- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Een goede verstaander... 
Het is zeker 35 jaar geleden (of langer) dat ik deze film gezien heb.
Tijd voor een hernieuwde kennismaking misschien.
George Montgomery staat toch al op mijn favoriete western acteurs lijstje, dus.
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Montgomery was een stuntman las ik ergens, kun je ook wel zien in de film hoe hij op een paard springt enzo. Nog een voordeel is dat de film widescreen is en de natuur erg mooi is.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Ja, een bijzondere man was dat, met een merkwaardige combinatie van vaardigheden.
Bokser, in de zwaargewicht klasse, meubelmaker, huizenbouwer, en op de koop toe ook nog een begenadigd beeldend kunstenaar (o.a. maker van bronzen beelden van westernacteurs)
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
De leukste (B)western-parodie die ik ooit gezien heb, Rustler's Rhapsody, met een geweldige Tom Berenger in de hoofdrol.
YouTube - Tom Berenger - clip from "Rustler's Rhapsody."
En hoor die dreunende knalllen van de revolvers eens ! 
Tom Berenger en Patrick Wayne

Andy Griffith, Patrick Wayne en Fernando Rey

Marilu Henner, Tom Berenger en Sela Ward

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Leuke foto.
Naar aanleiding hiervan heb ik zijn biografie (IMDb) nog even doorgelezen.
Daarin staat dat Glenn de oorspronkelijke keuze was voor de hoofdrol in 'Hondo', maar weigerde omdat John Farrow de regie daarvan deed.
Met hem kon hij het niet goed vinden (en hij was niet de enige, want dat heb ik al vaker gehoord van andere acteurs en actrices en filmcrew leden, van andere films waarbij Farrow betrokken was)
Zoals bekend kreeg John Wayne die rol in Hondo toen.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
The Last Challenge (The Pistolero of Red River) uit 1967 is vannacht te zien op ARD TV, onder de titel "Duell der Gringos', daarom wat plaatjes om op smaak te komen.
Naast Glenn Ford zijn hierin o.a. te zien Angie Dickinson, Chat Everett en good old Jack Elam (de man die "duizend doden stierf" in westerns
)

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Zaterdagochtend, 7 mei a.s., 2 Westerns met Glenn Ford.
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Nieuwe western serie!
AMC zit de niet stil. Na de successen van Mad Men, Breaking Bad en The Walking Dead wordt het arsenaal kwaliteitsseries uitgebreid met een western. Het verhaal speelt zich af in 1860 rond Cullen Bohannan (Anson Mount) die wraak wil op de soldaten die zijn vrouw vermoord hebben.
Zijn reis brengt hem naar Hell on Wheels, een mobiel dorp dat bouwt aan de eerste treinrails tussen America en Latijns-America. Hell on Wheels geldt als een wetteloos dorp waar niemand veilig is. Ook vertelt de serie het verhaal hoe onbeschaafd de beschaving van America ontstaan is. Een verhaal dat raakvlakken vertoond Deadwood, de fantastische HBO serie die na 3 seizoenen ten einde kwam omdat het te duur was,
De cast bestaat uit relatief onbekende namen waarvan Colm Meaney (Con Air, Law Abiding Citizen) en rapper Common (Terminator Salvation) het meest in het oog springen. Hoofdrolspeler Anson Mount heeft als guest-star in o.a. Lost, CSI: Miami en Smallville gespeeld maar echte roem heeft hem dat nog niet opgeleverd. Een premieredatum is er nog niet maar naar verwachting zal de serie ergens in september verschijnen.
Ziet er wel goed uit, alleen de kleuren vind ik niet zo mooi.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Kijk er al naar uit!
Lijkt me wel wat.
Zolang het zich maar niet afspeelt op één en dezelfde plek.
D.w.z. liever geen "Town western".
In de trailer zag ik Wes Studi ook eventjes langskomen.
Tegenwoordig de bekendste "film-Indiaan"mag je wel zeggen.
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Wes Studi van Geronimo, wel apart dat de Amerikanen hun operatie om Bin Laden te doden zo genoemd hebben.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
'Geronimo' was ook tijdens de 2e wereldoorlog al een "strijdkreet " van de Amerikaanse soldaten.
Zoiets als " Banzaï "bij de Japanners.
Ook in andere situaties in zwang als aanvalskreet.
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Aha dat wist ik niet, weer wat geleerd 
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
De operatie is daarmee namelijk vernoemd naar het beroemde indianenopperhoofd Geronimo (1829-1909). Deze indiaan, die voor veel indianen een soort mythisch figuur is geworden, bestreed in de jaren 1870 en 1880 met zijn Chiricahua-Apaches zowel de Mexicanen als Amerikanen. In 1886 legde hij uiteindelijk de wapens neer.
Geronimo werd vervolgens met zijn stam naar Florida gedeporteerd.
Loretta Tuell, de voorzitter van de Amerikaanse Senaatscomité voor Indiaanse belangen, heeft grote bezwaren tegen het gebruik van de codenaam Geronimo. Tuell vindt het ongepast dat de naam van Geronimo nu wordt gelinkt aan Bin Laden, een van de grootste vijanden van de Verenigde Staten. Volgens haar getuigt de vergelijking van een gebrek aan respect voor een van "onze grootste indiaanse helden".
Ook Jeff Houser, de huidige leider van de indianenstam Fort Sill Apache, is verontwaardigd. Hij heeft laten weten het pijnlijk en kwetsend te vinden dat Geronimo wordt vergeleken met de terrorist Bin Laden. Houser heeft per brief excuses geëist van president
Overigens las ik dit net, waarin wordt verklaard waarom het een strijdkreet van het leger is.
Of het waar is weet ik niet.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Ik kan wel begrip opbrengen voor die reactie van de Indianen.
Geronimo zelf zal nooit hebben kunnen denken dat zijn naam nog zo "actueel zou zijn," zolang na zijn dood.
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Heb jij de Geronimo film uit 1939 wel eens gezien, Brix?

