• 15.739 nieuwsartikelen
  • 177.896 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.954 gebruikers
  • 9.369.869 stemmen

Recensies op MovieMeter

zoeken in:

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Met de invoering van de recensiefilter en de gebruikersupdate is het al veel duidelijker geworden voor mij dat er wel wat schrijvers op MM zitten die hun oordeel over een film toelichten. Leuk om te lezen natuurlijk omdat je toch wil weten waarom iemand een film goed of slecht vind. Ik wou met dit topic wel eens weten wat je zelf aan recensies schrijft op de site. Wie schrijft er graag een uitgebreid epistel en hoe begin je er aan? Maak je een balans van de goeie en slechte dingen uit de film, of ga je een rijtje af van filmelementen (verhaal, visueel aspect, muziek, acteerwerk, gevoel, ...) die je bespreekt? Of probeer je vooral eenzijdig de film te verdedigen tegenover gebruikers met een andere smaak?

Was er toch benieuwd achter omdat er toch verschillende gebruikers zijn die wat schrijftalent blijken te hebben. Ben benieuwd hoe en wat ze dan juist neerpennen (typen).

Quentin

• 10202 berichten
  • 8538 stemmen

Aangezien ik voor mijn studie (en werk) al lappen tekst produceer houd ik het op MM liefst zo kort mogelijk.

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

Same here. Schrijf overdag al creatief genoeg. 's Avonds leef ik me lekker hier uit zonder op 'mooi'' te hoeven letten. Mijn excuus alvast...

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Houd het hier om dezelfde reden ook vaak (als ik nog wat schrijf) op een kort en bondig stukje tekst, waarin ik alles wat ik belangrijk acht bij de betreffende film (zowel positief als negatief) even kort aanstip. Mocht iemand 'het waarom' erachter willen weten, dan wordt er wel gereageerd ...

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Voor mij is het, i.i.t tot hier boven, de omgekeerde wereld.

Ik schrijf nooit, en heb dat ook nooit gedaan.Maar ik goochel wel met cijfers...

Ik merk dat ik steeds beter schijf en vooral makkelijker. Voor mij dus een hele goede oefening. En bovenal is het leuk om met mensen te communiceren die van films houden!

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Ik moet al vaak genoeg recensies en specials schrijven, daarom houd ik het op Moviemeter vaak kort wat betreft mijn kritieken.

MrEd

• 338 berichten
  • 2910 stemmen

Help me eens even. Misschien ben ik een beetje blond maar hoe plaatsen jullie hier een recensie? En wat is het verschil tussen het plaatsen van een bericht en een recensie?

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

Ik pen doorgaans meteen na een film neer wat ik er van vond. Gaat weinig voorbereiding aan vooraf, de punten die mij bijstaan gaan in het bericht, verder loop ik er niet meer aan te sleutelen.

Sinds kort maak ik wel uitzonderingen voor films die me bovengemiddeld bevallen. Die krijgen een uitgebreidere recensie op m'n blog.

MrEd: na het schrijven van een bericht kan je op het sterretje (bovenaan links) klikken, dit markeert je bericht als recensie. Je kan er max 1 per film plaatsen.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Soms lang, soms kort(er). Ligt er maar net aan wat ik van de film vond. Als een film me echt heeft gepakt ben ik geneigd om iets meer te schrijven en dieper in te gaan op bepaalde zaken, terwijl een gemiddelde film waar er zoveel van zijn het moet doen met een paar regels. Bij slechte films wil ik ook nog wel eens in detail treden.

Mescaline

• 7089 berichten
  • 3218 stemmen

Zelfde geval hier.. soms kort soms lang.. soms valt er ook gewoon weinig te zeggen over een film.. of weetje niet goed hoe je het moet uitleggen watje ervan vind en doe je het toch maar kort door de bocht.. als ik een film echt goed vind wil ikzeker de tijd wel nemen een langere reactie erbij te schrijven..

