- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Waar baseer je je top 10 op?
Waar baseer je je top 10 op?
laundromat
-
- 2434 berichten
- 0 stemmen
Mocht er al zoiets bestaan, dan maar een slotje. (De Site >> Gebruikers >> Waarop baseren jullie je stem? vind ik anders)
De 10 films die je het hoogste cijfer hebt gegeven komen die in je top10? Of heb je andere criteria. Moet de film niet te nieuw zijn, van 2008 of 2009? Of....
Ik baseer de top10 op hoeveel indruk de film heeft gemaakt. En als ik hem net heb gezien, dan lijkt een film die al heel lang in de top10 staat minder, maar doet hoeft dus niet zo te zijn
Ik wissel of verwijder nogal es films. Er zijn fims die 5* van mij krijgen maar niet (meer) in top10 staan. 'Kan' dat?
Ik heb top10 ook om aan user te laten zien waar ik van hou.
Elineloves
-
- 24024 berichten
- 3591 stemmen
Ik kies films uit die mij geraakt, overdonderd of verrast hebben. Ook heb ik er films in staan die ik maar één keer heb gezien, maar die me wel altijd bijgebleven zijn... en er staan ook films in die ik 100 keer gezien heb en die me nog steeds niet vervelen.
Maargoed, het blijft lastig, dat invullen van 10 films. Daarom wisselt het nog wel eens.
JDSsmetje
-
- 6566 berichten
- 2178 stemmen
Er staan zeker enkele vaste films in mijn top 10, maar ook verwisselbare. De laatste tijd is er trouwens heel veel veranderd. En ik baseer me gewoon op de films die ik het best vind en ook iets kunnen doen heeft qua emotie.
laundromat
-
- 2434 berichten
- 0 stemmen
En qua stem/cijfer? Heb je ook sommige 5*-films níet in je top10 maar ook een paar 4,5* (zoals ik)?
Elineloves
-
- 24024 berichten
- 3591 stemmen
Tsja.. ik heb Titanic ook een 5.0 gegeven, schitterende film natuurlijk... maar als ik moet kiezen tussen Titanic en The Shining, wint die laatste het.. Als het nou een top 15 zou zijn, zou het een ander verhaal zijn.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
The Shining
Ik baseer mijn top 10 op mijn top 20.
The Oceanic Six
-
- 59141 berichten
- 3918 stemmen
Ik kies op gevoel. Ik heb bepaalde 5* titels niet en sommige 4,5* titels wel in mijn toplijst. Kwestie van gevoel.
DVD-T
-
- 15378 berichten
- 2839 stemmen
Ik basseer het ook vooral op gevoel, al heb ik in mijn top 10 wel allemaal 5* titels staan. Het zijn vooral titels die mij boeien vermaken en op een bepaald vlak raken. Natuurlijk zijn er wel meer films die dat doen, en is een top 10 gewoon erg lastig samen te stellen. Dit zijn films waar ik gewoon een erg goed gevoel bij heb. In de keuze wil ik wel zo uitgebreid mogelijk zijn qua smaak en stijlen, al laat het ook weer niet meteen mijn hele filmsmaak zien, en gaat dat verder dan de titels die er in staan.
En door ieder keer weer films te ontdekken kom je zo af en toe een pareltje tegen die je er graag in wilt zetten, of die in de toekomst kan doorbreken tot je persoonlijke top 10. Zo zag mijn top 10 er toen ik hier net kwam er heel anders uit, en zijn daar slechts drie titels van overgebleven.
JDSsmetje
-
- 6566 berichten
- 2178 stemmen
En qua stem/cijfer? Heb je ook sommige 5*-films níet in je top10 maar ook een paar 4,5* (zoals ik)?
Neen, dat is wel op volgorde. Ik denk dat er een 5 tal films 5* hebben en deze staan dan ook vast bovenaan de top 10.
JacoBaco
-
- 10564 berichten
- 2326 stemmen
Mijn nummer 1 is ook echt mijn nummer 1. De rest is in willekeurige volgorde.
Het liefst kies ik voor films die minstens 10 jaar oud zijn. (ja er bestaan uitzonderingen) Als een film na 10 jaar nog steeds speciaal is voor mij dan komt hij in de top 10. Heeft niet persé met nostalgie te maken. Sentiment speelt wel een relevante rol. Plus een film die altijd goed is ongeacht je stemming. Voor veel films moet ik in de stemming zijn namelijk.
thunderball
-
- 5661 berichten
- 1360 stemmen
Mijn top 10 bestaat uiteraard uit mijn tien favoriete films.
Dat zijn films die ik keer op keer kan kijken en waar ik me dan ook echt op kan verheugen ze weer te zien.
Mijn top 10 verandert daarom ook nauwelijks.
Natuurlijk zijn er meer films die ik goed vind en een top 15, of 20 zou nog beter zijn, maar....dat zou waarschijnlijk aan de eerste 10 niet echt veel veranderen.
