menu

Film / Genres en landen / De Spaanse film

zoeken in:
Een topic over de Spaanstalige filmindustrie...

Partido Popular dient klacht in tegen regisseur Pedro Almodovar.

De Spaanse partij Partido Popular (PP) dient klacht in tegen de Spaanse filmregisseur Pedro Almodovar wegens het uiten van beledigingen en laster. De regisseur heeft de rechts-conservatie partij ervan beschuldigd dat het een staatsgreep zou hebben voorbereid.

Bij de voorstelling van zijn nieuwe film verklaarde Almodovar in bepaalde media dat er geruchten de ronde doen, onder meer op het internet, dat de Spaanse regering van Aznar tijdens de verkiezingsnacht van zaterdag op zondag een staatsgreep zou hebben willen plegen. De PP kondigde woensdag aan dat het voor de bevoegde rechtsinstanties een klacht zal indienen tegen de regisseur. Almodovar van zijn kant benadrukte vanavond dat hij nooit de Spaanse regering heeft beschuldigd, maar dat er geruchten de ronde doen over de vermeende plannen van de regering-Aznar. (bron:LAN, Belga)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_3790.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

kappeuter (crew)
Mijn favoriete Spaanse regisseur is met afstand Julio Medem.
Lucio y el Sexo is mijn favoriete Medem film, gevolgd door Los Amantes del Círculo Polar.
Alejandro Amenábar mag natuurlijk ook niet onvermeld blijven en ook Pedro Almodóvar hoort in het rijtje Spaanse topregisseurs natuurlijk, maar met zijn films heb ik een haat-liefde verhouding.
Het Engelstalige El Maquinista wil ik nog graag zien.

Er komen weinig Spaanse films uit hier. Afgezien van de grote drie durven de distributeurs het niet aan blijkbaar. Erg jammer is dat. Kan iemand mij tips geven van Spaanse films die ik niet zou moeten missen?

Ik vind Alejandro Amenábar veruit de beste Spaanse regisseur. Almodóvar vind ik overgewaardeerd.
Een goede minder bekende recente Spaanse film vond ik El Bola.
Spanje heeft inderdaad niet de filmgeschiedenis van landen als Italië of Frankrijk, maar de laatste jaren doen ze het toch redelijk goed.

‘Los amantes del circulo polar’ nu ook op het toneel

Theatergroep Troost speelt Julio Medem’s filmhit
Première 28 september 2006

Theatergroep Troost heeft Julio Medem’s filmhit ‘Los amantes del circulo polar’ (1998) bewerkt tot een toneelstuk. ‘Geliefden van de poolcirkel’ gaat op 28 september a.s. in première in Theater de Engelenbak in Amsterdam.

Anna van der Kruis bewerkte de Spaanse succesfilm voor toneel. Regisseur Thomas Boer maakt er een vertelling van ondersteund door live beelden. Twee muzikanten componeren de muziek en spelen live op het toneel. Op 28, 29 en 30 september speelt Troost de voorstelling in De Engelenbak te Amsterdam. Het is de derde filmbewerking van Troost. Eerder bewerkte het ‘My Beautyful Laundrette’(2005/2006) en ‘Familia’ (2003).

Geliefden van de poolcirkel

Het stuk vertelt het verhaal van Otto en Ana. Zij zijn nog maar amper acht als ze elkaar ontmoeten. Vanaf dat moment zijn hun levens onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hun ouders trouwen. Otto en Ana worden ‘broer’ en ‘zus’, maar in het geheim ontluikt hun vurige liefde en de opgroeiende Anna en Otto worden minnaars. Als de moeder van Otto overlijdt verbreekt Otto echter het contact met zijn vader en Ana. De geliefden verliezen elkaar uit het oog. Het toeval brengt ze na jaren toch weer dicht bij elkaar.

