- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Uit welk land komen de leukste komedies?
Uit welk land komen de leukste komedies?
kArIzMa_TuRk
-
- 3642 berichten
- 0 stemmen
umm Ik hou het bij Turkije of Amerika
lowhusky
-
- 8230 berichten
- 0 stemmen
1. Amerika
2. Engeland
3. Hongkong ofzo
deStef
-
- 255 berichten
- 607 stemmen
Engeland, Amerika, Nederland
Ik zie geen komedies van andere landen. Tja, van Belgie en Duitsland, maar dan is de Nederlandse toch weer beter.
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
In Zweden en Spanje worden ook leuke komedies gemaakt!
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Engeland zonder twijfel. Ook Amerika heeft een aantal goede, maar de laatste jaren vooral dankzij de Coens.
moviefreak#1
-
- 14334 berichten
- 23377 stemmen
Japan (meer komedie met inhoud maar toch)
V.S. (voor de onzinkomedies, die moeten er ook zijn)
Verder ook vooral Engeland, Ierland, Hong Kong, Spanje, Zweden en Denemarken.
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3995 stemmen
Well blimey, from bloody England of course!
control
-
- 19 berichten
- 112 stemmen
Denemarken heeft hele toffe zwarte komedies zoals adam's aebler en the green butchers en Amerika heeft inderdaad de meeste onzinkomedies die ik kan waarderen.
Brix
-
- 19478 berichten
- 4858 stemmen
Engeland en Frankrijk (en heel vroeger Italië ook)
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3995 stemmen
Kómedies uit Japan? Noem er eens twee?*
*) oké, behalve Yamadas dan.
Observator
-
- 18281 berichten
- 3517 stemmen
Twee uitkiezen is erg lastig. Neem om te beginnen de nr. 1 en 2 uit mijn top 10.
soom
-
- 24878 berichten
- 2717 stemmen
Kómedies uit Japan? Noem er eens twee?
@Observator: Die heb ik allebei niet gezien, hoor.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
De leukste komedies? lastig.
Japan denk ik. gevolgd door Hong Kong, Spanje en GB. Duitsland ook, maar dat is enkel te danken aan de cynische humor van Fassbinder.
JDSsmetje
-
- 6568 berichten
- 2245 stemmen
Engeland, maar de meest hilarische televisieprogramma's komen uit België denk ik.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Voor de liefhebbers van Britse humor: Private Function, A (1984)
één van de redenen waarom ik GB genoemd heb. Heerlijk absurde en venijnige humor.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Engeland en heeeeeeeeeeel soms glibbert er een leuke Amerikaanse Komedie doorheen.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
zoals deze: Little Miss Sunshine (2006)
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Alles gaat boven de meeste Britse humor. Natuurlijk, Britten zijn goed in understatements en grappen over klasseverschillen.
Voor het overige toch veel billenknijpen en grappen over crossdressers.
Amerikaanse humor is veel gevarieerder.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Amerikaanse humor gevarieerder? Zijn toch wel vaak sex, bier, poep en plas-komedies hoor. Vind ik prima,maar het is vaak wel heel overdreven.
Engelse humor is wat meer gevat, wat droger en dat ligt meer in mijn straatje.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Aziatische humor, m.n. Hong Kong en Japan, is toch het meest gevarieerd en vind ik ook het meest verassend vaak. Het kan gaan van zeer basale slapstick tot keiharde cynische humor naar gortdroge komedie. Heerlijk
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Amerikaanse humor gevarieerder? Zijn toch wel vaak sex, bier, poep en plas-komedies hoor. Vind ik prima,maar het is vaak wel heel overdreven.
Engelse humor is wat meer gevat, wat droger en dat ligt meer in mijn straatje.
Monty Python was geniaal, maar de beste TV-series komen toch echt uit de VS: Green Acres en Seinfeld bijvoorbeeld.
Ook de beste komische films komen uit de VS, maar ook veel slechte die zich richten op pubers.
Amerikaanse humor is zo gevarieerd, dat typisch Ameriaanse humor eigenlijk niet bestaat.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Little Britain, The Office UK zijn briljante series.