Spetie

• 38871 berichten
  • 8142 stemmen

Ik probeer meestal weer even neer te typen wat ik van een film vind. Vaak is dat de volgende dag, omdat ik de film op die manier nog even goed op me kan laten inwerken.

Acteerwerk, cinematografie, en zeker ook sfeer en gevoel spelen allemaal wel een rol in mijn beoordeling. Bij bepaalde films speelt het ene aspect een minder belangrijke rol dan het andere. Acteerwerk vind ik bijvoorbeeld veel minder van belang in een horror of actiefilm.

Net als bij anderen hieronder is mijn recensie over een film die mij erg geboeid heeft vaak groter dan bij een wat mindere film.

Verdedigen van een film hoort er soms weleens bij, als een ander een argument aanvoert wat i.m.o. niet klopt. Andersom moet ik mijn recensie ook weleens toelichten. Allemaal geen probleem zolang het maar inhoudelijk blijft.

Die Hard,Willis

• 4005 berichten
  • 1360 stemmen

Tot op hede nog niet erg veel recensies geschreven. Op het moment ben ik een beetje aan het oefenen en schrijf ik van elke film een korte recensie. Als het me echt een beetje fatsoenlijk gaat lukken, dan ga ik wat meer recensies plaatsen. Want aan slechte recensies heb ik en anderen ook niks aan.

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

Zijn tijden geweest dat ik (hier op Moviemeter) geheel op mijn gevoel inging bij het schrijven van recensies, heel ascociatief schreef. Heb ook enkele lange recensies geproduceert, maar de laatste tijd hou ik het vooral kort en bondig en dat bevalt me eigenlijk prima.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Bij films die ik echt goed vind schrijf ik meestal een wat langer stuk. Films die me niet zo boeien krijgen enkel een stem.

Verder schrijf ik nog recensies voor MovieMotion.nl. Wil er graag mee verder later en studeer er ook eigenlijk voor.

Respekked

• 6286 berichten
  • 1228 stemmen

Ligt eraan of ik in de stemming ben om iets langer dan een paar regels te schrijven. Toen ik nog nachtportierde wilde ik nog wel eens wat langs produceren, want ik had dan toch weinig beters te doen. Tegenwoordig zal het niet meer dan 2 alinea's zijn. Heb ook niet echt technische kennis, dus schrijf vaak meer op gevoel.

Ik merk overigens als ik soms recensies terug lees van een paar jaar geleden en nu, dat er stiekem een hoop 'MovieMeter-slang' in is gekropen. Van die teksten die je bijna in elke recensie terugziet.

Na-apers hier

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Zelf noteerde ik vroeger soms vrij kort m'n gedacht over de film. Ondertussen heb ik al wat meer filmervaring gekregen (heb nog een lange weg te gaan, ik weet het) zodat ik films op een andere manier bekijk. Ik let op meer dingen in de film, al is het genieten van een film nog altijd het belangrijkste. Bij een recensie probeer ik te kijken naar de goeie en slechte punten om te zien wat ik net leuk vond en wat minder. Dat kan een origineel verhaal zijn, leuk acteerwerk, mooie muziek, een prachtig gebruik van kleur, actie, ... En dat probeer ik dan in een recensie te gieten om duidelijk te maken, voor mezelf en naar andere gebruikers ('t is tenslotte een forum) waarom ik een film al dan niet goed vind. Dat zal naar de toekomst gezien nog wel beteren als ik meer recensies geschreven heb en meer films zie.

Mescaline

• 7089 berichten
  • 3218 stemmen

Bij mij eigenlijk het zelfde als bij Film Pegasus.. vroeger gaf ik ook sneller een hoger punt als dat ik nu zou doen..

Aangezien ik vaak mijn films later op de avond bekijk.. en in het weekend ook met wat biertjes erbij.. verschillen mijn recensies behoorlijk met elkaar.. terwijl andere weer veel op elkaar lijken.. ligt echt aan mijn soort bui op dat moment..

