- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Jouw film-administratie
Jouw film-administratie
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Het is nu ongeveer een half leven geleden dat ik begon met het bijhouden van een eigen lijst, eind 1996, in Word, van de films die ik zag. Wat al jarenlang een liefhebberij was, begon toen een serieuze hobby te worden. Rond die tijd was ik net een paar jaar lid van de cult-videotheek en was het zo ver dat ik elke week wel een stapel tapes mee naar huis nam. En in dat jaar begin ik ook echt de art-house bioscopen en films te ontdekken (met Hal Hartley en Tarkovsky als twee grote nieuwe favorieten). Het was tijd om vast te leggen wat ik allemaal zag!
In 2000 stapte ik over op Excel, zodat ik met draaitabellen wat simpele statistiek kon uitvoeren. Ik had toen in 1999 ook een aantal mijlpalen zoals mijn eerste IFFR, mijn eerste dvd en mijn eerste gepubliceerde review. Dus de hobby werd weer wat groter. Maar uiteindelijk vond ik de hobby toch zodanig uit de hand lopen dat ik eind 2003 besloot te stoppen. Ik noemde de periode daarna mijn (bijna) acht jarige "filmschool". En het mocht wel een tandje losser allemaal nu.
Omdat het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan, hield ik wel mijn bioscoop bezoeken nog bij vanaf 2004 en in 2005 melde ik me hier bij MovieMeter aan, zodat ik stiekem toch weer kon registreren wat ik allemaal zag.
Na 7 jaar zonder "eigen" admin, begon ik 2010 weer een Excel bestand waarin ik voor elke film die ik zag een cijfer noteer en in een regel tekst de opvallende goede en slechte punten. Dat doe ik nu ondertussen dus alweer bijna 7 jaar ook. En dit is geen aankondiging dat ik daar nu mee ga stoppen.
Ik kwam net de film One Point O tegen en ik weet (bijna) zéker dat ik de film heb gezien. Maar ik heb daar dus nét geen administratie van. En de trailer rinkelt weinig belletjes (ik zie denk ik toch te veel, en/of het was uiteindelijk toch niet een heel sterke film). Terwijl ik aan het zoeken was of ik toch nog ergens een aantekening kon vinden, zag ik dus dat ik nu al 20 jaar met filmlijstjes bezig ben!!
Wellicht heb ik al een topic dat daar al over gaat over het hoofd gezien, maar het leek me in ieder geval de moeite waard om er een te hebben. Dus, bij deze.
Vind alle administratie tegenwoordig online plaats? Of hebben meer mensen een eigen admin? Misschien zelfs wel "gewoon" met pen en papier?
Overigens viel mijn "tweede filmlijst-periode" gelijk met het ontdekken van het ondergrondse fansub-circuit via KG en CG en, in 2011, aanmelding bij I Check Movies en What-I-Watch en aanschaf van de Cineville-pas. ...En wat recenter doe ik nu ook nog Letterboxd...
(dit alles heeft mijn filmkennis ook weer enorm uitgebreid, en ik blijf nog steeds groeien daarin voor mijn gevoel... misschien ook wel weer naar de tijd dat ik de checklijstjes weer achter me kan laten
)
Dus mijn routine is nu: film kijken, beoordelingen invoeren op MovieMeter, What-I-Watch en Letterboxd en de film "checken" (al doe ik dat vaak ook juist vlak vóór het kijken) en dan nog mijn eigen Excel weer updaten. Een beetje "too much"? 
Toch vind ik iig die persoonlijke admin nog steeds wel belangrijk. Omdat online zomaar zou kunnen wegvallen, ooit, en omdat ik in die persoonlijke review regel vaak die dingen zet die me opvallen of raken, maar die niet perse relevant zouden zijn in een review. Het zijn net die kleine- plus of minpuntjes die verklaren waarom ik een waardering naar boven of beneden heb afgerond. Dus zeer praktisch om naar terug te kunnen grijpen om te zien wat ik van een film vond en waarom.
Als het me iets opgeleverd allemaal, dan is het ten minste dat ik deze evolutie en jaartallen nu zo mooi in kaart heb
Ben benieuwd of anderen vergelijkbare verhalen (en 'film-afwijkingen') hebben!
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
misschien ook nog leuk om te vermelden / realiseren dat ik in 1993 mijn eerste computer had, en kennis maakte met Imdb... voor nieuwe filmfanaten is het anders vast niet te begrijpen dat ik "pas" rond mijn 20ste de vleugels wat richting art-house uitsloeg en met filmlijstjes begon 
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Mijn administratie verloopt toch vooral online. Op IMDb hou ik enkel scores bij (handig voor import op andere sites, zoals ICM), op MM hou ik scores + reviews bij. Je kan ze ook gewoon mooi exporteren op MM, dus als je je echt zorgen maakt over het zwarte gat waarin sommige sites verdwijnen kan je makkelijk elke week of elke maand een exportje maken.
