- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock Out : Mix Music & Scene
Knock Out : Mix Music & Scene
[Preketero]
-
- 8531 berichten
- 2450 stemmen
Moeilijk. Allebei unieke scènes op een heel verschillende wijze, maar de combinatie van beeld en geluid komt meer tot uiting bij In the Mood for Love.
3-5
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
7-6 de minst slechte film. Tweede scene is misselijkmakend.
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
8-6 Het andere fragment uit Irréversible mag overigens winnen van mij.
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
0-3, jammer van Irréversible ... die scène is veel unieker en intenser dan wat dan ook in ITMFL imo
En wie nu nog durft te beweren dat klassieke muziek het hier niet goed doet verdient een ban! Alle plaatsen in de kwartfinales worden vooralsnog in beslag genomen door scènes met klassieke muziek, en met uitzondering van Drive zal dat waarschijnlijk ook wel zo blijven.
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
En wie nu nog durft te beweren dat klassieke muziek het hier niet goed doet verdient een ban! Alle plaatsen in de kwartfinales worden vooralsnog in beslag genomen door scènes met klassieke muziek, en met uitzondering van Drive zal dat waarschijnlijk ook wel zo blijven.
Alle? Alleen toch Elephant en Antichrist? Die muziek bij In the Mood for Love zou ik echt geen klassiek willen noemen. Hooguit met klassiek intrumentarium, maar dat is iets anders. Dan zou jazz ook klassiek zijn.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
@ Black Math: in dat geval hanteer ik een bredere definitie van klassieke muziek.
Zorba the Greek (Dialogue), Migrations, Yumeji's Theme, Kugutsuuta Aratayo Ni Kamutsudo Hite en Prologue (Birth) zie ik allemaal als klassieke muziek. Jazz associeer ik met een heel ander soort sfeer, andere instrumenten, andere ritmes, etc. Maar ik geef toe dat ik op gevoel oordeel: precieze definities heb ik niet.
Edit: die muziek in jouw link zou ik overigens ook gewoon (moderne) klassieke muziek noemen - al heb ik er niet echt goed naar geluisterd omdat ik het niet bepaald goed vind klinken. 
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Als je Zorba the Greek klassiek noemt dan heb je wel een heel erg brede definitie van klassiek. Kijk je wel uit dat je met je definities niet het contact met de rest van de wereld verliest? In the Mood for Love kan ik ergens nog wel voorstellen, omdat het een wals is, maar Zorba daar hoor ik echt niets klassieks in, dat is gewoon Griekse volksmuziek.
Dat Eyes Wide Shut fragment klinkt eerder Arabisch, en ik weet niet of jij ooit een klassiek koor hebt horen zingen, maar ik heb nog nooit een echt klassiek koorwerk (en ik ken er redelijk veel) gehoord waar men zo zingt als in dat fragment uit Innocence.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
...en instrumentale Griekse volksmuziek zie ik als klassiek. Opnieuw: mijn definitie is gewoon breder. Maar soit, wat betreft dat nummer wil ik nog wel toegeven dat het op randje balanceert van het alledaagse gebruik, maar de andere nummers die ik noemde zijn voor mij duidelijk (moderne) klassieke muziek.
Dat mensen op last.fm Masked Ball (van Jocelyn Pook) als dark ambient markeren - dát vind ik maf. 
Dat Eyes Wide Shut fragment klinkt eerder Arabisch, en ik weet niet of jij ooit een klassiek koor hebt horen zingen, maar ik heb nog nooit een echt klassiek koorwerk (en ik ken er redelijk veel) gehoord waar men zo zingt als in dat fragment uit Innocence.
