- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-out: oorlog
Knock-out: oorlog
MatthijsGr00t
-
- 14031 berichten
- 1342 stemmen
45. The Dirty Dozen - Paths of Glory
0-0
Jesper187
-
- 6434 berichten
- 2462 stemmen
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Vind bijvoorbeeld Blazing Saddles in de eerste plaats een komedie, daarna pas een Western. Maar daar zou ik hem nooit onder scharen. Jij vindt het oorlogselement (zoals je het zelf noemt) belangrijker dan de humor?
De komische elementen zijn gewoon even belangrijk als de oorlogselementen. To Be or Not to Be is niet gemaakt om je te laten lachen, maar meer specifiek om de spot te drijven met situaties die in de oorlog speelde. Soms heb je inderdaad films waarin een bepaald genre zit, maar dat genre slechts een bijzaak is. Maar net zo vaak heb je films die in meerdere genres zitten en waarbij ze allemaal even belangrijk zijn en zelfs met elkaar versmolten zijn geraakt. Dit gebeurt eigenlijk nog het meest bij drama's en komedies, aangezien die veel minder dan andere genres aan bepaalde plotelementen of andere kenmerken afhankelijk zijn. Blazing Saddles is eigenlijk een perfect voorbeeld voor wat ik bedoel. Het is niet óf een komedie met westernelementen óf een western met komische elementen, maar gewoon een komische benadering van een western. Haal één van beide genres weg en je hebt niets dat nog lijkt op Blazing Saddles.
To Be or Not to Be doet dat gewoon nog beter, evenals Casablanca in zekere zin. Het zijn niet de meest typische oorlogsfilms en waarschijnlijk niet de eerste waar je aan zult denken als je aan het genre denkt (geldt voor mij ook), maar juist doordat ze andere genres in hun genen hebben leveren ze een frisse blik op oorlog en belichten ze het van een ander perspectief. Ze hoeven van mij niet per se deze hele k.o. te winnen, maar ze horen hier absoluut thuis.
Je zou het een beetje kunnen vergelijken met The Deer Hunter. Die heeft natuurlijk wel "echte" oorlogsscènes, maar verreweg het grootste deel van de tijd speelt het zich af op het thuisfront en draait het meer om hoe de persoonlijke relaties zich ontwikkelen dankzij de oorlog dan om wat een oorlog nu precies is. Net als Casablanca.
MatthijsGr00t
-
- 14031 berichten
- 1342 stemmen
48. Jeux Interdits - Lili Marleen
0-0
mister blonde
-
- 12694 berichten
- 5825 stemmen
De komische elementen zijn gewoon even belangrijk als de oorlogselementen. To Be or Not to Be is niet gemaakt om je te laten lachen, maar meer specifiek om de spot te drijven met situaties die in de oorlog speelde.
Dat ben ik dan totaal weer niet met jou eens. To Be or Not to Be is gemaakt om je te laten lachen, zonder twijfel.
Haal het western element weg en plaats iets anders en je hebt Spaceballs. Of the History of the World part 1 Of...
Nee, niet net als Casablanca. Casablanca draait om een liefdesgeschiedenis, waarbij die vervelende oorlog knap lastig in de weg zit. Bij the Deer Hunter draait alles om de effecten van oorlog op onze personages en hun vriendschappen.
MatthijsGr00t
-
- 14031 berichten
- 1342 stemmen
49. Proverka na Dorogakh - U-571
0-0
WhoKnowZ
-
- 5336 berichten
- 2208 stemmen
3 stemmen 
Was er geen minimum voor deze KO?