menu

Mijn Updates +
Film / Cast en crew / Bud Spencer en Terence Hill

zoeken in:
geplaatst:
Bud Spencer en Terence Hill.

Wie kent ze niet?

Waren in mijn jeugd en tienertijd (jaren '70/'80) echte filmhelden bij ons in de buurt en op school.
Ik "ontdekte" ze vrij laat, zo rond 1979, maar heb toen de hele buurt er gek mee gemaakt, met als resultaat dat al mijn vriendjes er ook heen gingen. Haha!
Ik ben zelf zo'n tien keer ze in de bioscoop gaan zien, soms een half jaartje later, wanneer ie weer draaide, naar dezelfde film. Ach ja, je had toen nog geen videofilms, die je kopen kon en aanvankelijk kon je alleen de mindere films huren, zoals "De duivel hale je" (Blacky the Pirate), waarin Hill de hoofdrol had, maar Spencer slechts een bijrol. Zelfde gold voor "Boots Hill".

Het waren vrolijke knokfilms waarbij Spencer altijd de rol van knorrige dikzak speelde en Hill was de meer gewiekste en lenige charmeur, die veelal Spencer in de problemen bracht.
Meestal had je twee grote knokpartijen er in, eentje halverwege en nog één -iets minder lang- tegen het einde van de film.

Bij ons werden de films vaak onder de titel "De vier vuisten..." uitgebracht, met er achter een variatie op waar de film vaag overging/zich afspeelde.
Dan was de internationele Engelse titel b.v. "All the way boys", werd het bij ons "Vier vuisten de lucht in" en "Who finds a friend, finds a treasure" werd "Vier vuisten hebben de tropenkolder".

Spencer heette eigenlijk Carlo Pedersoli en was een ex Olympisch zwemkampioen. Toen hij een artiestennaam moest bedenken gebruikte hij een combinatie van zijn favoriete bier (Budweiser) en acteur (Spencer Tracey).

Hill, die eigenlijk Mario Girotti heet, is de zoon van een Italiaanse vader en Duitse moeder, hij spreekt vloeiend Italiaans, Duits en Engels. Zijn eigen stem is dan ook te horen in de Engelse versies, maar gek genoeg niet in de Italiaanse versies van de films.
Hill zat al vanaf begin jaren '50 in Italiaanse films, was eigenlijk een serieuze bijrolspeler, zo zat hij b.v. in Viscontis "Il Gattopardo/ The Leopard", met Burt Lancaster, Claudia Cardinale en Alain Delon.

Eind jaren' 60 moest hij een internationale naam verzinnen voor zich zelf en toen kreeg hij een lijstje met 20 namen, waaruit hij er eentje moest kiezen, het werd dus de naam waar we hem nog steeds onder kennen.

Hoewel beide heren al een paar keer als extra's in dezelfde film hadden gezeten, tel ik dat voor het gemak niet mee: hun eerste echte samenwerking is dan ook de spaghetti western "God forgives, I don't", hoewel ze daar nog niet echt de hele film als duo opereren, een film later, "Ace High", werkte dit al stukken beter en toen regisseur Enzo Barboni vervolgens "They Call me Trinity" met beide heren maakte, was een nieuw soort van Spaghetti western geboren: de komische variant en hiermee ook een nieuw filmduo.

Al snel werden de films vanuit het Wilde Westen naar het heden overgeplaatst en zouden ze heel de jaren '70 tot ongeveer midden jaren '80 samen en solo in deze befaamde knokfilms te zien zijn.

Hill heeft het nog in Amerika geprobeerd, maar behalve in de spaghetti western klassieker "My name is Nobody" met Henry Fonda, is het hem verder nooit gelukt daar een poot aan de grond te krijgen.

Spencer, die geen woord Engels sprak, bleef gewoon dezelfde films ook solo maken en werd een paar keer gekoppeld aan een andere westernheld: in "Even Angels eat beans" was ie samen te zien met Giulliano Gemma en in "Cat and dogs" met Thomas Milián (beiden geen westerns overigens).

