- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Meest onderschatte genre
Meest onderschatte genre
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
In de alternatieve toplijst (van top 10's dus) staan er 3 bij de eerste 20
Pulp Fiction, Reservoir Dogs en Amelie? Nounounou....

Ik niet 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Komedie is inderdaad een onderschat genre. Pure komedies komen niet echt vaak boven de 3 uit, laat staan dat ze de toplijsten in komen. Zelfs een briljante film als The Naked Gun heeft slechts een 3,16 gemiddeld.
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2595 stemmen
Nee, als derde bedoelde ik American Beauty ipv Reservoir Dogs.
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Komedie is inderdaad een onderschat genre. Pure komedies komen niet echt vaak boven de 3 uit, laat staan dat ze de toplijsten in komen. Zelfs een briljante film als The Naked Gun heeft slechts een 3,16 gemiddeld.
Volkomen mee eens. Maar zal dit komen door het aantal keren herzien van een film? Ik bedoel, een komedie wordt toch elke keer als je hem bekijkt een stuk minder. Op een gegeven moment zijn de grappen niet meer leuk en blijft er alleen maar een slap verhaal over.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Misschien ligt dat dan aan mij, maar ik lig elke keer weer dubbel om bepaalde komedies
.
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Hmm, dat ligt misschien persoonlijk. Zelf heb ik ervaren dat komedies minder worden na verscheidene herzien beurten. Neem bijvoorbeeld Hot Shots Part 2. Destijds vond ik het helemaal geweldig, echt een heerlijke komedie.
Inmiddels tegen de 10 maal gezien en het is nu niet echt grappig meer. De humor is er nog wel, maar je kent het allemaal al. Er komt geen spontane slappe lach meer.
Ligt persoonlijk 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zelfs een briljante film als The Naked Gun......
Voorspelbare kleuterhumor ...... brilliant...
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Dan hou ik persoonlijk van voorspelbare kleuterhumor. Heb me namelijk kostelijk vermaakt bij The Naked Gun, een van de betere komedies. 
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Persoonlijk vind ik niet dat komedies ondergewaardeerd zijn. De meeste zijn gewoon helemaal niet grappig. Nefast.
Vind komedie ook veel geschikter om te serveren in sketchvorm, op de TV, 30 minuutjes lang. Zo krijg je veel meer variatie, waardoor het allemaal minder voorspelbaar wordt, meer experimentjes, en TV creeert bij mij sowieso andere verwachtingen (goedkoper, niet zo mooi vormgegeven etc etc). Er zijn dan ook bitterweinig typische "gag"comedies die ik kan waarderen.
Vaak werkt het allemaal veel beter als subgenre. Erg veel Japanse films hebben sowieso een streepje humor (maar nooit echt volwaardig als genre), zwarte humor, pijnlijke crossovers naar drama (Solondz) ... met dat soort dingen vermaak ik me wel. Maar als er bij wijze van spreken bijna een lachband aan te pas komt, met "totaal geschifte en gekke typetjes - haha" en "doldwaze" situaties. Nee dank u.
fasawgor
-
- 5 berichten
- 160 stemmen
Dan hou ik persoonlijk van voorspelbare kleuterhumor. Heb me namelijk kostelijk vermaakt bij The Naked Gun, een van de betere komedies. 
Helemaal mee eens, erg onderschat.
Net zoals: There `s Something About Mary, Dumb & Dumber, Road Trip en American Pie.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Persoonlijk vind ik niet dat komedies ondergewaardeerd zijn. De meeste zijn gewoon helemaal niet grappig.
Dat klopt, net zoals de meeste thrillers helemaal niet thrillen. Toch geef je met je pleidooi precies aan hoe het genre inderdaad ondergewaardeerd wordt.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Voor een komedie doorgaans nefaster, aangezien de rest van de films vaak helemaal niks voorstellen. Als er één genre zich toespitst op één welomschreven doel (mensen laten lachen) is het de komedie wel. Daarnaast vind ik nog steeds dat er echt opvallend veel ongrappige komedies zijn, ook ivm met andere genres.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Sja, nogmaals: mijns inziens bewijs je hiermee de stelling. Wat overigens niet wegneemt dat je best een teringhekel aan comedy mag hebben, of zelfs aan films die te genre-gebonden ogen in het algemeen.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Tsjah, ik kijk het anders best graag hoor, comedies. Zijn er ook een paar erg goeie, alleen jammer dat de meesten staan of vallen met het grappig zijn (en ik de meeste dus echt niet grappig vind).
