menu

De Site / Gebruikers / Serieus problemen met mensen die meer dan 20 films 5 sterren geven

zoeken in:
omg, ik heb even gecheckt en ... ik heb meer dan twintig films een 4 gegeven! Klopt dat wel? Trekt dat zaken niet uit balans?

Of je 20 films 5 sterrenn geeft uit de 50 die je gezien hebt, of 20 uit de 5000. Dat maakt toch nog wel verschil?

Uiteindelijk blijft het iemand's mening of gevoel over een film. Je geeft geen stem gebasseerd op het feit dat andere het misschien wel of niet een leuke film vinden. Dat middelen doet de site wel. Ik denk ook niet dat van de 100 stemmen, als er 10 zijn die het gemiddelde proberen omhoog te halen, of 10 die dan het gemiddelde proberen te drukken, daar echt iets mee bereiken.

Het is een illusie dat je tot een uiteindelijk beoordeling kan komen die totaal objectief is, trouwens. Of compleet in lijn ligt met je eigen mening. het beoordelingssysteem hoort ook subjectief te zijn.

Zelden geef ik een film 4 (+) sterren, maar nooit 5 sterren tot nu toe. Het 'grappige' is dat veel mensen die 5 sterren aan films geven, de film niet eens perfect noemen, want ze noemen nog (genoeg) minpunten op (vooral op IMDb). Waarschijnlijk weten ze niet wat 5 sterren inhoud. Want als de film (dichtbij) perfect zou zijn, dan stijgt het cijfer normaliter boven de 5 sterren uit, maar dat kan dus niet. Net zoals ik zelden 0,5 sterren uitdeel. Er is bijna altijd wel iets positiefs te melden.

En hoe meer films je hebt gezien, des te kritischer je wordt en dat komt met de leeftijd. Vroeger zou ik films hoger beoordelen dan nu.

Dat zou enkel opgaan als je het cijfer ziet als een absolute quotering. Maar dan zouden al je 4* films bijvoorbeeld ook allemaal echt precies 4* moeten waard zijn. Los van het feit dat je natuurlijk helemaal niks hebt aan een quotering die je niet zou mogen gebruiken.

Bij MM staan een cijfer voor een groepering van quoteringen. Per persoon kan het anders zijn uiteraard, maar doorgaans staat 5* voor alles van 4.75*-5.0*, en daar is ruimte genoeg om je absolute favorieten in kwijt te kunnen.

Je kunt een film trouwens ook waarderen zonder dat deze 'perfect' is. Misschien ligt dat wel aan mij, maar kleinde dingen die niet helemaal lekker lopen of goed zijn kunnen juist bijdragen aan hoe goed ik een film vind, in plaats van dat het 'punten' aftrekt van mijn waardering.

Er bestaat namelijk niet zoiets als een perfecte film. De perfect film zou van mij 6 sterren krijgen, en die bestaat (hier) ook niet.

Ben het volledig eens met Daenelia

Ik geef tegenwoordig nog zelden een 5*, een 4,5* begint ook een zeldzaamheid te worden. Soms heb ik zoiets van een film die nogal wat gebreken heeft en "slechts" 3* sterren waard is maar toch vermakelijk genoeg is om te (blijven) herzien. Dat stemmen is voor mij een stuk minder belangrijk geworden dan vroeger. Van algemene gemiddeldes trek ik me nog weinig aan of het moet al aan de serieus lage kant zijn. Hoge gemiddeldes ga ik toch nog enigszins met een kritisch oog benaderen

Ik kan er niet tegen als mensen er zo een drama van maken. Wat boeit het als je 100 films 5 sterren geeft.

Je kan natuurlijk wel zeggen: wat boeit het ? Maar dit vind ik eerlijk gezegd te makkelijk. Ik neem aan dat de meeste mensen die hier stemmen, dat toch ook wel een beetje serieus doen. Ik zelf vind het stemmen soms ook lastig, maar volgens mij heeft niemand er wat aan als het stemmen maar ondoordacht gebeurt. Ik vind het overdreven om te zeggen dat je meteen serieuze problemen hebt met mensen die meer dan 20 films 5 sterren geven. Maar als iedereen op de automatische piloot aan bijna elke film 5 sterren zou geven, dan heeft het stemmen naar mijn mening geen enkele waarde meer. Dus naar mijn mening boeit het wel hoe er gestemd word.

