- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Bollywood
Bollywood
gimli f
-
- 1454 berichten
- 0 stemmen
Even een serieuze vraag:
ge weet als filmkenners waarschijnlijk wel dat in India een welige eigen filmsector aanwezig is (net als in Nigerie trouwens, maar dat is minder bekend).
Wie kent die films, en wat vinden jullie daarvan? Ik heb wat gezien toen ik in brabant via mijn tv een maand lang kon kijken naar een of andere India-zender of zo, en ik moet zeggen dat die films toch subtiel in elkaar kunnen zitten. Ze moeten hele belangrijke dingen zien te omzeilen (zoals love and sex), maar toch het publiek lekker maken. Interessant hoor.
narva77 (crew films)
-
- 12722 berichten
- 6540 stemmen
Ik ken weinig tot geen Bollywood-films, maar er zijn er een heleboel! 'Monsoon Wedding' en 'lagaan: Once Upon a Time in India' o.a. zijn vrij bekend denk ik. De ene was genomineerd voor een oscar, de andere voor een Golden Globe.
gimli f
-
- 1454 berichten
- 0 stemmen
Toch zijn die films volgens mij wel interessant, de meesten duren drie uur en zijn een echt familievertier in die landen. Ik heb dus wat fragmenten gezien, en er komt van alles in voor. Maar omdat die Hindoestanen niet alles mogen doen op intiem gebied, moet er veel met heel subtiele dingen gebeuren. Interessant hoor, al die intieme dansjes waaar je zogenaamd "niets van kunt afleiden" . Probeer maar eens zo'n film, al zou ik niet weten waar. Maar ik heb het idee dat dit soort films steeds meer cult/ rage begint te worden bij wat westerlingen; ik hoor steeds meer mensen er over.
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
check http://www.rkzbios.nl/ 29 sep.
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
check http://www.rkzbios.nl/ 29 okt Asoka
gimli f
-
- 1454 berichten
- 0 stemmen
Thanks voor die tips,
hebben jullei ervaringen met die films? Laat het me weten, er zijn er zo veel...
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
de RKZbios heeft wel een paar Bollywoodfilms vertoond maar ik weet er zelf niet zo veel van af. Ik ken wel een paar mensen van die bios die nogal vol van Bollywood zijn .Ik zal ze het wel eens vragen.
Patvs
-
- 24 berichten
- 129 stemmen
Ik heb het Filmmuseum zover gekregen om een voorpremiere te organiseren van Bride & Prejudice speciaal voor Hindustanen, Jane Austin-, en/of Bollywood fans. 
Bride & Prejudice (de semi-Bollywood remake van Jane Austin's Pride & Prejudice)
Regie: Gurinder Chadha (Bend It Like Beckham)
Acteurs: o.a. Aishwarya Rai (Miss World 1994)
Running time: 112 minuten (dus niet de Bollywood gebruikelijke 170+ minuten)
Taal: Engels gesproken, Nederlands ondertiteld

Voorpremiere Bride & Prejudice
Zaterdagavond 23:00 - 30 oktober - Filmmuseum Cinerama (dat is 3 maanden voor de reguliere Nederlandse release, die is pas 25 januari 2005!)
Er draait ook nog een echte Bollywood film:
Veer-Zaara
Regie: Yash Chopra (Dil To Pagal Hai) (Silsila) (al 50 jaar de machtigste en commercieel successvolste regisseur en producer van India)
Acteurs: Shah Rukh Khan, Preity Zinta, Rani Mukerji, Amitabh Bachchan
Running time: 170+ minuten
Music: Madan Mohann (1924 - 1975). (de beroemdste Indiase componist ooit! de film bevat ongebruikte liedjes die ze 30 jaar na zijn dood hebben gevonden)
Playback Singers: o.a. Lata Mangeshkar (1929 - ) (de Indiase Nachtegaal) (Lagaan) Most recorded artist in the world (50,000 liedjes!)
