• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.962 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.997 acteurs
  • 198.988 gebruikers
  • 9.370.978 stemmen

Recensies op MovieMeter

zoeken in:

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Ik heb eigenlijk geen vast recept. Ik begin met typen en weet nog niet wat ik in de volgende zin ga zeggen.

Wel probeer ik gelijk na de aftiteling mijn cijfer vast te stellen.. Te vaak zie ik mensen die, zo te lezen, een leuke bioscoop ervaring hebben meegemaakt, maar als ze dan wat gaan zitten lezen op Moviemeter opeens 1 of anderhalf punt aftrekken.. Vind ik persoonlijk onbegrijpelijk, maar op een site als MM zie je gewoon dat veel mensen naar elkaar opkijken en dat sommige users weer naar andere users opkijken. En natuurlijk is het altijd leuk om gevestigde films onderuit te halen. Ik probeer dit altijd zoveel mogelijk te voorkomen.. Iets wat trouwens ook niet altijd lukt.

rep_robert

• 27517 berichten
  • 4082 stemmen

Ik heb zelf wel vaak dat ik bepaalde positieve/negatieve punten tijdens het schrijven hier op MovieMeter opeens opeens op een andere manier beleef.

M'n cijfer in gedachten als ik net uit de bios loop vind ik ook niet accuraat in mijn geval, juist omdat je door alle pracht en praal van de bios makkelijker onder de indruk kan zijn van iets.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Is dat niet de essentie van film kijken?

Dat probeer ik altijd weer in mijn achterhoofd te houden. Want inderdaad, precies zoals jij zegt, als je alles op een rijtje gaat zetten, zullen sommige punten anders uitvallen dan jij beleefde.. Maar ik vind die beleving altijd een erg belangrijk onderdeel van mijn ervaring.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ik probeer m'n recensies wat persoonlijker te maken, zodat ik beter duidelijk kan maken wat ik echt van de film vond. Ik ondervind dat ik nu regelmatig herval in hetzelfde 'prachtig geacteerd, visueel pareltje, leuke humor' gedoe dat eigenlijk niet echt veelzeggend is. Niet alleen voor andere gebruikers, maar ook voor mezelf om later nog echt te kunnen herinneren wat ik ECHT vond van die film en waarom ik die hoog of laag scoorde.

Q Jones

• 3524 berichten
  • 2880 stemmen

Je beleving telt zeker, maar bij sommige films moet je de dingen gewoon even op een rijtje zetten. Meestal type ik mijn reactie later zodat ik eerst heel de film heb kunnen verwerken. Ook type ik altijd eerst mijn eigen recensie, en dan ga ik pas lezen wat andere er van vonden en wat de users geven die ik hoog heb staan.

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3630 stemmen

Klinkt heel logisch, Quincy!

goongumpa

• 3057 berichten
  • 4083 stemmen

Ik probeer met m'n stukjes mensen tips te geven, misschien aan te zetten tot het bekijken van een film vanuit een ander perspectief... recensent spelen wil ik allerminst.

Ik heb een paar keer een negatieve review geschreven, maar eigenlijk doe ik dat niet graag... 'If you have nothing nice to say, say nothing.'

Karl van H.

• 2808 berichten
  • 2251 stemmen

Als je 'n negatieve recensie schrijft, heb je niet niets te zeggen. Integendeel, ik vind het veel interessanter te zien waar de zwakke plekken in een film zitten en hoe die worden blootgelegd, dan te lezen hoe geweldig elk aspect wel niet is. Natuurlijk kan een positieve recensie ook interessant zijn om te lezen, maar dan heb ik liever dat zo'n film ook degelijk wordt geanalyseerd. Bij A Serious Man bijvoorbeeld zijn heel wat positieve recensies waarin wat van de symboliek wordt uitgelegd - dát is interessant om te lezen.

goongumpa

• 3057 berichten
  • 4083 stemmen

Natuurlijk, dat zeg ik ook niet. Maar een film tot op het bot afbreken, 5 alinea's schrijven waarin je niets anders doet dan alle aspekten van een film afkraken... dat is niet mijn ding. Vaak komt dat op mij over als het afbreken van iemand anders zijn/haar smaak, en natuurlijk van het harde werk dat zoveel mensen in die film gestoken hebben.

Als ik een film kijk, analyseer ik hem altijd inhoudelijk en vormelijk (of probeer ik dat ten minste). in mijn stukjes schrijf ik dat meestal ook neer, omdat dat voor mij veel boeiender is dan een waardeoordeel... in die zin komen we overeen.

Karl van H. schreef:

Als je 'n negatieve recensie schrijft, heb je niet niets te zeggen. Integendeel

Het citaat van Twain luidt dan ook niet "If you have nothing nice to say, you have nothing to say".

