- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Out Actiehelden (2012)
Knock-Out Actiehelden (2012)
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8151 stemmen
mister blonde
-
- 12694 berichten
- 5828 stemmen
Alsof een held een good guy moet zijn......
Volgens mij moet jij de definitie van held eens op zoeken. Leuk dat je er weer je eigen terminologie op nahoudt, maar iets of iemand die een (zwangere) vrouw probeert om te leggen is geen held. Vind het zelfs een belediging voor the Terminator.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij moet jij de definitie van held eens op zoeken. Leuk dat je er weer je eigen terminologie op nahoudt, maar iets of iemand die een (zwangere) vrouw probeert om te leggen is geen held. Vind het zelfs een belediging voor the Terminator.
"Iemand die uitblinkt in moed"
Bron: Woordenboek | Van Dale - vandale.nl
Geloof dat je dat wel kunt stellen van onze ijzeren vriend. 
2-3 natuurlijk.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Lijkt me niet dat meneer van Dale aan de thermometer dacht toen hij dat schreef 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kom op zeg, is het nu echt zo vreemd om een van de meest iconische filmcreaties ooit een held te noemen. Het is film, he. Hij schiet niet echt zwangere vrouwen dood. Ik hoop dat mensen nog wel dat onderscheid kunnen maken.
![]()
HELD!

The Terminator was selected by the Library of Congress for preservation in the United States National Film Registry, being deemed "culturally, historically, or aesthetically significant."
Bron: Wiki
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
3-3 toch een mening
ja ja ik weet nog net dat ik niet in een film leef.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Kom op zeg, is het nu echt zo vreemd om een van de meest iconische filmcreaties ooit een held te noemen.
Hoezo is hij moedig dan? Hij hoort onvernietigbaar te zijn, dan is er weinig moed voor nodig om te doen wat hij doet.
mister blonde
-
- 12694 berichten
- 5828 stemmen
Dat is maar een heel beperkte omschrijving. Dan zijn de leden van al-qaida ook helden. Het is dat bij van Dale vandaan komt (kan me niet voorstellen dat dit zo in de papierenversie staat). Bovendien is 't niet eens van toepassing op de Terminator. Hij kent geen menselijke emoties of handelen zoals moed. Ook het uitblinken is niet van toepassing, omdat het in positieve context bedoeld wordt. (Zich positief onderscheiden door moed). Film, fictie maakt geen bal uit. Een held voert heldendaden uit. Zwangere vrouwen opsporen en proberen af te knallen valt daar niet onder.Dat ie cool, gaaf, sterk, iconisch etc. is ben ik het mee eens, maar dat komt in dit geval nu juist omdat hij geen held is. Maar een bad motherfucker.
De helden in de oorspronkelijke Terminator film waren Reese en ergens ook nog Sarah Conner (alhoewel ze in het eerste deel wel een beetje een tutje is). De Terminator was de badguy. Simpel. Begrijp niet waarom je alles altijd zo moeilijk moet maken. Dat het een icoon is, is toch echt wat anders. Helden zijn vaak een icoon, iconen lang niet altijd helden
held
[zelfstandig naamwoord]• een dapper iemand, die anderen helptvb:deze held joeg de inbreker uit het huis• geen held zijn in ... [het niet goed durven]• een held op sokken [iemand met een grote mond, die niets durft] zelfstandig naamwoord: heldde heldde heldenhet heldje 2 Rolmodel
Gevonden op http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_H/W5482.HTM
De Terminator is echt een behulpzaam rolmodel ja. Je moet lekker weten welke gemankeerde definities je ergens voor gebruikt, maar doe niet alsof ik achterlijk ben als ik stel dat Terminator geen held is.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hoezo is hij moedig dan? Hij hoort onvernietigbaar te zijn, dan is er weinig moed voor nodig om te doen wat hij doet.
Ja, dan kun je uberhaupt de vraag stellen of het wel een personage is en hij hier mee hoort te doen. Ik denk dat zijn werkgevers hem toch als moedig zullen beschouwen.
Verder kun je je over de helft van de genomineerde afvragen of het wel zulke good guys zijn....... Snake, laat de 3e wereldoorlog uitbreken cq stturt de aarde terug naar de middeleeuwen, Paul Kersey overtreed de wet door het heft in eigen hand te nemen en Lee doet mee aan een illegaal toernooi. To name a few.....
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat is maar een heel beperkte omschrijving.
Ik noem het eerder een ruime omschrijving.
held
1 Mythische of reële persoon die iets buitengewoons heeft gedaan.
3 Hoofdrolspeler in boek, film en dergelijke.
Daar doe ik het voor.
Al vind ik hem in zijn onverzettelijkheid, focus en doorzetteningsvermogen zeker een rolmodel. 
Daarnaast helpt de Terminator ook, het zijn enkel onze vijanden die hij dient.