Taal: Hindi/Urdu gesproken, Engels ondertiteld

Zaterdagnacht 00:30 - 13 november, Filmmuseum Cinerama
Zondagmiddag 13:30 - 14 november, Filmmuseum Cinerama
(release in India 12 november)
India in de ban van Veer-Zaara (bron: NRC Handelsblad)
Wereldwijd vieren Hindustanen op 12 november Diwali. Maar in India hebben
ze daar dit jaar kennelijk een andere gedachtengang over, want wat normaal
een nationale feestdag is, zal omgezet worden naar de dag van Veer-Zaara.
Iedereen in India wacht met smart op de aankomende film van Yash Chopra
met Shah Rukh Khan, Preity Zinta en Rani Mukherjee. Om aan de vraag te
voldoen worden er overal in het land door bioscoopexploitanten extra megatenten
gebouwd waar de film kan worden vertoond. De Yash Raj Film Distributor
heeft zelfs besloten de film in een recordaantal van 150 prints alleen al in
Mumbai te releases en 250+ prints buiten India voor de internationale markt.
Om een vergelijking te geven, Kabhi Khushi Kabhie Gham (K3G), de grootste
Bollywood hit tot nu toe, werd in Mumbai met 65 prints gereleased.
(Als er meer dan 400 mensen reserveren worden al deze voorstellingen verplaatst van Calypso 1 naar Cinerama 1) Contact: Filmmuseum Cinerama
Don Gertus
-
- 1543 berichten
- 0 stemmen
Wat ik weet over Bollywood-films
Eén gast zit in iedere film die daar gemaakt wordt.
Ze zijn zwaar kut.
Iedere film heeft hetzelfde verhaal.
Je kunt de titel niet correct uitspreken.
De hoofdpersoon vermoordt minstens een persoon met zijn blote handen (de persoon die hij vermoordt heeft meestal een shotgun)
Op het einde trouwen ze niet, maar worden ze alsnog gescheiden door de ouders van het rijke meisje
kirsten_88
-
- 25 berichten
- 36 stemmen
Ja ik ken best veel bollywoodfilms 
Vooral de dans is altijd mooi, en de liedjes en de kleding natuurlijk, maar de verhalen... echt bagger! Slecht geacteerd, heel overdreven...
Maarja de pluspunten maken veel goed, deze dingen interreseren mij heel erg namelijk. Je moet het dus absoluut niet kijken voor een sterk, verassend verhaal. Het gaat namelijk altijd over helzefde.
Jongen meisje, verlief, er zijn complicaties, einde: of gelukkig of een van de twee gaat dood of trouwt met een ander. 
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Indische filmbazen bieden Emma Bunton recordbedrag.
Filmbazen in het Indiase Bollywood hebben ex-Spice Girl Emma Bunton een recordbedrag van 1,8 miljoen euro aangeboden voor een filmrol. De zangeres heeft net tien dagen doorgebracht in India om er een Britse documentaire te maken over het leven van Bollywood-sterren.
Ze ontmoette er filmbazen die naar verluidt zo onder de indruk waren van de blondine, dat ze nu vechten om haar voor zich te kunnen winnen. "Emma kreeg honderd miljoen rupees aangeboden om in een Bollywood-film te acteren. Dat is meer dan een miljoen euro en zou meteen het hoogste bedrag zijn dat ooit in de Bollywood-geschiedenis werd geboden. Er zijn vijf aanbiedingen van regisseurs geweest die met haar willen werken. Als ze het kan inpassen in haar muzikale plannen, kan ze eind 2005 beginnen te filmen", aldus een bron. (DMW & Het Laatste Nieuws).
Purmerend
-
- 2775 berichten
- 3308 stemmen
Waarom duren films uit India veelal 160 a 170 minuten?
Is daar een speciale reden voor?
aegron
-
- 4030 berichten
- 1265 stemmen
er moet een boel gezongen en gedanst worden? 
Just being
-
- 7 berichten
- 0 stemmen
Yooooo voor mensen die geinteresseerd zijn in indiase films kunnen die tegenwoordig gewoon in pathe bekijken.
Vanaf augustus draait er een film over de strijd tegen de britten.
