- Home
- Filmforum
- Film - Video on Demand
- Favoriete VOD-diensten
Favoriete VOD-diensten
centurion81
-
- 2066 berichten
- 1986 stemmen
Haha, nee pakketje van Netflix, HBO Max, Prime en Disney+, maak van alle vier wel gebruik, denk tegenwoordig het minst van Netflix eigenlijk nog!
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
Het afgelopen jaar vrijwel alleen maar gebruik gemaakt van Mubi. Echt heel veel gezien via deze dienst. Inmiddels het abonnement voor nu even opgezegd omdat ik alles wel zo’n beetje gezien had.
Nu alleen nog abo op Netflix en HBO Max. Het afgelopen jaar echt geen klap gedaan met Netflix. Aangezien dat by far de duurste dienst is, is dat wel wat onzinnig. Nu daar de watchlist weer flink kunnen vullen, ook met dank aan deze lijst. Voorlopig kan ik wel weer ff vooruit op Netflix en HBO Max.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Eens van 2022 mijn favoriete bronnen opgelijst. Zeer uiteenlopend alvast. Cinemember zal ik in 2023 niet meer opstarten. Rendement ligt te laag en met Sooner en Picl heb ik een prima alternatief. Mejane is een prima medium voor mij voor commerciële bioscoopreleases (genre Ambulance, Bullet train, Memory ...) die ik niet in de zaal wil zien. Hetzelfde geldt voor Picl, maar dan wegens tijdsgebrek om me naar de bioscoop te verplaatsen. Het aanbod leunt bij Picl toch eerder aan bij (commerciële) arthouse. Mubi was in 2022 voornamelijk een inhaalbeweging.
Op 651 films:
- Bibliotheek: 128
- Mubi.com: 104
- Netflix.be: 88
- TV: 74
- Sooner.be: 72
- Eigen DVD/bezit: 40
- Youtube, Vimeo, Archive.org: 32
- Bioscoop: 31
- Cinemember.nl: 31
- Picl.be: 23
- Allerhande VOD (Disney+, Apple+, Lumière): 17
- MeJane.com: 11
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ik kijk nog steeds het meeste op Netflix. Dat is ook de meest prijzige dienst, dus dat mag dan ook wel.
Het gaat enorm met golfbewegingen. Zo had je eerder dit jaar ineens een hele stroom Franse films, en later heel veel Engelse films en klassiekers. Dat is nu blijkbaar weer even over, en dat mis ik dan enorm. Hopelijk komen er gauw weer Franse titels Netflix.
Op HBO Max heb ik in november en december het meest genoten van de serie White Lotus.
Qua films lijkt de stroom een beetje opgedroogd op HBO Max, hopelijk trekt dat binnenkort weer wat aan.
Prime Video zit daarentegen weer bij mij in de lift, na een slappe periode in de zomer. Er worden weer vaker interessante nieuwe titels toegevoegd, zoals Boiling Point en nu Three Thousand Years of Longing.
De vorig jaar geïntroduceerde nieuwe interface van de app is een mooie verbetering. Werkt een stuk aangenamer.
MUBI valt me het laatste half jaar nogal tegen. Ik kijk nog maar 1 of 2 films per maand en dat vind ik erg weinig.
Het zijn vaak net de films die me minder aanspreken. Hopelijk verbetert het aanbod in 2023 weer.
Via Film1 kijk ik ook 1 of 2 films per maand. Leuk dat ze nu meer Franse films zijn gaan toevoegen.
Pathé Thuis vind ik eigenlijk te duur maar via AH Premium aanbieding is het nog enigzins te doen. Maar met die hoge prijzen vliegt het tegoed er doorheen. Het is toch wel bizar dat ze voor een film meer vragen dan destijds in het videotheektijdperk. En het is ook een gemiste kans dat je geen abonnement kunt nemen op Pathé Thuis, voor zeg 9,99 per maand. Dan zou ik het zeker regelmatig nemen.
Op AppleTV+ heb ik een aantal aardige films kunnen zien. Ik had een proefabonnement, maar ik had er anders niet voor willen betalen. Daarvoor is het aanbod op deze dienst me veel te karig.
