- Home
- Filmforum
- Film - Video on Demand
- Video on demand - VOD
Video on demand - VOD
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Kinoscope | The Art of Curated Film Streaming
Ik weet dat velen nog met het IFFR bezig zijn, maar daarna is dit misschien wel leuk om eens te checken. 2 weken free trial en daarna met $5 p/maand ook niet duur.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 berichten
- 5307 stemmen
Oh dit is zowaar iets om in de gaten te houden! Hele lage prijs!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Digitaal bereik in 2020: forse groei Netflix, NPO Start, Spotify, Amazon - adformatie.nl
In december 2020 zijn online videodiensten veelvuldig bezocht: Netflix werd online door 5,8 miljoen personen gebruikt en ook NPO Start steeg naar een online bereik van meer dan 5,2 miljoen personen.
Van de online videodiensten behoudt YouTube de koppositie met 87 procent (12.786.000 personen, leeftijd 13 jaar en ouder). NPO Start bereikte meer dan 36 procent van de Nederlanders op hun smartphone, tablet en/of PC/Laptop. Ook Videoland (2,2 miljoen personen, 15 procent) en Amazon Prime Video (1,2 miljoen personen, 9 procent) groeien duidelijk verder ten opzichte van een jaar eerder.
Verbaast me zeer dat Videoland nog steeds zo populair is.
Ik hoor er ook maar weinig MM-ers over.
De enige reden om het uit te proberen voor mij was het nieuwe seizoen van Fargo. Verder vond ik er geen inspiratie, dus ik heb mijn abonnement na de proefperiode opgezegd.
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Videoland biedt ook populaire commerciele reality-TV en programma's als GTST en Big Brother. Daar zitten wij wellicht niet op te wachten. Maar veel anderen wel.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik ken serieus niemand met een Videoland abonnement.
Vermoedelijk om de reden die starbright boy hierboven noemt. Ken gelukkig weinig mensen die docu's over Fred van Leer en Famke Louise willen zien.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Ik weet niet wie Fred van Leer is (is that good or bad), maar als een Steve James, Asif Kapadia, Adam Curtis oid een docu zou maken hoe iemand als Famke Louise opklimt tot waar ze is, meer verdient en meer mensen bereikt dan wij met haar stompzinnige 'superveel respect voor corona' perikelen, dan sla ik dat niet af.
Maar ik verwacht dat niet op videoland idd. Maar dan ken je toch één iemand die er onder bepaalde voorwaarden open voor staat.
Ik word van de top 3 echter al ongelukkig, dus ik tot ik zeker weet dat er iets fenomenaals te halen valt, blijf ik uit de buurt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ook filmstudio Paramount tuigt streamingplatform op - Filmkrant
In navolging van Disney en Warner Bros. komt nu ook Paramount met een eigen streamingplatform. Een van de oudste en grootste filmstudio’s ter wereld lanceert op 4 maart Paramount+. Er zullen 30.000 afleveringen van tv-series te zien zijn en 2500 films. Nieuwe blockbusters als Mission: Impossible 7 zullen al na 45 dagen in de bioscoop online te zien zijn.
In de strijd om streamingabonnees is Paramount een late ‘instapper’, maar de directiepresentatie van gisteren was overtuigend genoeg om van een inhaalrace te spreken. Paramount heeft al sinds 2014 een streamingdienst, CBS All Access, maar die sloeg geen deuk in een pakje boter. Omgedoopt tot Paramount+ zijn de kansen echter veel beter.
Of en wanneer Paramount+ ook in Nederland komt, is nog niet bekend.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Dit zal niemand verbazen:
Flinke toename On Demand-kijken: ‘We doen er nog even een abonnementje bij’ | AD.nl
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Wel handige grafiek die de verschillen goed in kaart brengt:
Which Streaming Service Has The Most Subscriptions? - visualcapitalist.com
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Bijna helft van Nederlandse huishoudens heeft SVOD-abonnement - Spreekbuis.nl
Inmiddels heeft bijna de helft van de Nederlandse huishoudens zich geabonneerd op een video-on-demand-dienst. Volgens onderzoek door Telecompaper nam eind 2020 47% een SVOD-dienst ( subscription on demand / red.) af en meer dan één op de 5 (22%) had zich geabonneerd op twee of meer van SVOD-diensten.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Achtergrond: Waar stream je de beste arthouse-films? - pixelvault.nl
En dan wordt MUBI niet genoemd...