Begin jaren '90 kwamen beide heren nog één keer terug als duo in de film "The Fight before Christmas" (ook bekend als "Troublemakers"), hun 17e (!) samenwerking, onder regie van Hill zelf, waarin beiden weer terug naar hun allereerste succes grepen, namelijk als western duo. Allebei oogden duidelijk stukken ouder en minder soepel en net wanneer je denkt dat er niet veel meer te knokken valt, krijg je een finale met misschien wel de allerlangste knokpartij uit hun hele carrière.

Hierna waren beiden solo in verschillende TV series te bewonderen, Spencer voornamelijk in Amerika oa. in "ExtraLarge" en Hill in Italië, waar hij nog steeds te zien valt.

geplaatst:
Even een tip: op de kleding- en rocksite Large.nl vind je ook T-shirts en truien van/met Bud Spencer. Erg leuk, ik heb zelf o.a. het shirt met de "Wacht out! We're mad!" opdruk aangeschaft.

geplaatst:
Ik had dit topic eigenlijk geopend omdat ik iemand hier maanden geleden had beloofd om uit te zoeken/te beschrijven, wat de beste keuzes op blu ray van beiden heren zijn.

Hier volgt een eerste poging:

drie jaar geleden voor mijn verjaardag een Duitse blu ray box uitgezocht met 20 films erin. Dit is echt een aanrader en de films zijn veelal in de best mogelijke kwaliteit.

Alle films zijn qua beeld van goede/uitmuntende geremasterde HD kwaliteit en hebben naast Duitse ook of Engelse, of Italiaanse audio en in veel gevallen allebei.
Eén uitzondering: "Vier vuisten de lucht in" heeft helaas slechts Duitse audio.
Ieder schijfje heeft ook behoorlijk wat extra's: van verschillende trailers tot interviews en zelfs alternatieve filmversies.

Verder zitten er twee films twee keer in, namelijk de originele bioscoop versie en de zgn. Duitse Comedy Fassung, dat zijn versies, die later opnieuw in de bioscoop zijn uitgebracht in een andere, verkorte montage en met een grappig (bedoelde) Duitse audio, waarbij een bijna compleet ander verhaal ontstaat. Schijnt heel succesvol destijds in de Duitse bioscoop te zijn geweest. Rare jongens, die Germanen!

Tja, wanneer zelfs Duitse fans hierover gaan klagen op Amazon, omdat hierdoor andere films ontbreken...
Ik heb dat zelf verholpen door ze te vervangen met de losse blu rays van "Watch out! We're mad!" en "Two missionaries", om de box zo nog beter te maken.

Dit was de originele inhoud:

1. Das Krokodil und sein Nilpferd/ Vier vuisten op Safari, audio Duits, Engels, Italiaans
2. Die Miami Cops (Miami Supercops), audio: Duits, Engels, Italiaans
3. Die Rechte und die Linke Hand des Teufels (spreekt voor zich), audio Duits, Engels, Italiaans
4. Vier Fauste fur ein Halleluja (Comedy-Fassung) audio Duits
5. Vier Fauste fur ein Halleluja (Kino-Fassung)/Vier vuisten van de Duivel, audio Duits, Italiaans
6. Vier fauste gegen Rio/ Vier vuisten in het kwadraat, audio Duits, Engels
7. Zwei Asse trumpfen auf/ Vier vuisten hebben de tropenkolder, audio Duits, Engels, Italiaans
8. Zwei ausser Rand und Band/ Crimebusters, audio Duits, Engels, Italiaans
9. Zwei barenstarke Typen/ Vier vuisten slaan op hol! audio Duits, Engels
10. Zwei Himmelhunde auf dem Weg zur Holle/ vier vuisten de lucht in! audio Duits
11. Zwei sind nicht zu bremsen/ Even of oneven, audio Duits, Engels
12. Banana Joe (idem) audio Duits, Engels, Italiaans
13. Bud, der Ganovenschreck/ Cats and Dogs, audio Duits, Engels, Italiaans
14. Der Bomber (idem), audio Duits, Italiaans
15. Der Dicke ist nicht zu bremsen/ Today It's Me ... Tomorrow You !, audio Duits, Italiaans
16. Der Grosse mit seinem ausserirdischen Kleinen/De sheriff ziet ze vliegen, audio Duits, Italiaans
17. Auch die Engel essen Bohnen/ Even angels eat beans, audio Duits, Italiaans
18. Der Supercop/ Super Snooper, audio Duits, Italiaans
19. Django und die Bande der Gehenkten/ Viva Django, audio Duits, Engels, Italiaans
20. Joe der Galgenvogel (Comedy Fassung van Viva Django), audio Duits