Een aantal diensten hebben geen AppleTV app, dat vind ik zeer spijtig. Dus geen Picl of Cinemember voor mij.
Cinetree heeft nu een leuke aanbieding, maar het filmaanbod is helaas wat beperkt. Het stomme is dat ze vaak met films komen die je al lang hebt gezien. Ze mogen daar wel wat nieuwere films gaan programmeren.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Op basis van mijn stemmen tot en met juni is dit de nieuwe tussenstand met het totaal aantal films gezien per dienst:
1. Netflix 45
2. iTunes 36
3. Prime Video 16
4. MUBI 16
5. Pathé Thuis 13
6. Disney+ 9
7. HBO Max 8
8. Film1 7
9. AppleTV+ 2
Netflix blijft dus nog steeds met afstand de grootste favoriet, en gezien het geld dat ik er voor betaal mag dat ook wel.
Vooral het beperkte aantal films dat ik heb gezien op HBO Max valt op. Het is dat ik hier een levenslange (?) korting voor heb bedongen, maar anders had ik het zeker een aantal maanden opgezegd.
Het aantal films gezien op iTunes is zo hoog geworden omdat ik de James Bond films ben gaan zien vanaf de eerste Bond film.
Disney+ heb ik een maand op proef gehad, daarna opgezegd omdat ik onvoldoende interessante films in het aanbod zag.
AppleTV+ had ik korte tijd gratis op proef. Ik zou er eigenlijk nooit voor willen betalen, daarvoor is het aanbod nog veel te karig.
Ik heb nu tijdelijk Cinemember erbij genomen, dus mijn lijst zal aan het einde van het jaar weer gewijzigd zijn.
centurion81
-
- 2066 berichten
- 1986 stemmen
Geinig idee! Heb ook even geturfd hoeveel ik dit jaar per VOD dienst gekeken heb:
1. HBO Max 9
2. Netflix & Disney Plus 8
3. Prime Video 5
Best evenredig verdeeld dus
Door pionierskorting HBO Max en account sharing betaal ik per maand op dit moment € 8,70 voor deze vier diensten trouwens.
UmbraVitae
-
- 4313 berichten
- 4021 stemmen
Ja los op
1. Netflix, stijgt los boven de rest uit en heb hier ook als enige streamingdienst, het non-stop premium abo op en kijk hier dagelijks naar, altijd wel een vette serie en zeer uitgebreid aanbod.
2. Prime Video, maar dat is grotendeels te danken aan de zeer lage prijs van €2.99/m en de Amazon webshop. Ook bijkomende extra channels met proefversie is +punt, zo krijg je best veel voor de prijs waarmee je zelfs nog geen vers brood kan kopen.
3. Disney+ en Streamz, neem ik vaak 1 maand en dan maand(en) niet.
4. Videoland
5. VTMGO+
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Opmerkelijk: is Videoland ook beschikbaar in België?
Welke extra channels van Prime Video beveel je aan?
MUBI en Film1 heb ik al rechtstreeks via de eigen dienst.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Neen, Videoland louter in Nederland. Wel kunnen Nederlandse kijkers hun abo op reis in het buitenland zien. HBO (zit nu wel deels vervat in Streamz(+), maar komt in 2024 (eindelijk) autonoom naar België. Dat vind ik wel een interessante.
Hoewel België ook Pathé bioscopen heeft, geen Pathé thuis aanbod alvast.
UmbraVitae
-
- 4313 berichten
- 4021 stemmen
Opmerkelijk: is Videoland ook beschikbaar in België?
Welke extra channels van Prime Video beveel je aan?
MUBI en Film1 heb ik al rechtstreeks via de eigen dienst.
Nee, maar dat moet ik niet uitleggen e 
Haha geen enkele eigenlijk, neem van de channels waar nog iets deftigs opstaat enkel de proefversie van 14 dagen
Nu Cinéart, maar zit ik ook snel door het aanbod.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Neen, Videoland louter in Nederland. Wel kunnen Nederlandse kijkers hun abo op reis in het buitenland zien. HBO (zit nu wel deels vervat in Streamz(+), maar komt in 2024 (eindelijk) autonoom naar België. Dat vind ik wel een interessante.