Overigens is alleen de nr 1 ook ECHT de nr1. De rest staat net als bij mijn voorganger in willekeurige volgorde.
soom
-
- 24841 berichten
- 2687 stemmen
Leuk nieuw topic, hopelijk is het toegestaan . Ook een erg interessante vraag!
Ik baseer mijn top 10 op films die me (meteen) raken, dat ik dagen na een film gezien te hebben, er nog aan blijf denken, en dat ik dan denk, sjonge, die moet eigenlijk wel in m'n top 10 komen, die was zooooooooo mooi!!!
Vandaar dat 'ie nogal eens (om de dag ) veranderd...
kimberlyVD
-
- 5941 berichten
- 1533 stemmen
Tcho, op wat baseer ik mijn top 10...?
Inderdaad een goeie vraag!
Eerst en vooral, Titanic, die staat sinds dag 1 op nummer 1 en die zal, zeker weten, altijd op nummer 1 blijven staan.
Die film heeft mij al 100e keren diep weten te raken, en dat blijft hij doen, keer op keer.
Die film betekent dus gewoon enorm veel voor me.
Voor de rest baseer ik me ook uiteraard op het vermaakgehalte.
Heb ik genoten, of niet? Toch wel belangrijk...
Ook het verhaal telt mee, een sterk, origineel verhaal doet wonderen. Het geheel moet eigenlijk, naar mijn gevoel, gewoon kloppen.
lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
Moeilijk te zeggen, vnl.films die je echt raken zoals bij mij ook Titanic en voorts : The Lion king, Shi mian mai fu, Terminator 2, Gran Torino, en 5 muziekfilms waarvan 3 helemaal bovenaan staan in mijn top10.
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Als ik een film gezien heb die blijft hangen, kijk ik naar de herkijk waarden. Als ik hem nog een paar keer wil zien, maakt hij kans om in mijn top 10 te komen. Ik moet de film wel meerdere keren gezien hebben om in mijn top 10 te mogen...
riesma
-
- 3706 berichten
- 3050 stemmen
Voornamelijk heb ik films in mijn top 10 die me een sterke emotie hebben gegeven. Daardoor blijven ze hangen, blijf ik er over nadenken en wil ik ze vaker herzien.
Het aantal sterren probeer ik iets objectiever te geven, anders zouden de Naked Gun en Hot Shots! series allemaal op 1 staan met 5 sterren vanwege vroeger m'n broek vol piesen.
In principe is mijn nummer 1 mijn enige keuze waarbij de plaats er toe doet, namelijk Dances with Wolves. Die film -vooral de director's cut- raakt mij steeds weer. De rest van mijn top 10 is voor mijn gevoel allemaal een nummer 2. En die rest varieert van 4,5 tot 5 sterren, terwijl ik meerdere 5 sterren niet in mijn persoonlijke top heb staan.
lil'angel
-
- 54 berichten
- 676 stemmen
Als ik vaak de neiging heb om hem nog een keer te zien, of als ik hen vaak im mijn hoofd heb en mij voorneem om hem nog een keer te zien...
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
hmm.. films die me echt raken rate ik altijd wel hoog, maar halen het (meestal) net niet in me top 10. me top 10 bestaat toch voornamelijk echt uit favoriete films, die ik keer op keer zou kunnen bekijken of die gewoon iets speciaals of geweldigs hebben. maar me top 10 wisselt vaak wel dat er eentje uitgaat 1tje ingaat, alleen een paar staan echt vast.
en ook ik heb me top 10 (naast de nr1) niet op volgorde
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1717 stemmen
Toch wel films die me raken. Maar ook film zoals de bovenstaande user al zei, die ik keer op keer kan kijken. En het sfeertje moet erinzitten. Dit had ik vooral bij Snatch, Trainspotting, Fear And Lothing en Into The Wild( Door uitstekende ondersteunende muziek).
Ook een paar Drama's zoals Magnolia en de zeer zware Idi i Smotri.
Thrillers als 12 Monkeys en the Usual Suspects waar ik de spanning er goed voel komen ook in mijn Top10.
En de visuele meesterwerken als Avatar en LOTR komen er dan ook in.
Ik houd van veel Genres en dit zie je dan ook terug in mijn top 10. Het decennia waar ik het graagst films van mag zien is de 90er jaren. Hier staan er ook 5 van in min top10.
Jaren 60 en 70 oorlogsfilms ook maar die vind je niet in mijn top10.
Daar baseer ik mijn top10 op
boozebelly
-
- 1428 berichten
- 1874 stemmen
Een film krijgt van mij pas 5 sterren als hij voldoet aan de volgende criteria:
- Ik moet een gevoel krijgen van: "Stoor me niet!" De film moet mij dus helemaal pakken.
- Na afloop moet ik ff blijven zitten staren naar de aftiteling i.p.v. direct op de knoppen drukken. De film moet dus indruk achter laten (emotie, woede o.i.d.)