Speeldata:

28, 29 en 30 september 2006 in De Engelenbak, De Nes 71, Amsterdam
Aanvang: 20.30 uur Reserveren: (020) 626 68 66 of E-mail reserveren via www.engelenbak.nl

10 en 11 november 2006 in het Fijnhouttheater, Lootsstraat 39, Amsterdam
Aanvang: 20.30 uur Reserveren: (020) 685 37 55
Toegangsprijs: € 11, met CJP € 9,50

Voor meer info zie: www.theatergroeptroost.nl

saiko
Zavo schreef:
Ik vind Alejandro Amenábar veruit de beste Spaanse regisseur.

Mar Adentro is mijn favoriete Spaanse film. Ook vind ik Medem beter dan Almodóvar.

us_raider
Vanavond Tacones Lejanos van Pedro Almodóvar op Nederland 3.

wel jammer dat ze een klacht hebben ingedient tegen Pedro Almodóvar. Die is net men favoriete regisseur van heel de spaanse filmindustrie.

natuurlijk zie ik ook graag films van andere regisseurs maar bij hem heb ik geen films dat ik slecht vind

Ik ken nog weinig Spaanse regisseurs, binnenkort maar eens verandering in brengen.
Ik heb er wel een aantal van Luis Bunuel gezien. Maar vooral zijn franse films maakten de meeste indruk.

neo (crew)
Jammer dat ik tot nu toe vooral recentere Spaanse films zag, meestal nog in mijn filmhuis de laatste jaren. Tot nu toe veel aardige en wat uitschieters. Wil mij nog zeker wel verdiepen in meer van Almodovar, Bigas Luno en Eloy de la Iglesia.

Films die bij mij een 4 of hoger krijgen zijn:

Abre los Ojos (1997)
Amantes del Círculo Polar, Los (1998)
Dancer Upstairs, The (2002)
Lucía y el Sexo (2001)
Mala Educación, La (2004)
Mar Adentro (2004)
Solas (1999)
Te Doy Mis Ojos (2003)
Tesis (1996)
Vida Que Te Espera, La (2004)

Ik heb een paar films van Almodovar (Amores perros, hable con ella) gezien en die vond ik niet slecht. Ook twee andere Spaanse films, Barrio en Salto al Vacio, vond ik best te pruimen.

Ik zou graag meer Spaanse films zien, maar zijn helaas in België moeilijk te verkrijgen in videotheek en komen ook niet aan bod in bioscoop.

Amores Perros is niet van Almodovar Bernie .

Zou best kunnen, ik vond het alleszins geen slechte film. Wie is dan de regisseur?

Art
Dat is de Mexicaan Alejandro González Iñárritu.

Ik heb pas Hable con Ella en Carne Tremula gekocht. Moet ze nog kijken, ben benieuwd of Hable con Ella echt zo geweldig is. Wat is jullie mening over deze film(s)?

Ik heb niet zoveel Spaanse films gezien (sowieso alleen maar van de laatste 10-15 jaar). Los Amantes en Lucia y el Sexo vond ik uitstekende films. Hable con Ella sprak me minder aan. Binnenkort ga ik ook Mar Adentro, Tierra, Vacas en La Ardilla Roja kijken.

Accion Mutante is ook een hele leuke film

Tierra, Vacas

Daar ben ik ook benieuwd naar!

Van de Spaanse films die ik tot nu toe gezien heb, vond ik Los Amantes del Circulo Polar de absolute uitblinker. Maar Mar Adentro, Habla Con Ella, Abre Los Ojos en Lucia Y El Sexo waren ook aardige films.

Toch spreken Italiaanse en vooral Franse films mij wat meer aan.

Tot nu toe vind ik Los Amantes del Círculo Polar ook de beste Spaanse. Verder vind ik Amores Perros ook heel erg goed, die is dan niet Spaans, maar wel Spaanstalig.

Hable con Ella en La Mala Educación vond ik ook heel goed, maar niet zo goed al de twee bovenstaande.

Verder heb ik Tesis en de box van Cinema Espana in huis, dus daarvan kan ik nu ook Mar Adentro, Lucia Y El Sexo, Atamé en Te Doy Mis Ojos kijken.
A Mi Madre ... vond ik verder gewoon wel een leuke Spaanse komedie.

