- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Filmvoornemens 2014
Filmvoornemens 2014
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
met de laatste film van vandaag komt de teller van dit jaar voor mij op het illustere getal 666
"morgen" er toch nog maar eentje bij kijken... of juist niet? 
...
Wat gaat het komende jaar dan brengen? Meer van hetzelfde sowieso, dus dieper de jaren 70 in. Meer Duitse cinema daarmee ook nog. Ben pas amper begonnen aan Fassbinder, Schroeter en Kluge en ook van Herzog en Wenders moet meer gekeken worden. Japan staat als altijd bovenaan de agenda. Ozu en Naruse moeten verder worden uitgediept, Shinoda en het ATG lijstje, maar ook de genre cinema met meer pinku, ninkyo, en meer Kinji Fukasaku. Heb nog wel veel meer in gedachte, maar het bovenstaande zal zéker aan bod gaan komen. Het zou mooi zijn als ik eind volgend jaar óók grote vorderingen gemaakt blijk te hebben in Russische, Braziliaanse en Afrikaanse cinema... ook daarin heb ik dit jaar wat voorzichtige aanloopjes genomen. Mijn ranking van de Rosenbaum lijst op I-check-Movies is momenteel 198, het zou mooi zijn als dat eind volgend jaar toch minstens onder de 100 uitkomt, dan weet ik zeker dat ik sowieso weer een boel bijzondere ontdekkingen zal hebben gedaan! tot zover de voornemens
...
Wellicht nog nét even te vroeg om nu al de balans op te maken, maar ik vond net bovenstaand berichtje van vorig jaar terug en wou toch al vast dit topic openen, noem het een voorschotje 
Het meer kijken uit de jaren 70 en Duitsland is zeker gelukt, ook al dreigde ik mezelf de eerste maanden van 2013 helemaal in de periode rond de jaren 50 te verliezen. Minder kijken in het algemeen is zeker nIEt gelukt... werkloosheid hielp daarbij een handje. De teller staat nu al op 713 films waarvan 241x in de bios
regisseurs waarvan ik de meeste films zag:
5x Kinji Fukasaku
5x Godard
6x Naruse
7x Wim Wenders
7x Fritz Lang
8x Kira Muratova
9x Fellini
die laatste twee uiteraard met dank aan grote retrospectieven! We beginnen volgens jaar ook alweer goed met Melville in EYE
Rusland is ook zeker goed gelukt o.a. met dank aan EYE. Afrika wat minder (om het voorzichtig uitdrukken. wéér niet gelukt), maar daartegenover stonden wel weer Polen (met o.a. 4x Wajda eindelijk eens goed in dat land gedoken!) en India. Qua nieuwe voornemens op het gebied van landen en regisseurs wacht ik nog even tot het einde van het jaar.
Ook de I-check-movies Rosenbaum ranking is niet helemaal gelukt, maar dat kwam meer door een iets te positieve inschatting van hoe hard dat zou gaan en zeker niet door gebrek aan inzet
met 530 checks sta ik momenteel toch mooi op positie #148 en dat is precies 50 hoger dan vorig jaar.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Neem aan dat je de Jonathan Rosenbaum's Essential Films-lijst bedoelt? Daar heb ik slechts 203 checks. Dus je doet het echt wel goed hoor!
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Heb op de valreep van het jaar een bronzen Rosenbaum award gekregen, ben op de helft!
