menu

Film / Genres en landen / French shock cinema

zoeken in:
Begint bijna een genre opzich te worden, vooral met die reeks populaire horrors van de afgelopen vijf jaar. Maar niet alleen horror, ook de wat extreme, grauwere drama films worden eronder geplaatst op sites als imdb. De bekendse en beste films in het genre zijn voor mij die van Gasper Noe. Heb hieronder een klein lijstje gemaakt met de naar mijn idee meest voor de hand liggende titels, het merendeel heb ik al gezien dus nu is mijn vraag of jullie dit een beetje kunnen aanvullen. Gewoon films in de sfeer van ondergenoemde dus, zodat ik en de andere hier die het genre (ook) willen uitpluizen weer even vooruit kunnen...

C'est arrivé près de chez vous (92)
Sombre (98)
Seul Contre Tous en de short Carne (98/91)
Pola X (99)
Romance (99)
Baise-Moi (00)
Intimacy (01)
Trouble Every Day (01)
La Pianiste (01)
À ma soeur! (01)
Irreversible (02)
La Vie Nouvelle (02)
Dans Ma Peau (02)
Choses Secrètes (02)
Twentynine Palms (03)
Calvaire (04)
Haute Tension (04)
Sheitan (06)
Ils (06)
À l'intérieur (07)
Martyrs (08)
Vinyan (08)

Edit: Salò o Le 120 Giornate di Sodoma en Breillat's oudere werk schoten me nog ter binnen, maar het gaat in kwestie vooral om de wat modernere films, zeg maar vanaf begin jaren 90... Nouja alvast bedankt!!

Het is al een mooie lijstje, maar voorlopig ter toevoeging:

- Frontiere(s) 2007

Beetje een raar lijstje toch. Ik zie weinig verwachtschap tussen Claire Denis, JC Brissau en Catherine Breillat om maar een voorbeeld te noemen. En Haneke al helemaal niet. Maar goed - het is jouw 'sfeer'-lijstje.

De driehoek Noé-Dumont-Grandrieux kom je wel vaker tegen, maar eigenlijk zijn die horrors als Martyrs en Ils (beide niet gezien dus wie weet slaat het nergens op) het meest verwant voor mijn gevoel. Eigenlijk vind ik die lijn meer de harde policiers passen, als MR73 (2008), Les Rivières Pourpres (2000) en wellicht zelfs Dobermann (1997). Die hebben op zijn minst nihilistische trekjes.

Verder zou ik Bernie (1996) er dan ook bijzetten en de nieuwe Grandrieux is meer van hetzelfde (schijnt): Un Lac (2009) en is de cinema van Xavier Beauvois hier met een beetje goede wil dan ook toe te rekenen (aangezien je Denis erbij zet). Le Petit Lieutenant (2005) bijvoorbeeld.

Fransen maken gewoon goede films!

Niet in het rijtje "bloederig", maar qua sfeer zou ik zeker
Extension du Domaine de la Lutte (1999) willen aanraden. Werd door het boek echt omver geblazen (zet bijna aan tot zelfmoord ) en deze film is een erg goede adaptatie. De Franse DVD heeft nog Engelse subs ook, dus de film is niet moeilijk te vinden, al issie volgens mij behoorlijk onbekend.

Ja sterke film ook inderdaad. Past daar zeker bij, nihilisme en Houellebecq bijten elkaar niet, toch? Hiermee in vergelijking is die Duitse verfilming van zijn werk een lachertje bij (dat boek vond ik ook stukken minder trouwens).

De Duitse film slaat de plank een beetje mis door op de plot te focussen ipv de inhoud. Ik werd door Elementaire Deeltjes minder omver geblazen dan door De Wereld als Markt en Strijd, dus in dat opzicht heb je ook gelijk. Maar ik zie het werk van Houellebecq meer als één groot boek waarin een bepaalde visie op de wereld wordt uitgebouwt en kan de één dus niet echt beter waarderen dan de ander. Hoewel; zijn mooiste boek (en beste uitwerking van de ideeen van zijn debuut ) vind ik Platform. Ben benieuwd naar zijn regie debuut ook!

Baby Blood en Lady Blood

Prachtig topic! Voor wie toch ouder werk kan waarderen kan ik La morte vivante van Jean Rollin aanbevelen. Zeer sadistisch!

Morte Vivante, La (1982)

Man Bites Dog
Calvaire
Vinyan

... dit zijn Belgische films, geen Franse.

Wat denken jullie van La grande Bouffe. Ook heel apart

ook niet echt Frans

beavis schreef:
ook niet echt Frans

Hoe veel franser wil je hem dan?

Gaat het hier om Franse of franstalige cinema? Als het eerste het geval is mogen een hoop titels geschrapt worden uit het lijstje.

Drs. DAJA schreef:
(quote)

Hoe veel franser wil je hem dan?

misschien met een Franse regisseur en zonder Italiaanse co-productie

Ezra (2007)
Si le Vent Soulève les Sables (2006) (Belgisch)

Dit zijn dan films die gaan over oorlog en harde realiteit, behoren die films dan ook nog binnen het genre ?

Vergeet uiteraard de films van Jacques Audiard niet!

Sur Mes Lèvres (2001)
Un Prophète (2009)

En ik kan me herinneren dat ik enkele jaren geleden de film Le Petit Voleur (1999) zag, ook heel rauw en shockerend, hoort zeker thuis in dit rijtje!

Sur Mes Lèvres lijkt me niet echt een 'shock' film.
Nog een toevoeging:

Nathalie
Indigènes

Le Souffle vond ik nog een verontrustende film. Niet zozeer shock, maar wel heel erg unheimisch en beklemmend.

Weet iemand nog oude French shock films? De films van Jean Rollin heb ik allemaal gezien, maar misschien zijn er nog andere die de moeite waard zijn.

Les Yeux Sans Visage

Ma mere: ronduit schokkend.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:42 uur

geplaatst: vandaag om 00:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.