Maar lees altijd wel een aantal goede recensies bij een film voor dat ik er zelf 1 schrijf.. soms zorgen recensies lezen bijmij ervoor dat ik een film net wat meer kan waarderen dan dat ik ophet eerste gezicht had gedaan..

Lui (crew films)

• 3490 berichten
  • 11856 stemmen

Ik heb geloof ik 2 keer een korte recensie geschreven bij onbekende films, en ik denk dat dat ook de enige zijn geweest. Ik vind het wel interessent om die van bepaalde gebruikers te lezen, maar daar blijft het ook bij.

Van Nunen

• 791 berichten
  • 0 stemmen

Ik schrijf geen recensies. Ik kijk een film, en na afloop geef ik een stem die voor m'n gevoel het beste is.

Ik heb nooit zin om ook nog eens de film te gaan ontleden en op details in te gaan of te vertellen welk filmaspect goed of slecht was. Dat laat ik aan anderen over en het is goed dat er genoeg mensen zijn die dat doen.

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Opvallend dat uitgerekend Film Pegasus dit topic start, want volgens mij schrijven Belgen heel andere recensies van Nederlanders. Hier noemde ik HarmjanStegenga, maxcomthrilla en The One Ring. Laat ik daar drie Belgen tegenover zetten die ook geregeld flinke recensies voortbrengen: Halcyon, JJ_D en Matchostomos.

De Nederlanders kijken een film en schrijven na afloop een recensie bestaande uit dingen die meteen in hun opkomen. Bij de Belgen gaat er volgens mij veel meer werk aan vooraf. Ze maken, zoals in het openingsbericht afgevraagd werd, een balans van de plus- en minpunten en houden zich daarna lange tijd bezig met formulering en zinsconstructie.

Alle drie genoemde Nederlanders hebben iets als een gimmick. In vrijwel elke recensie van HarmJanStegenga kom je “noujah” of “maarjah” tegen, maxcomthrilla heeft een opvallend gebruik van spaties en aan de spelling van voltooide deelwoorden zie je zo of het om een bericht van The One Ring gaat. Bij geen van de Belgen heb ik dergelijke kenmerken kunnen ontdekken. Uitzonderingen als Onderhond bevestigen de regel.

Ik vraag me af waar dat mee te maken heeft. Misschien met iets simpels als recenseren voor een externe website, misschien is het niets, of heb ik toch een diepgewortelde psychologische kwestie aangesneden?

Wat denkt u?

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Ik doe het normaal ook op MovieMotion, maar MovieMeter is toch iets informeler. Schrijf hier toch meer uit de losse pols.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schrijft geloof ik ook recensies voor op zijn eigen blog.

Chainsaw

• 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Phoenix schreef:

Schrijf hier toch meer uit de losse pols.

Hier hetzelfde. MM is bijv de enige plek waar ik in recensies de ik-vorm gebruik.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Waarom zou je elders niet de ik-vorm gebruiken? Ik zou niet neutraal willen schrijven over film eerlijk gezegd.

Chainsaw

• 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Dat is meer een kwestie van smaak, denk ik. Ik vind over het algemeen gezien recensies met een ik-vorm vaak lelijk en gebruik het zo goed als nooit, enkel bij mijn berichten op Moviemeter. Maar kan me best voorstellen dat anderen juist graag de ik-vorm in een recensie terugzien, dat is maar net wat je smaak is.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Heb er nooit bij stilgestaan dat er idd een verschil bestaat tussen Nederlanders en Belgen wat recensies betreft. Kan wel een verschil geven, maar kan even goed toeval liggen aan de gebruikers op de site. Tenslotte is het een Nederlandse site en zijn Nederlands nog in de meerderheid.