Ben sinds afgelopen zomer meer geintereseerd geraakt in Italiaanse en Spaanse films. Nadat ik een paar films gezien heb (met eigenlijk steeds dezelfde actrice er in, spits gezicht hele mooie ogen en sproetjes). Ik verbaasde me er over hoe serieuze onderwerpen zo luchtig worden behandelt in deze films.

Hoop er nog veel te zien en ik ga me ook zeker verdiepen in de films die in dit topic genoemd zijn (moet wel zeggen dat de wat nieuwere films me meer aanspreken dan de oude).

Alejandro Amenabar is wel een Chileen geloof ik !

kappeuter (crew)
Ik heb er weer een Spaanse favoriet bij:
El Espíritu de la Colmena

Geweldige film inderdaad! Staat niet voor niets op 4.5* hier, zeker eentje die ik eens wil herzien...

starbright boy (moderator)
Da's inderdaad een hele fraaie film.

SLJENCT
Alatriste, een zeer bekende film in Spanje, met o.a. Viggo Mortensen (Aragorn uit LOTR).

Vond hem persoonlijk best wat tegenvallen.

Ik ben opzoek naar een goede film die zich afspeeld in madrid.. iemand tips? Het mag anders ook gewoon een goede film zijn waarin de spaanse cultuur naar voren komt. Het liefste geen film over barcelona.

Caótica Ana speelt zich af in Madrid. Aanrader

Dit is een erg fijne komedie die zich afspeelt in Madrid: Km. 0 (2000)

En deze film is in Nederland op dvd uitgebracht.

Zeer de moeite waard zijn ook:

Princesas van Fernando León de Aranoa, 2005.

Tapas van José Corbacho & Juan Cruz, 2005.

Dit zijn wat mij betreft de beste grote en kleine Spaanse (co)producties en beste Spaanstalige films die ik gezien heb, bij elkaar dekken ze ook zo´n beetje alle genres:

El Laberinto del Fauno (200... Een soort Alice in horrorland. Ten tijde van de Spaanse burgeroorlog ontsnapt een meisje in haar fantasie aan de gruwelen ervan. Genres (o.a.): oorlog, fantasy, drama. Mijn topper aller tijden. Staat ook hoog in de Moviemeter toplijst.

El Secreto de sus Ojos (Het.... Misdaad/drama/thriller over (het onderzoek naar) een moord op een jonge vrouw in Argentinië. Prachtig gespeeld, Argentijnse sfeer zeer realistisch neergezet. Mijn nummer 2 qua Spaanstalige films. Score >8 op IMDB.

Biutiful, 2010, met o.a. Ja... Een drama, met hoofdletters, over het ellendig leven van een crimineel (Bardem) in de duistere delen van Barcelona, waar de toeristen niet komen. Erg mooi, maar ook erg ellendig en deprimerend.

Después de Lucía (After Luc.... Drama, waarin een tiener en haar vader die net de moeder/vrouw zijn kwijtgeraakt. Beiden proberen op hun eigen manier met diens dood om te gaan, en komen in de problemen. Meer verklappen zou een spoiler zijn.

Eva (2011) Klein juweeltje, low budget drama/science fiction, met mooie CGI, over het jaar 2041, waarin menselijke robots bestaan. Hoofdpersoon probeert een robotkind te maken, wat dan nog niemand is gelukt.

Mientras Duermes (While you...
Enge thriller over een concierge van een woonflat in Barcelona en diens inwoners. Je leeft mee met de bad guy. Mooie sfeer, mooi uitgewerkt.

Las 13 Rosas (De 13 Rozen),...Waargebeurde film over 13 jonge vrouwen en meisjes die tijdens de oorlog worden opgepakt door de troepen van Franco (de republikeinen), omdat ze gelieerd zijn aan de andere groep (de "roden"). Vooral indrukwekkend omdat het waargebeurd is.