Indiase drama over de vriendschap tussen een Indiase soldaat en een Britse officier gedurende de revolutie van de Indiërs tegen de Britten
Regie: Ketan Mehta
Cast: Aamir Khan, Toby Stephens, Coral Beed
Genre: Drama, Oorlog
Verwacht: 12 augustus 2005
In 1857 wordt India geregeerd door het Brits legeronderdeel: The British East India Company. Tijdens een hevige strijd redt de Indische soldaat Mangel Pandey het leven van de Britse officier William Gordon. Tussen de beide mannen ontstaat een hechte vriendschap. Hun vriendschap komt onder druk te staan als het leger gebruik maakt van een nieuw geweer, waarvan de patronen ingesmeerd zouden zijn met het vet van koeien en varkens. Voordat het patroon in het geweer gaat moet er eerst een stuk afgebeten worden, wat de Indische soldaten tegen het borst stuit. Voor de hindoestanen zou het afbijten van het patroon beteken dat ze koeien eten en voor de moslims dat ze varkens eten. Deze kwestie zorgt voor revolutie onder de Indische soldaten.
'The Rising' is een echte Bollywoodfilm, waar regelmatig in gezongen en gedanst wordt. De regisseur van 'The Rising' is Ketan Mehta, die vooral bekend is onder de liefhebbers van Bollywoodfilms. Net als de acteur Aamir Khan die Mangel Pandey speelt. Khan moest voor zijn rol van Pandey lang haar hebben en een snor. Hij liet deze speciaal voor de film groeien, omdat hij er niet van houdt een pruik te dragen. De rol van de Britse officier William Gordon wordt gespeeld door Toby Stephens, de zoon van Maggie Smith. Stephens speelde eerder mee in films als 'Die Another Day' en 'Possession'. Oorspronkelijk zou Hugh Jackman (Wolverine in 'X-Men') William Gordon spelen, maar hij nam de rol uiteindelijk niet aan.
© filmfocus.nl
YuLaw16
-
- 605 berichten
- 976 stemmen
Tis een schande dat Nederland Bollywood nog niet 'ontdekt' heeft. Terwijl hier de bollywood achtige oscarawards zijn gehouden en veel bollywood films zijn opgenomen in Nederland. Ook kun je in elke grote stad wel een bollywood-toko vinden, Waar je voor een paar euro's al een dvd hebt. Bollywood heeft een lange en rijke geschiedenis. En net zoals alle andere filmindustrieen heeft het zn klassiekers. De films Sholay, Dilwale dulhania le jayenge, Kal ho na hoo en Mother India, zijn toch wel de films waar je kennis mee kunt maken. Tevens kun je voor elke genre wel bij bollywood terecht, vergeet niet, dat in de meeste films de liedjes niet ontbreken.Maar dat is een zeer welkome afwisseling.
Ben je geintereseerd in Bollywood dvds? Kun je even pm-en. 
shahad
-
- 120 berichten
- 0 stemmen
Ik vindt het tegenwoordig egt goed van Pathé om ook Bollywood-films te laten zien in de bioscopen, jammer is dat het niet in alle bioscopen draait, maar in een paar in grote steden. Toch wordt het steeds meer, om een film komen er nog twee steeds bij. De volgende die nog komen en al zijn recent uitgekomen zijn:

Bhagam Bhag; uitgekomen

Guru; 12 jan '07

Salaam-E-Ishq; 25 jan '07
Ik vindt het eigenlijk ook egt jammer dat mensen bollywood films nog steeds erg negatief zien. Ik zou zeggen kijk nou maar 's een keer en geef dan je mening over. Mensen altijd met die standaard opmerking over zang en dans in de film en dat ze 3 uur duren.....
Ik zie ook nog steeds als ik naar een bollywood film ga, alleen maar surinaamse mensen en bijv. voor een verandering geen nederlandse of andere buitenlandse mensen. Ik liet zelfs aan een vriend van mij die nog nooit een bollywoodfilm had gezien Dhoom:2 zien. Hij vondt het zelfs veel beter dan dat ik het vond.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Vastbesloten mijn kennis van de Aziatische film te vergroten heb ik vandaag voor slechts € 10,00 vijf hedendaagse Bollywood toppers gekocht. De titels:
- Baghban
- Black
Helaas had deze zaak geen klassiekers, maar als een aantal van deze films me bevallen, ga ik zeker nog meer halen. Voor het geld hoef ik het niet te laten.
