- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Awards 2001 (editie 2008)
MovieMeter Awards 2001 (editie 2008)
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Veel verrassingen. Ik vreesde zelf voor nog meer nominaties voor Lord of the rings. Zoals gewoonlijk enkele films die regelmatig terugkomen, maar ook de nodige verrassende nominaties.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Trouble Every Day! 
(deze film scoort sowieso hoog in de categorie "Beste Eufemistische Titel").
Ik heb niet meegedaan met nomineren, maar je krijgt PM met mijn stemmen Film Pegasus.
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Verder opvallend veel nominaties voor The Royal Tenenbaums. Ik wist niet dat die film veel fans heeft.
Ik vind vooral het gemiddelde op deze site vreemd. Op IMDB (en zowiezo over het algemeen op het internet) wordt de film wel erg goed gewaardeerd en hij is zelfs in de critereon collection opgenomen.
Van Tenenbaums vind ik het trouwens wel weer jammer dat hij niet bij soundtrack genoemd staat, daar had ik hem op 1 staan 
Wel vreselijk blij dat Avalon bij score staat. Die verdient het absoluut te winnen in die categorie
Maar staan er ook veel niet voor de film gecomponeerde nummers op?
En verder staat er in elke categorie wel iets waar ik op gestemd heb dus ik mag niet klagen 
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Avalon is puur score van Kenji Kawai, die ook een Pools koor en soprano inzet, maar allen onderdeel van de score. Hoort absoluut niet onder verzameling liedjes te staan en vind het zelfs een belediging als je dat onder verzameling van liedjes zet.
Amelie dan. Ik denk dat de meeste mensen vooral de vrolijke muziek ervan zullen herinneren, allemaal score van Tiersen. Als deze zouden stemmen op precies die muziek bij verzameling liedjes zou dat onterecht zijn, want dan moeten ze op de andere categorie stemmen. Overigens wil ik deze niet persee misplaatst vinden (tenzij iemand de muziek van Tiersen als liedjes beschouwt), maar wel een beetje dubbel op. Een enkle chansons en een klassiek stuk, als het daarvoor ook bij verzameling liedjes komt te staan...
Lucas1
-
- 199 berichten
- 684 stemmen
Van Tenenbaums vind ik het trouwens wel weer jammer dat hij niet bij soundtrack genoemd staat, daar had ik hem op 1 staan 
Ik ook.
De film heeft zeker genoeg nominaties natuurlijk, maar ik vind de sterke soundtrack eigenlijk juist de grootste kracht van de film. (Dit terwijl ik de rest van de film ook zeker niet zwakjes vind, in tegendeel, het is mijn absolute favoriet, nummer 1 in mijn top 10!)
Maar mooie lijst verder.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Jammer, ik kan de lijst niet serieus nemen. Het aantal deelnemers is hier debet aan, deze is kort door de bocht genomen veel te gering waardoor het slechts een "award" betreft die wordt toegekend door een klein gezelschap.
Dan tot slot, om maar iets te noemen, Avalon.
De muziek prachtig, deze heb ik op CD, maar neo stelt volkomen terecht dat een nominatie in de categorie verzameling voor liedjes kant noch wal raakt. Het betreft een registratie van een symfonie orkest waar geen op zichzelf staand liedje in voorkomt.
Ik gun de film van harte de Gouden Loeki, maar het zou enig vorm van relevante betekenis krijgen als het aantal stemmen meer dan honderd zou omvatten.
Misschien dat het beleid van MM een soortgelijk "award" kan uitschrijven die gedurende een paar maanden op de voorpagina zichtbaar is? Ik vermoed dat dit een gunstige uitwerking zal hebben op de hoeveelheid stemmers.
Extra toevoeging, dit is slechts mijn mening maar! Ik vind het altijd leuk dat men dit soort van polls c.q. stemlijstjes tevoorschijn toveren. En ik begrijp dat ik door niet mee te doen juist deels de oorzaak ben van hetgeen ik bekritiseer; te weinig deelnemers. Dit als nuance richting Film Pegasus! Keep on the good work!
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Idd een probleem is het beperkte aantal deelnemers. Maar ik kan moeilijk iedereen een PM sturen he.
Leuke namen die het raar maar waar hoog hebben gehaald zijn bvb I am Sam met een complete soundtrack vol covers van Beatles-nummers.
Ozarklynch
-
- 1317 berichten
- 581 stemmen
Ook content met de uitslag. Nieuw lijstje volgt
.
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Ik ook.
