• 12.343 nieuwsartikelen
  • 166.442 films
  • 10.746 series
  • 30.971 seizoenen
  • 624.102 acteurs
  • 195.158 gebruikers
  • 9.115.942 stemmen

Beste Dumbledore: Richard Harris of Michael Gambon?

zoeken in:

thunderball

• 5725 berichten
  • 1379 stemmen

Van de andere kant..... Gambon is wel de ENIGE waar een bocht op een raceciruit naar is genoemd vanwege zijn rijstijl (zie iedere week Top Gear!).

Ik vind de rol van Tumbledore in de films te onbelangrijk om echt te kunnen en durven te beweren dat de een beter is dan de ander.

Alle argumenten tegen Gambon zijn feitelijk ter herleiden naar het scenario en de regisseur, kostuumontwerper etc...

Ik snap wel dat Harris sympathieker overkomt, maar beter??

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

thunderball schreef:

Ik vind de rol van Tumbledore in de films te onbelangrijk om echt te kunnen en durven te beweren dat de een beter is dan de ander.

Hij heeft niet de meeste schermtijd, maar hij is naast Potter zelf waarschijnlijk het belangrijkste personage uit de reeks.

thunderball

• 5725 berichten
  • 1379 stemmen

Mss wanneer je ook de boeken kent wel, maar louter de films bekijkend kan ik dat toch echt niet beamen.

Hij speelt een marginale rol in de gebeurtenissen en dus ook in de films ansich.

Veel eerder zou ik dan dat vriendje en vriendinnetje van Potter als andere belangrijkste personnages beschouwen.

R1992

• 172 berichten
  • 381 stemmen

Bij Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009):

Echt jammer dat Gambon vanaf deel 3(?) de rol van Perkamentus heeft overgenomen, hij is veel te druk, springerig en shit:S! Albus hoort toch een zorgzaam,rustig en een persoon zijn vol met kennis? En niet een halvegare Gambon die in deel 4 nog stond te springen..

Beter hadden ze IanMckellen genomen!

Albus Dumbledore

• 2041 berichten
  • 873 stemmen

R1992 schreef:

Echt jammer dat Gambon vanaf deel 3(?) de rol van Perkamentus heeft overgenomen, hij is veel te druk, springerig en shit:S! Albus hoort toch een zorgzaam,rustig en een persoon zijn vol met kennis? En niet een halvegare Gambon die in deel 4 nog stond te springen..

Alsjeblieft niet Ian McKellen! Ik denk dat hij het goed had gedaan als Dumbledore, maar kom op, hoeveel mensen zouden dan wel niet de vergelijking gaan maken tussen Gandalf en Dumbledore.

SouthParkFan

• 218 berichten
  • 1374 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

(quote)

Alsjeblieft niet Ian McKellen! Ik denk dat hij het goed had gedaan als Dumbledore, maar kom op, hoeveel mensen zouden dan wel niet de vergelijking gaan maken tussen Gandalf en Dumbledore.

Ja maar als hij de rol toch goed neerzet, hebben ze niks te klagen. Ik vind dat je gandalf en perkamentus niet met elkaar kan gaan vergelijken omdat het gespeeld word door dezelfde acteur, en omdat ze beide tovenaar zijn, maar ik begrijp dat sommige mensen dit wel gaan doen, en dat respecteer ik

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Wat een gezeur. Dit is toch de laatste film met Dumbledore, dus wat is het probleem?

anne J

• 1525 berichten
  • 956 stemmen

R1992 schreef:

Mee eens al jaren totally mee eens

Jammer van Gambon, want hij doet niet eer aan Perkie naar mijn mening.

Beter gezegd, jammer van Richard Harris, he was perfect.

IcU

• 6783 berichten
  • 3051 stemmen

R1992 schreef:

Waarom Ian Mckellen? Deze heeft een vergelijkbare rol gespeeld in LotR. Kies je hem nou omdat die baard zo goed staat of omdat je hem zo'n goede acteur vind? De vergelijking gaat gewoon gemaakt worden door iedereen, alleen al doordat het uiterlijk zo het zelfde is als in LotR. Daarbij zou Mckellen de rol niet aannemen, vanwegen het zelfde feit. Ik vind deze Dumbeldore prima.

R1992

• 172 berichten
  • 381 stemmen

IcU schreef:
(quote)

Waarom Ian Mckellen? Deze heeft een vergelijkbare rol gespeeld in LotR. Kies je hem nou omdat die baard zo goed staat of omdat je hem zo'n goede acteur vind? De vergelijking gaat gewoon gemaakt worden door iedereen, alleen al doordat het uiterlijk zo het zelfde is als in LotR. Daarbij zou Mckellen de rol niet aannemen, vanwegen het zelfde feit. Ik vind deze Dumbeldore prima.

Ik denk dat Mckellen de rol graag had aangenomen aangezien hij de laatste tijd niet vaak (de kans krijgt) in films verschijnt.