Heeft gewoon met gevoel voor humor te maken, sowieso een redelijk wankel punt dat in het nadeel van het genre speelt.
Anyway, het lijkt me vreemd dat de mening/reactie van één persoon als bewijs kan dienen voor onderwaardering.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Neuh, maar je geeft aardig weer waar 'm in het algemeen de kneep zit. Los hiervan: zelfs die paar (volledig met je eens) erg goeie bereiken zeer zelden favorietenlijsten aller tijden. Komedie is net zo ondergewaardeerd als misdaad overgewaardeerd. Aziatisch is net zo ondergewaardeerd als Hollywood overgewaardeerd, zelfde principe.
.. gevoel voor horror is trouwens ook een wankel punt.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Tja, volgens mij ligt dat dus aan "het gevoel voor humor" bij bepaalde personen. De ene vindt Monty Pyton erg grappig, de andere niet. Als je het niet grappig vindt blijft er gewoon erg weinig over van zo'n films, wat vaak leidt tot lage scores van zulke personen.
De ander vindt Naked Gun dan weer het toppunt van humor, maar die heeft dan ook weer een hoop mensen die het allesbehalve leuk vinden. Een film die niet grappig is en wel zo wil overkomen is nu eenmaal irritant. En met "grappig" als zo'n wankel gegeven, is het genre gedoemd om niet echt aan te slaan in toplijsten, waar je toch vooral niemand (zo weinig mogelijk mensen) mag afschrikken.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Tsja, ik zie het anders: te veel kijkers serveren komedies veel te snel af, OMDAT ze niet constant dubbel hebben gelegen. Komedie is net zo'n subtiel genre als (en er wordt net zoveel bagger in gemaakt als in) alle andere genres. Juist omdat er vaak zo eenzijdig over gedacht wordt, is het ondergewaardeerd.
Misdaadfilms hoeven maar een béétje macho/hip te klinken, of ze vliegen de lijsten in. Daar is toch echt een verschil.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Humor kan zeker subtiel zijn, maar als ik naar mijn lijst kijk gaat het dan vaak samen met een ander genre (Blessing Bell, Yamada's - drama). Ik ken eigenlijk maar één film waar ik de humor subtiel durf noemen, en waar humor ook het hoofdgenre blijkt, en da's Monday. Geef eens een voorbeeld van wat jij subtiele humor (films) vindt dan?
Bizita Q (drama), Dead Leaves (actie), Versus (horror) en Red Spectacles (noir) zijn dan weer erg in your face wat hun gebruik van humor betreft, maar ook steeds een combinatie van genres.
Wat gagfilms betreft is het toch voor Schizopolis die weet te overtuigen als film.
Ik, en velen met mij, vinden dat er gewoon jack overblijft als een komedie niet grappig is. Overigens compleet eens met je wat misdaadfilms betreft.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Godverdegodver, half uur bezig geweest met weloverwogen reply, zegt de site dat ik niet ben ingelogd (terwijl mijn scherm anders beweert) en raak ik alles kwijt. Afin, om een heel erg lang verhaal overbodig te maken: andere 'pure' genrefilms (want daar moet je wel mee vergelijken dan!) zijn net zo goed afhankelijk van in spanning zitten, adrenaline voelen pompen, zwijmelen of meeswingen. Ik zie geen enkele reden om komedie een uitzonderingspositie te geven. Voor elke Wedding Crashers is er wel een Fast and the Furious.
Subtiele, intelligente, gevoelige, gezellige humor in films die echt wel komedies genoemd mogen worden, vind ik met name bij Woody Allen en Frank Capra, Zelig en It Happened One Night wat dat betreft voorop.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Kijk, daar heb je het al. Helaas heeft het grootste deel van de wereldbevolking geen of een nogal beperkt gevoel voor humor.