De film heeft zeker genoeg nominaties natuurlijk, maar ik vind de sterke soundtrack eigenlijk juist de grootste kracht van de film. (Dit terwijl ik de rest van de film ook zeker niet zwakjes vind, in tegendeel, het is mijn absolute favoriet, nummer 1 in mijn top 10!)
Maar mooie lijst verder.
En je hebt Rushmore ook in je top 10, die vind ik persoonlijk zelfs nog beter
Goed bezig!
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Heb je laatst genoemde ook op cd? 
Yep, geweldige cd.
Amee Mann met Two of us, Ben Harper met Strawberry fields forever, Sheryl Crow met Mother Nature's son, Stereophonics met Don't let me down, The Black Crowes met Lucy in the sky with diamonds en vooral Nick Cave met Let it be. Maar nog meer hits natuurlijk.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Klinkt goed. Ik zal er eens naar uitkijken.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Ach, vind dit misschien nog wel de beste nominaties i.v.m. met de Oscars en Golden Globes. 
Zitten inderdaad soms verkeerde nominaties tussen (score en soundtrack), maar uiteindelijk komt er meestal wel een terechte winnaar uit.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Vind het wel leuk met zo'n selectie van een kleiner gezelschap. Komen er makkelijker films bovendrijven die het ook écht verdienen, ipv dat de selectie een gemiddelde betreft van de geziene films tussen de stemmers.
Wat score betreft is het trouwens mij duidelijk dat ED80000 mag winnen.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Niks daarvan, The Lord of the Rings moet winnen bij score. En ook bij film, overigens.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik heb ondertussen al weer 15 stemmen binnen voor de 2e ronde. Maar ik verwachte er uiteraard nog meer. Even een analyse van de films die afgevallen zijn en de 2e ronde niet gehaald hebben. Ook altijd leuk om weten:
Engelstalige film: de toppers hebben de meeste stemmen binnen. Toch met maar enkele punten verschil er afgevallen zijn Ocean's eleven en Ghost World.
Niet-Engelstalige film Europa. Zelfde verhaal, alleen is het verschil van de top 5 met de achterban nog groter. Enkel Le pacte des loups komt wat in de buurt.
Niet-Engelstalige film buiten Europa: 6 nominaties en hier valt Electric Dragon 80.000 V met 1 puntje er af. Die zit wel in andere nominaties.
Benelux: kreeg niet veel stemmen. Maar enkele Nederlandse films blijkbaar die de moeite zijn en van de Belgen zullen we maar zwijgen. 
Regie: Underdog (sorry voor de woordspeling Onderhond) van de nominaties is wel Trouble every day. Had het geluk om genomineerd te zijn bij zowel Engelstalig als niet-Engelstalig maar zit bij veel categorieën telkens net buiten de top 5. Ook hier, met vlak er na The royal Tenenbaums.
Mannelijke hoofdrol: Toch wat verdeelde stemmen. 2 films zitten de top 5 dicht op de hielen: Sean Penn in I am Sam en Will Smith in Ali me daar direct achter, jawel, Vincent Gallo in Trouble every day.
Vrouwelijk hoofdrol. Weer de toppers die alle punten meenemen. Enkel kleinere achtervolgers.
Mannelijke bijrol: Nogal verdeelde top met enkel Paul Bettany in Beautiful Mind als pechvogel. Opmerkelijk: maar liefst 4 bijrollen genomineerd voor Lord of the rings. Enkel Ian McKellen heeft het gehaald.
Vrouwelijk bijrol: Niet veel punten voor de rest.
Script: Beperkte lijst zodat enkele films veel punten gekregen hebben. Net buiten de top gevallen: Sennen Joyu, Lantana en A Beautiful Mind die door de gelijk aantal punten geen plaats konden bemachtingen in de top. 7 was te veel, zodat ik er een top 4 van gemaakt heb.
Score: Suprise, Trouble every day valt er weer naast. Ook Donnie Darko en Black Hawk Down kwamen enkele punten te kort.
Soundtrack: weer de pechvogel want ook hier komt Trouble every day net als The royal Tenenbaums enkele punten te kort.
Cinematografie: Maar één film nog die veel punten gescoord had, maar toch niet genoeg en het is toch niet Trouble ever day zeker.
Animatie: niet veel variatie, net als bij Benelux. Het verschil tussen de top 4 en de rest is imense groot.
Iedereen nog eens bedankt voor het opsturen en hopelijk komen er nog veel stemmen bij. Zoals het er nu voorstaat blijken sommige films nog voor leuke verrassingen te zorgen.
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Jammer dat Maggie Smith (Gosford Park) bij beste vrouwelijke bijrol ontbreekt...
