menu

Film / Genres en landen / Bollywood

zoeken in:
kappeuter (crew)
Bollywood superhelden film:

RA. One (2011)

(afbeelding)

Trailer (Quicktime)

episch

Oke mensen, na alle reacties die ik hier heb gelezen over Bollywoodfilms kon ik het niet laten om toch maar ook een reactie te plaatsen.

Allereerst vind ik dat als je naar een film kijkt dat toch uit een vreemde cultuur komt, dan bedoel ik vooral niet-westerse cultuur, dat je dan toch maar ff de moeite moet nemen om zonder vooroordelen en ingenomenheid en met een openmind naar zo'n film moet kijken .Zoals in elke andere kunstvorm wordt een verhaal vanuit de eigen beleving van de makers en dus cultuur verteld. Zo ook Bollywoodfilms,

Nu effe een lesje:
In India worden jaarlijks ongeveer 1000 films uitgebracht in verschillende talen die daar worden gesproken nl.: Hindi, Engels, Punjabi, Gujrati, Tamil,Bbhojpuri, Bengali en zo nog veel meer. De meest succesvole films die worden bekeken zijn gesproken in het Hindi omdat dat naast het engels de voertaal is. Veel van deze Hindi films worden gemaakt in Mumbai
(voorheen Bombay) en daarom wordt de filmindustrie in Bombay Bollywood genoemd met een knipoog naar Hollywood. Dus het overgrote deel van de films die in India worden geproduceerd zijn geen Bollywoodfilms. Bollywoodfilms zijn voor alle duidelijkheid: films die in Mumbai zijn geproduceerd met vooral een commercieel oogmerk met als doelgroep het grote Hindi-talige publiek.

Deze "Bollywoodfilms" worden niet alleen in India bekeken maar door miljarden mensen van over de hele wereld. Om een een paar voorbeelden te noemen: In Afrika zijn Bollywoodfilms de meest bekeken "filmgenre" maar niet alleen daar ook in Rusland, China (heel Azie) en Latijns Amerika worden deze films zeer gewaardeerd. Ook in Zuid- Europa, rond de Middellandse Zee vinden deze films gretig aftrek. Alleen in sommige Noord-Europese landen worden dit soort films vaak ondergewaardeerd en geridiculiseerd. Dit komt naar mijn idee omdat men in Noord-Europa niet houdt van sentimenteel en melancholiek drama. Vooral voor Europese begrippen is het vaak over de top en dus onbegrijpelijk. Anil Ramdas heeft hier een paar interessante artikelen over geschreven. Zie Bollywood in Diaspora of google effe op Anil Ramdas Bollywood.

In Bollywoodfilms worden vaak de volgende thema's behandeld: Het familieleven, maatschappelijk onrecht en vaak politieke issues over corruptie. Vanaf de jaren 2000 worden ook steeds meer andere onderwerpen behandeld en komen ook steeds meer andere genre aan bod. De laatste jaren worden ook steeds meer comedy's, thrillers en andere luchtigere genres geproduceerd.

Tot voor kort duurde een Bollywoodfilm ongeveer 3 uur. Dit was vooral bedoeld voor de arbeidersklasse die weinig vrije tijd had of heeft om een zich keer lekker te ontspannen. Voor hen was het belangrijk dat ze zich op elke manier konden vermaken om maar even te kunnen ontsnappen aan de harde werkelijkheid waarin ze leven. Om hen tegemoet te komen werd en wordt er nog steeds veel muziek, zang en dans in de films gestopt. Vaak is het zo dat het publiek door de muziek wordt gelokt naar de bioscopen voordat de film daadwerkelijk uitkomt. Mocht een film dan een flop of niet geslaagd zijn dan wordt alsnog op deze manier een deel van de verliezen gecompenseerd.

Tegenwoordig is de filmcultuur in Bollywood zich steeds meer aan het richten naar het westen. Vooral na Slumdogg Millionaire hebben of liever gezegd proberen de filmmakers hun producties aan te passen aan de westerse cultuur. De films duren geen 3 uur meer maar vaak nog maar iets meer dan 2 uur. Ook zijn er minder liedjes en en is de muziek ook steeds meer aan het verwesteren. Om een paar voorbeelden te noemen Kylie Minogue werd voor een paar ton ingehuurd om in een scene van 7 minuten een liedje te zingen in de film Blue, Shah Rukh Khan had Akon gehuurd voor een paar tracks in zijn nieuwste film Ra-One. Ook worden de films minder sentimenteel en bombastisch. Veel van de films van nu zijn ook adaptaties van westerse en aziatische films.

