- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Top 15 horror-regisseurs
Top 15 horror-regisseurs
mikey
-
- 28854 berichten
- 5088 stemmen
1. John Carpenter
2. Alfred Hichcock
3. Lucio Fulci
4. Joe Dante
5. Mario Bava
6. Steven Spielberg
7. John Landis
8. George A. Romero
9. Dario Argento
10. Steve Miner
11. Joseph Ruben
12. Lewis Teague
13. Brain de Palma
14. William Friedkin
15. Dick Maas
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Beetje een onzinlijstje (wat de volgorde na de top 2 betreft)
1. John Carpenter
2. David Cronenberg
3. Peter Jackson
4. Paul Verhoeven
5. George A. Romero
6. Takehi Miike
7. Wes Craven
8. Brain DePalma
9. Tobe Hooper
10. John Landis
11. Lucio Fulci
12 Sam Raimi
13. Dario Argento
14. Rob Zombie
15. Alejandro Aja
mikey
-
- 28854 berichten
- 5088 stemmen
Dat heb ik na mijn top 10
Maar ik wilde ze toch maar vermeld hebben
Onderhond
-
- 87403 berichten
- 12402 stemmen
Uit de lijstjes valt niet altijd op te maken of het nu gaat om horror films, of gewoon vreselijke kutregisseurs. Spielberg
mikey
-
- 28854 berichten
- 5088 stemmen
Spielberg heeft en jaws en poltergeist (ahem) gemaakt.
Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3521 stemmen
Vind namen als Verhoeven, Spielberg of DePalma hier ook een beetje raar staan. Maar goed, mijn top 10:
1. Wes Craven
Maakte vroeg in zijn carrière films als Last House on the Left en The Hills Have Eyes, maakte zichzelf halverwege de jaren '80 onsterfelijk met A Nightmare on Elm Street en is zelfs eind jaren '90 nog baanbrekend bezig met de film Scream. En ondertussen maakte ie nog een waslijstje amusante horrors (People Under the Stairs, Deadly Friend..)
2. Peter Jackson
Inmiddels (hopelijk tijdelijk) van het genre afgestapt, maar voor mij blijft het toch de regisseur die met horrormeesterwerken als Bad Taste, Braindead en zelfs The Frighteners heeft laten zien wat hij waard is. Hopelijk keert ie ooit terug in het genre.
3. John Carpenter
Ook zo'n regisseur met een aantal schitterende horrorwerkjes op zijn CV; Halloween, Christine, In the Mouth of Madness en uiteraard The Thing zijn een aantal uiterst indrukwekkende producties en ik kan dan ook niet wachten tot de man weer achter de camera stapt.
4. George A. Romero
Puur voor die overweldigende trilogie met die o zo gezellige levende doden staat Romero hoog in mijn toplijst. Hoewel, hij maakte ook het erg vermakelijke Creepshow. Denk dat het wel verdiend is, ook al doet de beste man de laatste tijd weinig.
5. Sam Raimi
Net als Romero ook in mijn toplijst vanwege een trilogie. Want hij mag dan net als Jackson uit het genre gestapt zijn, hij heeft toch The Evil Dead trilogie voortgebracht. En dat is heel wat waard. Hopelijk keert ook hij ooit eens terug naar het genre voor een goede horror.
6. Tobe Hooper
De laatste jaren zakt Hooper naar erg twijfelachtig niveau, maar hij is en blijft de man die ons The Texas Chainsaw Massacre (en een erg amusant vervolg) gaf. Heeft verder nog een paar aardige horrorfilmpjes gemaakt, maar blijft toch ook veel rommel voortbrengen.
7. Tom Holland
Holland blijft altijd de man die de film maakte waarin Chucky nog eng was. Zijn eerste Child's Play is vaak geïmiteerd, nooit geëvenaard. Daarnaast maakte hij Fright Night en heeft hij nog twee amusante Stephen King verfilmingen op zijn naam; Thinner en The Langoliers. Hoop hem ook snel weer wat te zien doen.
8. Rob Zombie
Twee films op zijn naam, maar wat mij betreft mag ie al in mijn top. House of 1000 Corpses was erg amusant en The Devil's Rejects was gewoonweg geweldig, hoort wat mij betreft nu al thuis in de top van de horror. En diens regisseur toch ook wel een beetje.
9. Steve Miner
Maakte het heerlijke House, twee geinige delen uit de Friday the 13th serie, één van de betere vervolgen in de Halloween reeks en wist me ook prima te vermaken met Lake Placid. Grote meesterwerken blijven dan wel uit, Miner heeft toch aardig wat goeds op zijn CV staan.
10. Jeff Burr
Toch maar deze wat onbekendere naam. Maakte een sterke derde Texas Chainsaw Massacre en regisseerde tevens twee vervolgen in de amusante Puppet Master reeks. Een hoogstaande regisseur is het misschien niet, maar hij begrijpt het genre wel. En dat is ook heel wat waard.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Hitchcock heeft naast The Birds toch geen echte horror gemaakt? De rest van zijn films zijn thrillers.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4100 stemmen
Hier mijn lijstje, een top 10 vind ik genoeg. Noem ook alleen de regisseurs die echt als horrorregisseurs bestempeld kunnen worden. Dus geen Hitchcock, DePalma of Spielberg in mijn lijst.
1- John Carpenter
Een regisseur met compleet eigen stijl. Heerlijk sfeervolle horrorfilms, bijna allemaal wel erg vermakelijk en de maker van een aantal genreklassiekers imo met Halloween en The Thing natuurlijk als uitschieters.
2- George A. Romero
Heeft deze hoge notering eigenlijk alleen te denken aan zijn twee meesterwerken Night of the Living Dead en Dawn of the Dead. Twee films die hem tot een pionier in het genre maken.