Seinfeld is soms ook best leuk ja. Sowieso de series uit de UK en VS zijn over het algemeen gewoon grappig. Amerikaanse Komedies qua films kan ik gewoon niet meer om lachen.
Zandkuiken
-
- 1718 berichten
- 1386 stemmen
Ik denk ook dat Noord-Korea en Iran niet over het hoofd mogen worden gekeken...
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Little Britain is geen gewone TV-serie met een samenhangend verhaal, maar een verzameling komische sketches. Kan je daarom niet vergelijken met bijvoorbeeld Seinfeld.
The Office vind ik zelf niet zo geslaagd.
Als je niet meer om Amerkaanse film-komedies kan lachen, lach je dan ook niet meer om Laurel & Hardy, Buster Keaton, the Keystone Cops, screwballcomedies en vroege Woody Allen-films?
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Veel dingen komen elke keer weer terug in Little Britain.
Lang geleden dat ik Laurel en Hardy heb gekeken. Geen idee eigenlijk of ik daar nu om moet lachen. Ik denk het eerlijk gezegd niet. Hangt misschien wel een beetje van mijn bui af. Als ik al melig ben zal ik vast nog wel eens lachen. De andere die je opnoemt zijn ook wel erg oud he, allemachtig. Nee die kijk ik niet.
Meet the Fockers en Dumb and Dumber(destijds) zijn een voorbeeld waarbij ik soms echt wel hard moest lachen. Het is niet zo dat geen enkele Amerikaanse Komedie niet een lach geeft, maar ik blijf gaan voor de verfijnde humor van de Britten.
Komedie is trouwens niet het genre waar ik veel naar kijk hoor.
Jammer dat ze in Nederlandse series vooral leuk doen en het nooit zijn.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Komedie is ook niet mijn favoriete genre.
Er zijn zeker Engelse comedies die de moeite waard zijn.
Maar dat Britse humor beter zou zijn als de Amerikaanse, houd ik voor een vooroordeel dat dateert uit de jaren 70.
Heel verfijnd vind ik de in Nederland zeer populaire Britse humor van The Young Ones, Bottom, Blackadder, Allo, Allo en Mr. Bean niet.
Maar verfijnd hoeft voor mij ook niet te zijn.
Ik houd vooral van het ongerijmde en het onverwachte. Wat er zo leuk is aan Fawlty Towers heb ik daarom nooit begrepen. Die serie hangt aan elkaar van running gags. Meer van hetzelfde.
Wat betreft de Nederlandse series (meestal zie ik alleen de voorstukjes en dat zijn nog de hoogtepunten!) ben ik wel met je eens.
Maar het is natuurlijk ook een kwestie van geld. In grotere landen kunnen ze meestal meer (en betere) schrijvers betalen.
Het leuk doen is voor mij overigens ook een reden om het merendeel van onze cabaretiers en stand-uppers te mijden.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Yep, ik kijk ook nooit meer naar een conference. Ook daar vaak dezelfde grapjes. Of maar zoveel mogelijk schelden of schreeuwen of druk doen. Doe mij dan maar Herman Finkers, daar moetje dan tenminste soms nog een beetje bij doordenken.
Ik denk dat Komedie wel het goedkoopste genre is om te maken, ook voor Nederland mogelijk lijkt mij?Flodder heeft vast wel wat gekost, maar dat was gewoon een geslaagde film(series waren ook wel ok).
Draadstaal, Koefnoen etc. kan ik trouwens nog wel eens om lachen. Lama's dan weer absoluut niet.
Maar ja humor is zo moeilijk definieerbaar. In de bioscoop heb ik mezelf echt wel eens afgevraagd of ik gek was dat ik bij een scheet op het scherm niet hoefde te lachen. De hele zaal lag plat. Tsja ik heb best humor en lach graag, maar kennelijk weer anders dan anderen haha
rokkenjager
-
- 2862 berichten
- 1687 stemmen
Ik denk ook dat Noord-Korea en Iran niet over het hoofd mogen worden gekeken...
Iran? Welke?