En als een gebruiker bijvoorbeeld 100 van de 110 films 5 sterren geeft, dan heb je toch bijna niks aan die stemmenlijst als je tips wilt opdoen ?

Dick2008
John Barry schreef:
Je kan natuurlijk wel zeggen: wat boeit het ? Maar dit vind ik eerlijk gezegd te makkelijk. Ik neem aan dat de meeste mensen die hier stemmen, dat toch ook wel een beetje serieus doen.

Ja een beetje, ga daar maar van uit.
Als je die floplijst al ziet. Kom zeg, er zijn toch echt wel slechtere films gemaakt, dan die films, die daarin staan. Maar ja met een enorm aantal films met niet of nauwelijks stemmen wordt zoiets natuurlijk wel lastig aan te tonen.

John Barry schreef:
Maar als iedereen op de automatische piloot aan bijna elke film 5 sterren zou geven, dan heeft het stemmen naar mijn mening geen enkele waarde meer. Dus naar mijn mening boeit het wel hoe er gestemd word.

En als een gebruiker bijvoorbeeld 100 van de 110 films 5 sterren geeft, dan heb je toch bijna niks aan die stemmenlijst als je tips wilt opdoen ?

Dat hangt ervan af welke waardering die andere tien films krijgen. Ik weet niet of die er zijn, maar bij iemand die alleen op films stemt waar hij over te spreken is, kan dit wel.

Ik ga meteen de flop lijst even langs.

En hoewel ik er wel 10 seconden over na denk, ga ik echt niet nachten wakker liggen om te bedenken of ik wel een eerlijke waardering heb gegeven. Want het blijft mijn eigen simpele mening, waar iemand anders het niet mee eens hoeft te zijn.

Vraag 10 mensen naar wat de beste film is die zij gezien hebben en je krijgt 10 antwoorden. Dan zul je alsnog ZELF moeten beslissen welke tip je volgt. En dan is de kans ook groot dat je die film die je kiest helemaal niet fantastisch vindt.

Dick2008 schreef:

Dat hangt ervan af welke waardering die andere tien films krijgen. Ik weet niet of die er zijn, maar bij iemand die alleen op films stemt waar hij over te spreken is, kan dit wel.

Nou, goed. Je weet te minste uit die stemmen lijst welke films niet ( of minder ) de moeite waard zijn. Als iemand zoveel films 5 sterren geeft, dan zegt dat ook wel iets over die 10 die geen 5 krijgen.

Ik weet eigenlijk ook niet of dit voorkomt. Maar ik zou toch wel een beetje vreemd opkijken als het gebeurd. Het is toch niet zo dat elke film die je leuk vind 5 sterren waard is ? Er zitten neem ik aan toch verschillen in films. Het stemmen is moeilijk, maar het is toch niet onmogelijk om een beetje nuance in je stemmen te geven ? ( en waarom zou iemand trouwens alleen maar stemmen op films die hij of zij leuk vind ? Iedereen heeft films die hij of zij niet leuk vind. Kleine moeite om ook daar op te stemmen )

Als ik een gebruiker zou zien die bijna alleen maar 5 sterren geeft, dan heb ik dus eigenlijk geen goed beeld van welke films de gebruiker slecht vind of er tussen in vind zitten. Die 100 5 sterren films zeggen mij dan niet zo veel. Ik krijg met halve informatie niet echt een beeld van iemands filmsmaak. Zo stemmenlijst vind ik dan grotendeels betekenisloos.

Dick2008
Daenelia schreef:
En dan is de kans ook groot dat je die film die je kiest helemaal niet fantastisch vindt.

En als je dat vervolgens bij die film dat gaat schrijven (wat je misschien beter niet kunt doen), komt er een commentaar, je hebt er niks van begrepen of je gebruikt geen goede argumenten. Jaja. (Dit is overigens vooral bij die hooggewaardeerde films, die "perfecte" films hier).

Dick2008 schreef:
(quote)

En als je dat vervolgens bij die film dat gaat schrijven (wat je misschien beter niet kunt doen), komt er een commentaar, je hebt er niks van begrepen of je gebruikt geen goede argumenten. Jaja.

Ah Dick, daar trek je je toch niets van aan Dan haal je je schouders op en zegt 'whatever man', en pak je een koud biertje. Of een jus met passoa. En chocola. Dus ik zou zeggen: bring it on.

Niet dat je niet hoeft na te denken of je echt niet iets gemist hebt, over het hoofd gezien of zo. Maar er is niets zo verschillend als smaak. Bier of passoa.