Wat dat luchtige betreft... zo schrijf ik wel meer als ik teksten maak voor muziekgeschiedenis, een andere hobby van mij buiten films (achtergrond van albums, artiesten, hits, ...) Wat filmrecensies betreft heb ik er nog wat minder ervaring in. Zowel bij recensies als in filmkijken. Ik gebruik ook wel altijd de ik-vorm. Professioneel is dat niet echt aan te raden omdat je een algemeen beeld van de film moet geven. Professionele recensies zijn dan ook meer analyses om de kijker zelf een oordeel te laten vellen over de film. Hier zijn (mijn) recensies veel persoonlijker en beschrijven ze ook puur m'n eigen oordeel over die film.

Ik merk wel dat ik er beter in begin te worden. Dat zie ik toch als ik eens kijk naar m'n eerste recensies hier.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Apollinisch schreef:

Opvallend dat uitgerekend Film Pegasus dit topic start

Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in goed onderbouwde meningen bij een film. Die extra toevoegingen bij de films om ze aparte te selecteren is dan ook een groot pluspunt vind ik. Als ik een film wil leren kennen aan de hand van tof, vet, cool, slecht, verschrikkelijk, .... ben ik daar niet veel mee. Uit recensies kan ik toch beter zien of de pluspunten (daar zijn de Belgische trekjes weer) ook voor mij pluspunten zijn. Waarom vind die gebruiker een film goed of slecht en zou ik hem/haar daarin kunnen tegemoet komen. Zeker op het forum begin je na een tijd wel ongeveer de smaak van medegebruikers te kennen. En uiteindelijk kan ik nog altijd zelf kiezen of ik een film wil zien of niet en er dan m'n eigen oordeel over vellen.

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in goed onderbouwde meningen bij een film.
Jij hebt de Belgische nationaliteit, en gezien de Belgen wel lijken te weten hoe ze hun recensies moeten schrijven...

Meer hoef je achter dat "uitgerekend" niet te zoeken dus. Geen op de man gerichte boodschap of iets dergelijks, mocht je het als zodanig opgevat hebben.

maxcomthrilla

• 15578 berichten
  • 2842 stemmen

Bij het schrijven van een recensie staat niets vooraf vast bij mij en begin ik lang niet altijd met het beschrijven van het begin van de film vanwaar ik vervolgens dan vertrek. Ik probeer het allemaal wat af te wisselen en haal een kenmerkende situatie van de film aan die al goed weergeeft wat ik er zoal van vond.

Oppervlakkige aangelegenheden over hoe goed of slecht de hoofdpersoon wel niet speelde ' samen met de dooddoener: goed verhaal het meest vreselijke om te lezen ' probeer ik zoveel mogelijk uit de weg te gaan, zijn voor mij totaal nietszeggende zinnen. Pas als ik echt geraakt ben door een personage of echt een afkeer heb gekregen van iemand, vermeld ik dat er vaak nog even kort bij.

Naast deze voor mij kenmerkende eigenschappen maak ik soms ook graag een korte opsomming van momenten die mij aanstonden ( om later nog eens terug te lezen ) in de desbetreffende film. Om het een en ander goed te beargumenteren, gebruik ik nooit of nauwelijks het woord leuk en woorden als goed of slecht vang ik op door er gelijk omdat of dankzij achter te plaatsen waardoor het nooit bij oppervlakkige waardeoordelen blijft.

Qua tekststructuur kan ik soms wel wat chaotisch zijn en motivaties voor dingen die ik goed of slecht vond, pas in latere alinea `s verder uitwerken. Maar meestal oogt het wat chaotisch omdat ik vaak lange zinnen maak, met daarin nog enkele leestekens ertussendoor die anderen ertoe zou kunnen verleidden om de zin verkeerd te interpreteren of hen ineens tegen een onbekende muur aan laat lopen, waarna de voor eventjes ondergedoken zin weer wederkeert.