Ik snap best dat als je kijkt naar bijvoorbeeld Bollywoodfilms uit de jaren tachtig enzo het soms op de lachspieren werkt. Ik lig nog steeds soms dubbel van het lachen bij bepaalde films maar toch zijn er wel een paar juweeltjes tussen. En vooral nu is men Bollywood zich terdege van bewust (nu er zoveel dure producties in de bioscopen floppen) dat men toch meer moeite moet doen om inhoudelijk goede films te maken. En gelukkig worden die ook gemaakt.

Hier een paar van mijn favoriete Hindi films dus niet noodzakelijk Bollywood:

Mother India (1957) Firaaq (2008)
Humraaz (1967) Hera Pheri (2000)
Vidhaata (1982) Taare Zameen Par (2007)
Qurbani (1980) Mangal Pandey -The Rising of (2005)
Hatyar (1989) Tere Bin Laden (2010)

Er zijn natuurlijk veel meer goede films maar dit zijn maar een enkele die me nu in mijn hoofd schieten.

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=PkSzVV5J4SM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Bol Bachchan (2012) - IMDb

Meneer Bungel
Dit is een zeer leuke mix tussen Bollywood, een flinke scheut actie en een vleugje horror:
Jangal Mein Mangal (1972).

Als iemand meer van zulke mixen kent, hou ik me aanbevolen!

En als dit topic omgedoopt zou kunnen worden tot Bollywood / Indiase film (ik weet niet of dat praktisch is, maar hier worden toch al niet-Bollywood-films genoemd), deze lijkt me misschien ook wel wat:
Vishwaroopam (2013)

Voor iedereen die op zich wel nieuwsgierig is naar Bollywood maar voor wie zo'n drie uur durende musical toch iets te veel van het goede is, kan ik van harte Queen aanbevelen. Het is een populaire film (al bijna vijftienduizend stemmen op IMDb en een 8,8 gemiddeld) en het bevat eigenlijk alles wat Bollywood kenmerkt: een lange (maar geen onoverkomelijke) speelduur, liedjes (zelfs een paar leuke), en een beetje humor en (melo)drama. Maar wat uitgerekend deze titel zo toegankelijk maakt is het feit dat de film zich voor ongeveer de helft in Nederland afspeelt. Amsterdam en Volendam spelen een hoofdrol, en extra mooi is dat er niet alleen voor de geijkte locaties is gekozen (zo is er gefilmd in Trouw en de Schellingwoudekerk). Queen zal niet dezelfde status vergaren als pak 'm beet Pather panchali, maar het is een bijzonder vermakelijke film en ideaal als kennismaking met Bollywood.

Hum dil de chuke sanam
Black
Hum aapke hai kaun
bajirao mastani
Wake up sid
Queen
3 idiots
Muna bhai mmbs
Lage raho munna bhai
Yeh deewani hai jawaani
Barfi
Veer zaara
mother india
Deewar
Kal ho na ho
Kuch kuch hota hai
Zindagi na milengi dobara
Rang de basantie
Jab we met
Haider
Omkara
A wednesday
Kahaani
The dirty picture
Dhoom
Main hoon na
Jodha akbar
Dil chata hai
Lagaan
Rang de basanti
Bhaag milka bhaag
Barfi
Koi mil gaya
Mission kashmir
Badlapur
Talvar
Dostana
Mohhabetin
Darr
Dabangg
Bahubali
Entiran
My name is khan
Fashion
Devdas
Swades
Dilwale dulhania le jayenge
Neerja

Dick2008
gimli f schreef:
Even een serieuze vraag:

ge weet als filmkenners waarschijnlijk wel dat in India een welige eigen filmsector aanwezig is (net als in Nigerie trouwens, maar dat is minder bekend).
Wie kent die films, en wat vinden jullie daarvan?

Hij kent die films.

Even een gedachtengang. Bollywood is internationaal bekend als een gigantische filmindustrie waar miljoenen in omgaan. Toch weet vrijwel geen enkele van deze films de top250 te halen, terwijl deze vol staat met niet-Hollywoodproducties. Er staat werkelijk van alles in, van een moderne Italiaanse film (La Vita È Bella (1997)) tot oude Japanse meuk (Shichinin no Samurai (1954)). Maar niets uit India.

