsteekt.
In eerste instantie had ik erg veel moeite met de veel te lang durende en gedetailleerde verkrachtingsscene.
Maar bij het weer zien is het wel functioneel.
Het geeft motief ook over de manier waarop er wraak word genomen.
Het geeft ook begrip voor de haat ,en de wraak is extra zoet.
De martel scene's zijn zo inventief en genadeloos grof dat het je shockeert maar op de rare manier ook aan het lachen maakt.
Het is een onverbiddelijke film,die je zeker zal beklijven.
Ik ben van plan om ze alle drie nog eens te kijken.
Maar dan deel 3 hier na,want dat is de juiste volgorde.
ik heb het origineel nog wel ergens liggen uit de jaren 70.
Maar twijfel of ik deze moet kijken,,,behoorlijk gedateerd .
iemand die hem kan aanraden?
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5328 stemmen
ik heb het origineel nog wel ergens liggen uit de jaren 70.
Maar twijfel of ik deze moet kijken,,,behoorlijk gedateerd .
iemand die hem kan aanraden?
Als het je genre is, zeker doen zou ik zeggen, is best goed!
Willy Wartaal
-
- 433 berichten
- 3818 stemmen
Friday the 13 th, ik vind een klein beetje competitie wel leuk, het zorgt ervoor dat ik net iets meer (oude) horrorfilms kijk dan normaal. Zo zal ik deze week proberen een aantal extra films te kijken om de top 10 binnen te dringen. Het zou toch niet ontzettend veel uit moeten maken voor degene die wat minder tijd hebben en daardoor minder punten kunnen verdienen. Ik ben veel vrij de laatste tijd, begin over een maand met mijn nieuwe baan dus de gehele challenge werk ik (toevallig) niet. Ik zit momenteel nog in een periode in mijn leven waarin ik naar eigen keuze weinig tot geen verplichtingen heb en dagelijks doe waar ik zin in heb, gaat wel veranderen dus binnenkort. Ik besteed overdag veel tijd aan fitness en sport en kijk nooit een film wanneer het licht is buiten. Normaal gesproken probeer ik gewoon elke avond 1 film te kijken, nu dus net iets meer. Ik vind de challenge wel geslaagd, het heeft er voor gezorgd dat ik wat uit mijn comfort zone ben gekomen wat betreft mijn kijkgedrag.
Willy Wartaal
-
- 433 berichten
- 3818 stemmen
john mcclane 2, ook ik kan hem je aanraden, ik vond hem net iets beter dan de remake.
Willy Wartaal
-
- 433 berichten
- 3818 stemmen
49. Before I Wake 2016 - FTV - 2 punten - 7 augustus 2016 (totaal 134 punten)
http://cdn2-www.comingsoon.net/assets/uploads/2015/03/beforeiwakeheader.jpg
Oculus van Flanagan was voor mij een echte thrill ride en sowieso staat die ergens in mijn persoonlijke top 100. Absentia vond ik slecht en Hush middelmatig. Deze vond ik net als de laatstgenoemde ook niet helemaal geslaagd, het plot is goed bedacht maar ik vind het niet goed werken in een horrorfilm opgezet als deze. Visueel in orde maar niet spectaculair, prima cgi overigens. Ben geen fan van Kate Bosworth of Thomas Jane maar vond ze ook niet storend. Naar het einde toe was de spanning helemaal weggeëbd en ik ben absoluut geen voorstander van de manier waarop deze film eindigt.
mikey
-
- 28992 berichten
- 5141 stemmen
VTF 8-8-16: 3 punten..totaal 17 punten
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/fd/14/40/fd1440484ece321d16c799d64e94caab.jpg
Het is een a-typische giallo die dan ook niet Italiaans overkomt (de J&B floreert door afwezigheid) maar eerder Amerikaans. Denk aan die gedateerde superhelden tv crap van weleer: 'tadadada Batman'-stijl. Misschien is deze film later nog '''gereboot'''' door Kill Bill. Anyway, het gaat over de superheldin sexy cat (het Spaanse antwoord op Catwoman), die is uit de strip gekropen met a-willekeurige slachtoffers allo giallo op het menu.
Aanvankelijk was me niet duidelijk of de film onbedoeld komisch was, of juist bedoeld komisch. Maar het is erg komisch!! (En soms ook echt onbedoeld. Bijvoorbeeld het losgeld van 1000000 dollars in briefjes van 5). Of let op super heldinnen-modeltekenklas. De patholoog met zonnebril... erg geestig allemaal, gezien je humor. De domme inspecteur en zijn makker private eye Cash als 3e rangs Connery, zijn ook best hilarisch. De dubs zijn nog intelligenter dan de dialogen. Er zit btw geen enkele monoloog in de film... die je dan wel weer vaak ziet in de Italo flicks.
Pippo merkte al op dat het niet pluis is in showbusiness... een vacant wereldje van oppervlakkig esthetiek. Maar dan denk ik toch eerder aan films vanaf Black/Blood Lace tot Eyes of Laura Mars/ Maniac waarin al die gasten gewoon dood moeten. Deze film legt niet heel gericht de vinger op die zere plek.
Sleaze? Nou beetje broodnodig bloot zit er wel in. De asociale negerin (ik benoem zoals bedoeld) ging als enige frontaal mondo topless terwijl de anderen nog een beetje bedekt bleven in van die koddige niemendalletjes die masculiene mannen zo kunnen waarderen. Het outfit van de Afrikaanse in de kroeg was ook tamelijk ongedwongen. Zo zitten ze niet meer in de bar. Moet ik zeggen dat de mode d. d.ook best kort is.
Kills: zowel dom als leuk. De slechtste kill is inderdaad die slang die na een uitputtende jacht gaat luieren in een doos brusselse chocolaatjes. De slashing claws is ook prima. Maar dat domme mokkels sterven door een plastiek zak? Ongelooflijk! Her en der wat blood 'n' gore.
Leuk hoor. 
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
Black Christmas (1974) - FTV - 3 punten - 8 augustus 2016 (59 films, 218 punten)
http://trentarthur.ca/wp-content/uploads/2015/12/Black-Christmas.jpg
Een sfeervol werkje van Bob Clark.
Het is precies het verkeerde jaargetijde voor deze film, maar ik moest toch eens een keer tijd vrijmaken voor deze klassieker.
Een aparte en redelijk eigenzinnige film. Vooral apart dat de eerste moord zo vroeg in de film te zien is. Daarna weet men het ook wel spannend te houden. De telefoontjes zijn misselijkmakend en als kijker weet je dat de moordenaar zich in het huis bevind.
Olivia Hussey speelt op een degelijke wijze de main girl, maar het is vooral Margot Kidder als de grofgebekte Barbara die wat meer kleur geeft aan de film.
Barb's moord word trouwens ook nog bijzonder stijlvol in beeld gebracht. Van dergelijke momenten moet de film het een beetje hebben, want verder zorgt men niet voor heel gedenkwaardig beeldmateriaal. Zo is de klopjacht van de politie niet bijster interessant uitgewerkt, maar ik heb het ook al eens slechter gezien.
Met name door de spanning, die toch wel een groot gedeelte van de film aanwezig is, weet deze Black Christmas bij mij bovengemiddeld te scoren. Verder is dit voor een slasherliefhebber wel een mooi tijdsdocument. Wellicht de eerste film die werkte met een 'final girl'?
3,5*