En het kan altijd zo zijn dat wat je nu niet leuk vind, je over 10 jaar wel ineens leuker vindt. Of andersom. Smaak is ook een momentopname.

Dick2008
Gaat er gewoon om dat we allemaal een eigen betekenis aan die stemmen geven. Dus dat geldt voor die 5 sterren ook. Een perfecte film bestaat niet, mee eens, maar wil niet zeggen dat die 5 sterren ook gelijk staat aan perfect. Zoiets kan misschien in een klein clubje worden afgesproken maar niet op een site waar iedereen zich zonder veel moeite kan inschrijven. Je kan niet verlangen, omdat jij dat vindt dat anderen dat ook maar zo moeten doen. 5.0 geeft iets zeer positiefs aan, maar dat is bij iedereen anders.

Daenelia schreef:

En het kan altijd zo zijn dat wat je nu niet leuk vind, je over 10 jaar wel ineens leuker vindt. Of andersom. Smaak is ook een momentopname.

Inderdaad 20-25 jaar geleden was ik gek op actiefilms en gruwde ik van horror. Nu is het compleet omgekeerd

Dick2008 schreef:

En als je dat vervolgens bij die film dat gaat schrijven (wat je misschien beter niet kunt doen), komt er een commentaar, je hebt er niks van begrepen of je gebruikt geen goede argumenten. Jaja. (Dit is overigens vooral bij die hooggewaardeerde films, die "perfecte" films hier).

Trek ik me totaal niets meer van aan. Als ze er niet tegen kunnen dan moeten ze maar leren dat er mensen zijn met smaken die verschillen van die van hun. Een forum is er om ieder zijn mening te laten geven positief of negatief, het moet geen fanbase worden van de populairste films daarvoor zijn er andere sites. Sommige fans maken discussie onmogelijk terwijl een forum daar net voor dient.

Dick2008
alexspyforever schreef:
Als ze er niet tegen kunnen dan moeten ze maar leren dat er mensen zijn met smaken die verschillen van die van hun. Een forum is er om ieder zijn mening te laten geven positief of negatief, het moet geen fanbase worden van de populairste films daarvoor zijn er andere sites.

Hoe jij dat nu schrijft...succes dan En het is nu geen fanbase van populairste films?. Meer dan een opeenstapeling van berichten, hoe geweldig de film toch is lees je bij een aantal films niet. Is niet eens met een speld tussen te komen als je een andere mening hebt. De boel zit vastgeroest door eenzijdige berichtgeving. Dat je smaak na aantal jaren kan veranderen, wil er bij een aantal ook niet in. En blijven we stug volhouden aan de goede oude tijd.

Dick2008
Nuja ik ben op films die ik niet goed vond ondanks de populariteit niet echt uit op een discussie. Ze mogen mijn mening in vraag stellen en als ze beleefd vragen om wat meer uitleg zal ik dat ook doen. Als ze natuurlijk zeggen oh je hebt geen smaak of je hebt er niets van begrepen op zulke berichten ga ik niet reageren, daar ben ik ook niet toe verplicht. Ik zal dat evenmin van een ander verwachten. Films die ik niet kon waarderen of toch niet meer zal kijken verwijder ik ook uit mijn updatelijst, is voor mij niet nuttig om die berichten te blijven volgen.

Dick2008
Haha, het kwam heel strijdvaardig over.

Dick2008 schreef:
Is niet eens met een speld tussen te komen als je een andere mening hebt.

Tuurlijk wel.

John Barry schreef:
Je kan natuurlijk wel zeggen: wat boeit het ? Maar dit vind ik eerlijk gezegd te makkelijk. Ik neem aan dat de meeste mensen die hier stemmen, dat toch ook wel een beetje serieus doen.

Als stemmen niet serieus wordt gedaan, dan hebben we er uiteraard niets aan.
Ik check ook weleens films als ze hoog scoren, vooral als het om een horrorfilm gaat.

Maar sommigen denken dat je alleen 5 sterren op je top 10 mag geven. Dat is natuurlijk niet het geval.

En zo maar 5 sterren geven op elke film die je ziet kan ook niet,,,tenzij je echt dol bent op alle films (,,alhoewel Transformers niet eens halve ster verdient).

Dick2008
Ik geloof best dat mensen serieus bezig zijn met stemmen, alleen iedereen doet het op zijn/haar manier. Of iemand nu 2 films met 5 sterren heeft of 100 boeit niet echt. Daarin zit het verschil.

comely
Maar sommigen denken dat je alleen 5 sterren op je top 10 mag geven. Dat is natuurlijk niet het geval.