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Je moet gewoon eerlijk zijn in een recensie. Als iemand 2* geeft aan een film moet die niet afkomen met een recensie 'Hij reed wel in een toffe auto en die actrice lachte wel mooi'. Dan wil ik weten wat er mis was aan de film. Als Onderhond bvb in een recensie schrijft dat er te veel dialogen in zijn of het acteerwerk te theatraal, snap ik waarom hij die film niet hoog scoort. Maar via zijn negatieve elementen, weet ik wel dat de kans bestaat dat de film bij mij wel in de smaak kan vallen.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Aangezien ik bij iedere film die ik zie een recensie schrijf moet ik dus ook negatieve recensies typen. Het is waar dat het dan al vaak een aanval lijkt op de fans, maar als je gewoon goed beargumenteerd of een beetje genuanceerd bent kom je al een heel eind.

Het kan ook gewoon interessant zijn om een ontzettend negatieve recensie te lezen bij een film die je lief is. Als de schrijver goede argumenten gebruikt kun je alleen maar beter worden in het aanscherpen van je eigen argumenten. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, maar nu ik er over nadenk bedenk ik me ineens dat ik zelfs meestal geneigd ben om recensies op het internet op te zoeken van mensen die het niet met me eens zijn. Juist de dialoog die je dan met zo'n recensie kunt aangaan is interessanter dan gewoon met iemand instemmen die dezelfde mening heeft.

Anderzijds is het natuurlijk ook gewoon leuk om met iemand je enthousiasme te delen, daar niet van.

Minotaures

• 7810 berichten
  • 2534 stemmen

Minotaures schreef:

Qua recensie tikken hangt bij mij af.

Heb ik commentaar over een film? Bij vele films heb ik niet echt veel opmerkingen en geef ik gewoon een cijfer zonder bericht of recensie.

Andere waar ik wat te vertellen heb (een vraag, opmerkingen over decors, verhaal, acteren, voorwerpen, etc.) verwerk ik - vaak door elkaar - in een recensie.

Niet elke recensie is hetzelfde als de andere bij mij. Sommige kunnen 2 tot 3 zinnen zijn, terwijl de andere een grote hebben van een halve verslags-inleiding.

Het is nu een beetje veranderd.

Ik tik bij elk film die ik heb gezien een recensie. Het grote van mijn recensie is zeer variërend. Bij een bepaald film heb ik heel wat te vertellen, opmerkingen over personages, decors, acteerwerk, verhaal etc. En bij een ander is het toch erg kort.

Ik heb al een map gemaakt van films die ik eerder heb gezien, maar geen recensie heb geplaatst. Als ik écht niets te doen heb, dan maak ik een recensie voor 1 tot wel 3 films uit mijn map. Maar er zijn weinig momenten dat ik niets te doen heb, dus het gemaakte mapje zit nog steeds bomvol. Betreffende mapje (179 titels).

Daarnaast heb ik nog wel een stuk of 200 films, waar meer dan 2/3de een recensie mist. Zo nu en dan kijk ik even een filmpje uit mijn collectie en maak na afloop een recensie.

Er zijn erg weinig gebruikers hier die van alle films die ze gezien hebben een recensie hebben gemaakt en dat is wat het bijzonder maakt. Vanwege dit lijkt het me leuk om er zo goed mogelijk aan te werken.

rep_robert

• 27517 berichten
  • 4082 stemmen

The One Ring schreef:

Het kan ook gewoon interessant zijn om een ontzettend negatieve recensie te lezen bij een film die je lief is. Als de schrijver goede argumenten gebruikt kun je alleen maar beter worden in het aanscherpen van je eigen argumenten. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, maar nu ik er over nadenk bedenk ik me ineens dat ik zelfs meestal geneigd ben om recensies op het internet op te zoeken van mensen die het niet met me eens zijn. Juist de dialoog die je dan met zo'n recensie kunt aangaan is interessanter dan gewoon met iemand instemmen die dezelfde mening heeft.

Klopt, maar vaak is het ook gewoon een simpele kwestie van smaak. Als je bijvoorbeeld bij de Leone films neerzet dat je de muziek niet mooi vindt houd de discussie natuurlijk al snel op, aangezien het smaakgebonden is. Daarnaast, wanneer je een lievelingsfilm(s) hebt(wat ik dus ook wel heb) kan ik vrij weinig met de negatieve kritieken, aangezien ik daar over het algemeen toch lijnrecht daar tegenover sta. Vandaar dus ook die felle discussies hier op de site

Minotaures schreef:

Er zijn erg weinig gebruikers hier die van alle films die ze gezien hebben een recensie hebben gemaakt en dat is wat het bijzonder maakt. Vanwege dit lijkt het me leuk om er zo goed mogelijk aan te werken.