HBO Max valt in Nederland helaas wat tegen het laatste jaar. Bizar weinig films worden er toegevoegd aan het aanbod.
Dat is wel merkwaardig inderdaad. Wel een mooie complete dienst.
Maar iTunes is meestal volwaardig alternatief hier. En ook vaak nog wel goedkoper.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Nee, maar dat moet ik niet uitleggen e 
Haha geen enkele eigenlijk, neem van de channels waar nog iets deftigs opstaat enkel de proefversie van 14 dagen
Nu Cinéart, maar zit ik ook snel door het aanbod.
O ja, Cinéart daar kan ik wel eens naar kijken.
Je moet wel op tijd opzeggen he, anders wordt er 4,99 of iets dergelijks afgeschreven.
Ik zag ook al een film op MGM+ staan die ik nog niet heb gezien, maar het meeste heb ik wel gezien.
Ik heb nog geen proefabonnement genomen.
Kan je zo'n abonnement ook meteen opzeggen en alsnog gebruik maken van de proefperiode?
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Als ik louter naar de VOD-diensten kijk heb ik voor het 1e kwartaal van 2024 het volgende resultaat:
Netflix: 35
Sooner.be: 28 (per film)
Mubi: 21
MeJane: 5 (per film) - als ik eens iets recent mainstream (actie/thriller/horror) wil zien
Picl.be: 1 (per film) - aanbod overlapt sterk met Sooner.be, maar is vaak iets duurder per film
UmbraVitae
-
- 4313 berichten
- 4021 stemmen
O ja, Cinéart daar kan ik wel eens naar kijken.
Je moet wel op tijd opzeggen he, anders wordt er 4,99 of iets dergelijks afgeschreven.
Ik zag ook al een film op MGM+ staan die ik nog niet heb gezien, maar het meeste heb ik wel gezien.
Ik heb nog geen proefabonnement genomen.
Kan je zo'n abonnement ook meteen opzeggen en alsnog gebruik maken van de proefperiode?
Jup Cinéart had ik direct 4 films die ik wou zien, eerder van Fear, Shadowz, MGM+ proefversie v genomen. Jup kunt onmiddellijk abo op channel stopzetten en jan je gewoon je 14 dagen uitkijken.
UmbraVitae
-
- 4313 berichten
- 4021 stemmen
HBO (zit nu wel deels vervat in Streamz(+), maar komt in 2024 (eindelijk) autonoom naar België. Dat vind ik wel een interessante.
.
Dat vind ik ook een hele verbetering, dus HBO MAX los in België? Want Streamz bevat niet alles van HBO MAX en ook niks in beste resolutie (UHD).
Bob Gray
-
- 1221 berichten
- 2043 stemmen
Ik heb sinds kort weer Amazon Prime, en dan voornamelijk omdat hier tenminste wel veel oudere kwaliteits films op worden toegevoegd. Laatst bijvoorbeeld nog Network en The Last Detail gekeken, dat zijn typisch van die films die je nergens anders op streaming platforms kunt kijken. Ook deze week weer een aantal oudere Charles Bronson films toegevoegd. Dus op dit moment is dit mijn favoriete streamer.
Netflix kijk ik echt amper, en HBO meer voor de kwaliteit series die ze hebben. Qua films wordt hier nauwelijks wat interessants op toegevoegd.
Nitefall
-
- 74 berichten
- 258 stemmen
Ook eens even alle gekeken films van dit jaar geturft, al is er een goede kans dat ik een of enkele films toegeschreven heb aan de verkeerde streamingsdienst.
Disney+: 33
Prime: 25
Mubi: 21
Online: 9
Netflix: 8
HBO max: 6
Skyshowtime: 5
Appletv: 3
Bioscoop: 2
Kleine nuance hier. Disney+ is de enige streamingsdienst waar ik zelf niet voor betaal. Begin dit jaar heb ik me voorgenomen alle films te kijken die me de moeite waard lijken plus alle achterstand die ik had bij het MCU, aangezien mijn betalende broer nog wel eens de neiging heeft om zijn abonnement plotseling op te zeggen en dan meestal weer te activeren zodra er nieuwe Star Warscontent uitkomt. Ik gok dat ik er verder maar een handvol films van zal zien. Prime en Mubi zijn wel echt mijn favo streamingsdiensten. ZIj hebben oog voor zowel nieuwe als oude films. Netflix leachte ik ook via mijn ouders, maar dat hebben ze opgezegd. Terecht, want er kwam weinig leuks meer op en het grootste deel van het aanbod is goedkope meuk. HBO en Skyshowtime zijn leuk om erbij te hebben met de 50% korting. Het scheelt ook dat mijn kinderen daar vooral veel naar kijken.