En tuurlijk gaat die vergelijking gemaakt worden maar dat neemt niet weg dat Mckellen gewoon perfect voor die rol is..ik bedoel, kijk (inderdaad!) naar zijn LOTRprestaties, (zonder of met baard). Misschien denken mensen dat het een 2e Gandalf in de Potter reeks wordt, maar ik weet zekerdat Mckellen er een eigen Perki van had gemaakt, maybe met Gandalftrekjes, en dus?

Die Gambon heeft vanaf 3 deel gewoon een ander karakter neergezet dan de Perki in het boek, als je het boek gelezen hebt snap je dat toch wel ? Misschien vind jij hem goed omdat je de boeken niet hebt gelezen.
'Mijn' Perki en van velen die de boeken hebben gelezen, komt niet over als iemand die rent, snel beweegt én... Gambon komt gewoon niet over als een beschermend persoon voor Potter. En dát is toch een belangrijk aspect in het boek en de reden waarom dit boek een belangrijk brug is naar boek 7, waarin Potter er alleen voorstaat. In het boek is dit zo goed te merken, ik vond het gewoon kut dat Albus er niet meer was! Dat hele aspect komt totaal niet tot uiting bij Gambon.

Van mij mocht Mckellen graag de rol van Perkamentus voor de laatste film zelf, op zich nemen, misschien had hij er nog een onmisbare Perkamentus van kunnen maken..

Don MN

• 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Dat heeft vooral te maken met je eigen beeld van Perkamentus. De enige film waar je Gambons Perkamentus mag bekritiseren is in deel vier. In deel drie/vijf speelt hij de Perkamentus die ook in het boek is. Het is vooral de switch van Harris naar Gambon die natuurlijk zwaar valt.

De man die in deel één vrolijk kauwde op oorsmeer had onmogelijk geloofwaardig een duel aan kunnen gaan, en ja dat heb ik onderhand al heel vaak gezegd maar het blijft zo.

McKellen zou trouwens toch helemaal geen uitdaging hebben gevonden in Dumbledore. Beide personages hebben echt extreem veel van elkaar weg en om voor een andere serie dezelfde acteur voor zo'n personage te gebruiken wekt alleen maar ergernis. Ik heb er zelf ook aan gedacht, vooral omdat McKellens Gandalf zoveel van de Perkamentus uit het boek weg heeft, maar het zou alleen maar averechts werken.

Let op maniertjes van Gambon in deel drie/vijf, hij speelt echt goed de Perkamentus die iedereen. De vriendelijke maar waarschuwende toespraak voor de Dementors, in de grote zaal waar alle leerlingen zijn aan 't slapen, het verdedigen van Harry tijdens de rechtzaak waarbij hij ijsberend de Wiekenweegschaar weet te overtuigen. De man wordt door velen afgekraakt maar verdient veel respect voor zijn rol.

jumpstylemovie

• 6225 berichten
  • 1221 stemmen

Op mijn leeftijd had ik niet eens gemerkt dat ie vervangen was. Als je hem nederlands bekijkt zijn de stemmen hetzelfde en veel verschil merk je niet als je nergens van af weet.

IcU

• 6783 berichten
  • 3051 stemmen

R1992 schreef:

Ik denk dat Mckellen de rol graag had aangenomen aangezien hij de laatste tijd niet vaak (de kans krijgt) in films verschijnt.

Dat jij hem niet meer in films ziet wil niet zeggen dat hij niet meer in films speelt. Na Lord of the Rings heeft hij nog noemswaardige rollen gespeelt in onder andere de DaVinci Code en Xmen 3. Daarnaast nog een aantal stem rolletjes en binnekort beginnen de opnames van The Hobbit, een prequel op de Lord of the Rings Trilogy. Daarin speelt hij wederom Gandalf. Wat dan wederom op Perkamentus lijkt.

En tuurlijk gaat die vergelijking gemaakt worden maar dat neemt niet weg dat Mckellen gewoon perfect voor die rol is..ik bedoel, kijk (inderdaad!) naar zijn LOTRprestaties, (zonder of met baard). Misschien denken mensen dat het een 2e Gandalf in de Potter reeks wordt, maar ik weet zekerdat Mckellen er een eigen Perki van had gemaakt, maybe met Gandalftrekjes, en dus?

Dat hij het goed zal doen twijfel ik niet aan. Dat hij Gandalf blijft is een feit. Ookal speelt hij Sinterklaas, lijkt hij nogsteeds op Gandalf. Naar mijn mening was zijn rol nogal memorabel.

Die Gambon heeft vanaf 3 deel gewoon een ander karakter neergezet dan de Perki in het boek, als je het boek gelezen hebt snap je dat toch wel ? Misschien vind jij hem goed omdat je de boeken niet hebt gelezen.

Ik heb de boeken niet gelezen dus daar kan ik niet over oordelen.

'Mijn' Perki en van velen die de boeken hebben gelezen, komt niet over als iemand die rent, snel beweegt én...

There you go. Dat is in jouw belevenis. Dat kan bij iemand anders enorm verschillend zijn.

Don MN schreef:

McKellen zou trouwens toch helemaal geen uitdaging hebben gevonden in Dumbledore. Beide personages hebben echt extreem veel van elkaar weg en om voor een andere serie dezelfde acteur voor zo'n personage te gebruiken wekt alleen maar ergernis.