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Achtergrond: Waar stream je de beste arthouse-films? - pixelvault.nl
En dan wordt MUBI niet genoemd...
Wel Pathé Thuis en Netflix, maar geen Mubi. Dat is op toch wel erg merkwaardig. Beetje alsof je Daniel Day-Lewis vergeet in een lijstje met de bekendste method-actors, terwijl je Jared Leto wel noemt.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Ook merkwaardig, een kijktip voor Netflix die niet op Netflix staat (Green Room) .
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Bravia Core-streamingdienst Preview - Video on demand - Tweakers
Bravia Core is de nieuwe vod-dienst van Sony, die gebruikmaakt van een, voor streamingbegrippen, erg hoge bitrate, waardoor de beeldkwaliteit vergelijkbaar is met die van Ultra HD-blu-ray. Sony heeft de dienst in het leven geroepen om meer televisies te verkopen, want hij is alleen beschikbaar voor mensen die een Bravia XR-model uit 2021 hebben gekocht. Mensen die een ander merk televisie hebben of over een oudere Sony-tv beschikken, kunnen geen gebruikmaken van de dienst.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Ik kan me niet voorstellen dat dit voor de selecte groep Bravia kopers (ik ken er geen, bijna alle vrienden en kennissen gingen voor een LG Oled of Samsung Qled) succesvol genoeg is op lange termijn om een platform voor te gaan onderhouden. Technisch juich ik die hogere bitrate toe met mijn 200 Mbit lijntje, maar ik zou er geen Sony voor gaan kopen, eens temeer er alleen films van Sony Pictures op staan.
Technische haken en ogen om die 80 Mbit te kunnen halen, (bekabeld wil niet, moet over wifi) vond ik ook wel opvallend. Mag toch aannemen dat ze heeeel snel gigabit porten in hun toestellen gaan stoppen nu, als ze hier serieus in zijn.
Afhankelijk van welk model je koopt, betekent dat 5 of 10 films in goede kwaliteit streamen voor 1 of 2 jaar, dan is uit met de pret en kun je niets meer met deze dienst, zoals het nu gecommuniceerd is. Daar kom ik echt mijn bed niet voor uit.
Ik zou bijna zeggen dat dit niet kan kloppen, of er is ergens bij Sony een marketing meneer die zo out-of-the-box kan denken dat het simpele JM brein het niet langer kan bevatten.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Bericht verplaatst naar Film > Video on Demand > Sooner
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Worden Fast & Furious- en Jurassic World-films speelbal in streamingoorlog? - Vertigo
Universal zou overwegen om zijn films in de Verenigde Staten van streamingdiensten als HBO Max en Netflix te halen en op zijn eigen streamingdienst Peacock te zetten.
De HBO Max- en Netflix-deals vervallen in 2021, waardoor Universal-films mogelijk op Peacock belanden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Is er leven na Netflix? - De Standaard
Netflix, dat in ons land geen eurocent belastingen betaalt, draagt door de Vlaamse goedkeuring van de Europese AVDM-maatregel bij tot het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). Het bedrijf moet, net als andere streamingdiensten, minstens 30 procent Europese producties aanbieden. De Belgische federale regering werkt bovendien actief mee aan de discussies binnen de Oeso die tot een digitaks moeten leiden. Maar een faire fiscaliteit lost niet alles op. We moeten zelf de brandende ambitie hebben om een zo groot mogelijk deel van de streamingmarkt te veroveren.