Los kon je de blu ray kopen van Watch out! We're mad! met Duitse, Engelse en Italiaanse audio, maar helaas, die is al jaren uitverkocht en hier wordt nu door derden de hoofdprijs voor gevraagd.

Inmiddels is deze film opnieuw uitgebracht (door een ander label), in een boxset, in compleet nieuwe, geremasterde beeld en geluidskwaliteit, maar helaas ontbreekt nu de Engelse audio, wat bij deze film toch wel belangrijk is, gezien de bijdrage van Donald Pleasence.

Deze blu rays zijn allen uitgebracht op het 3L label van GmbH.
Nu komt het rare en ietwat storende dat de rest dan weer op een ander label is uitgebracht en met meestal slechts Duitse audio,

...maar daarover later meer.

Film Pegasus (moderator)
geplaatst:
Ik ben hier mee opgegroeid. In een tijd dat we nog video's (jawel!) gingen halen bij de videotheek. Zo groeide ik op met actiefilms van Jackie Chan, Van Damme, Seagal, Banderas, Willis, Stallone, Cage, James Bond, Indiana Jones en natuurlijk ook Bud Spencer & Terence Hill. Alhoewel de meeste films uit Hollywood kwamen, leerde ik deze Europese sterren ook snel kennen. Het was een kruising (kort door de bocht) tussen Gaston & Leo en the A-Team. Hun stijl was gezinsvriendelijker en het lijkt gedateerd tussen de toen meer R-rated films, maar net als de toegankelijke Jackie Chan met de nodige humor was het hier ook altijd genieten. En nog altijd wat jeugdnostalgie!

geplaatst:
Wij gingen er jaarlijks met de voetbalclub heen. Lopend naar de bioscoop in een ander dorp (zo'n 4 kilometer heen en terug). Terug zal voor de begeleiders wel een crime zijn geweest: de hele route knokkende jongetjes die constant in heggen vielen en regelmatig met per-ongeluk-raakgeslagen-blauw oog thuiskwamen! Voor ons soort grut waren de films ècht geweldig!

Zondagavond 'Il Gattopardo' in the Eye gezien en Terence Hill herken je meteen met zijn helblauwe ogen en guitige kop. Het schijnt dat hij door Franco Nero (lijkt wel wat op Hill en heeft ook opvallend blauwe ogen) in de westerns gerold is: Nero kon niet voor een bepaalde film en wees de regisseur op Hill als mogelijke vervanger.

Ik heb 'They Call me Trinity' al lang klaarliggen om nogmaals te bekijken.

geplaatst:
Dat ging om de film "Viva Django", ook wel bekend als "Django, Prepare a Coffin" uit 1968. Hij was bevriend met Hill en heeft hem toen getipt voor die rol, omdat hij zelf was verhinderd. Wanneer je de film kijkt zou je inderdaad soms zweren dat je naar Nero zit te kijken, zo lijken ze op elkaar.

geplaatst:
Vervolg van blu ray overzicht...

Naast GmbH is er nog een ander Duits label wat blu rays van onze twee vuisten vrienden heeft uitgebracht, namelijk Tobis en die hebben de volgende films gereleasd:

Aanvankelijk eerst wat losse films als Two Missionaries (audio Duits, Italiaans), My name is Nobody, Nobody ist die Grosste and Bulldozer, maar al snel kwamen er vooral veel verzamelboxjes uit.

