• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.022 films
  • 12.206 series
  • 33.975 seizoenen
  • 647.002 acteurs
  • 198.993 gebruikers
  • 9.371.252 stemmen

Knock-out: oorlog

zoeken in:

mister blonde

• 12693 berichten
  • 5825 stemmen

0-4 Hart's War nooit afgezien, maar ik durf het te wagen.

mister blonde

• 12693 berichten
  • 5825 stemmen

37. To Be or Not to Be (1942) - Casablanca

Allebei niet echt oorlogsfilms. Oorlog is in beide films een achtergrond voor iets anders (de een komedie, de ander romantiek).

0-1 dan maar

Dragon

• 62559 berichten
  • 4509 stemmen

0-2

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

0-3

Spetie

• 38871 berichten
  • 8146 stemmen

0-4

Spetie

• 38871 berichten
  • 8146 stemmen

38. Five Graves to Cairo - Soldaat van Oranje

0-1

mister blonde

• 12693 berichten
  • 5825 stemmen

0-2 , al verdient die eerste ook zeker positieve aandacht.

Dievegge

• 3170 berichten
  • 8192 stemmen

0-3

MatthijsGr00t

• 14031 berichten
  • 1342 stemmen

0-4

MatthijsGr00t

• 14031 berichten
  • 1342 stemmen

39. Lepa Sela Lepo Gore - Wings (1927)

0-0

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

1-0

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

mister blonde schreef:

Allebei niet echt oorlogsfilms. Oorlog is in beide films een achtergrond voor iets anders (de een komedie, de ander romantiek).

Totaal niet mee eens. De oorlog is in beide niet alleen een fundamenteel onderdeel van de verhaal, maar ook van het punt dat ze willen maken. Bij Casablanca draait het allemaal om het maken van een offer op persoonlijk vlak (de relatie verbreken) voor het grotere goed (een verschil maken in de oorlog). Die hele romantiek wordt compleet getekend door de oorlog, iedere beslissing wordt erdoor gekleurd. Het is een romantische oorlogsfilm, waarbij het ene element net zo belangrijk is als het andere. Haal de oorlog weg uit Casablanca en je krijgt toch echt een enorm andere film. Daarnaast nemen de puur romantische scènes misschien nog niet de helft van de film in beslag. Er wordt veel tijd besteed aan gesprekken met nazi's, corrupte Franse agenten, spionnen, vluchtelingen en wat al niet. Het duurt zelfs een tijdje voordat Ingrid Bergman en Paul Henreid hun intrede maken.

Bij To Be or Not to Be is het nog vreemder om te zeggen dat het geen oorlogsfilm is, maar dat het slechts om een komedie gaat. Dat is bijna hetzelfde als zeggen dat Apocalypse Now hier niet mee mag doen, omdat het meer avontuur is dan oorlog. Er is geen ander plot dan die waarin de Poolse acteurs een spion moeten tegenhouden. Het wordt grappig gebracht natuurlijk, maar sinds wanneer halen grappen de oorlogselementen weg? Vervang hier de grappen voor drama en je krijgt een soort Army of Shadows.

Is het probleem hier niet gewoon dat beide films niet of nauwelijks echte soldaten bevatten en geen slagvelden, dingen waarmee we oorlog op de eerste plaats associëren? Ik neem aan dat we het er over eens zijn dat oorlog meer is dan dat.

Martin Van K

• 9050 berichten
  • 4553 stemmen

40. Roma, Città Aperta - Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

1-0

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

1-1

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

1-2

Dievegge

• 3170 berichten
  • 8192 stemmen

1-3

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

1-4

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

41. La Grande Vadrouille - The Thin Red Line

0-1

Jesper187

• 6434 berichten
  • 2462 stemmen

0-2

WhoKnowZ

• 5336 berichten
  • 2208 stemmen

0-3

Badalamenti

• 23135 berichten
  • 3565 stemmen

0-4

Badalamenti

• 23135 berichten
  • 3565 stemmen

42. Ballada o Soldate - Battleground (1949)

0-0

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

0-1

Battleground lang geleden een keer gezien en vond hem toen erg goed.

MatthijsGr00t

• 14031 berichten
  • 1342 stemmen

43. Ningen no Jôken III - Windtalkers

0-0

Spetie

• 38871 berichten
  • 8146 stemmen

1-0

mister blonde

• 12693 berichten
  • 5825 stemmen

2-0

mister blonde

• 12693 berichten
  • 5825 stemmen

The One Ring schreef:

Is het probleem hier niet gewoon dat beide films niet of nauwelijks echte soldaten bevatten en geen slagvelden, dingen waarmee we oorlog op de eerste plaats associëren? Ik neem aan dat we het er over eens zijn dat oorlog meer is dan dat.

Wat een reactie op een redelijk onschuldige opmerking Strikt genomen heb jij natuurlijk gelijk. Het gaat er mij om dat het in het verhaal nooit het belangrijkste wordt. Het is een plaats en tijd van handelen. Het verhaal gaat juist echt ergens anders over. De dingen die je noemt zijn uiteindelijk allemaal terzijdes (spionnen, corrupte agenten etc|). In Casablanca staat de liefdesdriehoek van Bergman, Bogart en Henreid centraal. De beweegredenen zijn natuurlijk belangrijk, maar het grote goed is er maar een van. Dat de oorlog verder een wezenlijk onderdeel van het verhaal is, snap ik ook wel. Maar eigenlijk vind ik juist het mooie van die film juist ook dat de romantiek de oorlog overstijgt. In elk geval voor Bogart. hij handelt niet zoals op het eind voor de goede zaak. In alles dat er gebeurt zie je toch dat dit is waar de film uiteindelijk om draait?

Zelfde voor To Be Or Not To Be, maar dan vanuit een andere invalshoek. Het gaat echt om de humor. Het is een satire. Vind bijvoorbeeld Blazing Saddles in de eerste plaats een komedie, daarna pas een Western. Maar daar zou ik hem nooit onder scharen. Jij vindt het oorlogselement (zoals je het zelf noemt) belangrijker dan de humor?

Misschien ging mijn stelling wat ver door te zeggen dat het niet echt (koos dan ook bewust deze woorden in plaats van echt niet ) oorlogsfilms zijn. Laat ik dan zeggen dat beide films eerst en vooral wat anders zijn. Misschien houd ik bij genre-indelingen te veel vast aan wat het hoofdgenre is, maar ach. Niet voor niets dat ze hier bij de genre-aanduiding niet genoemd staan. Laat ik dan mijn stelling maar wijzigen door te zeggen dat beide films eerst wat anders zijn, voordat het oorlogsfilms zijn.

Martin Van K

• 9050 berichten
  • 4553 stemmen

3-0

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8277 stemmen

4-0

MatthijsGr00t

• 14031 berichten
  • 1342 stemmen

44. Mrs. Miniver - Restrepo

0-0

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.