Tijd voor de voornemens qua films. Ik zou het kort kunnen samenvatten als 'doorgaan op dezelfde weg waar ik nu op zit', maar dat is natuurlijk minder leuk. Een voorschot op de dingen die ik op mijn lijstje heb gezet om volgend jaar aan bod te laten komen:
Nederlandse en Belgische cinema, zal eindelijk eens aan Adriaan Ditvoorst beginnen, niet perse omdat deze eind vorig jaar in de pakketservice zat wat veel enthousiaste berichtjes opleverde, maar de tijd was sowieso wel rijp daarvoor. Ook Jos Stelling zal voor mij een nieuwe regisseur zijn
Finland wil ik ook wat meer aan bod te laten komen. Nog veel regisseurs daar te ontdekken. Te beginnen met Mauritz Stiller
Andere 'oudjes' waar ik meer van wil zien zijn o.a. l'Herbier, Blasetti en Grémillon
Maar ook juist meer recente dingen mogen dit jaar wel weer eens meer aan bod komen. De lijst met recente Japanse en US-indie titels groeit en groeit iedere keer maar weer, dus het aantal titels dat ik daarvan ga zien, moet dit jaar echt even opgeschroefd worden. Ook heb ik nog steeds moderne art-house klassiekers als l'enfant, milennium mambo, 24 city, 35 rhums, hunger, la quattro volte, claire dolan, keane, la cienaga, mysterious skin, cache, brokeback mountain, 4 months 3 weeks and 2 days, import/export, my winnipeg enz enz niet gezien. staan allemaal op de lijst!
Duitsland en Rusland blijven nog prominent aanwezig, en tussendoor hoop ik mijn lijstjes aan Afrikaanse, Indiase en Fillipijnse films ook meer aan te breken dan vorig jaar. Kortom, nog veel moois in het vooruitzicht! Heb er zin in 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Eind 2014 zal ik hier 10 jaar rondhangen, tijd dus om eens te zien tegen dan hoe mijn smaak veranderd is in die tijd. Verder vooral genieten van film en blijven gaan naar de bioscoop.
Verder wil ik enkele genres onder handen nemen als western, Nederlandse film, martial arts en documentaires. Voor de rest laat ik me graag verrassen dit jaar, waarvoor ik oa de lijstjes (en suggesties) op iCheckMovies wil gebruiken. We zien wel waar we eindigen. 
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 berichten
- 4510 stemmen
- Minstens 200 films
- Complete oeuvre van Steven Spielberg
- De filmserie van of Rocky of Rambo volledig zien
- Groot deel zien van Disney Toonstudio's
- Minstens 20 maal naar de bioscoop
- Alle nominaties voor de Oscars over 2013 zien
- Eindelijk eens Seven Samurai van Kurosawa
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Op dit moment heb ik 1801 films gezien. Het streven is dit jaar dus de 2000 grens te bereiken.
Verder heb ik weinig voornemens. Ik blijf de nieuwe releases volgen en probeer ook regelmatig oude klassiekers mee te pakken of oude toppers eens opnieuw te bekijken.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Naar de 2500 zou mooi zijn, maar ik ben er bang voor 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
- Mijn achterstand op oudere films wegwerken
- betere keuzes op het IFFR maken
- Spring Breakers wat meer met rust proberen te laten
- Veel goede films kiezen (mijn gemiddelde van 2,25 moet veel hoger worden)
- Veel van mijn 4,5* lijst herzien
- Hopelijk een derde 5* film (maar die kans acht ik zeer onwaarschijnlijk)
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
- 40 bioscoopbezoeken
voornemens volgens regisseurs:
Takashi Miike, Johnnie To, Takeshi KItano, Ming-Liang Tsai, Hayao Miyazaki, Makoto Shinkai, Shion Sono, Sang-So Hong, Joon-Ho Bong, Kar Wai Wong, Hsiao-hsien Hou, Hiroshi Ishikawa, Shunji Iwai, Shin'ya Tsukamoto, Toshiaki Toyoda, Gakuryu Ishii, Mamoru Oshii, Ryuichi Hiroki, Nobuhiro Suwa, Naomi Kawase, Yimou Zhang, Hiroyuki Tanaka, Kiyoshi Kurosawa
+ nog wat dieper in het werk van Hirokazu Koreeda, Jia Zhang Ke, Ki-Duk Kim en Apichatpong Weerasethakul
kortom meer (moderne) Aziatische cinema in het algemeen
nog regisseurs:
Desplechin, Fliegauf, Jodorowsky (veel herzien), Almodovar, Gondry, Neil Jordan, Assayas, Pablo Larrain, Holofcener, Sally Potter, Grandrieux (vooral herzieningen), Cantet, Boe, Carax, Breillat, Brisseau, Ruiz, Manoel de Oliveira, Kusturica, Tarr, Winterbottom, Sokurov, Loach, Kerrigan, Frears, Bartas, Costa, Greenaway, Jarman, Garrel, Angelopoulos, ...