Het welslagen van een lokaal commercieel platform als Streamz is essentieel. Bovendien is het hoog tijd dat we bilateraal (in het Nederlandse taalgebied bijvoorbeeld) of op Europees niveau alternatieve platformen oprichten voor nieuwe en oude films, reeksen, documentaires en audiovisueel archiefmateriaal: een uitgebreide versie van het intussen succesvolle Arte bijvoorbeeld. De Europese Unie en haar regeringsleiders kunnen daar perfect het initiatief toe nemen. Waarom zou de Belgische federale regering dit idee niet kunnen lanceren?
Tot nader order zijn we zelf de hoeder van de Europese gedachte.
badfans69
-
- 3963 berichten
- 6126 stemmen
badfans69
-
- 3963 berichten
- 6126 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Ik vind de titel van Want in die zin ook erg suggestief; het is immers geen alternatief als het alleen kanalen zijn?
Net als bij Sony’s plan hierboven heb ik weer genoeg te zeuren, JM is kennelijk een zure oude man aan het worden 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ja dat klopt, alleen heeft Prime Video ook (betaal)kanalen zgn. channels.
Ik weet verder niet of het echt letterlijk zo is, of het alleen lineaire tv is. Dan zou dat wel ouderwets zijn inderdaad.
Bij Film1 heb je ook beide; zowel lineair als on demand via je tv-kastje of de app.
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Wat ik ook vooral denk is oh, nu komen na Netflix, bedrijven met rechten over content zoals Disney, Paramount en HBO/Warner, bedrijven die vooral over verbindingen gaan zoals Ziggo en KPN ook hardwarebedrijven met diensten. Natuurlijk deed Apple dit al lang ,maar als Samsung begint, volgen dan LG, Sony (die al in een concern zitten met met een fimmaatschappij) en voor mijn part JVC of Panasonic ook? En Apple hoort meer bij de megabedrijven met een ongelimiteerd budget die ook een stuk van de koek willen (meer als Amazon of Google).
Kan niet anders of er komt een golf aan van mislukte VOD-bedrijven die weer opgedoekt worden. Het wordt te druk. Mensen nemen best abonnement Of twee, een enkeling ook nog wel drie of vier. Maar dan stopt het wel. En je kunt maar van een bron tegelijk kijken. Je verkoopt geen spotjes als je geen kijkers hebt.
Beetje als bij de digitale kanalen, daarvan zijn er ook al heel veel opgedoekt in de afgelopen 10 jaar. Of hoewel er daar veel minder van waren zijn ook al veel spotify-klonen weer verdwenen.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Zou dat nog aanslaan, een nieuwe manier om ‘ouderwets’ programmed tv te kijken? Mensen die dat nog steeds doen omdat ze het al zoveel jaar gewend zijn is 1 ding, maar een nieuwe manier om te dat doen?
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Het verschil is nog wel dat je de serie ook kunt bingen als alles online staat. Bij echt lineaire TV heb je 'm dan gewoon gemist. En het is wel waar dat ook VOD aanbieders hebben liever hebben dat je 8 inlogt op verschillende dagen om een serie te kijken dan een keer en dan 8 uur blijft hangen.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
precies dat. Ik wil op de bank ploffen wanneer ik zin heb, kijken hoeveel ik zin heb. En Netflix is als Vod dienst geïntegreerd in mensen hun dagelijkse doen. Tv kijken zonder te weten wat je krijgt en met reclames op wederom een nieuwe manier, is dat niet.
Even los van vod vs lineair, mijn punt was vooral dat dit (ogenschijnlijk) een nieuwe manier is om op de ouderwetse manier content te consumeren, via tv kanalen. Ik heb dat gratis ook via Plex, maar nooit naar gekeken. net zoals ik eigenlijk niet via mijn KPN settopbox kijk. Meer toegespitst op mijn eigen content consumptie, is het een beetje als de gratis films die ik via VOD met mijn interprovider KPN kan kijken, het zit niet in mijn systeem, en gaat dat ook niet komen ook al heb ik toegang; de meerwaarde is te gering tussen de diensten die ik al tot mijn beschikking heb, om er een nieuw trucje voor te leren. Zelfs ‘gratis’.