Komt dat doordat de kwaliteit van de films daar lager is? Komt het door een andere smaak? Volgens mij zijn films daar meer op pretentieloos vermaak gericht dan op inhoudelijke (artsy-fartsy) kwaliteit, of ligt dat aan mij? Als ik denk aan Bollywood denk ik vooral aan een soort countrylinedancing met gekleurde vlaggen en wimpels. En natuurlijk vooral aan dit. Best action scene ever. ever. ever. -- Endhiran (Robot) - YouTube
Waarom scoren die films internationaal zo slecht (afgezien van Slumdog Millionaire, wat eigenlijk geen Bollywoodproductie was natuurlijk).

starbright boy (moderator)
Twee redenen: Ze worden veel minder bekeken. En veel minder regulier uitgebracht. Er haalt nauwelijks een Bollywoodfilm het minimale stemmenaantal. En de vorm van de films wijken nogal af. En dat zit 'm vooral in de liedjes en de lengte gok ik zo. De verhalen worden stilgezet om dansscene met liedje uit te voeren. Musicals zijn ook bepaald niet (meer) het populairste genre in het Westen. Overigens zijn de meest succesvolle films in het Westen vaak ook tamelijk pretentieloos vermaak. Met jongetjes die leren toveren en superhelden enzo. Dus daar ligt het niet direct. Ook zijn er genoeg Bollywoodfilms die ook vrij serieuze thema's aansnijden.

Tot voor kort stond er trouwens wel een Bollywoodfilm in de top 250, alleen die is er door een dalend gemiddelde weer uitgevallen: My Name Is Khan (2010). Een film met en vrij serieuze thema's en een Nederlandse DVD-release. Misschien dat dat beide toch weer wat zegt.

Overigens zijn Bollywoodfilms internationaal juist heel populair, alleen veel minder in het Westen. In Nederland en Suriname kijken bijvoorbeeld veel (wel met name hindoestaanse) Surinamers naar Bollywoodfilms. En ook bijvoorbeeld in delen van Afrika en landen om India heen zijn Bollywoodfilms erg populair. Belangrijk cultureel exportproduct van India.

Ik ben bepaald geen kenner van Bollywood, dus dat maakt de waarde van mijn opmerkingen relatief, maar mijn indruk is dat Bollywood films zelf niet echt streven naar "kwaliteit", in de zin van vernieuwingen of experimentele technieken of films die voor een klein publiek worden gemaakt.

In Hollywood is dat in zekere zin ook zo, maar naast de blockbuster industrie is er toch ook wel invloed van de onafhankelijke filmmakers en acteurs die in verschillende typen cinema figureren, en er is daarnaast ook meer historisch en geografisch bewustzijn in Hollywood, als ik me niet vergis. Men kent de geschiedenis van film, de vernieuwingen van bepaalde stromingen, en men laat zich daar ook door beïnvloeden.

Bollywood lijkt me een heel geisoleerde tak van film die vooral onder de amusementsindustrie valt en die derhalve niet heel veel waarde heeft voor de film als kunstvorm. Maar corrigeer me vooral als dit louter vooroordelen zijn.

Dick2008
Ik heb er zelf ook weinig kijk op. Het lijkt me vooral amusement, die gemakkelijk toegankelijk is voor veel mensen. De manier waarop kan dan als een soort uiting van (film)kunst worden gezien maar verder heeft het niet zoveel te maken met filmkunst dat men weer met wat nieuws komt. (Maar dat zal wel in veel landen zo zijn, dat het gros van filmmakers toch wel gericht is op amusement).

Eveen gekeken, er zijn maar 4 bollywoodfilms met meer dan 100 stemmen, 2 daarvan met een gemiddelde hoog genoeg voor de top 250. Het eerder genoemde My Name Is Khan is zelfs de enige Indiase boven het minimum van 250 stemmen, dus een internationaal vermaarde film als Pather Panchali vind je ook niet terug.

Wat betreft filmmakers die heen en weer bewegen heb je iemand als Vikramaditya Motwane die Udaan en Lootera heeft geregisserd en co-producent is van Queen, NH10, Ugly en Bombay Velvet. De laatste geregiseerd door Anurag Kashyap, die ook Gangs of Wasseypur heeft geregisserd en op zijn beurt weer co-producent is van Udaan en Lootera.

Aamir Khan, een van de grootste acteurs op dit moment (Dhoom 3, 3 Idiots en Ghajini) speelde bijvoorbeeld in Rang de Basanti en Dhobi Ghat en is via Aamir Khan productions producent van o.a. Peepli (live) en Delhi Belly. En de allergrootste Bollywood-acteur Amitabh Bachchan heeft ook in films als The Last Lear en Piku gespeeld.

