menu

Film / Genres en landen / De arthouse film

zoeken in:
Welke 3 art-house/cult/cinefiele titels zou een videotheek absoluut in huis moeten hebben?

3, wel wat weinig, niet?..

Wat is trouwens het begrip arthouse? Film is film.. Je hebt hooguit verschillende genres. Arthouse is trouwens maar een rekbaar begrip. Wanneer noem je iets arthouse en wanneer niet? Als iets uit Amerika komt, heet het geen Arthouse film meer. Ook heb je de onafhankelijke films. Valt dat ook niet onder arthouse?

Maar volgens mij bestaat dit topic al, als ik het goed heb gezien.. Over Arthouse...

soom schreef:
Als iets uit Amerika komt, heet het geen Arthouse film meer.
Niet alle films uit Amerika zijn 'standaard Hollywood' hoor. Weet niet hoe je hier bij komt...

soom schreef:
Wat is trouwens het begrip arthouse? Film is film.. Je hebt hooguit verschillende genres. Arthouse is trouwens maar een rekbaar begrip. Wanneer noem je iets arthouse en wanneer niet? Als iets uit Amerika komt, heet het geen Arthouse film meer. Ook heb je de onafhankelijke films. Valt dat ook niet onder arthouse?

Maar volgens mij bestaat dit topic al, als ik het goed heb gezien.. Over Arthouse...

aparte opvatting over Arthouse...het heeft echt niks te maken met uit welk land een film komt

Linn schreef:

aparte opvatting over Arthouse...het heeft echt niks te maken met uit welk land een film komt
Ik dacht van wel. Amerikanen maken geloof ik echt van die standaard, grote films die helemaal opgeblazen worden met allerlei cliches, en ik denk, dat andere filmmakers, uit andere landen, dat niet doen.

Gotti schreef:
Niet alle films zijn standaard Hollywood, ik snap niet hoe je hier bij komt.
Dat denk ik gewoon . Dat als iets, dat uit Amerika komt, gewoon dus een standaard groot opgezette film is.
Maar goed.

Edit:

Een top 3:

1: Bom-Bom
2: Sous Le Sable
3: Stromboli. Dat vind ik wel Arthouse... Die laatste is wel een prachtig voorbeeld van arthouse, vind ik..

soom schreef:
(quote)
Dat denk ik gewoon .

Niet doen dus...

gotti schreef:
Niet doen dus...
Autsj.... Die kwam hard aan....
Op zich is denken niet verkeerd, je hebt wel gelijk dat sommige mensen minder hard zouden moeten denken..

Ik ga dus inderdaad maar wat beters doen dus.

neo (crew)
Nou moet ik wel zeggen dat sommige films enorm op het randje zitten van niet of wel. Zo kwam er in het verleden een film als Insomnia in de programmering van mijn filmhuis. Daar kan dus over getwist wordt. Heb het er ook al regelmatig met collega's over gehad om af en toe iets meer commercielere films te draaien. Zo draait deze avond en morgen avond Het Schnitzelparadijs (wat natuurlijk absoluut geen arthouse titel is). In elk land wordt troep gemaakt zou je kunnen stellen, en elk land kent zijn arthouse films. Noem het graag de 'verantwoorde' film.

Maar 3 titels is wel erg weinig. Drie titels uit mijn top 10 dan maar:

-Abril Despedaçado
-Bin-jip
-Stanza del Figlio, La

Seul contre tous
Dolls
Nabbeun Namja

Ja vind het ook een vrij vaag begrip art-house...daarom heb ik cult en cinefiele film er ook maar bij gezet. Je zou het ook gewoon 'anders dan hollywood films' kunnen noemen.

DeVrouw schreef:
Ja vind het ook een vrij vaag begrip art-house...daarom heb ik cult en cinefiele film er ook maar bij gezet. Je zou het ook gewoon 'anders dan hollywood films' kunnen noemen.

Anders dan hollywood films ?

Als voorbeeld : Ellie Parker (2005)
Art-house film die in zijn geheel geschoten is in Hollywood en die gaat over Hollywood.

Dus "anders dan hollywood films" klopt ook niet.

neo (crew)
De scheidslijnen zijn de laatste jaren gewoon veel moeilijker te zien. Er zijn tal van voorbeelden. Maar iets wat je bij een arthouse film regelmatig wel ziet in tegenstelling tot het andere is dat een karakter iets kan doen zonder dat daardoor meteen het verhaal verder gaat, niet alles hoeft voortgekauwd te worden... Arthouse films laten over het algemeen het leven zien zoals het echt is, vol psycholgische elementen, je kruipt echt in de ziel van mensen. Zo zal een bepaalde relatie in een arthouse film niet stoppen omdat de man zegt dat hij vreemd is gegaan, maar kan het ook door een blik en een reactie worden verteld, zonder daar uitleggerig bij te worden. Kunst boven alles. Een gesprek over een moeilijke beslissing kan met gemak 10 minuten in beeld worden gebracht, met veel pauzes, zuchten, indringende blikken van de cast, de expressie zegt hier vaak meer dan de woorden. Kunst boven alles... Ook op deze bschrijvingen zijn uitzonderingen maar het is enkel om een idee te geven hoe ik het zie.

