- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste Dumbledore: Richard Harris of Michael Gambon?
Beste Dumbledore: Richard Harris of Michael Gambon?
XxXDEPPFANXxX
-
- 180 berichten
- 148 stemmen
Zeker weten Richard Harris! Dumbledore moet als een aardig persoon overkomen en die indruk krijg ik niet echt als Michael Gambon het speelt.
Maargoed het kan niet anders de beste man is overleden.
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Denk je ook niet dat Peter O'Toole het beter zou doen?
XxXDEPPFANXxX
-
- 180 berichten
- 148 stemmen
mmmuha ik weet het niet misschien wel misschien niet maar daar kan ik pas achter komen als ik hem heb zien spelen als Dumbledore
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Wat moeilijk: Richard Harris was perfect voor de rol. Micheal Gambon is het tegenovergestelde.
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ik denk bij vervanging vooral aan Peter O'Toole, maar misschien zijn Derek Jacobi of Donald Sutherland ook een optie.
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
ik denk dat Micheal Gambon de juiste persoon is hij is wel mysterieus en een beetje een raar ventje.
maar Richard harris was en zal eigenlijk altijd wel de ''echte' blijven, en voor de rest ken ik ze niet.
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Je hebt gelijk, Gambon is mysterieus en toch erg menselijk. Daarom schreeuwt hij ook zo in de vierde film, hij is bang voor de gevolgen van Harry's deelname aan het toernooi.
Harris daarintegen maakte een hele prettige rustige indruk. Ook de uitstraling van Gambon is heel anders, hij komt vrij rommelig en overzorgd over.
Kortom: Ik bewonder Gambon in veel van zijn andere rollen maar hij is voor mij niet de echte Dumbledore.
Het is erg jammer dat Harris is overleden, ik begon hem zeer te waarderen(Gladiator, Julius Caesar en Harry Potter 1 en 2.)

Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
Jah daar doe je idd weinig aan!!
maar je heb wel gelijk Harris maakte een rustige indruk maar kom op he der gebeurd niet nogal wat!!
ik denk dat onder de omstandigheden in deel 4 zelfs dumbledore niet rustig kon blijven!!
en ik vond zen baard te rommelig haha
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ik las op Imdb dat: Christopher Lee en Ian Mckellen beide de rol van Dumbledore af hebben geslagen. 
Toen hebben ze maar voor Michael Gambon gekozen. 
Vooral Christopher Lee als Dumbledore was erg interessant geweest. Ik vind hem subliem als Saruman. 
Maar ik denk dat Ian Mckellen het ook goed gedaan zou hebben. Ik bewonder hem als Gandalf, maar ook zijn hoofdrol in Richard III is geweldig.
Ik hoop dat Gambon(die een uitzonderlijk goed acteur is) in de volgende films Dumbledore anders neerzet. Dit hangt natuurlijk af van de regisseur. Maar ik blijf hopen. 
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ik zag Michael Gambon laatst in Path to war (2002), waarin hij erg sterk acteerde. Dit samen genomen met zijn prestatie in Gosford Park, wijst uit dat hij ver onder zijn niveau acteerde in de laatste Harry Potter film.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25161 stemmen
Maar dan noem je ook wat. Een film van Altman waarin vaak zeer sterk geacteerd word en je je dus kunt optrekken aan je medespelers. En aan de andere kant de nieuwe Harry Potter film waarin een stel koters zitten die voor geen meter kunnen acteren.
Je kon het ook zien aan Gary Oldman in deel 3 dat zelfs de topacteurs niets kunnen veranderen aan het dieptrieste acteerniveau van de Harry Potter films.
donnie darko
-
- 6140 berichten
- 2816 stemmen
Ik vind Michael Gambon een betere Dumbledore dan Richard Harris, Harris is veel té braaf en te onmenselijk, terwijl Gambon tenminste nog wat gevoel toont. Hij lijkt me meer een mens. Trouwens, in de boeken staat altijd dat Dumbledore nog springlevend is voor zijn leeftijd, en dat zag je helemaal niet in Harris.
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Trouwens, in de boeken staat altijd dat Dumbledore nog springlevend is voor zijn leeftijd, en dat zag je helemaal niet in Harris.
Uit de boeken kreeg ik het beeld van een rustige beleefde en verzorgde man(met soms ietwat kinderlijke trekjes). Harris komt over als een rustige en beheersde man. Gambon is juist iets te menselijk. Dumbledore is een hele aparte persoonlijkheid, je snapt hem vaak niet.
Harris was misschien "braaf" maar mysterieus en onbegrijpelijk was hij ook. Gambon maakt van Dumbledore een schoolhoofd als ieder ander.