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
In 2024 zag ik 284 films. Hiervan zag ik er 202 (=71%) via streaming. Ik zag de meeste films op de volgende diensten:
1. Amazon Prime: 71 [25% van totaal geziene films]
2. MUBI: 58 [ruim 20%]
3. Netflix: 45 [dik 15%]
4. Overig (o.a. HBO Max, Videoland, Film1): 28 [bijna 10%]
By far het meeste gezien op Amazon, terwijl ik daar pas vanaf mei '24 op geabonneerd ben. Amazon bevalt mij echt zeer goed en heeft meer dan genoeg te bieden, zowel oudere als recente titels. Toch al menig film gezien die je echt nergens anders aan gaat treffen. En dat alles voor een absolute habbekrats van 4,99 per maand! Wel is het zaak om iedere maand de 'laatste kansjes' in de gaten te houden. Maandelijks is er een behoorlijke opruiming in het aanbod. Gelukkig geven ze dat wel netjes op de eerste dag van de maand aan (plus een waarschuwing als een titel binnen 14 dagen verloopt), zodat je hier rekening mee kunt houden.
Netflix is een stuk duurder, maar ik kijk daar toch eigenlijk vrij weinig naar. Genoeg in de watchlist staan, binnenkort maar eens wat meer focus op het 'wegkijken' van films op die dienst.
MUBI blijft een persoonlijke favoriet. Hele fijne dienst met veel arthousetitels die je nergens anders gaat vinden. Het is wel spijtig dat ze niet meer iedere dag een nieuwe film toevoegen. Deze maand nog de laatste titels kijken en dan heb ik MUBI weer even uitgespeeld.
Nu een actief abonnement op Amazon Prime, Netflix en Film1 (jaar gratis bij Ziggo). Binnenkort pak ik weer een keer Cinemember erbij.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Eigenlijk nauwelijks favorieten, best wel een treurig lijstje dat de deplorabele staat van VOD anno 2025 weergeeft:
1. Netflix 6
Netflix is de afgelopen jaren significant achteruit gegaan. Te weinig filmhuis films en documentaires. Te weinig Franse en Britse films, laat staan Aziatische of Zuid-Amerikaanse films. Magere Netflix originals, een enkele uitzondering daargelaten.
Maar ze voegen toch de meeste films toe, vandaar toch een magere voldoende.
2. MUBI 5+
Voorheen had je elke dag een nieuwe titel op MUBI. Tegenwoordig heb je vaker geen nieuwe toevoeging dan wel.
Momenteel is er wel een interessante reeks Ozu titels. Die ga ik wel even meepikken.
Sterk met animatie voor volwassenen, al mogen ze nog wel een tandje bij zetten.
Ook op MUBI vind ik het aantal Franse films te beperkt. Italiaanse, Braziliaanse en Argentijnse films zie je er ook maar amper.
De grotere Hollywood titels heb ik eigenlijk altijd al gezien, dus dat vind ik meestal geen goede toevoeging.
Wat ik wel leuk vind is dat MUBI steeds meer films (co-) produceert waardoor vrij nieuwe filmhuisfilms een weg vinden naar de dienst.
3. Film1 5
Film1 onderscheidt zich duidelijk door titels aan te bieden die andere diensten niet hebben.
Het aanbod ververst net iets te weinig, maar de titels die me wel interesseren mogen er best zijn.
4. Prime Video 5-
Te weinig interessante nieuwe titels. Opvallend veel b-film meuk als vulmiddel. Af en toe een aardige film. Af en toe een grote recente film uit de bioscoop. Steeds meer films zonder Nederlandse ondertiteling. Ze moeten zich schamen voor deze gemakzucht.