Die große Plattfuß-Box
met Spencer als Flatfoot in de volgende films:

1.Sie nannten ihn Plattfuß/ Flatfoot, audio Duits, Italiaans
2.Plattfuß räumt auf/ Flatfoot in Honkong, audio Duits
3.Plattfuß in Afrika/ Flatfoot in Africa, audio Duits
4.Plattfuß am Nil/ Flatfoot on the Nile, audio Duits
Voor mij niet interessant, omdat de films (op de eerste na) slechts de Duitse nasynchronisatie bevatten.

Die grosse Bud Spencer-Box
bestaande uit de volgende films:

1.Hector, der Ritter ohne Furcht und Tadel/ Soldier of Fortune (1976), audio Duits, gedeeltelijk Italiaans
2.Sie nannten ihn Mücke/ They called him Bulldozer (1978), audio Duits, Italiaans
3.Buddy haut den Lukas/ De sheriff maakt zich kwaad (1980), audio Duits, gedeeltelijk Italiaans
4.Eine Faust geht nach Westen/ Buddy goes West (1981), audio Duits, Italiaans

Vervolgens kwamen GbmH en Tobis met een grote 30 disc verzamelboxset, waarbij de 20 films, die in de eerdere verzamelbox zaten, werden gecombineerd met de films van bovengenoemde twee boxjes en nog twee solo films van Hill, namelijk Mr. Billion en Man of the East (beiden met Duitse en Italiaanse audio), die beiden ook al gewoon los te koop waren.

Hierna zijn ook nog uitgebracht:

Die Terence Hill Box
met de volgende films:
1.Mein Name ist Nobody/ My name is Nobody, audio Duits, Engels
2.Nobody ist der Größte/ A Genius, Two Partners and a Dupe, audio Duits, Engels
3.Keiner haut wie Don Camillo/ Don Camillo, audio Duits, Italiaans

Die dicke Bud Spencer Box
met de volgende films:
1.Der Dicke in Mexico/ It can be done... Amigo! audio Duits, Italiaans
2.Zwei wie Pech und Schwefel/ Watch out! We're mad! audio Duits, Italiaans
3.Wenn man vom Teufel spricht…/ Speaking of the devil, audio Duits, Engels

Die Bud Spencer Gauner-Box
met de volgende films:
1.Gott vergibt - wir beide nie!/ God forgives, I don't!, audio Duits, Italiaans (maar zonder ondertitels!)
inc. de Duitse Comedy fassung "Zwei vom Affen gebissen".
3.Charleston - Zwei Fäuste räumen auf/ Charleston, audio alleen Duits!
4.Söhne des Windes/ Hijos del viento, audio alleen Duits!
Die laatste is een mij compleet onbekende film met een klein rolletje van Spencer, dus een beetje oplichterij deze in de box er bij te doen als ware het een echte Spencer film.

Terence Hill & Bud Spencer - Abenteuer Box
met de volgende films:
1.Freibeuter der Meere/ De duivel hale je/ Blacky the pirate, audio alleen Duits!
2.Marschier oder stirb/ March or die, audio Duits, Engels.
Film met in hoofdrol Gene Hackman en bijrol Hill.
3.Zwei Fäuste für Miami - Virtual Weapon/ Supercop, audio Duits, Engels.
Latere film van Hill, niet geweldig.

Lucky Luke - Die komplette Serie
Terence Hill als de bekende stripheld in de film Daisy Town, audio Duits, Engels
en de complete serie van 8 afleveringen, audio Duits, Italiaans

Verder nog van Hill verschenen:
Renegade, audio Duits, Engels, Italiaans
Doc West- Nobody ist zuruck, audio Duits, Engels
Doc West- Nobody schlagt zuruck, audio Duits, Engels
Mein name ist Somebody, audio Duits, Italiaans

Volgende keer nog wat vergelijkingen over wat zijn de beste releases.