Het werk van Raj Kapoor, Mehboob Khan, Ashutosh Gowariker en Karan Johar is zowel lokaal succesvol als internationaal hoogaangeslagen (geweest)

En dat alles in de wind geslagen kun je ook zeggen dat aangezien een Bollywood-film als een type film wordt gezien het evident is dat het waarde heeft voor de film als kunstvorm. Ik zie niet in waarom westerse films als wel waardevol worden gezien, terwijl het ze niet eens lukt om actie, romantiek, (melo)drama, humor, muziek en dans te mengen op een manier die het publiek accepteert.

Maar het zegt misschien al genoeg dat in het bericht van Captain Pervert hij bij Bollywood-films gelijk aan Enthiran moet denken. Enthiran is geen Bollywood-film. Als het over Bollywood-films gaat halen mensen er altijd weer eentje van dezelfde collecte van buitenissige fragmenten uit Tamil, Telugu, Bengaalse en zelfs Pakistaanse films bij. Alsof je de Hollywood-film afdoet met een fragment uit een Santos-film, de Taiwanese cinema met het befaamde Gamera vs Guiron fragment of de Franse cinema met een stukje van Ushi Must Marry.

Je kennis van de Indiase film is indrukwekkend, maar ik kan toch geen duidelijke lijn in je betoog ontwaren (ongetwijfeld ook omdat de name die je noemt niet direct een belletje doen rinkelen) waarmee mijn vooroordelen worden weerlegd.

Daarnaast vraag ik me af of je Bollywood niet juist los moet schakelen van de Indiase film als geheel, net zoals Hollywood niet staat voor alle films uit de VS. Het is dan meer een bepaald type filmindustrie dan per se landgebonden.

(Wat die waarde betreft: ik bedoel dit louter als je de geschiedenis van film ziet als een soort lineaire ontwikkeling langs verschillende stromingen. Het gaat me dus niet om de waarde die het voor de individuele filmliefhebber kan hebben.)

Mijn kennis van de Indiase film is juist zeer beperkt, vandaar dat ik geen heel helder betoog kan houden, ik kan alleen wat pointers geven, die in ieder geval aangeven dat de filmindustrie van Bollywood niet volledig op zichzelf staat.

Dick2008
skinny_tie schreef:
Mijn kennis van de Indiase film is juist zeer beperkt,

Die indruk wek je anders niet. Of beter gezegd je hebt je erin verdiept (en daarmee komt automatisch de kennis).

De lijn in het betoog van skinny_tie klopt denk ik wel redelijk, maar het is wat verwarrend dat Bollywood en de Indiase film erbinnen wat door elkaar lopen - en dat maakt het voor de oorspronkelijke vraag niet duidelijker.

Even aanhakend op wat starbright boy aanvankelijk noemde. Daar zit inderdaad denk ik een deel van het antwoord op de vraag van Captain Pervert: Op een site als MovieMeter zijn toch vooral liefhebbers van andere films, in die zin is Bollywood als afzetmarkt een niche. Ik kijk ook pas vanaf dit jaar gericht meer films uit India én Bollywood en ik ben toch al een aantal jaren een veelkijker. Maar dat segment viel erbuiten. Ik denk dat dat voor meer users geldt en er dus gewoon weinig 'echt' Bollywood gekeken wordt. En de beoordeling misschien wat 'reëler' zijn. Voorbeeld: Dil Chahta Hai (2001)

In de toplijsten hier zie je dat terug, in de toplijsten van imdb staan veel meer Indiase films hoog genoteerd. Ook bijvoorbeeld in de decennia lijsten. De vraag is wel of dat stemmen zijn van mensen die Bollywood een warm hart toedragen en/of filmliefhebbers in brede zin of dat dat gekochte stemmen zijn. Dat laatste komt natuurlijk nog al eens voor op imdb.

Dick2008
Volgens Wiki zijn het hoofdzakelijk musicals. De Amerikaanse musicalfilms doen het in veel gevallen hier al niet eens goed, dus laat staan uit India, waarbij je ook nog geïnteresseerd moet zijn in het land en de cultuur.
Musicalfilms zijn niet zo lastig te volgen, het verhaal is bijzaak, het gaat om de dans, muziek en show. Hierdoor zijn ze, las ik ergens, wel gemakkelijk te volgen, ook al beheers je de taal niet (goed).