Dat heeft inderdaad geen zin, want een top 10 blijft ook niet statisch, die van mij toch niet. Ik heb alleen niet veel zin om die voortdurend aan te passen. Ondertussen zal die wel al weer achterhaald zijn.

Ik check ook weleens films als ze hoog scoren, vooral als het om een horrorfilm gaat.

Dat is voor mij al een indicatie dat het wellicht niet mijn ding zal zijn. Voor een horrorfilm maak ik dan ook wel eens een uitzondering omdat het mijn favoriete genre is. Maar films zoals American Beauty, Godfather, Gladiator, Titanic, Avatar, Forrest Gump en al dat Oscarmateriaal daar heb ik het wel mee gehad.

Ik kreeg ergens de reactie : "welke mongol geeft er nou 5 sterren op Bad Santa of Meet Dave"..... nou ja ik ?
Waarschijnlijk ben je in sommige ogen een mongol als je een comedy 5 sterren geeft . Terwijl je film makers toch regelmatig hoort zeggen dat het maken van een leuke comedy moeilijker is dan het maken van een actie film . Maar het geven van sterren is toch persoonlijk ? Als ik een film huur of heb gezien in de bioscoop (in dit geval een comedy bijvoorbeeld ) en ik heb moeten huilen van het lachen bij deze film dat ik deze film natuurlijk ook koop zodra die uit is op bluray en zodoende deze film nog regelmatig wil terugkijken . Dan geef ik die film (comedy of niet) 5 sterren . Wat is daar mis mee dan ? Dus als ik een film zo leuk vind dat ik hem koop zodra die uit is
(dus niet uit de 1 euro bak bij de Blokker) geef ik hem 5 sterren ja ?
Zeikers heb je er wel bij hoor ! Tjongejonge !

606
Schelden met mongool vind ik sowieso al heel laf en laag, buiten dat is het persoonlijk inderdaad, behalve als iedereen een 2 ofzo geeft dan val je letterlijk buiten de boot.

Film Pegasus (moderator)
Je moet gewoon stemmen wat je zelf van de film vindt. Schelden is not done! Het is natuurlijk niet leuk als jouw favoriete film een lage score krijgt, maar je zal zelf wel eens een film lager scoren dan het gemiddelde. Meningen verschillen nu eenmaal.

Wel minder leuk vind ik mensen die enkel 1* of 5* geven. Iedereen staat vrij om zo te stemmen, maar het voelt toch aan als stemvervuiling.

tronnie schreef:
Ik kreeg ergens de reactie : "welke mongol geeft er nou 5 sterren op Bad Santa of Meet Dave"..... nou ja ik ?
Waarschijnlijk ben je in sommige ogen een mongol als je een comedy 5 sterren geeft . Terwijl je film makers toch regelmatig hoort zeggen dat het maken van een leuke comedy moeilijker is dan het maken van een actie film . Maar het geven van sterren is toch persoonlijk ? Als ik een film huur of heb gezien in de bioscoop (in dit geval een comedy bijvoorbeeld ) en ik heb moeten huilen van het lachen bij deze film dat ik deze film natuurlijk ook koop zodra die uit is op bluray en zodoende deze film nog regelmatig wil terugkijken . Dan geef ik die film (comedy of niet) 5 sterren . Wat is daar mis mee dan ? Dus als ik een film zo leuk vind dat ik hem koop zodra die uit is
(dus niet uit de 1 euro bak bij de Blokker) geef ik hem 5 sterren ja ?
Zeikers heb je er wel bij hoor ! Tjongejonge !

Ik heb gelijkaardige reacties ook al wel gekregen als ik een lage stem durf te geven aan een film met een hoog gemiddelde. Smaken verschillen nu eenmaal en zijn net als het geven van cijfers (dat op zich enkel een indicatie is van hoe zeer of weinig je een film waardeert en dan nog kan een 3 voor de ene goed zijn en voor de ander niet zo) heel subjectief. Ik ben in het verleden al wel vaker in de verdediging gegaan als ik een film met hoog gemiddelde laag waardeerde of eentje met laag gemiddelde hoog. Als je meegaat met het gemiddelde dan zal je zelden een uitleg moeten geven, maar oh als je afwijkt hiervan moet je 101 argumenten aanhalen waarom wel of niet. Redelijke mensen zullen zeggen OK goed maar de fanboys zullen wel altijd vinden dat je fout zit, en deinzen er niet voor terug om je favorieten en filmsmaak in vraag te stellen. Ik hou me daar ook niet meer mee bezig, mijd die topfilms, niet dat ik discussies uit de weg wil gaan, maar meestal vind ik toch maar weinig aan zulke films. Uiteindelijk heeft toch niemand wat aan dat soort discussies.