XxDangerousxX
-
- 152 berichten
- 0 stemmen
In De Site > MovieMeter pakketservice > Black (2005):
Schitterend Indiaas drama. Eindelijk de lang verwachte kans om kennis te maken met de grootste cinema van de wereld.
Wat maakt het nou uit of ze veel films maken in Bollywood? Bijna alle films floppen toch wekelijks heb ik gemerkt. Gebaseerd op populaire box office sites van Bollywood films. Ik heb al paar films gezien en ze zijn allemaal zeer overdreven. Nooit serieus nemen een Bollywood film.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
In Europa misschien. Niet in India zelf. Er wonen daar toevallig meer dan een miljard mensen. Buiten dat zijn Bollywood films ook populair in Pakistan, Bangladesh (>100.000.000 mensen) en andere delen van Azie. In natuurlijk bij immigranten in de rest van de wereld, zoals bv. Surinaamse Hindoestanen. Dus niet kletsen als je niet weet waarover je praat.
XxDangerousxX
-
- 152 berichten
- 0 stemmen
Zo te zien weet jij niet waar je het over hebt. Je zal wel een keer in de krant gelezen hebben dat de films heel populair zijn. Maar dan mag je effe weer je krant lezen..en aub lees nu een krant uit India.
Al maanden floppen de films wekelijks aan de kassa in India.
Dus voortaan je bronnen checken in plaats van uit jezelf tot een conclusie te komen.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Kan je zelf dan misschien even een bron geven?
XxDangerousxX
-
- 152 berichten
- 0 stemmen
Ik heb even snel al wat gevonden. Paar weken terug had ik meer informatie. Maar goed.
Lees de volgende teksten maar. Ze willen zelfs kleine films maken, omdat de films met grote budget alleen maar floppen.
Hier een link van een wekelijkse top 10;
http://www.boxofficeindia.com/cpages.php?pageName=earnings.
Al een jaar gaat het zo. Flop in flop out. Met soms uitzonderingen.
En nu paar citaten;
In the recent past, films that had a huge budgets, big star cast and big directors have bombed at the box office.
Most of the highly feted movies of the first quarter of 2008 failed to set the cash registers ringing. With a total of 70 new releases, out of which only 24 were Hindi, only a few films proved to be surprise hits while others bombed.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Even wat andere cijfers (uit 2002). De meeste Bollywood films gaan straight-to-DVD. Ze mogen dan misschien minder winstgevend zijn, de productiekosten zijn stukken lager. En in aantal produceren ze nog steeds de meeste films, dus mijn punt blijft gewoon staan. Bovendien snap ik niet wat je zeurt; ik baseer mijn filmkeuze niet op eventueel boxoffice succes. En ik weet dat de meeste liefhebbers hier dat niet doen.
XxDangerousxX
-
- 152 berichten
- 0 stemmen
2002??? hmm..ok.
Niemand heeft hier beweerd dat je filmkeuze gebaseerd moet worden op box office succes.
Het punt is dat het niet uit maakt of in een bepaald gebied 1000000000 films worden gemaakt. Het gaat om kwaliteit. Bijna alleen maar worden beroerde films gemaakt daar.
Sowieso zien ze nu in Bollywood wat de gevolgen kunnen zijn als je elke week paar films maakt zonder effe moeite te doen om een goede film te maken. Ze beginnen allemaal te floppen. Wat natuurlijk tijd werd. Eindelijk begint het publiek in Bollywood te beseffen dat niet alles draait om de schuddende konten van tweederangs actrices.
riesma
-
- 3706 berichten
- 3081 stemmen
De gaafste, vetste, stoerste en nimmer overtroffen stunt allertijden (echooo...):
Eat That Hollywood!
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Een groot pluspunt hebben de Bollywoodfilms in ieder geval: de allermooiste actrices ter wereld! 
(mij van het tegendeel proberen te overtuigen is bij voorbaat zinloos!)
doe normaal
-
- 112 berichten
- 0 stemmen
(mij van het tegendeel proberen te overtuigen is bij voorbaat zinloos!)
Zouden we niet eens durven