Bij het woord cult denk ik meteen aan horror. Niet omdat alle horror per definitie cult is of alle cult per definitie horror, maar wel omdat je bij horrorfilms vaak een hele aanhang ziet verschijnen rond een bepaalde film die hem als dusdanig "cult" maakt en waarvan het concept ontelbare malen herhaald wordt.
In dit opzicht zou mijn antwoord zijn:
- Cannibal Holocaust
- Cube
- Zombi 2

- Satantango uiteraard
- Paris, Texas
- Tillsammans
- Playtime

Wat arthouse juist is weet ik niet, maar ik neem aan dat dat begrip overeen komt met wat wel eens de 'alternatieve' film genoemd wordt. Die films zijn opvallend niet-Amerikaans, maar het zou idioot zijn om te zeggen dat films als Gerry, The Straight Story of Badlands (ik noem maar wat op) mainstream zouden zijn.

Bij de term 'arthouse' denk ik aan de niet super commerciële film. Een film die meer diepgang heeft dan de standaard prullen die uit Hollywood vandaan komen. De arthouse film is eigenlijk cinematografische kunst, het is behalve een verhaal dat middels beelden en geluid wordt 'verteld' aan de kijker ook gewoon een stukje kunst. Deze films komen uit alle uithoeken van de wereld, ook uit de V.S.! Hollywood produceert vele draken, maar er zijn heel wat juweeltjes van films afkomstig uit de nieuwe wereld. Het mooie van arthouse vind ik dat de films ook vaak in diverse talen zijn en niet enkel in het Engels. Misschien is het wel een idee eens een sluitende definitie te schrijven voor het begrip arthouse.

starbright boy (moderator)
Mwoah, net zo onzinnig eigenlijk als een sluitende definitie voor kunst. Niet te doen en het blijft een eeuwige discussie. Uiteindelijk is het ook een vrij onzinnige scheiding vind ik.

En drie niet-Hollywood films is wel heel erg weinig trouwens. Dat is eigenlijk niet te doen.

Laat ik eens drie heel uiteenlopende films noemen waardoor je mensen kunt laten zien dat er ook hele andere dingen gebeuren in film dan de gemiddelde film:
-Stalker
-Cannibal Holocaust
-Three Times

Alledrie makkelijk in Nederland te krijgen. En ik had net zo goed drie heel andere films kunnen noemen natuurlijk.

De doorsnee mens plaatst nu eenmaal graag alles in hokjes ...

neo (crew)
Leviwosc schreef:
Het mooie van arthouse vind ik dat de films ook vaak in diverse talen zijn en niet enkel in het Engels.

Dat vind ik nu niet meteen iets kenmerkends van een filmhuis film, iets wat je bij een definitie ervan in beschouwing neemt.

neo (crew)
Quido schreef:
De doorsnee mens plaatst nu eenmaal graag alles in hokjes ...

Yups. Zoals vele enkel onderscheid maken tussen Hollywood en 'de rest'.

Een film (maakt niet uit welke) van Michelangelo Antonioni zou een videotheek absoluut in huis moeten hebben!

Reinbo
Underground
Bad Timing
Survive Style 5+

Aantal videotheken die die drie films bezitten: 0

DeVrouw schreef:
Welke 3 art-house/cult/cinefiele titels zou een videotheek absoluut in huis moeten hebben?

Te veel om op te noemen natuurlijk, ik persoonlijk moet dan denken aan titels als:

Seul Contre Tous, Stalker, El Topo, A Snake Of June, Lilja 4-ever, Tuvalu, Festen, Amelie, Idi I Smotri, Pusher enz.....

xgogax schreef:
Een film (maakt niet uit welke) van Michelangelo Antonioni zou een videotheek absoluut in huis moeten hebben!

Mijn videotheek heeft gefaald

soom schreef:
Wat is trouwens het begrip arthouse? ..

Een film die niet in reguliere bioscopen, maar in de filmhuizen draait.

Bij ons spelen ze geregeld arthouse films in de reguliere bioscoop. Soms ook wel blockbusters in de arthouse bioscoop.

kos
Toch is dat wel de oorspronkelijke betekenis.

starbright boy (moderator)
Maar dan kom je op de discussie erna: Wanneer is iets een bioscoop en wanneer een filmhuis?

Trouwens, met die definitie draai je oorzaak en gevolg om. Voordat een arthouse bioscoop beslist een film te draaien, moeten er toch maatstaven zijn om te bepalen dat een film arthouse is.
Veelal heb ik het gevoel dat het films zijn die gewoon niet genoeg publiek trekken om in een grote bioscoop geprogrammeerd te worden wegens te experimenteel, te onbekend (land, regisseur, acteurs, ...), te moeilijk,...

Gast
geplaatst: vandaag om 02:50 uur

geplaatst: vandaag om 02:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.