5. Cinetree 5-
Best aardige dienst met aardige selectie filmhuis light films. Het euvel is echter dat ze steevast films kiezen die ik meestal via andere bronnen al lang gezien heb inmiddels...
6. Skyshowtime 4
Veel te weinig nieuwe titels. Gelukkig betaal ik niet voor de dienst, maar anders zou ik het opzeggen.
De titels die ze wel hebben zijn wel grote Hollywoodtitels, maar ik gebruik de dienst hooguit 1x per maand ofzo.
7. HBO Max 4
Alleen voor White Lotus nog interessant, verder een zeer bedenkelijke dienst die tegenwoordig Videoland probeert na te doen met reality tv en Medisch Centrum West.
Ze hebben echt veel te weinig films. Daarom heb ik het opgezegd en ik mis het niet (White Lotus uitgezonderd).
8. AppleTV 4
Veel te weinig nieuwe filmreleases en je betaalt toch de hoofdprijs voor deze dienst. Daarom neem ik het alleen via proef aanbiedingen.
Ze hebben wel originele producties met een eigen twist. Maar meestal zijn het middelmatige films, de Scorsese film en Napoléon film uitgezonderd.
9. Videoland 4
Het is gewoon mijn dienst niet. Het aanbod matcht niet met mijn voorkeur.
Qua Nederlands drama doen ze nog best een aardige poging.
Wel goed dat de Kees documentaire een plek vond op Videoland.
Andere diensten heb ik buiten beschouwing gelaten, omdat ik die te weinig heb gebruikt (Disney+, Cinemember).
Pay-per-view gebruik ik ook wel met enige regelmaat.
Pathé films is wel vaak een euro duurder dan de concurrentie, dus dat loont wel om naar andere diensten te kijken.
Ze bieden op hun site nog steeds standaard SD films aan, waardoor het lijkt alsof ze voordelig geprijsd zijn...
Picl check ik ook wel eens maar hun menu is onoverzichtelijk. Ze hebben nu wel normaal geprijsde films er tussen, dat vind ik wel fijn.
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
Het filmjaar 2025 zit erop, tijd voor wat lijstjes. Laat ik hier eens beginnen 
Totaal aantal films gezien: 418 [2024: 284] +134
Via streaming: 282 [67%]
Favoriete streamingdiensten:
01. Netflix: 77x
02. Amazon Prime: 68x
03. Cinemember: 49x
04. MUBI: 30x
05. Film1: 19x
06. Plex: 16x
07. Videoland: 10x
08. NPO Start (Plus): 7x
09. Sooner, SkyShowtime, Ziggo: 2x
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Mooi lijstje. Blijkbaar mis ik toch echt Cinemember.
Ik kijk net op hun site en zie dan een lijstje met meest bekeken films op Cinemember. De meeste titels zijn niet zo recent en heb ik bijna allemaal al gezien.
Hebben ze ook wel redelijk wat recente films in het aanbod?
EDIT:
Ah kijk aan, ze hebben Sarah Bernhardt, La Divine. Die staat op mijn lijstje.
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
Mooi lijstje. Blijkbaar mis ik toch echt Cinemember.
Ik kijk net op hun site en zie dan een lijstje met meest bekeken films op Cinemember. De meeste titels zijn niet zo recent en heb ik bijna allemaal al gezien.
Hebben ze ook wel redelijk wat recente films in het aanbod?
Het afgelopen jaar de focus gehad op meer films kijken uit andere landen dan de VS. Dus eens vaker een film meepakken uit pak 'm beet Tsjechië, Nepal of Lesotho. Dan heeft Cinemember een prima aanbod. Heb je meer interesse voor de mainstreamtitels, dan kom je wellicht wat bedrogen uit op deze dienst.
Ik heb nog steeds een goed gevulde kijklijst op Cinemember met meer dan 100 titels 
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11898 berichten
- 5305 stemmen
Ik ben gek op MUBI. Al dat soort films waar ik mijn Cineville abonnement voor heb afgezegd omdat ik er geen geduld voor heb vind ik heerlijk om op MUBI te kijken. Ze hebben ook een heerlijke mix van klassiekers, experimentele films en af en toe wat trash. Ik hou van deze streamer.