Klopt, maar dat is toch lastig. Al ben ik wel met een kleine inhaalslag bezig Belangrijk bij het neerzetten van een mening vind ik ook een herziening. IK pen bij elke pen wel wat neer die ik de laatste 2 jaar een beoordeling heb gegeven hier. Blijven toch een boel films over waarbij je niet veel meer van kan herinneren. Of in ieder geval niet genoeg om er wat zinnigs over te melden in een mening/recensie.

chevy93

• 12753 berichten
  • 1323 stemmen

Er was een tijd dat ik bij elke film die ik zag een recensie neer wilde zetten. Daar ben ik vanaf gestapt, omdat kwaliteit boven kwantiteit moet gaan en het teveel over banale dingen ging of dat de recensies te inwisselbaar waren (acteerwerk/muziek/script was (te) <vul een willekeurig adjectief in>).

lars-pixar

• 1460 berichten
  • 3939 stemmen

Ik probeer bij elke film die ik heb gezien mij recensie neer te zetten maar uit eindelijk is het toch weer zo standaard recensie van mij, met de zin van goed verhaal enz maar de recensie van vindt wel nuttig. Meestal moet ik wel de recensie meteen na de film maken anders is het soms de andere dag weer anders maar dat is meestal bij een film die ik matig of saai vond. En voor de spelling controle typ ik alle recensie altijd uit op word.

Maar ik probeer ook altijd serieus te stemmen en ook een goede recensie neer te zetten want er zijn mensen die niet serieus daar in kunnen zijn zo ken ik mijn vriend wel. Als de film leuk was geeft hij de film vijf sterren en ik hoog uit drie met een goeie reden.

Minotaures

• 7810 berichten
  • 2534 stemmen

Wat mij opvalt, is dat ik op gebied van recensie vooruit ben gegaan vergeleken met vorig jaar. Hoe ik sommige meningen zie die ik vorig jaar heb getypt; 2 tot wel 6 kleine zinnetjes. Terwijl ik nu er makkelijk 30+ van kan maken. Mij gaat het best wel om wat inhoud. En dat deed ik vorig jaar zonder verdere toelichting over verhaal, personages, decors, muziek en eventueel wat over de speelduur en tempo. Dit soort 'hoofdstukjes' komen juist voor in mijn recensie's van tegenwoordig.

Ik zie het als een verslag waar elk hoofdstuk een beetje wordt doorgenomen.

Fortune

• 4312 berichten
  • 2769 stemmen

Ik had me voorgenomen om bij elke film die ik zie een recensie te schrijven maar uiteindelijk heb ik daar geen tijd voor en vaak ook geen zin in.

Heb vooral geen zin om een recensie te schrijven bij een film waar al recensies bij staan waar mijn recensie alleen maar in herhaling gaat vallen. Zo heb je veel films hier waar ontzettend vaak hetzelfde herhaald wordt en waar mensen allemaal hetzelfde zeggen maar net op een iets andere manier en daar zie ik ook geen toegevoegde waarde in.

Dus schrijf ik alleen maar recensies bij films die een bepaalde indruk achterlaten of die zich sterk onderscheiden en waar je dus een onderscheidende recensie bij kunt plaatsen.

Wat ik ook wel merk bij een aantal users is dat ze bij de ene recensie bijvoorbeeld totaal niet naar het acteerwerk kijken en ook niet noemen en bij de andere film weer wel. Vind dat dat gewoon bij elke film moet tellen.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Lijkt me dat iedere soort film andere criteria met zich meebrengt.

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Dat soort eenzijdigheid kan natuurlijk niet bij het bekijken en beoordelen van een film. Alsof ze allemaal hetzelfde pretenderen.. ?

Minotaures

• 7810 berichten
  • 2534 stemmen

Een beetje afwisseling moet wel bij horen, vind ik.

Bij een bepaald film heb je een opmerking over landschappen en bij de ander over het acteren. De meeste recensies die ik heb, zijn volgens een aantal stappen gedaan (eerst verhaal, dan personages, dan (optioneel en verschillend) acteren, outfits, landschap, fouten, etc. etc.).

Daarnaast is een recensie je persoonlijke mening/ervaring, dus als ik (ik noem een film met veel meningen) Avatar heb gezien en voel me fit genoeg om een recensie te schrijven, dan behandel ik het verhaal en personages (iets wat al in meer dan de helft van de recensies is behandeld), maar het blijft je eigen ervaring die je als verslag bewaard. 'In herhaling komen' is dus geen reden voor mij om mijn persoonlijke ervaring over een film te annuleren.

