menu

Film / Genres en landen / De Spaanse film

zoeken in:
arno74 schreef:

Zo kan ik wel even doorgaan, maar ik laat het voorlopig hierbij

Meer meer meer ! Ben bang dat ik de meeste Spaanse/Spaanstalige wel gezien heb....
Nog andere aanraders?

Reeese schreef:
(quote)

Meer meer meer ! Ben bang dat ik de meeste Spaanse/Spaanstalige wel gezien heb....
Nog andere aanraders?

Hier komen nog een paar:

La Voz Dormida (2011) De tijd van de repressie in Spanje. Een vrouw komt in een vrouwengevangenis terecht, omdat ze qua ideologie niet aan de kant van het dictatoriaal regime staat. Goede film.
Frágiles / Fragile (2005) Best aardige Spaanse horror die zich in een kinderziekenhuis afspeelt, Engels gesproken.
Camino (2008) Als je er voor in de stemming bent: drama over ziekte en religie, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Zowel geschikt voor gelovigen als niet-gelovigen, wat het een klein kunstwerkje maakt. Een goede film, als je er voor in de stemming bent.
Volver (2006) van Almodóvar, met Penélope Cruz is hier ook nog niet genoemd.
Planet 51 (2009) Spaanse animatie, Engels gesproken. Op een planeet met groene mannetjes landt opeens een vreemd wezen uit een andere planeet (een astronaut van de NASA). Best aardig.

En de classiekers. Twee geweldige films (drama) met een rustige stijl, niet geschikt voor wie veel actie verwacht, en die de wereld door de ogen van kinderen tonen: El Espíritu de la Colmena (1973) (al hier genoemd) en Cría Cuervos (1976). En ook ¿Quién puede matar a un niño (1976)?, een mysteryhorror a la Hitchcock, over Engelse toeristen op een Spaans eiland die alleen door vreemde kinderen wordt bewoond. De beelden aan het begin tijdens de optieteling zijn wel hard, evt. doorspoelen.

Nieuwe films:
Ismael (2013) Draait nu in Spaanse bioscopen. Drama waarin een aantal mensen bij elkaar komen omdat een 10-jarig kind zijn vader is gaan zoeken. Hierdoor ontstaat voor hen allen een nieuwe realiteit en moeten ze losse eindjes uit het verleden aan elkaar knopen.
El Niño (2014), ingezonden om toegevoegd te worden op moviemeter. Draait v.a. augustus 2014 in de Spaanse bioscopen. Lijkt een spannende actiethriller te gaan worden, met o.a. Luis Tosar in de hoofdrol. Teaser (youtube)

Dan twee films die ikzelf minder vind, maar anderen wel een hogere score geven dan ik:
No habrá paz para malvados / No rest for the wicked (2011) Genres: politiethriller / misdaadfilm / film noir.
Los Últimos Días / The Last Days (2013) Apocalyptische film in (de ondergrond van) Barcelona. Door een virus durven mensen niet meer naar buiten te komen.

In de genre Spaanse apocalyptische film vind ik Fin / The End (2012) beter, maar is meer drama dan een pure rampenfilm.

En tot slot een overzicht hoogst gewaardeerde Spaanse films van een Spaanse filmsite die te vergelijken is met moviemeter: Top Spaanse film (filmaffinity.com) (deze link is Engelstalig en toont de Engelse titel van de films, klik hier voor de Spaanstalige versie)

arno74 schreef:
(quote)

Hier komen nog een paar:

Top man! Bedankt voor je moeite! Ik ga eens kijken wat er allemaal bij zit!

Weer een leuke film gezien uit Spanje, net uit in de Spaanse bioscopen, en inmiddels ingestuurd om toe te voegen in MM:

Kamikaze (2014) (let op want er bestaan twee met dezelfde titel en jaartal, alleen eentje is Spaans). Het is een drama/komedie over een terrorist uit een fictief Russisch staatje die een vliegtuig op wil blazen. Hij heeft de pech dat door een sneeuwstorm het vliegtuig niet kan opstijgen en hij enkele dagen met zijn slachtoffers in een hotel ondergebracht wordt. Een fijne film die 4* van me krijgt.

Daar heb ik Verónica Echegui ontdekt, een prachtige jonge vrouw die, in ieder geval in deze film, als twee druppels water op Penélope Cruz lijkt. Regie is in handen van debutant Álex Pina, die al TV-series regisseerde en het script schreef van films als Tres Metros sobre el Cielo (2010) en Tengo Ganas de Ti (2012). Heb lekker genoten.

Truman (2015) heeft de Goya van dit jaar voor beste film gewonnen. Het won daarnaast ook in de categorieën beste script, beste regie, beste acteur en beste bijrol. Andere genomineerden voor beste film waren:

La Novia (2015) (winnaar in de categorie Beste Actrice en Beste Cinematografie)
A Perfect Day (2015) (winnaar in de categorie Best Adapted Script)
A Cambio de Nada (2015) (winnaar in de categorie beste debuterende regisseur)
Nadie Quiere la Noche (2015) (winnaar in de categorie beste muziek)

Andere noemenswaardige winnaars in andere categorieën waren Palmeras en la Nieve (2015) en Techo y Comida (2015).

El Clan (2015) won in de categorie beste Latijns-Amerikaanse film. Andere genomineerden in die categorie waren: La Once (2014), Magallanes (2015) en Vestido de Novia (2014).