Ik kan je vertellen dat Bollywoodfilms geen musicals zijn. Er komen meestal liedjes voor in de films, maar niet zo veel en vaak als in musicals. De standaard is decennialang 5 liedjes geweest (op zo'n 2.5 uur dus), maar tegenwoordig wordt dat meestal niet gehaald.

Dat musicalfilms niet lastig te volgen zijn, vind ik trouwens niet helemaal waar. Films als Evita of Les Miserables zijn door het continu zingen juist moeilijker te volgen, lijkt me.

Dick2008
Niet alle musicals, die waarvan de liedjes een voortzetting zijn van het verhaal die niet maar bij andere vinden ze het gewoon weer even nodig om wat te zingen en te dansen, zoals Grease bijvoorbeeld.

Als het gaat om een tussenvorm van Bollywood met de onafhankelijke Indiase cinema, kan Parched (2015) wellicht interessant worden. De film ontvangt positieve kritieken. Het verhaal gaat om een aantal sociale problemen, die vrouwen van verschillende achtergrond in India ondervinden. De verpakking is echter de kleurrijke van Bollywood. De regisseuse Leena Yadav is opgegroeid met Bollywood, waaraan ze zich niet kan onttrekken (als ze dat al wil). Ze zegt de mensen te respecteren voor wat ze zijn, zonder rekening te houden met geslacht, kaste of religie.

Deze en andere films van de onafhankelijke cinema in India, zouden zich wat meer richten op de iets progressievere Indiase middenklasse van circa 300.000.000 personen.

hmmmmm ik kijk regelmatig Indiaase films heb er een heel groot aantal gezien. je hebt ze in verschillende talen: hindi (bollywood), telugu (tollywood), tamil (kollywood) en malyam (mollywood). in deze 4 talen worden de meeste films geproduceert in india. je hebt de films ook in nog veel meer andere talen maar daar worden er veel minder van gemaakt.

natuulijk hebben films ook acteurs en actrices nodig. in india zijn film sterren echt heel bekend.
in hindi cinema (bollywood) zijn bekende acteurs zoals: (jaren 90) sharukh khan, salman khan, aamir khan, nana patekar, akshay kumar en actrices: madhuri dixit, juhi chauwla, kajol, manisha koroila. karishma kapoor, tabu. 2000-2010 nieuwe generatie van acteurs: hrithik roshan, shahid kapoor, saif ali khan, abishek bachan en actrices zoals: priyanka chopra, aishwariya rai, rani mukherjee, preity zinta, kareena kapoor. nu de huidige tijd van 2010-2020 nieuwe generatie van acteurs: ranbir kapoor, ranveer singh en actrices zoals: deepika padukone,vidya balan, kangkana ranaut, anushka sharma en katrina kaif.

bekende film regisseurs van hindi cinema:
yash chopra en aditya chopra productie bedrijf yash raj films. films van die regiseurs die ik goed vind zijn deewar, silsilia, daag a poem, darr, dilwale dulhania le jayenge, mohabbatein, veer zaara. (9 decemer 2016 komt befikre geregiseerd door aditya chopra met in de hoofdrollen ranveer singh en vaani kapoor)

karan johar productie bedrijf dharma productions. films van die regiseur die ik goed vind zijn kuch kuch hota hai, kabhi khushi kabhi gham, kal ho na ho (geproduceert en geschreven door karan johar), my name is khan. ( 28 oktober 2016 nieuwe film van karan johar genaamd ae dil hai muskil met ranbir kapoor, anushka sharma, aishwariya rai en fawad khan)

je hebt ook nog andere regiseurs zoals sanjay leela bhansali (hum dilde chuke sanam, devdas, black, guzaarish, bajirao mastani) en ashutosh gowariker ( lagaan en jodha akbar) en raj kumar hirani (munna bhai mbbs, lage raho munna bhai, 3 idiots, pk) en vishal bharwaj (the blue umbrella, omkara, kaminey, haider) en Rakeysh Omprakash Mehra ( rang de basanti, bhaag milka bhaage en 9 oktober 2016 komt mirzya)

hindi films die ik erg leuk vind ( geen herhaling van de boven genoemde)
english vingilsh, queen, hum hai rahi pyar ke, chak de india, main pyaar kiya, hum aapke hai kaun, akele hum akele tum, taare zameen par, barfi, ghajini, wake up sid, zindagi na milengi dobara, dabangg, main hoon na, the dirty picture, kahaani, mother india, badlapur, ek hasina thi, samay the strikes back, swades, jab we met, koi mil gaya, mission kashmir, dil chata hai, oh my god ( met akshay kumar en paresh rawal), dhamaal, the lunchbox, talvar, yeh jawaani hai deewani, saathiya, fashion, no one killed jessica, bhool bulaiyaa ( voor de geitreseerde dit is eigelijk een oude films van de jaren 90 maar is heel vaak geramakd in andere indiaase talen.

dit was eigenlijk meer hindi cinema ( noord india) maar je hebt ook zuid indiaase films maar daar later meer over

Ik kijk eigenlijk wel uit naar Shivaay.

horizons schreef:
Ik kijk eigenlijk wel uit naar Shivaay.