Het enige wat ik daarna nog bijhoudt is een xls bestand met wat regisseurdata, maar dat wordt niet echt dagelijks aangevuld. Eén keer om de twee weken loop ik m'n filmlog op MM af en vul ik het bestand aan.
En uiteraard heb ik m'n eigen website waar uitgebreide reviews en een top 300 te vinden zijn, da's op zich ook een soort van administratie 
Edit: oh, en wat die "overstap naar arthouse" betreft, is dat niet eerder normaal dat dat rond die leeftijd gebeurt?
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
De wispelturige mens in mij heeft meermaals online en offline lijstjes bijgehouden en weggeflikkerd. Wat de facto betekend dat ik op dit moment alleen een honderdtal stemmen hier op MM als administratie heb. Het is dus gissen naar het aantal door mij geziene films en hun beoordeling destijds.
Wil verder niet zeggen dat ik de registratiedrang van de heren hierboven niet begrijp. De hang naar lijstjes ken ik zeker, maar de drang naar minimaliseren (ook van digitale clutter) is soms te sterk. 
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Edit: oh, en wat die "overstap naar arthouse" betreft, is dat niet eerder normaal dat dat rond die leeftijd gebeurt?
Er is een aantal MM'ers die ze toch al op tienerleeftijd lijkt te verslinden...
Persoonlijk denk ik wel dat je een betere band met een bepaald soort films kan opbouwen als je zelf al met een eigen baggage komt en dan lijkt het voor mij soms alsof een jongere kijker de film toch te veel op uiterlijkheden beoordeeld en een inhoud die voor mij belangrijk is dan niet lijkt te zien of te waarderen... dus ja, ik vind het ook wel normaal 
Imdb heb ik in het begin uiteraard ook gedaan, maar dat was voordat ik echt behoefte had aan het online bijhouden. En toen ik dat op MM ben gaan doen, groeide ik ook mee in deze gemeenschap waardoor ik nooit de behoefte had om dubbele administratie daar te gaan doen (uiteindelijk doe ik het nu dus vier-dubbel...!! doh
)
Ben zelf nooit echt goed geweest in database en statistiek, dus heb helaas geen goed overzicht per regisseur, acteur, land e.d. Wel hoeveel ik per jaar zag, en hoeveel daarvan in de bioscoop
Heb nog even deze stats uit alle overzichtslijstjes onder elkaar gezet:
JAAR - totaal - bios
1997 - 286 - 15
1998 - 364 - 20
1999 - 435 - 38
2000 - 356 - 75
2001 - 260 - 86
2002 - 316 - 108
2003 - 376 - 115
* - * - *
2010 - 507 - 153
2011 - 622 - 158
2012 - 662 - 208
2013 - 743 - 247
2014 - 825 - 259
2015 - 757 - 226
2016 - 736 - 267
2014 duidelijk het dieptepunt van mijn werkloze midlife crisis 
en 2001 duidelijk een jaar waarin ik heel veel stukken schreef over film, en daardoor relatief veel minder zag. Eén van de redenen waarom ik kort daarna ook ben gestopt met deze journalistiek.
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
Ik houd alles in Excel bij. Ik stem al lang niet meer op MM - om andere redenen dan dat ik het zelf bij houd in Excel - maar schrijf soms nog wel reviews, vooral voor mezelf als geheugensteuntje aangezien ik dit niet verwerk in Excel.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
veel info!! je zou de regisseur en het formaat er nog bij kunnen doen?
en voor mij is dus juist die persoonlijke review regel in mijn excel het belangrijkst gebleken
handig voor het maken van lijstjes is dat je ook de "MM-code" in je gegevens hebt
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
De regisseur en het formaat maakt mij eigenlijk niks uit. Misschien dat ik nog de duur van de film ga toevoegen.
Ik ga er over nadenken om een persoonlijke korte review in Excel te verwerken. Bedankt voor de tip!
Baldur
-
- 691 berichten
- 3072 stemmen
Enkel online. Naast MM een eigen (privé) website waar ik bepaalde gegevens van de film save in een database. Hierbij direct een pagina gemaakt met statistieken zoals films per land en gemiddelde rating.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Eigenlijk alleen MovieMeter vooral ter referentie wat ik al heb gezien. Veel had ik al gezien voor 2009 maar is weggezakt. OK ik begon met een Godzilla (Utrechtse videotheek) lidmaatschap in 1992 of zo.