La Escuela de Barcelona

Barcelona School of Film - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Pere Portabella & La Escuela de Barcelona | IFFR
‎La Escuela de Barcelona, a list of films by Brian_Davisson • Letterboxd

Carlos Durán
Cada Vez Que... (1968)
Liberxina 90 (1970) - IMDb

José María Nunes
Mañana... (1957) - IMDb
No Dispares contra Mí (1961)
La alternativa (1963) - IMDb
Noche de Vino Tinto (1966)
Biotaxia (1968) - IMDb
Sexperiencias (1968)

Jorge Grau
Noche de Verano (1962)
El espontáneo (1964) - IMDb
Acteón (1967)
Una historia de amor (1967) - IMDb
Tuset Street (1968) - IMDb
Chicas de club (1970) - IMDb
Historia de una chica sola (1972) - IMDb

Glauber Rocha
Cabezas Cortadas (1970)

Gonzalo Suárez
Ditirambo (1969)
El Extraño Caso del Doctor Fausto (1969)
Aoom (1970)
Morbo (1972)
Al Diablo con el Amor (1973)

Jacinto Esteva (Grewe)
Dante No Es Únicamente Severo (1967)
Después del diluvio (1968) - IMDb
Metamorfosis (1970) - IMDb
Lejos de los Árboles (1972)

Joaquim Jordà
Dante No Es Únicamente Severo (1967)
Maria Aurèlia Capmany Parla d'un Lloc entre els Morts' (1969)

Vicente Aranda
Brillante porvenir (1965) - IMDb
Fata/Morgana (1965)
Las Crueles (1969)

Jaime Camino
Los felices sesenta (1963) - IMDb
Mañana será otro día (1967) - IMDb
España otra vez (1969) - IMDb
Jutrzenka (1969) - IMDb

Ricardo Bofill
Esquizo (1970) - IMDb

Pere Portabella
Nocturno 29 (1968)
Umbracle (1970)
Cuadecuc, Vampir (1971)

Heb er precies tien van gezien tot nu toe

Aoom (1970) - 8,5
Noche de vino tinto (1966) - 8
Lejos de los árboles (1972) - 8
Dante no es únicamente severo (1967) - 8
Sexperiencias (1968) - 8
Después del diluvio (1968) - 7,5
Actéon (1965) - 7,5
Cada vez que... (1968) - 7
Ditirambo (1969) - 7
Cabezas cortadas (1970) - 6,5

Dante no es únicamente severo (1967) is een soort manifesto voor de school. Oorspronkelijk een vierluik van shorts (Portabella en Bofill brachten hun bijdrages uit als losse korte films), werd het uiteindelijk een duo regie klus die toch vrij stevig in elkaar zit als feature, waarin verschillende verhalen met elkaar versneden worden. De invloed van Bunuel is even sterk als die van de Nouvelle Vague en Pop Art. De film op zich kan je zien als een politiek statement tegen Franco en de censuur, maar het geheel kenmerkt zich ook door humor en jeugdige energie. De Italiaanse actrice Serena Vergano was duidelijk het gezicht van de beweging (getrouwd met de architect, en binnen de groep ook filmmaker, Ricardo Bofill) maar ook modellen Romy en Teresa Gimpera zie je in veel van de films terug.

Gonzalo Suárez en Vicente Aranda zijn na de Barcelona periode uitgegroeid tot iets bekendere namen in Spanje, met een lange carrière. Jorge Grau werd na de periode bekender door horrorfilms (hij vertrok net als José Ramón Larraz naar Engeland). Pere Portabella ging de politiek in, maar bleef ook zijn experimentele eigen werk maken. Hij was als producer al vroeg een grote aanwezigheid in de Spaanse cinema, maar ging als filmmaker toch vooral zijn eigen weg, en is slechts los verbonden aan de Barcelona School. Net als de beroemde Braziliaan Rocha, die slechts voor één film even op bezoek was bij de groep waar hij verwantschap mee vond.

Nocturno 29 en Caudecuc, Vampir heb je ook gezien.

Van bovenstaande films zag ik er dertien, maar Morbo hoort geloof ik niet meer bij de Escuela. Baal nog steeds vooral van het missen van Noche de vino tinto in Rotterdam. En had ook graag meer van Esteva gezien. Maar blij dat ik alsnog vrij veel heb kunnen meepakken. Ook nog een aantal films thuis bekeken. Portabella zal ook later worden ingehaald.

klopt, langer geleden, dus even vergeten

Cuadecuc, Vampir (1971) - 5
Nocturno 29 (1968) - 7,5 of 8...

Tres Metros sobre el Cielo (2010)

Ik hou zoveel van deze film. misschien niet de beste film van Spaanse bodem maar toch wel het kijken waard vind ik.

Verder vond ik Volver van Almodovar ook heel mooi.

Geactualiseerd lijstje, top 100 Spaanse films van de "Spaanse moviemeter":

Filmaffinity's Top 100 Spanish Films.

kappeuter (crew)
geplaatst:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=joCJtagcYWA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Carmen y Lola (2018) - vanaf 20 juni in de bioscoop

kappeuter (crew)
geplaatst:
Wordt goed ontvangen op MM, te zien op Netflix: Durante la Tormenta (2018)

geplaatst:
Hoe kun je beter de hitte trotseren dan met een paar heerlijke zomerfilms?! De sfeer is natuurlijk pas echt compleet wanneer de films zich in een warm land afspelen en de personages een zuidelijke taal spreken. Daarom selecteerden wij vijf Spaanstalige films om deze zomer van te genieten! Ventilator aan, ijskoude cerveza erbij y vámonos.

Let's get Spanish - Cinetree

Gast
geplaatst: vandaag om 17:11 uur

geplaatst: vandaag om 17:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.