En voor mijn gevoel definieer jij klassieke muziek hier dus veel te nauw. Klassieke muziek is naar mijn visie niet noodzakelijkerwijs westers (klinkend?), en dat een nummer in bepaalde opzichten (moderne vocale samples) afwijkt van de orthodoxie is mijns inziens niet voldoende reden om het te diskwalificeren als klassieke muziek. Er is zat moderne klassieke muziek die in tal van opzichten enorm veel afwijkt van de paradigmatische werken uit de westerse traditie. "Klassieke muziek" is voor mij een vage verzamelnaam voor werken die gebruik maken van gelijksoortige instrumenten, patronen en sferen, niet een strikt gedefinieerd concept waar maar een zeer beperkt aantal nummers onder valt.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Kijk je wel uit dat je met je definities niet het contact met de rest van de wereld verliest?
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Ik wil best toegeven dat mijn jazz-kennis niet groot is, dus als de jazzkenner het afwijst als jazz ga ik daar niet tegen in. Klassiek noem ik het echter niet: iets met patronen en sferen, waar Animosh het over had. Hooguit een crossover vanwege de instrumenten. Een kijkje op hun website leert overigens wel dat ze een jazz-concours hebben gewonnen en op diverse jazz-festivals hebben gespeeld. Zegt niet alles, maar misschien wel iets.
Ik speel zo'n 15 jaar in diverse orkesten, en heb denk ik genoeg op mijn lessenaar gehad (inclusief veel modern) om een beetje een beeld van klassieke muziek te hebben. Oosters klinkende toonladders ben ik meerdere malen tegengekomen, maar nooit Arabische zang of zang zoals bij Innocence. Dat gaat natuurlijk langs het punt dat je maakt, ik kan me best een stuk met Arabische zang vanuit de klassieke traditie voorstellen, maar hier wijkt er voor mijn gevoel wel meer af. Bij veel klassieke muziek is er sprake van een bepaalde complexiteit (hetgeen niet altijd hetzelfde is als diepzinnigheid, en ook sommige klassieke muziek kan echt plat zijn). Ik vind dat fragment uit Eyes Wide Shut nou niet bepaald overlopen van complexiteit. En dat geldt ook voor Kenji Kawai, hoe gaaf en doeltreffend ik hem ook vind als filmcomponist. Dus er is voor mijn gevoel met wel wat meer parameters dan zang geschoven. Ik vind het echt geen klassiek.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Ik wil best toegeven dat mijn jazz-kennis niet groot is, dus als de jazzkenner het afwijst als jazz ga ik daar niet tegen in. Klassiek noem ik het echter niet: iets met patronen en sferen, waar Animosh het over had. Hooguit een crossover vanwege de instrumenten. Een kijkje op hun website leert overigens wel dat ze een jazz-concours hebben gewonnen en op diverse jazz-festivals hebben gespeeld. Zegt niet alles, maar misschien wel iets.
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Okee ik zie je punt. Maar goed, je snapt mijn punt hopelijk ook, dat als mensen zelf hun eigen definitie geven aan een gebied, dat de mensen uit dat gebied daar een beetje raar van kunnen opkijken als het afwijkt van hun consensus. Maar inderdaad, een gebied is kleiner dan de wereld.
gillie24
-
- 2637 berichten
- 1735 stemmen
4-5 die tweede vind ik dus gewoon echt niet om aan te horen.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Maar goed, je snapt mijn punt hopelijk ook, dat als mensen zelf hun eigen definitie geven aan een gebied, dat de mensen uit dat gebied daar een beetje raar van kunnen opkijken als het afwijkt van hun consensus.
Dat begrijp ik, en misschien was ik inderdaad iets te naïef in mijn veronderstelling dat mijn definitie van klassieke muziek min of meer gedeeld wordt door de meerderheid van mensen. Voor mij komt mijn "brede" definitie van klassieke muziek natuurlijk, maar dat geldt uiteraard lang niet voor iedereen. Wat denk ik ook meespeelt is dat ik over het algemeen moderne klassieke muziek verkies boven, eh, "klassieke" klassieke muziek, en moderne klassieke muziek is enorm breed en gevarieerd.