- Als ik de film voor een 2e keer ga kijken moet ik hem nog steeds goed vinden en/of nieuwe dingen ontdekken. Sommige films worden pas na meerdere keren beter en krijgen dan alsnog 5*. No country for old men bijvoorbeeld, die waardeer ik ook steeds hoger. Van een 3,5 naar 4,0 naar 4,5 nu. Misschien wel een toekomstige 5*. Daarintegen zijn er ook films die de andere kant op gaan. The Green mile vond ik bijvoorbeeld altijd een topper, maar na hem vaker te hebben gezien neig ik toch naar een 4,5* i.p.v. 5*. Je kunt een beetje flauw worden van een bepaalde film.
- Het acteerwerk moet vanzelfsprekend goed zijn, ook als het een minder serieuze film betreft. Onzin acteren is ook een vak wat vele (grote) acteurs zeker niet goed beheersen.
De 5* films komen in aanmerking voor mijn Top 10. De volgorde die ik daarin hanteer is een beetje een kwestie van vingerspitzengefuhl.
Wel is het zo dat ik een nieuwe film niet meteen op de 1e plaats zet. "Into the wild" heb ik bijvoorbeeld meteen 5* gegeven, maar no-way dat die meteen "Apocalypse now" van de 1e plek stoot. Die film heb ik al zo vaak gezien en die blijft super, daar kan een film die ik maar 2x heb gezien niet tegenop. Eerst maar eens zien of ik Into the wild na de 3e keer kijken nog zo goed vind, dan zie ik wel of hij stijgt of daalt in mijn top 10.
Iemand die een film na 1x kijken meteen op de 1e plek zet vind ik labiel handelen, zich overgeven aan de emotie van het moment.
Amity
-
- 1786 berichten
- 147 stemmen
Mijn top 10 bestaat niet uit films die ik allemaal 5* heb gegeven. Maar de films die erin staan hebben voor mij allemaal wel iets waardoor ze uniek zijn. Ik wissel ook wel eens, omdat mijn mood ook wel veranderd qua films. Denk alleen wel dat Jaws voorlopig op 1 blijft, die is gewoon geniaal!
DeCol
-
- 7009 berichten
- 2586 stemmen
Toch vind ik het gek, mensen die een top 10 maken, maar daar zitten dan niet allemaal 5*-films in. Ieder voor zich natuurlijk, maar als een film speciaal of uniek is, of een bepaald gevoel bij je losmaakt, dan is die film toch gewoon 5* waard?
Amity
-
- 1786 berichten
- 147 stemmen
Ik vind van niet, soms zijn er films die ik om een of andere reden leuk/goed vind, maar dan realiseer ik me wel dat het geen "goeie" film is. Charlie's Angels vond ik bijvoorbeeld helemaal geweldig toen ik em in de bios zag, maar ik snap ook wel dat die geen 5* waard is!
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Inmiddels mijn top 10 criteria ook aangepast. Ik had voornamelijk films van na het millennium in mijn top 10 maar wou toch films uit verschillende decennia in mijn top 10 hebben (gaf ook een scheef contrast van mijn filmsmaak, aangezien ik echt niet klassieker schuw ben, integendeel). Ik heb natuurlijk wel gekozen voor films die al heel dicht bij een top 10 nominatie zaten. Ik mis eigenlijk nog titels uit de jaren 70 en 80, maar daar heb ik geen top 10 waardige titels voor. Bovendien zijn er nu geen films meer die i kdaar voor wil opofferen. Ook heb ik een criterium bijgevoegd dat ik geen twee films van dezelfde regisseur in mijn top 10 wil hebben.
JDSsmetje
-
- 6566 berichten
- 2178 stemmen
Ik vind van niet, soms zijn er films die ik om een of andere reden leuk/goed vind, maar dan realiseer ik me wel dat het geen "goeie" film is. Charlie's Angels vond ik bijvoorbeeld helemaal geweldig toen ik em in de bios zag, maar ik snap ook wel dat die geen 5* waard is!
ASman
-
- 1715 berichten
- 640 stemmen
Films waarover ik in mezelf zei 'dit was ronduit geweldig' krijgen een plaats in mijn top 10. Dit hoeven op filmisch gebied niet de meest geniale films te zijn.
Voor mij is het dus moeilijk een echte top 10 samen te stellen en er zijn er dus ook nog een aantal die er net buitenvallen.
Amity
-
- 1786 berichten
- 147 stemmen
Nee hoor, soms is het dan nog beter!
Freckles
-
- 488 berichten
- 544 stemmen
Ik heb momenteel geen Top 10.
Maar anders zou ik afgaan naar hoe goed de film is, en dat ik ook wel wat verschillend in mijn Top 10 heb staan.
Darker than L
-
- 119 berichten
- 53 stemmen
Ik heb mijn top 10 gekozen op grond van welke films ik het meest genoten heb. Er kan bij mij dus een film op 1 staan waar uitstekend of juist verschrikkelijk in geacteerd wordt of een slecht verhaal heeft. Zolang ik ervan genoten heb kan de film op 1 staan