+ nog meer verdiepen in Dumont, Denis, von Trier, Spike Lee, Mike Leigh, Ozon, Polanski, Schrader, Bertolucci, Kieslowski, Egoyan, Araki, Seidl (vooral zijn vroegere documentaires), Terence Davies, Kechiche, Nuri Bilge Ceylan, van Warmerdam, Haynes, Panahi, Dardenne, Aki Kaurismaki, Moodysson, ...
+ meer mumblecore!
+ New German cinema! (Fassbinder, Wenders, Herzog)
verdere verdieping in Bunuel (veel herzieningen), Bergman, Godard (vooral de late godard), Fellini (herzieingen) , Antonioni (herzieningen vooral), Visconti, Chabrol, Resnais, Rivette, Akerman, Robbe-Grillet, Duras, Tarkovsky, Ozu, Kurosawa, Rossellini (herzieningen), Bresson, Kobayashi, Pasolini, Varda, Chaplin, Sirk, Ray, Lang, westerns van Hawks, Eisenstein, Ford, Huston (vooral later werk), Welles (idem), Hellman, Ferreri, Preminger, Kazan, Lean, Powell & Pressburger, Lubitsch, Fuller, Dreyer, latere Renoir, Ophuls, Murnau, ....
Een hele boterham! Zal lang niet allemaal lukken, maar ik zal me in ieder geval meer op regisseurs (auteurs) richten en tegelijkertijd de cinema van de jaren 10 (21e eeuw) doorspitten om hier en daar ook nog hopelijk een aantal Japanse, Britse, Poolse en Tjechoslovaakse new wave films van de jaren 60 mee te pikken!
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
een hele boterham inderdaad, maar erg fijn belegd! volgens mij denken we wel in dezelfde richting
Shinobi
-
- 4305 berichten
- 2550 stemmen
Dit jaar 365 films proberen te kijken; één film per dag. Vorig jaar kwam ik er onbewust dichtbij met 347, jammer dat er wat periodes tussen zaten waarin ik meer series keek. Anders was ik zeker wel aan de 365 gekomen.
Voor de rest gewoon lekker impulsief zijn; films opzetten waar ik zin in heb. Vorig jaar ook gedaan en daar zaten toch best wat leuke verrassingen tussen.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Bioscoop bezoeken op peil houden.
Collectie >1300
Belgische festivals terug aandoen.
Film collectibles uitbreiden.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Ik ga dit jaar voor de 1000 stemmen. Wil verder weer wat meer films zien. Ik ga dus weer naar het IFFR en ga ook langs de Berlinale. Hopelijk geeft dat genoeg inspiratie. Verder ben ik van plan om Frans goed te leren, dus ligt het in de lijn der verwachting om daar qua films ook wat meer tijd in te steken.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
crew-mensen, gaan we dit jaar ook de 100.000 films op MM halen, of is dat nog nét iets te ver weg om als voornemen te kunnen stellen?
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3122 stemmen
Ik ga dit jaar proberen om de 2000 stemmen te halen. Ook ga ik proberen om bij meer films weer een review te typen. Wil nog veel films herzien en mijn koopgedrag wat verminderen om zo mijn kijkachterstand wat te verkleinen. Uit het top 1000 project hoop ik ook nog wat films mee te pikken. Verder liggen er nog veel series klaar die ook nog eens een keer bekeken moeten worden.
2014 wordt weer een mooi film jaar.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
crew-mensen, gaan we dit jaar ook de 100.000 films op MM halen, of is dat nog nét iets te ver weg om als voornemen te kunnen stellen?