7 Cajas (7 Dozen), 2012 Mooie weinig bekende actiethriller uit Paraguay, werd een groot succes in de zalen van dat land, over een jongen die een klusje doet om wat bij te verdienen en zo een nieuw mobieltje te kunnen kopen, zijn droomwens. De klus bestaat uit het door de stad te voet vervoeren van 7 kratten met onbekende inhoud. Hij krijgt daarbij de hulp van een vriendin, en wordt met deze klus nietsvermoedend doelwit van misdaad en politie. De film is deels in het Spaans gesproken en deels in de straattaal van jongeren uit Paraguay.

La Cara Oculta (2011) Misterythriller met soms enge trekjes over een orkestdirigent wiens vrouw vermist raakt na hun aankomst in Bogotá. Hij begint snel een nieuw leven met een andere vrouw, maar dan begint de politie een onderzoek. Bekijk vooral de trailer niet, want die verpest de hele film, de trailer is één grote spoiler.

Grupo 7 (Groep 7, 2012) Misdaad/politie actiethriller over een politie-eenheid (Groep 7) die de straten van Sevilla schoon moet vegen voor de komst van de Wereldexpo 1992 in die stad. De wereldexpo is echt gebeurd, de rest is fictie.

El Orfanato (Het Weeshuis),... Horror die zich afspeelt in een voormalig weeshuis. Van de maker van The Impossible / Lo Imposible (de Engelstalige Spaanse film over het waargebeurd verhaal van een Spaans gezin tijdens de Tsunami in Thailand).

También la Lluvia (Zelfs de... Deels waargebeurd drama met Luis Tosar over de het burgerverzet en de "wateroorlog" van Cochabamba (Bolivia), toen de overheid zoals de titel zegt zelfs het regenwater privatiseerde. Die wateroorlog en alles wat erover wordt is waargebeurd, de rest eromheen (over een filmploeg die daar een film komt maken) is fictie.

El Viaje de Carol (2002) Oorlogsdrama over een meisje die tijdens de Spaanse Burgeroorlog opgroeit, veelal onschuldig, maar een enkele keer ook hard. Soort coming of age tijdens de Spaanse Burgeroorlog.

Los Lunes al Sol (2002) Drama/comedy over een groepje werklozen die bij elkaar komen en hun belevenissen. Los Lunes al Sol (Maandag in de Zon) duidt op het niets te doen hebben op maandag (i.p.v. werken). Zo´n film nu maken zou niet meer kunnen gezien de hoge werkloosheid (bijna 30%) in het land.

Los Santos Inocentes (1984) Een in Spanje destijds erg gewaardeerde drama, inmiddels toch een tikkeltje verouderd, over het leven in het Spanje van de jaren '60, gezien door de ogen van een arm boerengezin.

En dan zijn er natuurlijk ook nog de meer bekende films zoals:

Babel (2006) Intelligent drama over een schietincident die vier verschillende groepen mensen raakt, en hoe het elk van hen beïnvloedt.
Amores Perros (2000), letterlijk vertaald "Hondenliefdes" over 3 mensen en hun omgeving die ook door een ongeluk samenkomen.
Celda 211 (2009), met Luis Tosar, over een politieagent die tijdens een gevangenisopstand per ongeluk incognito tussen de gevangenen belandt.
Mar Adentro (2004), met Javier Bardem. Al vaker hier genoemd waargebeurd drama over een meervoudig gehandicapte, bijna kasplantje, die zelfmoord wil plegen. De film kreeg een staartje, toen na de film de echte "helper" van deze persoon door de openbaar aanklager vervolgd werd. Uiteindelijk werd het geseponeerd omdat de zaak toen al verjaard was.

En andere films zoals La Piel que Habito, Caótica Ana, The Others (Engelstalige Spaanse misteryhorror), Pa Negre (Catalaans gesproken, over de jaren na de Spaanse Burgeroorlog), Alacrán Enamorado (ook met Bardem, speelt de leider van een bende jonge neonazi's in het heden, opvallend vanwege het weinig verfilmde onderwerp, verder niet zo´n sterke film)

Zo kan ik wel even doorgaan, maar ik laat het voorlopig hierbij

Gast
geplaatst: vandaag om 09:35 uur

geplaatst: vandaag om 09:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.