• 13.891 nieuwsartikelen
  • 171.826 films
  • 11.447 series
  • 32.491 seizoenen
  • 634.858 acteurs
  • 197.267 gebruikers
  • 9.233.119 stemmen

Anarchistische films

zoeken in:

Wouter

• 18698 berichten
  • 3051 stemmen

The One Ring schreef:

Ik denk dat Good Night, and Good Luck misschien ook wel hiertussen past. .

Nee joh.

Wouter

• 18698 berichten
  • 3051 stemmen

Ik dacht dat politieke discussies hier niet mochten?

Verder is er natuurlijk het oevre van de Marx Brothers

Anarchist

• 497 berichten
  • 607 stemmen

djelle schreef:

Okee, maar geef eens een voorbeeld uit ons huidig, "beschaafd" land (Nederland of Belgie) dat niet aan die definitie voldoet?

da we op alles zoveel belastingen moeten betalen bv

er zijn echt massa's voorbeelden

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Nee joh.

Heb ik toch al teruggetrokken.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Anarchist schreef:

da we op alles zoveel belastingen moeten betalen bv

Je voorbeeld is niet echt overtuigend. Belastingen rijmen vrij goed met deze definitie:

Regels die vrijheid geven zijn regels waarvan iedereen voordeel heeft, omdat voor iedereen schending van die regels tegen de eigen persoon ongunstig is

Schending van die regel (geen belastingen meer betalen) is tegen de eigen persoon ongunstig. Want belastingen zijn er voor ieders goed (sociale zekerheid, pensioen, leefgeld, gezonder leefmilieu etc). Misschien wel discussieerbaar, maar zo zijn alle regels.

Je zegt overigens dat er massa's zijn maar je geeft maar 1 (niet waterdicht) voorbeeld?

eRCee

• 13411 berichten
  • 1953 stemmen

Nederland kent denk ik weinig hele slechte regels, die het streven naar anarchie opwekken.

Maar ook belastingen passen niet geheel in de 'definitie'. Voor veel zaken betaal je meer dan je ooit zult gebruiken (solidariteitsbeginsel, bijvoorbeeld in de zorg).

Regels die noodzakelijk zijn voor vrijheid zijn de min of meer universele regels. Niet doodslaan en niet stelen als de bekendste voorbeelden.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

eRCee schreef:

Maar ook belastingen passen niet geheel in de 'definitie'. Voor veel zaken betaal je meer dan je ooit zult gebruiken (solidariteitsbeginsel, bijvoorbeeld in de zorg).

Het blijft zo dat schending van die regel (belastingen betalen/solidair zijn) tegen de eigen persoon ongunstig is. Als er geen belasting betaald wordt, wordt er niet geinvesteerd in verkeersveiligheid, bv. En zorg? Ik ken maar weinig mensen die nooit eens ziek zijn of eens iets tegenkomen. Akkoord, sommige belastingen zijn zielige geldklopperij, maar dat is een andere discussie.

Jou eerste zin geeft ook aan dat er nog maar weinig echt "slechte" regels overblijven in "beschaafde" moderne landen als Nederland of België. Een systeem gebaseerd op de anarchistische filosofie zou zeker en vast een achteruitgang zijn. Niet moorden is de regel, maar je mag hiervoor geen vorm van gezag aannemen (en dus geen sanctie toepassen)? Blij dat we niet anarchistisch zijn...

U-96

• 11872 berichten
  • 1977 stemmen

djelle schreef:

Akkoord, sommige belastingen zijn zielige geldklopperij...

Zeker de Nederlandse met hun kutregels. Zelfs als dooie moet je nog 30% belasting betalen, om maar een frapant voorbeeld te noemen.

kos

• 46508 berichten
  • 8700 stemmen

.

U-96

• 11872 berichten
  • 1977 stemmen

Wat snap je niet?

kos

• 46508 berichten
  • 8700 stemmen

wat je bedoelt met 30% belasting betalen als je dood bent.

kappeuter (crew films)

• 74654 berichten
  • 5943 stemmen

Ik dacht dat dit topic over anarchistische films ging.

Svp weer meer ontopic posten.

kos

• 46508 berichten
  • 8700 stemmen

Ja oke, maar als mensen niet begrijpen wat anarchisme is wordt het natuurlijk wat lastig.

kappeuter (crew films)

• 74654 berichten
  • 5943 stemmen

Ok ik dacht dat nu wel min of meer uitgelegd was wat anarchisme is.

We kunnen daar eindeloos over blijven door blijven discussieren, maar dan schiet dit topic z'n doel voorbij toch.

Tot slot:

Anarchisme - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Koekebakker

• 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Dan maar weer een titel

Land and Freedom

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

the secret agent

if

the day of the locust

a clockwork orange

the fightclub

Poisonthewell

• 4939 berichten
  • 13118 stemmen

Beat the Devil zou ik in filmtermen wel anarchistisch kunnen noemen (voor zijn tijd). Gaat helemaal nergens over, maar wat een leuke film!

De Marx Brothers ben ik trouwens ook erg gaan waarderen.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Naked van Mike Leigh, voor mij het toonbeeld van het anarchistische milieu.

Toon1

• 497 berichten
  • 2763 stemmen

Auch Zwerge Haben Klein Angefangen (Even Dwarfs Started Small)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.