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Ik denk van niet trebremmit, of het is al zolang geleden dat ik het vergeten ben (net als zovele andere westerns uit mijn jeugdjaren)
Maar ik zou 'm natuurlijk wel graag eens willen zien.
Is de film op DVD (of video) verschenen?
Leuk affiche 
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Nee de film is nergens te vinden, helaas.
Hier nog wat stills uit de film.

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
You Know My Name (1999)
Wel een aanrader voor liefhebbers van films met Sam Elliott, ik vond het een prima western.
While this may sound like a pretty typical story line for a Western movie, it is somewhat unique in that it is based on a true story. While Bill Tilghman certainly isn't as well-known as the Earps (with whom he rode during his career), Pat Garrett, or other such lawmen, he was known and loved in his day and is still remembered by many. His death finally inspired those he tried to help to stand up for themselves and clean up one of the most corrupt towns of the time, and served as a cautionary tale to a bureau that up to that point gave its agents far too loose of a leash.
If you're a fan of Westerns, you will probably be a fan of You Know My Name. There are all of the wide range of typical characters, the bar fights, the shootouts, the corrupt politicians, and other such elements that generally go into a Western. That said, I have always been a fan of stories based on real life, which in itself ranked this movie up near In Pursuit of Honor (from 1995), one of my favorite movies. Add to that, Sam Elliott gave yet another flawless performance as the unbendable cowboy, a role that made his career and continues to be his trademark.
While the action may have been a little slower than some people may like, especially if you're after more of a John Wayne-style "charge in with the reins in your teeth and both pistols drawn" style. The pacing spins out a little closer to what you'd expect in a crime mystery rather than a traditional Western, but there is sufficient fodder to keep from losing interest. Unlike many other movies in the genre, this one explores a fairly wide range of emotions and - perhaps because it's based on a true story - has a lot more context and dimension to the story.
Overall, this is definitely one of the best Westerns I've seen, and one of the top-ranking Sam Elliott movies in my book. For various reasons, the end of the movie is exceedingly difficult for me to watch and so I rarely watch this particular movie even though it's in my permanent collection, but it has definitely been worthwhile for multiple viewings.

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Die moet ik absoluut nog eens opnieuw bekijken want de vorige keer was het een kijkbeurt met onderbrekingen, en dat deed het geheel geen goed.
Ook alweer lang geleden.
Ik zie Elliott trouwens graag in westerns.
Alleen is hij nauwelijks te verstaan, door zijn binnensmonds praten, achter zijn hangsnor.
Vandaar dat ik hem de bijnaam "mompelmans"heb gegeven 
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Hij is inderdaad moeilijk te verstaan, ook wel lastig want de dvd heeft geen ondertitels.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Dook geregeld in Westerns op: Yvonne DeCarlo

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Die Yvonne De Carlo is een erg mooie dame, die ook altijd pittig overkwam op het scherm.
Een van mijn favoriete actrices, en dan ook nog zelf western-liefhebster.
Wat wil je nog meer, haha.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Western DVD tip: 3 Westerns voor € 9,99 inkl..
(resp.: Bullet For A Badman / The Glory Guys / Backlash)
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Bullet For a Badman en Backlash zijn het geld zeker meer dan waard.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Volgens Eastwood een dieptepunt in zijn leven
Voor mij reden genoeg om de film zeker te willen zien 

Jonesy
-
- 409 berichten
- 159 stemmen
Wow Brix hoe komt je toch aan die stills? heb wel eens wat opgezocht over deze film maar nooit echt iets kunnen vinden. Op dvd is hij ook nooit uitgebracht of wel? Het lijkt mij ook erg interessant om deze western eens te kijken. Klopt het dat deze tussen Rawhide en Fistfull of dollars in gemaakt is?
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Zoeken en nog eens zoeken, haha. 
Maar een tip kan ik je wel geven.
Op Ebay kun je wel eens leuke stills vinden die je nergens anders tegenkomt.
Maar er zijn veel meer mogelijkheden.
Er gaat meestal wel wat tijd in zitten.
De film is wel op DVD te krijgen.
Op de site van I-Offer(USA)kun je vaak de zeldzaamste films vinden.
Maar niet altijd in even goede kwaliteit.
Soms video-rips.
Maar het is wel legaal.
Films die in "public domain" zijn, daar wordt erg op gelet op die site.
Deze film wordt daar door diverse verkopers aangeboden op DVD.
Ik heb de film ook nog ergens op een DVD met meerdere films samen gezien, een tijdje geleden, maar helaas weet ik niet meer waar dat was.
Ambush at Cimarron Pass is gemaakt in 1958, net vóór Clint aan Rawhide begon(1959)
Maar het was niet zijn eerste westernrol.
Hij speelde daarvoor al in de westerns The First Traveling Saleslady (1956) en Star in the Dust (eveneens 1956)
Maar dat waren heel kleine rolletjes.
Ook was hij te zien in Death Valley Days en Maverick, beide TV westerns.
Maar ook daarin in kleine rollen.