- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Prachtige foto's allemaal 
@mr rumson : Last of the Dogmen vind ik ook een erg mooie film (ik heb 'm op koop DVD)
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Hoi trebremmit
In hocus pocus en glazen bollen daar geloof ik niet zo in .
Maar wat heb je daar toch een mooie foto tevoorschijn getoverd 
Hoi Brix is die dvd van Last of the Dogmen men nl subs ?
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Mooie plaatjes Brix
Zijn deze ook van frederic remington .
Want deze ken ik nog niet ?
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Nee, deze werken zijn van Andy Thomas.
Die kan er ook iets van (leeft en werkt nog steeds
)
Hier nog een schilderij van hem.
Deze afbeelding heb ik onlangs naar mijn correspondentievriend Denny Miller (filmacteur) gestuurd, toen die jarig was.

mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Net nog even gekeken op imdb om te kijken wie Denny Miller is .
Ik ken hem zo niet maar hij heeft wel in veel films en series meegespeeld waarvan ik er dan wel weer een paar van ken .
Leuk dat je nog zo'n acteur kent waarmee je correspondeert .
Andy Thomas zegt me niets . ik ken er dan ook maar een paar van deze tijd .
Maar hij kan er inderdaad wat van zo wat ik van hem net op internet gezien heb .
Toch wel een naam om te onthouden 
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
@mr rumson:
Denny ("Scott")Miller heeft inderdaad een lange staat van dienst in film en TV producties.
Hij speelde samen met heel wat grote namen.
Het erg leuke contact met hem loopt al meer dan 25 jaar inmiddels.
Een man met een geweldig gevoel voor humor.
En ook een groot liefhebber van het western genre, waarin hij zelf zijn sporen verdiende in vele rollen en rolletjes.
Ik plak er even een paar plaatjes bij >
Denny/Scott Miller als Duke Shannon, in de serie Wagon Train, een van de langst lopende western series ooit

Recente foto
v.l.n.r > Denny Miller, met andere acteurs uit de serie Wagon Train: Robert Horton en Robert Fuller
Foto uit de TV serie Lonesome Dove (niet de mini serie)

Denny met Peter Sellers in een grappige scène uit The Party, waarin Denny de rol van western acteur Wyoming Bill Kelso speelt (een van zijn lievelingsrollen vertelde hij me)

drakin
-
- 59 berichten
- 40 stemmen
Misschien moet ik toch eens de tijd gaan nemen dit hele topic door te nemen, ik was vooral als kind gek op westerns, maar toen waren het al oude films die niet veel uitgezonden werden.
Het heeft me helemaal geraakt bij de serie Alias Smith and Jones.
Vorig jaar(of was het het jaar daarvoor?) heeft een vriend in Hutspotwesterns gespeeld, de western van Nederlandse bodem.
Heeft me even wat oude westerns uit de kast doen pakken en ik zit er nu weer helemaal achter.
Water:
en Blind Tom (heeft die vriend de hoofdrol in):
En ja dit is van een kunstenaarscollectief, of tenminste zo kennen de makers elkaar dus dat nasynchroniseren en soms houterig in elkaar gezet en geacteerd is expres gedaan.
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Hoi Brix
Dat is alweer een hele tijd 25 jaar contact met elkaar .Dan geven die foto's toch ook wat extra's
als je elkaar kent .Wel leuk trouwens dat die oudjes elkaar ook nog opzoeken .
Hoi Drakin wens je veel kijkplezier met het kijken van je oude westerns welke heb je zoal .
Je zou haast denken dat de cowboys heel wat af zitten eerst de hele dag in het zadel daarna op de veranda of in de saloon .
MG]http://i42.tinypic.com/2s95edj.jpg[/img]