Tall man
-
- 289 berichten
- 1043 stemmen
- proberen de 700 films te halen
- wat meer reviews neerpennen
- Star Trek saga volledig kijken (alle speelfilms)
- met meer van Aranofsky, Fulci, Argento, Carpenter en vooral Hitchcock kijken
En vooral weer films uit de top 250 kijken die ik nog niet gezien heb.
Iedereen succes gewenst met zijn filmvoornemens voor 2014!
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Doorgaan waar ik mee bezig was eigenlijk, al sluit ik niet uit dat ik me halverwege het jaar dan toch definitief voorgoed opsluit in de eighties. Voor nu echter:
- minimaal 300 films voor het jaaroverzicht, lijstjes constant bijhouden
- overall focus op: romantiek, coming-of-age, trage/obscure horror, documentaires
- wereldcinema focus op: Zuid-Korea, Filipijnen, Scandinavië, Frankrijk, Nederland, België, Mexico
- constant blijven zoeken naar hidden 'indie' gems en nieuwe namen
- wederzijds dankbaar communiceren met onbekende regisseurs
- Asylum, SyFy en aanverwanten: gewoon alles kijken dat los en vast zit
- alleen voor écht aantrekkelijke blockbusters (stuk of twee) naar de bios
- filmfestivals op de voet volgen, maar niet bezoeken, IDFA wellicht
- totaaloverzichten evalueren, opschonen, bijwerken
- tussendoor: Vincent Gallo, Béla Tarr, Claudette Colbert
Maar nu eerst een paar dagen kriskras surfen op zoek naar uitkijkertjes. En natuurlijk het Oscarseizoen, komen vast ook wel weer twee aardige titels bovendrijven.
Veel plezier allemaal!
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
met zekerheid zelfs, wow, ben nu alweer onder de indruk van al dat werk

Harco
-
- 978 berichten
- 0 stemmen
Het liefst chronologisch:
- verder met Griffiths oeuvre; inmiddels aanbeland bij The Birth of a Nation
- verder met de films van Chaplin en Sennett
- verder met - al dan niet een begin maken aan - de oeuvres van vroege grootheden als Fairbanks, Ince, Lloyd, Keaton, Von Stroheim, Vidor, Micheaux, Cooper & Schoedsack, Flaherty, Langdon, Laurel & Hardy, DeMille en Weber
- klassieke Duitse (Lang, Murnau, Pabst, Riefenstahl) en Sovjet (Eisenstein, Pudovkin, Vertov, Dovzjenko) cinema
- top 1000 op iCheckMovies moet er wel inzitten
Naast het kijken van willekeurige titels zal het jaar er dan ook wel weer opzitten. O ja, en ik moet geloof ik ook nog een drietal van Fullers belangrijkste films zien; pak ik die ook nog mee.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Ondertussen is m'n achterstand helemaal weggewerkt, dit jaar dus maar eens een evenwichtige filmmaaltijd proberen samenstellen:
- recenter Hollywood werk inlopen. De laatste tijd al goed mee bezig, vooral wat reeksjes gezien.
- classics + lijstje. Verplichte kost. Zo smaakt het meestal ook wel, maar ach ...
- modern Aziatisch. Vooral Japan, China en HK dan.
- regisseurs. Gaatjes vullen in bepaalde oeuvres.
- eigen favoriete films herzien. Hopelijk een volledig reviewde top 200 tegen eind volgend jaar.
Die combinatie ben ik al een tijdje aan het finetunen, bevalt me ondertussen erg goed maar het mag nog wat slicker.
Montorsi
-
- 9715 berichten
- 2374 stemmen
Aantal berichten: 7623 (waarvan 1256 als mening gemarkeerd)
Op 1 januari 2014.
Doelstellingen, even vrijblijvend als zinloos:
- Op naar de 1750 stemmen
- Voor het derde of vierde jaar op rij de MM top 100 vervolledigen.
