- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Samenwerking regisseurs
Samenwerking regisseurs

gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
Na 11'09''01 e.d. "Paris, je t'aime" Paris, je t'aime (2006) - imdb.com (nog niet toegevoegd op moviemeter)
door Ethan Coen, Joel Coen, Jean-Luc Godard, Michel Gondry, Alejandro González Iñárritu, Mamoru Oshii, Tom Tykwer,...
regisseur per arrondissement.
Heb eens zitten denken aan enkele samenwerkingen tussen opmerkelijke regisseur en hoe schitterend het resultaat zou zijn:
Takashi Miike en Jan kounen
David Lynch en Tim Burton
Kitano en Tarantino zouden elkaar voor de voeten lopen denk ik, dus:
Tarantino en Shinichiro watanabe (cowboy bebop)
Kitano en Inarritu
Peter jackson en miyazaki
enzovoort

Flipman (redacteur)
-
- 6870 berichten
- 1129 stemmen
Alex Proyas en Tim Burton.
Alex Proyas en Peter Jackson, of
Tim Burton en Peter Jackson.
Lijkt me wel wat. Alledrie is denk ik teveel van het goeie.

starbright boy (moderator films)
-
- 21898 berichten
- 4750 stemmen
Volgens mij werkt het zelden. Twee kapiteins op één schip. Ik heb de indruk dat veel regisseurs erg sterke persoonlijkheden zijn en elkaar binnen twee dagen de set afvechten.
Mocht het toch kunnen lijkt de combinatie Lynch-Aranofsky me wel wat.

Onderhond
-
- 87416 berichten
- 12430 stemmen
Heh, leuk idee eigenlijk. Net zoals Starbright boy lijkt het mij geen goed idee om regisseurs samen te zetten, maar kan het toch niet laten wat combinaties te plaatsen.
* Shinja Tsukamoto & Sogo Ishii. En dan maar hopen dat 1+1 = 3.
* David Lynch & Takashi Miike. Met Miike in een Gozu bui. Lynch zorgt voor de sfeer.
* Ryuhei Kitamura & Zhang Yimou. Actiespektal van jewelste.
* Takeshi Kitano & Suzuki, in een Dolls meets Pistol Opera.
* Aranofoski & Gus Van Sant, om de Eraserhead / Tetsuo / Pi reeks verder te zetten in Gerry stijl.

gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
lars von trier en Jan Kounen...
héhéhé

feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1748 stemmen
Alex Proyas en Tim Burton.
Alex Proyas en Peter Jackson, of
Tim Burton en Peter Jackson.
Lijkt me wel wat. Alledrie is denk ik teveel van het goeie.
Ik denk dat Peter Jackson en Tim Burton wel een goede combinatie is.

X__Liesjj
-
- 329 berichten
- 586 stemmen
In Film > Cast en crew > Welke regisseurs zie je graag samen werken:
Ik zie graag, Tim Burton, David Lynch, Baz Luhrmann samen werken dat lijkt me wel een leuke combinatie

veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
Tim Burton en David Lynch vind ik ook een goede combinatie.

Fikret8
-
- 6144 berichten
- 4201 stemmen
Nolan en Hitchcock.. de ultime thriller / suspence combinatie.
Uiteraard zijn Tim Burton en David Lynch ook een geniale combinatie mbt surrealisme / science-fiction.
Clint Eastwood en Yimou Zhang zouden samen een uniek oorlogsproject kunnen maken.
Amenábar en Iñárritu zouden ook wel samen een goede arthouse project kunnen vormen.

Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
Laat alsjeblieft Burton het werk van Lynch niet verknoeien zeg, lijkt me echt een rampzalige combinatie.
Het is veel interessanter om licht onevenwichtige regisseurs met potentie samen te laten werken dan all-round bekwame regisseurs met een eigen visie. Ik zou bijvoorbeeld wel een samenwerking willen zien tussen Bent Hamer en Denis Villeneuve, of tussen Patrice Leconte en Pål Sletaune, kan prachtige cinema opleveren.

Mochizuki Rokuro
-
- 18927 berichten
- 15577 stemmen
Het is veel interessanter om licht onevenwichtige regisseurs met potentie samen te laten werken dan all-round bekwame regisseurs met een eigen visie.
Dat lijkt me een goed uitgangspunt, al kan ik de voorbeelden die je geeft niet goed beoordelen. Het eerste bericht in dit topic ging ook over een episodenfilm, da's natuurlijk alweer wat anders dan samenwerken.
De combi Kurosawa Kiyoshi met Darren Aronofsky lijkt me wel goed, omdat die voldoet aan jouw uitgangspunt. De ene het verhaal, de ander het visuele (omgekeerd een zwakker punt).
Maar verder pfff. Er zijn nogal wat NL-se regisseurs die wat zouden kunnen leren van collega's, omdat hier zelden iets creatiefs gebeurd. Uitgekouwd thriller/actie verhaal met visuele aantrekkingkracht van 0,0 of een "komedie". Dus Philippe Grandrieux en Nanouk Leopold bijvoorbeeld.

Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
Het eerste bericht in dit topic ging ook over een episodenfilm, da's natuurlijk alweer wat anders dan samenwerken.
De titel van dit topic doet anders vermoeden, maar je hebt gelijk inderdaad.
Ik zie trouwens niet in wat het werk van Leopold toe zou moeten voegen aan dat van Grandrieux.
Voor de Nederlandse cinema zou een samenwerking van het duo Victor Nieuwenhuijs/Maartje Seyferth met Yevgeny Yufit me erg gaaf lijken. Of Marc van Uchelen met Dagur Kári. Verheug me er nu al op.

Mochizuki Rokuro
-
- 18927 berichten
- 15577 stemmen
Ik zie trouwens niet in wat het werk van Leopold toe zou moeten voegen aan dat van Grandrieux.
Je mag je gelukkig prijzen deze beide films te hebben gezien denk ik , maar wat donkers en meer onheilspellends kan Leopold prima hebben denk ik. Maar dat past misschien niet goed in dit topic. En andersom ... dat laat ik maar rusten. Kan niet wachten tot hij weer met iets op de proppen komt.
Voor de Nederlandse cinema zou een samenwerking van het duo Victor Nieuwenhuijs en Maartje Seyferth met Yevgeny Yufit me erg gaaf lijken. Of Marc van Uchelen met Dagur Kári. Verheug me er nu al op.
Samenwerken met Yufit, denk je dat dat mogelijk is? Uchelen/Kari dat lijkt me ook een fijne!

timburton
-
- 1296 berichten
- 631 stemmen
In Overigen > Televisie > Een Tarantino & Lynch Film::
Stel: Lynch & Tarantino komen op het gekke (bijna onmogelijke) idee om samen een film te maken. Hoe zou zo'n film eruit zien?

Mochizuki Rokuro
-
- 18927 berichten
- 15577 stemmen
Stel: Lynch & Tarantino komen op het gekke (bijna onmogelijke) idee om samen een film te maken. Hoe zou zo'n film eruit zien?
Als een rommeltje. Burton kijkt teveel op uiterlijk vertoon, Tarantino gaat teveel op in de dialoog en dus wordt de cinematografie en enige gepaste soberheid verwaarloosd...
Jammer maar helaas. Fijn dat ze ieder hun eigen films maken,

serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Mij lijkt het wel een stoer idee als Tarantino een film zou maken met Lynch. Het feit dat ik me totaal niet kan voorstellen wat een combinatie tussen Pulp Fiction en Mulholland Dr. voor soort sfeer zou oproepen wijst op een vrij unieke ervaring. Toch betwijfel ik sterk of 2 van zulke eigenzinnige en afwijkende regisseurs ooit samen een film zullen maken.

veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
Lijkt me een geweldig idee. Van een top 250 film zijn ze dan verzekerd.

salvatore
-
- 1936 berichten
- 3160 stemmen
Spektakel bioscoop film Bay en Spielberg. Ze hebben natuurlijk al met elkaar gewerkt tijdens Transformers maar daar was Spielberg alleen executive producer.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30768 berichten
- 5337 stemmen
In een bericht lang geleden werd al gezegd dat het geen goed idee is om 2 kapiteins aan het stuur te zetten, maar langs de andere kant zou het wel eens leuk zijn om een film te maken waarin 2 regisseurs een deel op zich nemen. Ik denk aan het good guy/bad guy of heden/verleden of de verschillende landen bij een oorlogsfilm. Wat Morricone met zijn muziek deed in C'era una volta il west (verschillend herkenbaar deuntje bij de verschillende personages) kan je ook vertalen in een verschillende regiestijl in een film. Maar wel geen verzameling kortfilms aub.

kappeuter (crew films)
-
- 74431 berichten
- 5928 stemmen
Dat is zeker een leuk idee en zou vaker moeten gebeuren.
Grindhouse (Film, 2007) is daar trouwens een perfect voorbeeld van.
In Europa overigens door filmbarbaren uit elkaar getrokken voor commercieel gewin.

skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
In 2008 draaide de film Lucky 7 op het IFFR:
Was (understatement) niet bepaald een meesterwerk.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30768 berichten
- 5337 stemmen
In 2008 draaide de film Lucky 7 op het IFFR:
Was (understatement) niet bepaald een meesterwerk.
Een goed idee is 1 ding, er dan nog iets moois van maken is iets anders.