Tenslotte nog even wat de beste keuzes van een aantal films zijn.

Er vanuit gaande dat -net als ik- niemand hier Italiaans spreekt en begrijpt, vallen de Italiaanse releases bij voorbaat af, hoewel ik heb begrepen, dat die van goede kwaliteit zouden zijn.

In Duitsland zijn, Italië niet mee geteld, de meeste titels op blu ray verschenen en voor de meesten geldt:
dat zijn de versies, die je het beste kunt aanschaffen, behalve:

*de twee Trinity films, of wel "They call me Trinity" en "Trinity is still my name", bij ons bekend als "De rechter en de linker hand van de duivel" en "Vier vuisten van de duivel".
Daar ze bij het Duitse label geen zin hadden om bij deze titels de dure rechten in Italië er voor te betalen, hebben ze als basis een oude, gebruikte Duitse bioscoop versie gebruikt, die ze kennelijk nog ergens hadden liggen, aangevuld met een VHS tape. Opgepoetst en geremasterd is het nog best wat geworden, maar dat kan natuurlijk veel beter.

De Amerikaanse release op het "Henstooth Video" label en uitgebracht als dubbelaar, met beide films in geweldige kwaliteit er op, is de versie, die je hebben moet.

*My name is Nobody. Op de Duitse blu ray staat vermeld dat deze compleet is geremasterd, er staat zelfs een docu op, waar dit wordt uitgelegd, maar tijdens het kijken, bekroop mij het gevoel dat de basis een oude videoband was, daar je geregeld een stoorstreep midden in het beeld ziet verschijnen.

Je hebt keuze uit twee alternatieven, die duidelijk een mooier beeld met vollere kleuren hebben:
-de Franse steelbook versie, maar die heeft bij de Engelse versie niet weg te halen Franse subs
-de Amerikaanse 40th Anniversary Edition, maar die heeft halverwege een storende haar rechts in beeld (dit duurt wel een kwartier). Niet perfect dus, maar altijd beter dan de Duitse blu ray.

*Watch out! We're mad! Hier van zijn, zoals gezegd, twee versies in Duitsland verschenen:
-Die van GmbH is OOP en qua beeld en geluid de minste (ook daar had men niet de originele Italiaanse master van), maar wel ook de Engelse audio (plus Duits en Italiaans)
-De Tobis release is duidelijk de beste versie, want compleet geremasted met verbeterd beeld en geluid (Duits en Italiaans), maar helaas zonder Engelse audio.

*Dan is er tenslotte nog de Nederlandse blu ray box met zes films, maar wat ik heb begrepen is de kwaliteit niet meer dan redelijk goed en er zou slechts Engelse audio op staan. Graag hier meer info over (kwaliteit, welke audio, beeldformaat etc.), wanneer je deze zelf bezit/ hebt bekeken.
De volgende films staan er op:

1.Crime Busters
2.Odds and Evens/ Even of oneven
3.Who Finds a Friend, Finds a Treasure/ Vier vuisten hebben de tropenkolder
4.Go For It/ Vier vuisten slaan op hol
5.Double Trouble/ Vier vuisten in het kwadraat
6.Miami Supercops (idem)

Van deze box is ook nog een zgn. limited edition verschenen, waarbij het lijkt of de schijfjes in een oude VHS verpakking zitten.

Het wachten is nu nog op een goede blu ray van de western klassieker "Ace High", die ben ik nog niet tegen gekomen.

Tenslotte nog één waarschuwing: bij de Duitse blu rays kun je niet de Duitse ondertiteling afzetten tijdens de Engelse en Italiaanse audio, dit kan als storend worden ervaren, ook gezien het feit dat de Duitse subs altijd de Duitse audio volgen en daar vaak flauwe, melige opmerkingen tussen zitten en op plaatsen waar in de Italiaanse en Engelse versies niets wordt gezegd.

Hier laat ik het voorlopig bij! Veel kijkplezier.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:06 uur

geplaatst: vandaag om 23:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.