Ik kijk uit naar ae dil hai mushkil en mirzya en befikre
Kijk wat je er meer over die films kan vinden dan weet ik zeker dat je ook uit zal kijken naar die films

Bij Fantastic Beasts and Where to Find Them:

Wie even een pauze van de heden daagse hollywoof films wilt zal ik een bollywood film aanbevelen genaamd ae dil hai muskil draait vanaf 28 oktober in de pathe in verschillende pathe bioscopen in Nederland de film is hindi gesproken met nederlands ondertiteling en is geregiseerd door karan johar met acteurs ranbir kapoor, anushka sharma en aishwariya rai

Bollywood schreef:
Bij Fantastic Beasts and Where to Find Them:

Wie even een pauze van de heden daagse hollywoof films wilt zal ik een bollywood film aanbevelen genaamd ae dil hai muskil draait vanaf 28 oktober in de pathe in verschillende pathe bioscopen in Nederland de film is hindi gesproken met nederlands ondertiteling en is geregiseerd door karan johar met acteurs ranbir kapoor, anushka sharma en aishwariya rai

Heb de film gezien een tegenvaller niit kijken

Ik vond het nog wel een aardige film.

Interessant is ook dat, volgend op een aanslag van Pakistaanse jihadisten op een Indiase legereenheid in september, de regeringspartij zei dat de film niet uitgebracht mocht worden.

Karan Johar heeft in allerijl de rol van (de Pakistaanse acteur) Fawad Khan teruggebracht en het gedeelte dat eigenlijk in (de Pakistaanse stad) Lahore afspeelde "verplaatst" naar (de Indiase stad) Lucknow. Wat ertoe leidt dat de scene waarin Ranbir Kapoor zich zorgen maakt over een visum nergens meer op slaat. Ook heeft Johar bezworen nooit meer met Pakistaanse acteurs te zullen werken.

Ik ben net met het Indiase JetAir heen en weer gevlogen naar Nepal (via India) dus veel tijd om wat films te kijken in het vliegtuig. Het viel me op dat er veel meer westers aandoende films zijn inmiddels, zonder typische dansscenes. Heet dat dan nog Bollywood? Veel films werden meegeproduceerd door Endemol trouwens.
Het tempo van de films die ik zag (zoals Piku) ligt wel erg laag, en de humor is nogal... kinderlijk zeg maar. De muziekvideoclips vond ik best indrukwekkend qua choreografie.

k.grubs schreef:
Ik ben net met het Indiase JetAir heen en weer gevlogen naar Nepal (via India) dus veel tijd om wat films te kijken in het vliegtuig. Het viel me op dat er veel meer westers aandoende films zijn inmiddels, zonder typische dansscenes. Heet dat dan nog Bollywood? Veel films werden meegeproduceerd door Endemol trouwens

Het tempo van de films die ik zag (zoals Piku) ligt wel erg laag, en de humor is nogal... kinderlijk zeg maar. De muziekvideoclips vond ik best indrukwekkend qua choreografie.

Bekijk de film bahubali vind ik een erg leuke film. De film is een van de meeste verdiende indiaase films ooit na pk

Twee weken geleden kwamen tegelijkertijd Kaabil en Raees uit, de eerste wordt in Nederland uitgebracht door nieuwe distributeur Lax Entertainment, blijkbaar een voortzetting van Bharat Entertainment International, dat een jaar of 5-10 geleden ook Bollywoodfilms uitbracht in Nederland. Lax doet ook zaken met andere ketens dan Pathé, dus Kaabil is ook bij Vue en Kinepolis te zien.

Extra puntje is dat ik de ondertiteling bij Kaabil beter vond dan bij Raees.

Dit jaar komen er een paar grote films zoals:
Bahubali the conclusion
Enthiran 2.0
Dut
Padmavati

Gast
geplaatst: vandaag om 11:49 uur

geplaatst: vandaag om 11:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.