- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Anarchistische films
Anarchistische films

Wouter
-
- 18698 berichten
- 3051 stemmen
Ik denk dat Good Night, and Good Luck misschien ook wel hiertussen past. .
Nee joh.

Wouter
-
- 18698 berichten
- 3051 stemmen
Ik dacht dat politieke discussies hier niet mochten?
Verder is er natuurlijk het oevre van de Marx Brothers

Anarchist
-
- 497 berichten
- 607 stemmen
Okee, maar geef eens een voorbeeld uit ons huidig, "beschaafd" land (Nederland of Belgie) dat niet aan die definitie voldoet?
da we op alles zoveel belastingen moeten betalen bv
er zijn echt massa's voorbeelden

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Heb ik toch al teruggetrokken.

djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
da we op alles zoveel belastingen moeten betalen bv
Je voorbeeld is niet echt overtuigend. Belastingen rijmen vrij goed met deze definitie:
Schending van die regel (geen belastingen meer betalen) is tegen de eigen persoon ongunstig. Want belastingen zijn er voor ieders goed (sociale zekerheid, pensioen, leefgeld, gezonder leefmilieu etc). Misschien wel discussieerbaar, maar zo zijn alle regels.
Je zegt overigens dat er massa's zijn maar je geeft maar 1 (niet waterdicht) voorbeeld?

eRCee
-
- 13411 berichten
- 1953 stemmen
Nederland kent denk ik weinig hele slechte regels, die het streven naar anarchie opwekken.
Maar ook belastingen passen niet geheel in de 'definitie'. Voor veel zaken betaal je meer dan je ooit zult gebruiken (solidariteitsbeginsel, bijvoorbeeld in de zorg).
Regels die noodzakelijk zijn voor vrijheid zijn de min of meer universele regels. Niet doodslaan en niet stelen als de bekendste voorbeelden.

djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Maar ook belastingen passen niet geheel in de 'definitie'. Voor veel zaken betaal je meer dan je ooit zult gebruiken (solidariteitsbeginsel, bijvoorbeeld in de zorg).
Jou eerste zin geeft ook aan dat er nog maar weinig echt "slechte" regels overblijven in "beschaafde" moderne landen als Nederland of België. Een systeem gebaseerd op de anarchistische filosofie zou zeker en vast een achteruitgang zijn. Niet moorden is de regel, maar je mag hiervoor geen vorm van gezag aannemen (en dus geen sanctie toepassen)? Blij dat we niet anarchistisch zijn...

U-96
-
- 11872 berichten
- 1977 stemmen
Akkoord, sommige belastingen zijn zielige geldklopperij...
Zeker de Nederlandse met hun kutregels. Zelfs als dooie moet je nog 30% belasting betalen, om maar een frapant voorbeeld te noemen.

kos
-
- 46508 berichten
- 8700 stemmen
wat je bedoelt met 30% belasting betalen als je dood bent.

kappeuter (crew films)
-
- 74654 berichten
- 5943 stemmen
Ik dacht dat dit topic over anarchistische films ging.
Svp weer meer ontopic posten.

kos
-
- 46508 berichten
- 8700 stemmen
Ja oke, maar als mensen niet begrijpen wat anarchisme is wordt het natuurlijk wat lastig.

kappeuter (crew films)
-
- 74654 berichten
- 5943 stemmen
Ok ik dacht dat nu wel min of meer uitgelegd was wat anarchisme is.
We kunnen daar eindeloos over blijven door blijven discussieren, maar dan schiet dit topic z'n doel voorbij toch.
Tot slot:

Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Dan maar weer een titel

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
the secret agent
if
the day of the locust
a clockwork orange
the fightclub

Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13118 stemmen
Beat the Devil zou ik in filmtermen wel anarchistisch kunnen noemen (voor zijn tijd). Gaat helemaal nergens over, maar wat een leuke film!
De Marx Brothers ben ik trouwens ook erg gaan waarderen.

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Naked van Mike Leigh, voor mij het toonbeeld van het anarchistische milieu.

Toon1
-
- 497 berichten
- 2763 stemmen
Auch Zwerge Haben Klein Angefangen (Even Dwarfs Started Small)