Je haalt em de woorden uit de mond...

R1992

• 172 berichten
  • 381 stemmen

.

'Mijn' Perki en van velen die de boeken hebben gelezen, komt niet over als iemand die rent, snel beweegt én...

There you go. Dat is in jouw belevenis. Dat kan bij iemand anders enorm verschillend zijn.
Dat is mijn belevenis, die ik dankzij de boeken heb gekregen en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Rowling heeft Perkamentus nauwkeurig genoeg beschreven om te weten dat hij niet kan rennen en noem maar op.

Het is de fout van de regie en Gambon zelf dat hij daar vrij weinig mee doet en er voorzorgt dat er een andere Perkamentus 'ontstaat' , die nou niet echt overeenkomt met het boek.. Maar goed, voor mensen die de boeken niet lezen zal deze Perki, Perki zijn;)

R1992

• 172 berichten
  • 381 stemmen

Dat hij het goed zal doen twijfel ik niet aan. Dat hij Gandalf blijft is een feit. Ookal speelt hij Sinterklaas, lijkt hij nogsteeds op Gandalf. Naar mijn mening was zijn rol nogal memorabel.

[quote]

Ja, dat is jammer voor je dat hij Gandalf blijft. Als ik naar hem kijk bij X-men kijk ik niet naar Gandalf, al is hij daar natuurlijk geen tovenaar. Maar dan nog, ik denk dat ik er wel afstand van zou kunnen doen dat 'Gandalf' in de HP film zit, terwijl hij Perk speelt. Met een beetje overtuiging wordt je wel meegesleept;)

thunderball

• 5725 berichten
  • 1379 stemmen

Hij bedoelt dat, wanneer je McKellen een baard voor plakt en hij ook nog weer een tovenaar moet spelen, je dan zo weinig verschil merkt dat je idd meer naar Gandalf zit te kijken dan naar Perkamentus.

In X-men ziet hij er compleet anders uit en speelt hij een heel andere rol. Dan is de vergelijking met Gandalf er natuurlijk ook niet.

IcU

• 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Dat bedoel ik inderdaad.

Don MN

• 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Ik ben nogal verbaasd dat na de release van Half-Blood Prince hier niks over Gambon's prestatie neergepend is. Ik was zeer tevreden, bij vlagen erg grappig en de goede lijn van het vijfde deel netjes doorgetrokken. Ben benieuwd of de haters met dit deel achter de rug voor het eerst tevreden waren..

JohnWilliams

• 7503 berichten
  • 934 stemmen

Don MN schreef:
Ik ben nogal verbaasd dat na de release van Half-Blood Prince hier niks over Gambon's prestatie neergepend is. Ik was zeer tevreden, bij vlagen erg grappig en de goede lijn van het vijfde deel netjes doorgetrokken. Ben benieuwd of de haters met dit deel achter de rug voor het eerst tevreden waren..

Er is waarschijnlijk tegen hem het volgende gezegd.

Praat wat meer met gevoel
Probeer een twinkeling in je ogen te brengen

Zijn kostuum blijft lelijk...maar daar kan Gambon niets aan doen.
Zijn baard is beter en doordoor is hij gelijk meer de oude perkamentus. Hij is zeker niet beter dan Richard Harris, zo zal ik altijd die blijven zien als DE Perkamentus. Maar Gambon deed het inderdaad beter.

Soms denk ik aan dat moment dat Perkamentus dood gaat en op de grond valt van de toren af. En dat iedereen ernaar kijkt en verdrietig is. Het deed me totaal niets. Stel je voor dat Harris het was...veel beter.
Dat Perkamentus fouten heeft gemaakt is duidelijk dat kan je zien aan Gambon zijn vertolking. Als je Harris ziet zie je een soort opa en zo komt hij in de boeken ook over, Harris:'Youre the best'. Gambon is in deel 6 ook erg goed!

tommykonijn

• 5000 berichten
  • 2251 stemmen

Ik had het vroeger ook niet eens in de gaten gehad. Wel zei mijn moeder in 2002 (vlak na de premiere van ''The Chamber of Secrets'') dat er een Harry Potter-acteur overleden was.

Opzicht vind ik Gambon niet slecht, toch wel een paar overtuigende scenes gehad. Maar Harris was voor mij dé Perkamentus (nu ik er over terugdenk), Harris kwam wat vriendelijker over op de een of andere mannier.

Tomson_

• 252 berichten
  • 3236 stemmen

Ik vind dat Gambon het met name in deel zes prima heeft gedaan. Daar kwam hij dicht in de buurt van het beeld dat ik heb van de Dumbledore uit de boeken.

De Dumbledore uit de vierde film is echt de minste van de reeks. Maar dat komt denk ik meer door het script en de regie dan door Gambon zelf.

Harris zal ook voor mij wel de beste Dumbledore blijven...maar het feit is nu eenmaal dat we nooit zullen weten hou hij het er vanaf zou hebben gebracht in deel 3 t/m 6.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.