Brilliant is trouwens geen woord in ons taaltje.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
In zekere mate ook wel zo, al krijg ik bij andere genres de indruk dat er gewoon veel meer aandacht besteed wordt aan de afwerking (visueel/muziek). Mag je Tale of Two Sisters nog zo onspannend vinden als je wil, je kan wel vallen voor de visuele flair. Michael Bay's The Island is een crappy actiefilmpje, maar de sci-fi setting (vooral in het begin) wist mij erg te bekoren. Suspiria is allesbehalve een goeie horrorfilm, maar beeld + muziek maken het voor mij meer dan de moeite waard.
Dat soort voorbeelden vind ik veel moeilijker terug bij komedies. Niet grappig = slechte film. Misschien omdat ik ook veel belang hecht aan het audiovisuele.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Leuk, voorbeelden
. Suspiria is voor mij goeie horrorfilm pur sang, the island vind ik het meest walgelijke produkt van dit decennium. Met je fixatie op het audiovisuele kon je wel 's aardig de kern van de zaak raken.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Nee, als derde bedoelde ik American Beauty ipv Reservoir Dogs.
AB is hooguit een black comedy, geen straighte comedy.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Als er één genre zich toespitst op één welomschreven doel
Och, niet per se meer dan horror ofzo.
En het is ook niet per se waar. Veel goede komedies gaan ergens over. Sinds de klassieke oudheid zijn komedies gebruikt om (vaak in allegorische vorm) stevige maatschappijkritiek te kunnen geven.
Dat verbaast me niet zo, eigenlijk. Maar is dat in de discussie interessant?
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Och, niet per se meer dan horror ofzo.
Ik vind van wel dus. Voor de 1 + teveelste keer.
Dat verbaast me niet zo, eigenlijk. Maar is dat in de discussie interessant?
Essentieel zelfs. Aangezien het er opvallend veel zijn, vind ik het dus normaal dat komedies lager gewaardeerd worden, en vind ik ze dus niet ondergewaardeerd.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
I love comedies!!!! Anarchistic comedy, comedy of manners, sex-comedy, sophisticated comedy etc etc.. en bijna allemaal even leuk, en voor elk wat wils. tuurlijk is een komedie niet geslaagd als je er niet om kan lachen. Maar dat is net zoiets als 1+1 = 3
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Elk genre heeft z'n goeie en slechte films. Maar blijkbaar worden enkel drama's, westerns en gangsterfilms echt geaprecieerd. Na jaren strijd hebben animatiefilms ook wel wat terrein gewonnen, maar hebben nog veel af te leggen. Het is wel zo dat commerciele films vooral komedies, acties, horror en animaties zijn. Zo krijg je in dat genre enorm veel rommel. Bij drama's lijkt dat minder, alhoewel het aantal waargebeurde verhalen ook de strot uitkomt...
Het is wel zo dat kwalitatieve horrorfilms, animatiefilms en spectakelfilms niet als volwassen worden beschouwd.
Bij die films moet je ook niet echt kijken naar het acteerwerk, maar naar andere punten, en dat wordt veel vergeten.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
animatiefilms
Ik vind zelfs dat dat genre niet in filmland thuishoort, maar tussen de comics of zo. Zoals vroeger.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Ik vind zelfs dat dat genre niet in filmland thuishoort, maar tussen de comics of zo. Zoals vroeger.
Alleen kan je daar geen zinnige reden voor geven neem ik aan ? Is hetzelfde zeggen als dat live action films meer tussen de boeken thuishoren.
Met animatiefilms op MM valt het trouwens wel mee, al worden ze in het algemeen ook wel wat ondergewaardeerd. Anderzijds werkt het genre ook zichzelf tegen. Animatiefilms worden vaak aanzien als kinderachtig, maar kan je het de mensen kwalijk nemen ? Finding Nemo, Shrek, Ice Age, The Incredibles ... flauwe komedies gebaseerd of gebracht als sprookjes. En anders zal het wel fantasy zijn (Spirited Away, Howl).
Serieuze animatie krijgt erg weinig aandacht, en als er dan toch eens wat in de bioscoop verschijnt (Innocence) zie je plots overal pruillipjes van mensen die het niet kunnen volgen, en het "te moeilijk" vinden. Op zich wel geruststellend.