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4553 stemmen
Benelux: kreeg niet veel stemmen. Maar enkele Nederlandse films blijkbaar die de moeite zijn en van de Belgen zullen we maar zwijgen. 
Le vélo de Ghislain Lambert verdiende nochtans een nominatie!
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Misschien te onbekend. Costa haalde nog meer punten binnen...
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik heb voor deze tweede rond al zo'n 20 stemmen binnen van:
AHWA
catweasel
Chainsaw
danuz
Film Pegasus
Finisterra
Gizzmann
Goto
Knisper
Koenr
KrisV
Mochizuki Rokuro
moviefreak#1
Observator
Onderhond
Ozarklynch
soom
Sven Vermant
The One Ring
us_raider
Er mogen nog een hele hoop stemmen bij komen uiteraard. Iedereen mag stemmen, ook als je de eerste rond niets hebt gestuurd. Het gaat in veel categorieën enorm spannend en het zal soms op 1 puntje liggen. Ben benieuwd.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Net nog een lijstje van citybird verwerkt. Laat de stemmen maar binnen stromen. 
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Weer enkele lijstjes binnen gekregen:
Co Jackso
serpico
bebdn
Ik zit in totaal al aan 24 stuks. Het kan soms aan één punt aankomen, dus stuur zeker je stem nog naar mij.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Met de lijstje van Fikret8 en Martin Van K kom ik nu aan 26 lijstjes. Je hebt nog rustig de tijd tot eind van deze week.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Met Spetie erbij zitten we nu aan 27. Er zullen nog wat stemmen moeten binnenkomen, anders zitten we met enkele dubbele winnaars...
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Deze ronde loopt nog tot komende zondag. Nog even vermelden dat iedereen een stem mag inbrengen, ook als je niet hebt gekozen in de eerste ronde.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Vandaag is de laatste dag om te stemmen. Vanavond maak ik de winnaars bekend. 
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Net de stem van maxcomthrilla binnen gekregen. Hopelijk komen er nog bij in de loop van de dag.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Tijd om de winnaars bekend te maken. De prijzen werden bepaald door de jury, in dit geval iedereen die een stem wou uitbrengen. De niet-stemmers hebben dus ongelijk. Sommige winnaars waren te voorspellen, maar er zijn gelukkig ook enkele verrassingen naar boven gekomen. Hier komt het dan. De winaars voor de MovieMeter Awards 2001, editie 2008:
* BESTE FILM *
- MULHOLLAND DR.
* BESTE NIET-ENGELSTALIGE FILM IN EUROPA *
- LE FABULEUX DESTIN D'AMÉLIE POULAIN
* BESTE NIET-ENGELSTALIGE FILM BUITEN EUROPA *
- SEN TO CHIHIRO NO KAMIKAKUSHI (Spirited Away)
* BESTE FILM BENELUX *
- MINOES
* BESTE REGIE *
- DAVID LYNCH met MULHOLLAND DR.
* MANNELIJKE HOOFDROL *
- JAKE GYLLENHAAL in DONNIE DARKO
* VROUWELIJKE HOOFDROL *
- NAOMI WATTS in MULHOLLAND DR.
* MANNELIJKE BIJROL *
- STEVE BUSCEMI in GHOST WORLD
* VROUWELIJKE BIJROL *
- LAURA HARRING in MULHOLLAND DR.
* SCRIPT *
- MULHOLLAND DR.
* SCORE *
- LORD OF THE RINGS: FELLOWSHIP OF THE RING
* SOUNDTRACK *
- LE FABULEUX DESTIN D'AMÉLIE POULAIN
* CINEMATOGRAFIE *
- AVALON
* ANIMATIE *
- SEN TO CHIHIRO NO KAMIKAKUSHI (Spirited Away)
us_raider
-
- 2034 berichten
- 0 stemmen
Heeft Mulholland Drive een soundtrack dan? 
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Amelie dan. Ik denk dat de meeste mensen vooral de vrolijke muziek ervan zullen herinneren, allemaal score van Tiersen. Als deze zouden stemmen op precies die muziek bij verzameling liedjes zou dat onterecht zijn, want dan moeten ze op de andere categorie stemmen. Overigens wil ik deze niet persee misplaatst vinden (tenzij iemand de muziek van Tiersen als liedjes beschouwt), maar wel een beetje dubbel op. Een enkle chansons en een klassiek stuk, als het daarvoor ook bij verzameling liedjes komt te staan...
En dus is die zoals ik al had verwacht onterecht gewonnen in de misplaatste categorie.
Ik weet dat ik als een zeikerd overkom, maar dit soort dingen blijf ik tegen ''strijden''