3- Lucio Fulci
Niet per se de beste regisseur maar wel de man met een paar van de meest wansmakelijke en meest amusante horrorfilms ooit gemaakt. In The Beyond en City of the Living Dead laat hij zelfs nog zien een erg bekwame regisseur te zijn. Zijn oeuvre verdient gewoon een plek in de top 3.
4- Tobe Hooper
Heeft deze plek eigenlijk alleen te danken aan het feit dat hij mijn favoriete horrorfilm ooit op zijn naam heeft staan. The Texas Chain Saw Massacre is werkelijk een pareltje en hoewel hij dit nooit meer heeft herhaald heeft Hooper toch een paar erg sterke films op zijn naam staan. Ik noem Salem's Lot, The Fun House, Texas Chain Saw Massacre 2 en Poltergeist.
5- Wes Craven
Nog zo'n regisseur die gezien zijn hele oeuvre niet echt tot mijn favorieten gerekend kan worden maar toch door een paar titels deze plek gewoon verdient. A Nightmare on Elm Street vind ik nog steeds één van de beste horrorfilms ooit, Craven heeft een horroricoon doen rijzen, en Last House on the Left of The Hills Have Eyes maken hem tot een erg belangrijke regisseur uit het genre.
6- Dario Argento
Suspiria kan tot mijn top 5 horrorfilms ooit gerekend worden en daarom hier een plekje. Voornamelijk dankzij deze film want verder, buiten 2 of 3 films om, kan hij eigenlijk best een teleurstellende regisseur genoemd worden met een paar bijzondere wanprodukties.
7- Tod Browning
Een pionier in zijn vak. De eerste regisseur die het publiek daadwerkelijk de donkere kant van het menselijk ras wou laten zien. Eerst op freakshows en daarna in film. Een legende en jammer genoeg te weinig herkenning. Daarom een mooie notering in deze lijst.
8- Ruggero Deodato
De regisseur van één van de, misschien wel dé meest beruchte horrorfilms ooit moet gewoon in dit lijstje staan. Ik neem aan dat jullie allemaal weten om welke film het gaat. Juist, Cannibal Holocaust. Verder niet al te bekend met de heer zijn oeuvre maar de maker van zo'n film moet in de lijst staan.
9- James Whale
Nog zo'n 'oude' regisseur die helaas veel te weinig wordt genoemd. Frankenstein, The Invisible Man en Bride of Frankenstein zijn toch drie films die in elk geschiedenisboek over film en horror staan. Hoort genoemd en erkend te worden.
10- Rob Zombie/Alexander Aja
Mooi gedeeld plekje voor imo de twee meest veelbelovende horrorregisseurs die we nu hebben. Zullen zij de toekomst van horror zijn? The Devil's Rejects of Haute Tension ware iig twee films die voor mij instant klassiekers waren.
mikey
-
- 28854 berichten
- 5088 stemmen
Hier mijn lijstje, een top 10 vind ik genoeg. Noem ook alleen de regisseurs die echt als horrorregisseurs bestempeld kunnen worden. Dus geen Hitchcock, DePalma of Spielberg in mijn lijst.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4100 stemmen
Ja ok, Hitchcock is inderdaad een trendsetter. 100% met je eens, maar heb gewoon moeite hem als horrorregisseur te zien. Zijn kenmerk is dus echt suspense.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Enkel bij de eerste 5 staat de volgorde vast.
Argento
Cronenberg
Fulci
Craven
Carpenter
Deodato
Polanski
Romero
Yuzna
Raimi
Hooper
Roth
Bava
Buttgereit
Jackson (voor Braindead) / Alexandre Aja (voor Haute Tension en...)
mikey
-
- 28854 berichten
- 5088 stemmen
http://youtube.com/watch?v=JMQXxRhRS6s
Leuk interview met landis, cronenberg en mr carpenter.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
En de discussie psycho wel of geen horror/slasher is??
Zeker niet!
damianodebeste
-
- 838 berichten
- 0 stemmen
1. David Cronenberg (The Fly , Videodrome , Scanners)
2. John Carpenter (The Thing , Christine , Halloween)
3. Lucio Fulci (Zombi 2 , The Beyond , COTLD)
4. Dario Argento (Suspiria , Deep Red , Phenomena)
5. Peter Jackson (Bad Taste , Braindead , The Frighteners)
6. Tobe Hooper (TCM , Poltergeist , TCM 2)
7. Wes Craven (A Nightmare On Elmstreet , Scream)
8. Sam Raimi (Evil Dead trilogy)
9. George A. Romero (Day Of The Dead , Dawn Of The Dead)
10. Mario Bava (Bay Of Blood , Black Sabbath)
salvatore
-
- 1936 berichten
- 3156 stemmen
1. John Carpenter (Halloween, The Thing)
2. George A. Romero (Dead Trilogy)
3. James Wan (Saw)
4. Wes Craven (A Nightmare On Elmstreet, Scream, The People Under the Stairs)
5. Alexandre Aja (Haute Tension, The Hills Have Eyes
6. Danny Boyle (28 Days/Weeks Later)
7. Peter Jackson ( Bad Taste, Braindead)
8. Robert Rodriguez (From Dusk Till Dawn, Planet Terror)
9. Alexandre Bustillo - Julien Maury (À L'interieur)
10. Daniel Myrick - Eduardo Sánchez (The Blair Witch Project)
dominion
-
- 4062 berichten
- 0 stemmen
01. James Gunn
02. Lucio Fulci
03. Goerge A. Romero
04. James Wan
05. Dario Argento
06. Takashi Miike
07. John Carpenter
08. Peter Jackson