- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- American Film Institute: Top 100 Movies
American Film Institute: Top 100 Movies
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
Dat zeg ik dus al. Alleen is The Third Man geen Amerikaanse co-productie. De aanwezigheid van die film in de eerste lijst was dus een soort vergissing. In latere lijsten van AFI is de film dan ook afwezig.
Ik denk omdat er ook een aantal Amerikaanse acteurs in The Third Man meespeelt dan?
mister blonde
-
- 12513 berichten
- 5529 stemmen
Dat zeg ik dus al. Alleen is The Third Man geen Amerikaanse co-productie. De aanwezigheid van die film in de eerste lijst was dus een soort vergissing. In latere lijsten van AFI is de film dan ook afwezig.
Verder werken the British- en American Film Institute nou samen, maar ik weet niet of dat er wat mee te maken had.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Waar zeg je dat dan?
In mijn vijfde bericht in dit topic.
Als er Amerikaanse acteurs en regisseurs gebruikt worden en er wordt Engels gesproken (wat in Britse films natuurlijk zo is) lijkt dat ook al genoeg.[/quote]
Ik vind de criteria ook vrij onduidelijk, want de Monty Pythonfilms werden niet genomineert voor hun beste komedielijst omdat ze Brits waren. En heb jij The Third Man nog in een latere lijst zien opduiken? Wat Lawrence of Arabia dan weer een plek in de lijst laat verdienen weet ik ook niet.
BASWAS
-
- 985 berichten
- 1117 stemmen
Amerikanen zijn altijd al zeer dol geweest om allerlei lijstjes aan te leggen met soms de meest bizarre gegevens op sportgebied of andere vlakken. Europeanen hadden dat een stuk minder. De laatste tijd lijkt daar verandering in te komen.
Info met de criteria hoe The complete list of honorees van de AFI tot stand gekomen is:
To compile the final list, AFI distributed a ballot with 400 nominated movies to a jury of over 1,500 leaders from the creative community, including film artists (directors, screenwriters, actors, editors, and cinematographers), critics and historians.
AFI asks jurors to consider the following criteria in their selection process:
• Feature-Length Fiction Film: Narrative format, typically over 60 minutes in length.
• American Film: Motion picture with significant creative and/or production elements from the United States.
• Critical Recognition: Formal commendation in print, television and digital media.
• Major Award Winner: Recognition from competitive events including awards from peer groups, critics, guilds and major film festivals.
• Popularity Over Time: Including success at the box office, television and cable airings, and DVD/VHS sales and rentals.
• Historical Significance: A film's mark on the history of the moving image through visionary narrative devices, technical innovation or other groundbreaking achievements.
• Cultural Impact: A film's mark on American society in matters of style and substance.
• AFI also allowed five write-in votes per ballot.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Interessant lijstje ja. Ook zijn er nog AFI's top 100 lijstjes in verschillende genre's (komedie en romantiek bijv.), die zijn ook wel leuk om te zien.
En uiteraard ben ik wel blij, als ik zomaar 7 films uit mijn top 10 in de 'grote' top 100 zie..
MRDammann
-
- 660 berichten
- 3353 stemmen
10 jaar later...
Ten eerste: interessante lijst. Staan een paar mooie parels op, ook een paar titels die ik nog niet heb gezien en die ik snel een keer moet zien. De lijst is trouwens hier te bekijken: American Film Institute - AFI'S 100 Years...100 Movies 10th Anniversary Edition
Ten tweede: er is nu een podcast online die alle 100 films van deze lijst gaan bespreken. Kijk ik zeer naar uit en voor mij een reden om de overige films uit de lijst die ik nog niet heb gezien eindelijk te kijken.
De podcast is te vinden onder Unspooled. Voor de Apple gebruikers: Unspooled by Earwolf on Apple Podcasts - itunes.apple.com. De eerste afleveringen over Citizen Kane, Ben-Hur en The Wizard of Oz staan al online. De komende weken volgen afleveringen over The French Connection, Titanic en 2001.
TornadoEF5
-
- 5577 berichten
- 1557 stemmen
Leuk lijstje, ga ik me ook eens op concentreren. Natuurlijk veel films bevinden zich ook in andere toplijsten, maar ik sowieso nog wel een pak oude en klassieke cinéma inhalen, dus dat zal ik zeker op een gegeven moment ook doen.