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Ze komen elkaar regelmatig tegen op western-filmfestivals en filmbeurzen.
Ze reizen nogal wat af daarvoor, want in de US wemelt 't van die evenementen.
En het brengt hen ook nog wat op natuurlijk.
Even iets anders.
Ik was vandaag bezig met lezen in het boek over de TV serie Rawhide.
Verrassend om erachter te komen dat de eerste acteur die door Sergio Leone gevraagd werd voor de hoofdrol in A fistful of Dollars Eric Fleming was, de hoofdacteur uit Rawhide.
Die had er geen zin in en stelde voor dat Leone Eastwood zou contracteren.
Leone vroeg echter eerst respectievelijk Charles Bronson, Rory Calhoun en James Coburn, die allen weigerden.
Toen pas kwan Eastwood letterlijk in beeld.
De rest is geschiedenis....
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Wel leuke weetjes om te lezen Brix
Welke acteurs er eerst in aanmerking kwamen .
Dat van Eric Fleming wist ik ook niet .
Hier nog een paar andere weetjes .
Zo zou Lee Marvin de eerste keus zijn geweest in The Wild Bunch als Pike Bishop .
Vervolgens overwogen Feldman en Peckinpah vrijwel elke oudere acteur in Hollywood, zoals, Burt Lancaster, James Stewart, Charlton Heston, Gregory Peck, Sterling Hayden, Richard Boone en Robert Mitchum voordat uiteindelijk William Holden de rol kreeg.
In de film Once Upon A time in the west was het voor Sergio Leone de bedoeling dat de 3 outlaws in het begin van de film , gespeeld zouden worden door Clint Eastwood, Eli Wallach en Lee Van Cleef, om zo aan te sluiten bij de Dollarstrilogie. Toen Eastwood niet kon, heeft Leone het idee laten vallen.
Dan deze nog is wel geen western maar de acteurs hebben wel allemaal in westerns gespeeld
De film Dirty Harry zou in eerste instantie door Frank Sinatra gedaan zijn deze had de rol dan ook al maar door familie omstandigheden ging het niet door .
De rol voor Dirty Harry is ook aangeboden aan Robert Mitchum, John Wayne, Burt Lancaster.
Ook Steve McQueen en Paul Newman sloegen de rol af,
Het was dan ook Newman adviseerde Siegel om Eastwood aan te nemen als acteur.
Daarmee zou je kunnen zeggen dat Eastwood door Afzeggingen van anderen acteurs tot 2 keer toe midden in de roos heeft geschoten .
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
@mr rumson:
Interessante opties voor The Wild Bunch.
Daar zitten toch aardig wat acteurs tussen die het er m.i. ook uitstekend vanaf gebracht zouden hebben.
Stewart lijkt mij de enige niet-passende acteur voor die rol.
Boone, Lancaster en Hayden de besten.
Frank Sinatra of John Wayne als Dirty Harry, hoe komen ze erbij? 
Ja, je hebt gelijk, Eastwood was een mazzelaar. 
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Gisteren deze western topic is in vogelvlucht doorgenomen .
Dan valt het wel op dat het hier een komen en gaan is .
Ik heb dan ook bewondering voor degene die het hier al zolang volhouden op dit topic . 
zelfs een al bijna tien jaar ,om dit topic in stand te houden . 
En in heel die jaren hebben ze al zoveel geschreven over de films .
Dat het niet meevalt om met wat nieuws te komen of niet in herhaling vallen .
Een van mijn favoriete westerns is toch The Wild Bunch
De film was geen financieel succes in de bioscopen en bracht slechts 10,5 miljoen dollar op, op een budget van 6 miljoen. De waardering groeide en tegenwoordig wordt de film gezien als een mijlpaal in de filmgeschiedenis .
Mijn vraag is zijn er meer van dit soort westerns die in de bioscoop niet zo goed aansloegen .
Maar pas daarna op meer erkenning konden rekenen ?
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
@mr rumson:
Dat moest ikzelf ook nog maar eens doen, die oude berichten doorbladeren.
Sommige dingen vergeet je na een tijdje weer.
Het lijkt mij ook helemaal niet verkeerd om onderwerpen die al aan de beurt zijn geweest nog eens opnieuw te belichten.
Nieuwe enthousiaste western liefhebbers zijn belangrijk voor dit topic, om het (kamp)vuurtje weer eens wat op te stoken.
Jij bent er zelf zo een, en ik zie toch wat meer liefhebbers de laatste tijd, in commentaren bij de films, die aangeven van westerns te houden.
Ook wanneer die niet actief zijn in dit topic, toch heel fijn om vast te stellen.
Jammer dat er in het spaghettiwestern topic nog maar weinig beweegt.
Daarin waren toch een paar echte enthousiastelingen actief..
De Amerikaanse western kent duidelijk een opleving.
Dat is ook goed te merken aan het aantal nieuwe film en TV producties.
Betreffende die status van westerns (met The Wild Bunch als voorbeeld)
High Noon is een van de bekendste voorbeelden lijkt mij.

mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Brix ik wens je veel succes toe om de oude berichten weer door te lezen .
Ik ben er gisteren avond wel een paar uur zoet mee geweest .
Dan lees je ook dat ze in 2006 niet zo optimistisch over de western en de toekomst ervan .
Gelukkig zaten ze er toen naast .
Want nu 6 jaar later leeft de western nog steeds en de vooruit zichten zijn best positief te noemen .
Wel jammer inderdaad dat er met de spaghetti western niet veel gebeurd .
Je verast me wel met de film High noon Dacht dat die toen der tijd goed ontvangen was .
Van deze miniserie verwacht ik toch ook wel wat vanHatfields & McCoys (TV mini-series 2012.
Hopelijk zenden ze hem net als deadwood hier eens een keer uit .

mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen

Deze hoorde er ook nog bij . vanHatfields & McCoys (TV mini-series 2012.
CdeJ
-
- 43 berichten
- 10 stemmen
Hatfields&McCoys is een steengoede serie.
Kevin Costner en Tom Berenger mag ik graag zien in een western,vooral Berenger als lompe boer,steelt hier de show.
Aanrader.
Tall man
-
- 289 berichten
- 1049 stemmen
Dat ziet er wel interessant uit! Waar gaat de serie eigenlijk over?
Pas nog 'Lust For Gold' gekeken, wat ook best een goede goudzoekers western is. Rollen zijn sterk vertolkt en natuurlijk is heel het verhaal interessant. Iemand die meer van zulke westerns kent?
LuukRamaker
-
- 2020 berichten
- 925 stemmen
Hatfields & McCoys is zeker een aanrader. Een erg goeie serie waarvan het verhaal me nog wel even heeft bezig gehouden. Hoewel het niet zo'n heel bekend (waargebeurd) verhaal is valt er genoeg over te vinden door heel eenvoudig de titel van de film even bij Google in te typen.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Pas nog 'Lust For Gold' gekeken, wat ook best een goede goudzoekers western is. Rollen zijn sterk vertolkt en natuurlijk is heel het verhaal interessant. Iemand die meer van zulke westerns kent?
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Lobby cards van de film Tall Man Riding uit 1955 (hé... Tall Man !!
) waarin Randolph Scott's conditie flink op de proef werd gesteld.
Hij was niet meer de jongste (56) maar deed nog veel van het actiewerk zelf.

En een aardig plaatje van Dorothy Malone om mee af te ronden

mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Hoi Brix leuk om te zien die oude lobby cards
Als ik me goed ingelezen heb kwamen ze in setjes van 7 uit .
En dat er veel van verzamelt word onder de verzamelaars en er zitten ook collectors items tussen .
vraag me niet welke .
ik ben er alleen niet zo goed achter gekomen waarvoor ze deze gebruikten .
Ik denk dat ik bij deze vraag bij de oudere generatie moet zijn waarom ze deze lobby cards gebruiken ?
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
De 8 lobby cards (11”x14” in landscape, waarvan 1 filmtitle card en 7 cards met still) hingen sedert 1910 in de lobby's of foyer van doorgaans Amerikaanse bioscopen.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
De uitleg van Dogie klopt natuurlijk, al werden ze ook hier gebruikt bij de bioscopen.
Veel oude lobby cards zijn tegenwoordig echt heel duur.
Maar dat is wel afhankelijk van zeldzaamheid en populaire verzamelaars interessegebieden.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Tijdens het "surfen" kwam ik deze korte amateurproductie tegen.
Gemaakt zonder ervaring en geld, maar met veel liefde, en oog voor detail.
Setting en aankleding mogen gezien worden.
Acteerwerk op amateurniveau, met enkele "uitschieters".
Zelfs een Brando look-alike (een geestelijke)
Met een portie goodwill bekeken beleefde ik er toch enig plezier aan, vooral door de aankleding en decors.
Alleen voor de die-hards onder ons denk ik (ik heb het overleefd
)
Four Horses (HD): A Neo-noir Western on Vimeo

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
LuukRamaker
-
- 2020 berichten
- 925 stemmen
Tijdens het "surfen" kwam ik deze korte amateurproductie tegen.
Gemaakt zonder ervaring en geld, maar met veel liefde, en oog voor detail.
Setting en aankleding mogen gezien worden.
Acteerwerk op amateurniveau, met enkele "uitschieters".
Zelfs een Brando look-alike (een geestelijke)
Met een portie goodwill bekeken beleefde ik er toch enig plezier aan, vooral door de aankleding en decors.
Alleen voor de die-hards onder ons denk ik (ik heb het overleefd
)
Four Horses (HD): A Neo-noir Western on Vimeo
(afbeelding)
Zeker een interessant filmpje. Moet wel zeggen dat ik hem waarschijnlijk niet in zijn geheel had bekeken als het niet in HD was. De beeldkwaliteit zorgt er toch voor dat het er redelijk professioneel uitziet, naast de genoemde aankleding en decors uiteraard (al heb ik over het algemeen nu ook weer niet zo'n heel erg goed oog voor detail).
De film is overigens ook op IMDb te vinden.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Bedankt voor de aanvulling Luuk.
Zo kwam ik erachter dat er toch een paar acteurs met iets meer ervaring in de korte film meespeelden.
De Brando look-alike is Brad Hartliep.
Het was wel te merken dat die al eerder geacteerd had.