Tl;DR MM is gewoon een prima site: IMDB is aardig ter referentie maar een "Amazon advertising zombie site" en die ICheckMovies site layout doet mij spontaan braken en ik ben geen lijstjes mens: lijstjes zijn voor dingen die moeten zoals boodschappen en dingen die je niet wilt vergeten mee te nemen op vakantie. En vroeger tentamen-stamp-planning.
Allemaaal overbodig(e) luxe/werk: MovieMeter is eigenlijk gewoon genoeg voor mij
Ja dus mijn "administratie" is hier stemmen en later checken of ik iets al heb gezien.
Flat Eric
-
- 6443 berichten
- 1026 stemmen
en ik ben geen lijstjes mens: lijstjes zijn voor dingen die moeten zoals boodschappen en dingen die je niet wilt vergeten mee te nemen op vakantie. .
Haha. Helemaal mee eens.
Ik ben allergisch voor lijstjes, statistieken en excelbestanden.
Ik hou het gewoon bij MM. Werkt voor mij prima als archief, administratie, referentiekader en naslagwerk.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Sinds 2008 hou ik in Excel bij wat ik kijk. Sinds 2009 doe ik dat ook op ICM, maar daar heb ik ook een paar honderd films aangevinkt die ik eerder zag.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Speelfilms hou ik op MM bij. Shorts hou ik op Vimeo soort van bij. Moviemeter wordt hoe meer ik zie, eigenlijk steeds handiger. Even snel kijken wat je eerder zag van een bepaalde regisseur bijvoorbeeld. Wat dat betreft heb ik een deel van mijn geheugen wel uitbesteed aan MM.
Enige lijst die ik verder elk jaar maak is een jaaroverzichtje met alles boven de 4.5*.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Ik gebruik sinds enkele jaren trakt.tv. Dit is zeer handig omdat hier een plugin voor bestaat die automatisch bijhoudt als je een film checkt en zelf om een cijfer vraagt. Dan hoef je dus geen lijstje of andere site bij te houden in principe.
Prinz
-
- 1085 berichten
- 4221 stemmen
Naast MM en ICM al sinds een zevental jaar een offline administratie in Excel. Kan je zien op onderstaand screenshot.
http://i76.photobucket.com/albums/j37/kennethconen/MM_zpsgyzst1q2.jpg
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Zelf doe ik gewoon een cijfer op moviemeter (met evt een toelichting), registratie op wiw en een cijfer op imdb, en dan importeer ik van daaruit naar criticker en icm (hoewel ik die laatste vaak wel rechtstreeks doe). Ik heb nog een excelbestand dat ik niet onderhou, en waar ik beter wat aanvullende films op zet (wel niet allemaal), en op letterboxd heb ik ook een administratie-achterstand.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Sinds januari vorig jaar geregistreerd op MM en sindsdien bij elke film die ik sindsdien zag een vrij behoorlijke recensie. Nu één jaar later van plan om alle bekeken films in een mooie excel-sheet (met diverse parameters) te zetten. Intussen zijn we toch al ruim de 400 films overstegen.
missl
-
- 3866 berichten
- 5796 stemmen
Ik gebruik alleen maar moviemeter en dat vind ik wel prima. Excel bestanden associeer ik voornamelijk met mijn werk dus die open ik liever niet in mijn vrije tijd.
Grindhouse62
-
- 2065 berichten
- 16581 stemmen
Ik ben ongeveer rond 2009 begonnen met invoeren van mijn toen al enorme collectie. Ik heb dat gedaan in het programma EMDB, een voor mij handige movie database. Hij was gratis en is dat nu nog. Het was een hels karwei om toen alles in te voeren. Toen was het gewoon bijhouden en gebruik hem nog steeds. Zodra dat ik weer wat ingevoerd heb, maak ik er meedere backups van de database zelf en een nieuwe excel sheet (4x) van. 1 als backup op USB stick en de andere 3 op andere laptops, zodat ik ook op iedere laptop mijn database kan inzien. EMDB heeft tot dusver geen beperking qua aantal titels, want ik zit nou al op 21841 titels. Daar zal niet zoveel meer bijkomen, want om gezondheidsredenen is het voor mij niet meer mogelijk om vlooienmarkten ect langs te gaan. Maar ik heb ook genoeg, er is nog heel veel in mijn database wat ik nog niet gezien heb en heel veel wat ik graag nog eens wil herzien. Mijn filmcollectie beslaat een tijdperk vanaf 1920 tot heden en waar slapstick, , komedies, westerns, actie, avontuur, drama, musicals, horror, thrillers, romantiek,oorlog, misdaad, noir, scifi en Grindhouse movies tot het genre behoren. Ik ben blij met mij collectie en geniet er lekker van
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Grindhouse62: ongelooflijk 21841 titels!!!!!! (en dan toch maar 193 stemmen op MovieMeter......