- De vaste festivals af gaan, met misschien uitbreiding naar bijv. Gent
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Weinig echte doelstellingen voor 2014 op cinemagebied. Wat ik hoop aan het einde van het jaar te hebben behaald zijn:
- de 7000 stemmen (op dit moment staat de teller op 6395 (mijn stemmen hier lopen nog wat achter));
- alle films toevoegen die ik heb gezien maar nog niet op de site staan (ik gok dat het er zo'n 200 zijn);
- 800 geziene films van de Moviemeter top 1000 (33 te gaan);
- cinema uit de gehele wereld zien (op dit moment 71 landen).
Zoals met alle goede voornemens voortvarend van start gegaan (recent een stuk of 10 nieuwe films toegevoegd), maar we zullen wel zien waar het schip strandt.
j0enne
-
- 9606 berichten
- 3773 stemmen
- 1500 stemmen. Momenteel 1273.
- M'n kijkvoorraad drastisch verlagen. Staat nu op zo'n 500 titels.
- Minder kopen. Zal vast wel niet lukken. 
- De TOP 250 vollediger maken. Nu zo'n 175 titels.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik heb maar één doel dit jaar: kijkachterstand wegwerken. Sta momenteel op zo'n 350 gekochte spullen (films, shorts & docu's) maar ook nog een pakweg 100 opgenomen films uit mijn TCM periode. Ik zeg het al jaren maar dit jaar toch echt eens proberen minder te kopen want anders komt er nooit een einde aan..
Ik hoop dit jaar ook wel ergens in de top 250 van gebruikers op te duiken. Heb in 2013 zo'n 350 films gezien dus als de onderste gebruikers in de lijst niet te zot doen met hun stemmen dan kom ik er wel in denk ik.
schram101
-
- 16683 berichten
- 2293 stemmen
Ook ik zou graag mijn kijklijsten wat kleiner maken.
Nog zien recent: 183 (films vanaf ong 2010-heden)
Nog zien oud: 326 (films vanaf ong 1986-2010)
- tot 1985: 97 (films tot ong 1985)
Lang niet alle films in deze lijsten hebben prioriteit (voeg vrij gemakkelijk een film aan de lijstjes toe wanneer hij ook maar een klein beetje leuk/interessant lijkt) maar zou graag wat titels van deze lijsten wegstrepen. Een streven heb ik niet, heb het idee dat ik dat toch niet zal halen.
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
- Minstens aan de 150 bioscoop bezoeken komen, moet te doen zijn. Nog 149 te gaan, na meteen op 1 januari nogmaals het prachtige en indringende Hoe Duur was de Suiker? gezien te hebben.
- 1850 stemmen, als het lukt. Zit nu zo'n beetje aan de 1700, dus 1850 lijkt me wel redelijk haalbaar.
- Iets meer naar het filmhuis ipv de gewone bioscoop.
- Weer een PAC-festival bijwonen, vond degene die ik gedaan heb vorig jaar erg bijzonder.
Veel zien, veel kijken, veel genieten van alles, op filmgebied en van alles wat er in de zaal en omtrent gebeurd
.
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
Als je punt 1 haalt, heb je de tweede ook direct te pakken, soom
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8145 stemmen
Mijn filmvoornemens voor 2014:
- Mezelf blijven richten op Europa, daar zit voor mij nog een hele hoop interessants tussen.
- Langzaam maar zeker de They Shoot Pictures top 1000 lijst weer wat verder afwerken.
- Interessante regisseurs, waar ik al veel van heb gezien, weer wat verder vervolledigen.
- Af en toe een toppertje herzien.
- Weer een paar films uit “nieuwe landen” ontdekken.
- Recent werk ook proberen bij te houden.
Eigenlijk is bovenstaande hetzelfde, wat ik in 2013 ook al deed. Dat gaat erg lekker en voor mij werkt de afwisseling tussen klassiek en nieuw en tussen de diverse genre en landen vrij goed. Het zorgt ervoor dat er vrijwel nooit verzadiging optreedt.