- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De wereld rond in muziekdocumentaires
De wereld rond in muziekdocumentaires
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Voor een verjaardagsgeschenk, maar ook gewoon uit nieuwsgierigheid, ben ik op zoek naar documentaires die muzikanten en muziekstijlen uit de hele wereld in de kijker zetten en daarbij tegelijkertijd een inkijk geven in de specifieke cultuur van een land / regio / ...
Ik zoek dus geen concertregistraties of rock-docu's, maar eerder richting wereldmuziek of bands die echt een 'band' hebben met hun land en dat in de documentaire tonen.
Een paar voorbeelden:
Buena Vista Social Club (1999) uiteraard, over Cuba
When the Road Bends: Tales of a Gypsy Caravan (2006) over zigeunermuziek uit de Balkan, Roemenië, India en Spanje
Je Chanterai pour Toi (2001) over de Mali-blues
Heima (2007), Sigur Ros in IJsland
...
Bijzonder benieuwd ben ik naar goede films over muziek uit Azië (India, China, Japan,...), want daar weet ik echt niks van af.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Moet het per se een documentaire zijn?
Seopyeonje (1993) komt anders denk ik wel in aanmerking binnen jouw criteria (zangkunst/traditie/zuid korea).
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Japan: We Don't Care about Music Anyway (2009) over Tokio en haar avant-garde/improv/noise muzikanten, waarin ook stedelijke verloedering en zo wordt gebruikt.
Uit India (geen Bollywood
): Jalsaghar (1958) is geen documentaire maar wel een interessante relatie tussen muziek/dans en cultuur/aristocratie etc. Als we wat verder in het verleden duiken is Ghashiram Kotwal (1976) misschien ook een aardige tip, al staat muziek hier minder centraal (ook als onderdeel van theater) en is het ook geen docu maar een filmadaptatie van een toneelstuk. Siddeshwari (1990) is meer docu maar misschien te abstract/mijmerend, maar een grote aanrader wat mij betreft.
Dan zou ik Aquele Querido Mês de Agosto (2008) nog willen noemen, met ook documentaire trekjes. Bijzondere film met echt wel heerlijke zwoele muziekoptredens. Niet gezien, maar misschien is Fados (2007) ook interessant wat betreft Portugal.
En zelf nog niks van gezien, maar iets van Tony Gatlif zou ook geschikt kunnen zijn.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Cellulord
-
- 597 berichten
- 2382 stemmen
Misschien ook intressant.
Alastor
-
- 2634 berichten