Apollinisch schreef:

De Nederlanders kijken een film en schrijven na afloop een recensie bestaande uit dingen die meteen in hun opkomen. Alle drie genoemde Nederlanders hebben iets als een gimmick. In vrijwel elke recensie van HarmJanStegenga kom je “noujah” of “maarjah” tegen, maxcomthrilla heeft een opvallend gebruik van spaties en aan de spelling van voltooide deelwoorden zie je zo of het om een bericht van The One Ring gaat. Bij geen van de Belgen heb ik dergelijke kenmerken kunnen ontdekken. Uitzonderingen als Onderhond bevestigen de regel.

Ben toch wel benieuwd wat er apart is aan mijn gebruik van spaties? ( Of het moet zijn dat ik soms veel tekst in alinea `s opdeel, ik lees zelf namelijk veel makkelijker als er eens een witregel tussenstaat ).

Verder vind ik het verkeerd gebruik van voltooid deelwoorden niet gelijk een soort van gimmick maar eerder een typische grammatica kwestie. De Nou jah `s hoeven niet perse symbool te staan voor wanneer men een minpunt uit de film relativeert. Kan ook gewoon streekgebonden zijn. Ik merk bij mijzelf dat ik bepaalde stopwoordjes heb die ik tracht te vermijden of die ik in een verkeerde context gebruik. Een van die woorden = oke. Weliswaar wat anders beklemtoond, maar als iemand zou zeggen dat hij ernstig ziek was zou ik in staat zijn om te zeggen: oke dan. Terwijl het natuurlijk helemaal niet oke is.

Ik denk dat de Belgen wat hautainer in de zin van ' bekakter ' met hun taal omgaan. Maar om nou te stellen dat de Belgen wel goede recensies kunnen schrijven ' en er zulke matige voorbeelden van wat men dan fout doet in Nederland tegenover gesteld worden ' vind ik complete onzin. Daarbij is men meer met de Nederlandse taal vertrouwd waardoor typische Belgische woorden als proper, plezant, andere omgangsvormen in de vorm van pragmatisch taalgebruik etc. als zijnde een exotische variant worden ervaren, wat meeweegt in de authenticiteit van het stukje.

Ik zelf zit totaal niet te wachten op allerlei feiten, speculaties of met de haren erbij gesleepte films om de diepzinnigheid van een film te onderstrepen. Telkens dezelfde intro - kern - slot gaat daarbij ook vervelen. Ik lees liever hoe iemand een film aanvoelt dan dat men er een zakelijk praatje over schrijft of erger nog over algemene genrekenmerken begint te verhalen, vind ik nogal boring. Het interesseert mij vaak geen ene moer omdat het vaak bij te algemene bewoordingen blijft.

Ik vraag me af waar dat mee te maken heeft. Misschien met iets simpels als recenseren voor een externe website, misschien is het niets, of heb ik toch een diepgewortelde psychologische kwestie aangesneden?

Voor mij is het in ieder geval niet meer dan een simpele maar met veel passie uitgeoefende hobby waar ik graag over praat en schrijf ter afleiding van het verplichte, schrijfwerk.

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Ben toch wel benieuwd wat er apart is aan mijn gebruik van spaties? ( Of het moet zijn dat ik soms veel tekst in alinea `s opdeel, ik lees zelf namelijk veel makkelijker als er eens een witregel tussenstaat ).
Nee, dat is het niet. Ik doel op de overbodige spaties voor en na een aanhalingsteken of een streepje. Neem bijvoorbeeld de eerste zin van de tweede alinea uit jouw bericht. Als ik dat zie weet ik meteen dat het om een bericht van jou gaat. Datzelfde heb ik met de voltooide deelwoorden van TOR en de "jah's" van HarmJan. Ze maken een recensie herkenbaar en daarom noem ik ze gimmicks, of ze nou zo bedoeld zijn of niet.

Maar om nou te stellen dat de Belgen wel goede recensies kunnen schrijven ' en er zulke matige voorbeelden van wat men dan fout doet in Nederland tegenover gesteld worden ' vind ik complete onzin
Ik ook, maar er is toch ook niemand die dat beweert?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.