Grindhouse62
-
- 2065 berichten
- 16581 stemmen
Grindhouse62: ongelooflijk 21841 titels!!!!!! (en dan toch maar 193 stemmen op MovieMeter......
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
Als je eenmaal op alles gestemd heb, dan heb je wel een hoog plekje in de toplijst gekregen
.
Grindhouse62
-
- 2065 berichten
- 16581 stemmen
Als je eenmaal op alles gestemd heb, dan heb je wel een hoog plekje in de toplijst gekregen
.
j0enne
-
- 9606 berichten
- 3773 stemmen
Ik kan zo even niet een soortgelijk topic voor de dag halen waar ik eerder in heb gepost, maar EMDB schijnt dus ineens MovieMeter niet meer te ondersteunen...
Ik wilde namelijk een film toevoegen en alles gaat nu vanaf IMDB of TheMovieDb.
Erg zonde.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Ik houd het alleen bij op MovieMeter en ICM, maar zou mijn account op Letterboxd ook graag actueel maken. Om dat handmatig te doen is best een klusje. Is er een makkelijkere manier? Ik zie wel de optie om IMDB-stemmen te importeren. Kan ik mijn MovieMeter-export ook ergens importeren, bijvoorbeeld bij IMDB, en via daar het aan Letterboxd koppelen?
madmadder
-
- 371 berichten
- 3054 stemmen
Ik houd het alleen bij op MovieMeter en ICM, maar zou mijn account op Letterboxd ook graag actueel maken. Om dat handmatig te doen is best een klusje. Is er een makkelijkere manier? Ik zie wel de optie om IMDB-stemmen te importeren. Kan ik mijn MovieMeter-export ook ergens importeren, bijvoorbeeld bij IMDB, en via daar het aan Letterboxd koppelen?
MuMe export geeft ook imdb codes en die kun je dus ook importeren naar Letterboxd (je moet alleen de naam van de kolom eventjes veranderen naar ‘imdbid’, en ik heb de overbodige kolommen ook even verwijderd). Toevallig van de week achter gekomen toen ik te lui was om een bepaalde lijst helemaal in te voeren.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ik voer standaard 4 handelingen uit na het kijken van een film (al is het soms pas dag of meer later)
-Checken op Icheckmovies, voor mij de duidelijkste site om snel te zien hoeveel films je van een luist hebt gezien, en ook films te ontdekken.
-Stemmen op MovieMeter
-Stemmen op IMDb (kan makkelijk vanuit filmpagina op MM)
-Stemmen op Letterboxd (Visueel aantrekkelijker dan Icheckmovies, mooi lijstjes presenteren, en heeft handiger inzicht in lijstjes en kijktips van degenen die je volgt.)
Voor wie dat teveel werk vindt: zowel ICM als Letterboxd importeren IMDb votes, dus eens in de zoveel tijd doe ik dat om te zien wat ik allemaal vergeten ben.
Ik heb geen Excel (niet goed in) met een eigen administratie ofzo, wel een word documentje om de administratie voor het Uit welke landen kijk jij films? - topic een beetje bij te houden. in het lopende jaar
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik hou alles bij in een Excel, maar geen uitgebreide info:
mm-code / IMDb-code / titel / jaar / score / jaar gestemd / jaar recensie MM / eigen collectie
Met die lijst heb ik zowel een snel overzicht van alle films die ik gezien heb, maar ook mijn eigen DVD-collectie. Veel handiger om te filteren. Dat kan niet in de eigen lijstjes hier op MM en als je wil zoeken in eigen stemmen, krijg ik niet de films die ik nog niet gezien heb maar wel in bezit. Door bij te houden wanneer ik gestemd heb, zie ik meteen of het al lang geleden is dat ik een film gezien heb. En ik zie ook snel of ik op MM al een recensie heb geschreven.
Voor de rest blijft MovieMeter nog altijd mijn basis waar ik als enige site een recensie schrijf. Ik vink ook de films die ik zie aan in icheckmovies en letterboxd omdat daar de lijstjes veel handiger zijn. Je ziet er meteen of je uit een lijst een film al gezien hebt of niet, wat je favoriete films waren in die lijst. Zowel opgemaakte lijstjes als cast & crew.