- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Wat is een maffia film?
Wat is een maffia film?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
"Cosa Nostra" komt uit Sicilië hoor. Daar is het ontstaan en daar zitten ze nog steeds. Maar er zijn een paar families naar New York gegaan van de Cosa Nostra. Dus het klopt niet wat je zegt.
Ik dacht al, ben ik nou gek? Maar het is toch nog goed gekomen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Hoe kom je daarbij? Als iemand een misdaad pleegt is hij toch niet gelijk maffia.
Mark86
-
- 268 berichten
- 503 stemmen
maffia is eigenlijk synoniem aan misdaad
Dus als ik nu naar buiten loop, mijn buurvrouw over t balkon gooi, dan noem jij dat maffia?
Als je nou eens 1 pagina teruggaat, en die post van speedy eens doorleest, begrijp je misschien waar de mensen hier over discussieren..
mister blonde
-
- 12506 berichten
- 5511 stemmen
nogmaals; lees het zelf nog eens door. het belangrijkste stuk dat nog eens gequote werd door speedy zie je over het hoofd. Maffia heeft in de Nederlandse taal niet de beperkte opvatting die jij ervan hebt.
PartyMarty
-
- 3165 berichten
- 1310 stemmen
Maar de discussie werd gestart nav een meningsverschil over het begrip 'mafiafilm'. Ik vind, hoewel een mooi stuk, Speedy's verhaal in de oorspronkelijke discussie dus niet zo op zn plaats. Daarnaast is die 'beperkte opvatting' net zo goed een mening als de 'ruime' die jullie voor staan. Ik vraag me dus in het verlengde van het Scarface-dispuut af of jullie Drugskartels uit Zuid-Amerika ook onder mafia verstaan?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Bij Scarface (1983):
Dit is dan ook geen maffiafilm.
T_fuckin_montana
-
- 209 berichten
- 290 stemmen
Met de term 'Mafia film' word volgens mij meer gedoeld op films die gaan over of te maken hebben met de georganiseerde misdaad. niet zozeer de italiaanse mafia, in dat opzicht is dit zeker een mafia film. Ik zou zelf ook eerder zeggen dat het een gangster film is.
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
Heb eens wat opgezocht over maffia en wat blijkt idd: "De term wordt tegenwoordig ook gebruikt voor georganiseerde misdaad in het algemeen."
Tony Montanja
-
- 162 berichten
- 34 stemmen
Heb eens wat opgezocht over maffia en wat blijkt idd: "De term wordt tegenwoordig ook gebruikt voor georganiseerde misdaad in het algemeen."
Bij Maffia denk ik meer dat het over een hele grote bende gaat met een maffiabaas - onderbaas - conselieri - capo's - voetsoldaten.........En dat alles heel georganiseerd gaat....Ik vind dat Scarface meer om een hele kleine groep gaat en niet echt georganiseerd.... Tony kan rustig aan de drugs zonder dat hij daarop wordt gewezen.....In de Maffia wordt je meteen afgemaakt als ze merken dat je aan de drugs zit.......Ik denk dat Scarface toch meer een gangsterfilm is.
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
Dat denk ik ook hoor. Maar er zijn velen die daar anders over denken. En ik bedoel dat je hen daar eigenlijk geen ongelijk in kan geven...
us_raider
-
- 2034 berichten
- 0 stemmen
Toch zou je Scarface ook als maffia-film kunnen zien. Zoals eerder ook al gemeld, tegenwoordig wordt maffia ook gezien als de georganiseerde misdaad in het algemeen.
Daarnaast is er in Scarface sprake van verschillende 'gangs' die met elkaar concurreren, je zou deze gangs kunnen zien als families. Tony Mantana werkt zich in het criminele circuit op en na verloop van tijd krijgt hij steeds meer aanzien en mensen onder zich. Als je dit vergelijkt met de originele maffia, daar kan men zich opwerken van 'nobody' en soldiers naar capo's en de echte hoge rangen zoals consiglieri, sotto-capo en met geluk zelfs tot successor zodat je de don kan opvolgen.