Nog een poging?
mister blonde
-
- 12694 berichten
- 5828 stemmen
Beantwoord eens deze vragen dan; zijn de leden van al qaida volgens jou helden? En jij vindt dat alle hoofdrolspelers in een film, boek e.d. helden zijn? Jij vindt dat een menselijke emotie als moed de terminator toe te schijven is? Bad guys die moedig zijn, zijn helden? Iedereen die iets buitengewoons doet, is een held?
Je voorbeeld van Death Wish is treffend. Die hele reeks gaat over de morele vraag of Kersey een held is of niet. Bij Lee heiligt het doel de middelen (en je gaat toch niet zeggen dat het meedoen aan illiegaal toernooi net zo erg is als de acties van the Terminator), Snake ballanceert constant tussen bad en goodguy. Is een twijfelgeval, maar is nog half niet zo slecht als the Terminator. De rest van alle deelnemers zet mijn punt juist kracht bij; zijn eigenlijk allemaal (als ik zo snel kijk) erg typische goodguys (en zeker geen gewetenloze moordenaars).
Veel van de begripsbepalingen van een held zijn van toepassing op een bad guy, maar het gaat er juist om wat de held onderscheidt van de slechterik, wat je gemakshalve vergeet. De drijfveren. Anders is Darth Vader ook een held.
Met jouw interpretatie van definities is nogal wat mis. Ik snap nu langzaam een beetje waarom je er zo'n puinhoop van maakt. Punt 1. Met buitengewoon wordt iets positiefs bedoeld. Begrijpend lezen heet dat (niet op zijn Reinbo's; het zo draaien dat het jouw kant op valt). Anders is Hitler ook een held. Punt 3 is een voorbeeld. Er staat niet dat alle hoofdrolspelers altijd overal helden zijn. Maar in de klassieke zin vaak wel. Bovendien kun je beargumenteren wie in Terminator de hoofdrolspeler is. Verhaaltechnisch gezien Sarah.
Kom op zeg, is het nu echt zo vreemd om een van de meest iconische filmcreaties ooit een held te noemen.
Niet alles omdraaien, jij deed net alsof ik gek was. Met irritante smileys en al. Ik was best bereid jouw je definitie er op na te laten.
Goede genoege poging? Alsof ik een driejarige iets moet uitleggen...
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4615 stemmen
Het is niet eens een morele kwestie. De 'held' van het verhaal is per definitie de protagonist, punt uit. In de eerste Terminator is dat Sarah Connor of die knul die zich over haar ontfermt.
schram101
-
- 16683 berichten
- 2293 stemmen
Hadden wij bij een K.O. ActieIconen op heel andere characters uitgekomen dan?
stfuympos
-
- 13360 berichten
- 731 stemmen
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4615 stemmen
Hadden wij bij een K.O. ActieIconen op heel andere characters uitgekomen dan?
Tuurlijk! Dan konden ook de iconische villains meedoen. Bolo Yeung uit Bloodsport e.d. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Beantwoord eens deze vragen dan; zijn de leden van al qaida volgens jou helden? En jij vindt dat alle hoofdrolspelers in een film, boek e.d. helden zijn? Jij vindt dat een menselijke emotie als moed de terminator toe te schijven is? Bad guys die moedig zijn, zijn helden? Iedereen die iets buitengewoons doet, is een held?
1. Volgens mijn Arabiersche vrienden wel.
2. Niet altijd, vaak wel.
3. Ja
4.Niet altijd, soms wel (We are taling motherfuckin' Terminator hier)
5. Hangt ervan af wat, maar in het geval van Terminator wel.
Begrijpend lezen heet dat (niet op zijn Reinbo's; het zo draaien dat het jouw kant op valt). Anders is Hitler ook een held.
Voor een hoop mensen was die dat ook.
Verder moet jij niet zo star zijn. Want zoals jij het benaderd had Terminator hier uberhaupt niet aan mee mogen doen. Want al staat hij in deel 2 aan de kant van ' de goede', nog steeds kent hij geen emotie.
schram101
-
- 16683 berichten
- 2293 stemmen
Tuurlijk! Dan konden ook de iconische villains meedoen. Bolo Yeung uit Bloodsport e.d.
Dat vraag ik me af. Zoals Reinbo al aangaf is driekwart van deze K.O. ergens wel in overtreding. Echte helden leven netjes volgens de wet en helpen oude vrouwtjes namelijk oversteken toch?
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4615 stemmen
Zoals ik al zei, het heeft niks te maken met morele superioriteit, maar met de structuur van het verhaal. Enkel daaruit blijkt wie de held / bad guy is. Je kunt immers altijd stellen dat je de antagonist toch 'sympathieker' vind of dat de protagonist eigenlijk even imoreel is. Op die manier wordt het een eindeloze, puur op retoriek leunende discussie.