(verwijderd)
Wat een onzin topic is dit sowieso al, en dat met 25 pagina's vol... Al snap ik ook niet hoe sommige mensen stemmen soms. Maar, ik citeer, 'waarom mensen meer dan 5 films 5* kunnen geven'? Nou, ik heb 21 van mijn 700 films 5* gegeven omdat ik die films als perfect zie. Je stemt toch niet 100% objectief? Dan kun je de 5* rating beter helemaal weghalen en dat lijkt me niet de bedoeling. Als iemand weet te vertellen waarom er van de 21 één of meer lager moeten, ben ik benieuwd!

Edit: Eigenlijk precies wat Daenelia zegt.

Ook wel grappig dat die 5* meer een doorn in het oog is dan 0.5*. Alsof iemand een meer waardevolle mening heeft als hij/zij vaker scores uitdeelt in de lagere regionen, maar 'serieuze problemen' oproept als dezelfde persoon lyrisch enthousiast is over de films die hij/zij kijkt. Adem nog even in je inhaler, iedereen - en dan ook echt iedereen- houdt er een eigen scoresysteem op na.

Eens met Donkerwoud. Toen ik hier net lid was heb ik wel eens mijn verbazing/ergernis uitgesproken over mensen die heel veel 0,5 sterren uitdelen aan nota bene professionele films. Ik heb wel eens amateurtoneel gezien dat 0.5 sterren verdient, maar een beetje professioneel gemaakte film kan in mijn ogen niet snel slechts 0,5 sterren verdienen. Dat komt op mij over als afzeiken puur omdat men afzeiken leuk vindt en getuigt van weinig respect voor het filmvak. Ik hou juist van mensen die van films houden en dus veel films de maximale score geven: gaf ook de grootste filmcriticus Roger Ebert niet heel veel films de maximale score, gewoon omdat hij van films hield? Het is ook veel interessanter om te lezen waarom een film goed is dan waarom een film slecht zou zijn.

En uiteindelijk hanteert inderdaad iedereen een eigen interpretatie van zijn scores: voor de een betekent 5 sterren dat de film perfect is maar voor mij slechts dat de film diepe indruk op mij heeft gemaakt (en daarvoor hoeft een film niet perfect te zijn). Omgekeerd betekent 0.5 ster voor een ander misschien niet dat de film volstrekt waardeloos is (zoals ik het interpreteer) maar dat de film voor een professionele productie zwaar tegenviel hetgeen ook twee verschillende dingen zijn...

De filosoof schreef:
Ik heb wel eens amateurtoneel gezien dat 0.5 sterren verdient, maar een beetje professioneel gemaakte film kan in mijn ogen niet snel slechts 0,5 sterren verdienen.

Huh, binnen het veld van professionele films kun je toch het laagste geven (sterker nog; het zou op min of meer regelmatige basis eigenlijk moeten!).

Het vergelijk met amateuristisch (letterlijk) gebroddel is imo nogal merkwaardig. Om eens 2 andere voorbeelden te noemen: de beoordeling van een voetballer van Real Madrid doe je ook niet in vergelijking met een goedwillende amateur in de derde klasse onderbond, en een masterthese wiskunde vergelijk je niet met rekenwerk op de lagere school. Het zou tienen regenen, hoe zwaar ondermaats betreffende voetballer of student ook hebben gepresteerd.

Overigens, om Ebert eens aan te halen; misschien wel zijn populairste boek heet Your Movie Sucks!

Amateurtoneel zou ik nooit 0,5* geven, zeker niet als er met liefde en passie wordt gespeeld en er duidelijk tijd en energie in is gestoken. Het zal geen meesterwerk zijn, maar ben het volledig met mijn voorganger eens. Er zijn zat films die 0,5* verdienen maar die mijd ik graag. Als je van films houdt en royaal 0,5* uitdeelt klopt er iets niet. Maar bij mij regent het ook geen 5*, die bewaar ik voor films die ik uitzonderlijk goed vind.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:48 uur

geplaatst: vandaag om 22:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.