Het wereldje in Scarface is wat minder aan de 'maffia-regels' gebonden maar als je door de bovenste laag heenkijkt kan je het goed met elkaar vergelijken, en komt het bijna op hetzelfde neer.
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen
als je echt wil weten wat maffia is en wat ze doen.
kijk dan de twee documantaire's van:
Crime Inc ; The True Story Of The Mafia
Maffia ; The Real story
daar kom je echt achter wie ze nou echt zijn met echte beelden en foto's
en geluids opnamens.
je ziet zelfs de echte Al Capone.
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen
als je echt wil weten wat maffia is en wat ze doen.
kijk dan de twee documantaire's van:
Crime Inc ; The True Story Of The Mafia
Maffia ; The Real story
daar kom je echt achter wie ze nou echt zijn met echte beelden en foto's
en geluids opnamens.
je ziet zelfs de echte Al Capone.
vanwaar die kleurtjes opeens
Raoul Duke
-
- 35 berichten
- 122 stemmen
Mee eens!
Raoul Duke
-
- 35 berichten
- 122 stemmen
http://www.belpaese.nl/B2SMAAMF.HTML
Complete ontstaansgeschiedenis van de cosa nostra. Erg interessant m.i.
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen
http://www.belpaese.nl/B2SMAAMF.HTML
Complete ontstaansgeschiedenis van de cosa nostra. Erg interessant m.i.
ja zeker dankje erg interessant.
hier nog wat van de 5 maffia families.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Populaire jaren-60 Mafia tv-serie Eliot Ness vs Al Capone,
THE UNTOUCHABLES, in april op DVD:
Geen Mafia film ditmaal, maar een 118-delige tv-serie over 4 seizoe- nen. Meer info in dit topic.
gideonvdb
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Even ter verduidelijking, het zijn de Chinese "Triads".
Silky & Smooth
-
- 36 berichten
- 34 stemmen
Mafia is een andere naam voor georganiseerde misdaad. Het is in Italië onstaan, maar het verspreid over de hele wereld. Overal ter wereld zit mafia, zelfs in Nederland. Niet overal heet het mafia, maar het staat er wel gelijk aan.
Scarface wel of geen mafiafilm? Ik vind het geen mafiafilm. Het verhaal draait echt om één persoon, om zijn leven. Waarschijnlijk is Scarface wel een mafioso, maar er wordt helemaal geen nadruk gelegd op zijn familie/organisatie. Het gaat niet om de mafia, dus geen mafiafilm.
Waarom er wel een mafia-achtergrond is? Kijk Cocaine Cowboys. Gaat over de drugslords van Miami, net als Scarface. Daar zit wel degelijk een hele organisatie met rangen etc. achter.
yeyo
-
- 6310 berichten
- 4476 stemmen
Toch zou je Scarface ook als maffia-film kunnen zien. Zoals eerder ook al gemeld, tegenwoordig wordt maffia ook gezien als de georganiseerde misdaad in het algemeen.
Daarnaast is er in Scarface sprake van verschillende 'gangs' die met elkaar concurreren, je zou deze gangs kunnen zien als families. Tony Mantana werkt zich in het criminele circuit op en na verloop van tijd krijgt hij steeds meer aanzien en mensen onder zich. Als je dit vergelijkt met de originele maffia, daar kan men zich opwerken van 'nobody' en soldiers naar capo's en de echte hoge rangen zoals consiglieri, sotto-capo en met geluk zelfs tot successor zodat je de don kan opvolgen.
Het wereldje in Scarface is wat minder aan de 'maffia-regels' gebonden maar als je door de bovenste laag heenkijkt kan je het goed met elkaar vergelijken, en komt het bijna op hetzelfde neer.
Absoluut niet. Sommige mensen noemen alle machtige misdadigers in films maffia.. Bij Scarface is er sprake van een kartel. Er is geen onderlinge structuur, wat altijd het geval is bij echte maffia.
N811
-
- 1459 berichten
- 913 stemmen
het vetste zijn ieder geval de NY wiseguys
606
-
- 23806 berichten
- 11909 stemmen
Georganiseerde misdaad kan je ook zien als het plannen van een overval.
Is heel gek maar lijkt er ook op, is ook georganiseerd doe je niet zomaar.