Zo zie ik het dan.

Fortune

• 4312 berichten
  • 2769 stemmen

Naomi Watts schreef:

Lijkt me dat iedere soort film andere criteria met zich meebrengt.

Iedere film brengt ook andere criteria met zich mee maar bij mij gaat dat samen in het eindoordeel. Ik heb het ook niet perse ook fenomenaal acteerwerk maar meer geloofwaardig acteerwerk. Maar ook al is een film audiovisueel geweldig dan nog vind ik dat het acteerwerk vernoemd moet worden wat de eindconclusie compleet maakt. En soms wordt daar veel op gehamerd en soms wordt het totaal niet vernoemt alsof het niet uitmaakt omdat andere aspecten belangrijker zijn in de film. Maar het draagt bij aan de ervaring en indruk die je krijgt van een film. Uiteindelijk is het natuurlijk subjectief of je iemand geloofwaardig of sterk vindt of niet.

Fortune

• 4312 berichten
  • 2769 stemmen

Tonypulp schreef:

Dat soort eenzijdigheid kan natuurlijk niet bij het bekijken en beoordelen van een film. Alsof ze allemaal hetzelfde pretenderen.. ?

Dat zeg ik ook niet, zeg alleen dat het soms opvalt dat het niet vernoemd wordt alsof het niet uitmaakt omdat andere aspecten erbovenuit stijgen.

Fortune

• 4312 berichten
  • 2769 stemmen

Minotaures schreef:

Daarnaast is een recensie je persoonlijke mening/ervaring, dus als ik (ik noem een film met veel meningen) Avatar heb gezien en voel me fit genoeg om een recensie te schrijven, dan behandel ik het verhaal en personages (iets wat al in meer dan de helft van de recensies is behandeld), maar het blijft je eigen ervaring die je als verslag bewaard. 'In herhaling komen' is dus geen reden voor mij om mijn persoonlijke ervaring over een film te annuleren.

Bij een film als Avatar vind ik dus die persoonlijke mening/ervaring niet boeiend. Want je kan niet veel over het verhaal vertellen omdat het zo standaard en voorspellend is. Dus het persoonlijke is er al snel vanaf en de ervaring is vaak bij iedereen hetzelfde.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Fortune schreef:

Heb vooral geen zin om een recensie te schrijven bij een film waar al recensies bij staan waar mijn recensie alleen maar in herhaling gaat vallen. Zo heb je veel films hier waar ontzettend vaak hetzelfde herhaald wordt en waar mensen allemaal hetzelfde zeggen maar net op een iets andere manier en daar zie ik ook geen toegevoegde waarde in

Dit had ik het eerste jaar dat ik op site was ook, bovendien durfde ik niet goed om een bericht te schrijven, dit komt vooral door de discussie-opzet van de site. Toch had ik het beter wel kunnen doen, jammer. Met dvd's in de kast is het best handig als je via een bericht nog een beetje weet hoe de film ook al weer in elkaar zit, bijvoorbeeld "de film begint nogal saai maar wordt later een stuk leuker ......" dan weet ik dat voor de volgende keer. Ik ga geen films in bezit houden waar ik geen moer aan vind of er moet een bepaalde reden zijn, dan vermeld ik dat eveneens. De berichten lijken vaak erg op elkaar helemaal mee eens maar je eigen mening is toch net even anders en zo bouw je een mooi naslagwerk op voor jezelf en anderen hebben er misschien ook nog wat aan.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb eigenlijk een vraag, en ik weet niet precies in welk topic dit kan dus daarom maar hier: heb je als user eigenlijk een soort van 'recht op je eigen woorden'? Dus stel je schrijft je uit, mag je dan je recensies meenemen of laten verwijderen? Kun je ze ook laten verwijderen ZONDER jezelf uit te schrijven? Of is dit nu eigendom van MovieMeter? Hoe zit dat eigenlijk?

Observator

• 18281 berichten
  • 3579 stemmen

Algemene voorwaarden:

Gebruikers kunnen bijdragen aan de site leveren in de vorm van berichten, forumtopics en toevoegingen en aanpassingen aan film- of regisseursinformatie. Deze bijdragen aan de site worden op het moment van plaatsen eigendom van de website en worden niet op verzoek verwijderd. Dit geldt ook voor verstuurde privéberichten die niet door de ontvanger zijn verwijderd.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Duidelijk! Bedankt.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

@ Observator. Interessant waar heb je dat gevonden?. Stemmen worden verwijderd de rest blijft staan.

Observator

• 18281 berichten
  • 3579 stemmen

Zie de algemene voorwaarden (onderaan de site).

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Ok bedankt.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.