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
De cast van The Order of the Phoenix is gedeeltelijk bekend. Ik zie de rol van van Dumbledore nog niet staan. Misschien is er toch nog hoop op een andere acteur!
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
De cast van The Order of the Phoenix is gedeeltelijk bekend. Ik zie de rol van van Dumbledore nog niet staan. Misschien is er toch nog hoop op een andere acteur!
Inmiddels is Micheal Gambon weer aan de cast toegevoegd. Hij neemt ook in de vijfde film de rol van Dumbledore voor zijn rekening. Erg jammer, ik had toch graag Peter O'Toole gezien. 
kos
-
- 46682 berichten
- 8842 stemmen
Nogal logisch, je dacht toch niet dat ze nu alweer gingen switchen?
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ik had nog hoop. Zijn naam ontbrak een lange tijd op de lijst.
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Een vriend van mij wees mij laatst op de treffende gelijkenis tussen Richard Harris en Max Von Sydow. Misschien had hij Harris op moeten volgen.
italian
-
- 1391 berichten
- 262 stemmen
Harris is een stuk beter dan Gambon !
de Dumbledore van de eerste 2 films is gewoon helemaal iemand anders dan de laatste 2 films !
Harris deed het rustig aan en speeld de oude grijze wijse man, wat het beste bij zo'n figuur past, maar Gambon maakt er een actief oudje van....
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Had het niet erg gevonden, maar Peter O'Toole zie ik er ook niet in. Eigenlijk is Harris de enige bij mij die Dumbledore goed kan doen.
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2285 stemmen
Dus omdat Harris meer iets weg heeft van een gezellige oude opa is hij beter dan Gambon? Gambon legt meer gevoel in die rol. Hij schreeuwt, schreeuwen jullie schoolhoofden dan nooit?, omdat de toestand erg is. Als een moordenaar het op jullie gemunt heeft, zouden jullie dan nooit beginnen roepen? Ik vind het heerlijk als Dumbledore eens kwaad wordt. Je ziet dat er eigenlijk achter dat lange baardje, inderdaad wel iemand zit die Voldemort aankan.
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Harris geeft een meer beheerste en onderhuidse indruk. Hij hoeft niet te roepen om je terug met beide voeten op de grond te zetten, dat doet zijn indrukwekkende zachte stem al.
Net zoals italian het simpel, maar correct vat: Gambon is een actief oudje, en dat past niet geheel bij het figuur Dumbledore.
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Naar mijn idee is na de dood van Harris, de rol van Dumbledore verandert. Niet alleen ontdeed men zijn personage van een mysterieuze laag maar ook de kostuums en het taalgebruik werd aangepast.
Daarmee werd het personage Dumbledore voor mij minder interessant. Waarom heeft men er niet voor gekozen om de switch tussen Harris en Gambon zo klein mogelijk te maken. Het derde deel verschilt natuurlijk helemaal van de eerste twee films, maar misschien had juist Dumbledore daarin de constante factor kunnen zijn.
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2285 stemmen
Net zoals italian het simpel, maar correct vat: Gambon is een actief oudje, en dat past niet geheel bij het figuur Dumbledore.
Waarom niet? Waarom mag Dumbledore niet actief zijn? SPOILTER OOTP : Dumbledore neemt het toch ook in OOTP op tegen Voldemort op een nogal actieve manier? Dat zag ik Harris nog niet zo doen.
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Juist dat moment (verwijzend naar je spoiler) leek mij een geweldig moment voor Harris. In het boek word immers beschreven hoe indrukwekkend Dumbledore er op dat moment uitziet. Zou een dergelijke situatie met de Dumbledore van Harris niet veel meer impact hebben, dan met Gambon, die eerder overkomt alsofhij niet vies is van een vechtpartijtje
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2285 stemmen
Gambon's reactie vind ik dan eerder logisch. Ook al is hij nu wat norser, wat Dumbledore hier doet blijft redelijk indrukwekkend.
You may not like him, Minister, but you have to admit, Dumbledore's got style. 
catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Misschien blijf ik Gambon ook wel een beetje zien als het zwakke schoolhoofd uit The Browning Version. Qua gedrag en zeker in woordkeus en stem verschillen beide personages niet veel van elkaar.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
ik vind Gambon beter dan Harris.
Harris was al stokoud en zou zeker de vechtscenes in 5 en 6 niet aankunnen
Gambon daar in tegen is fitter, en ik vind ook dat hij beter acteert
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
Zeker weten Richard Harris! Dumbledore moet als een aardig persoon overkomen en die indruk krijg ik niet echt als Michael Gambon het speelt.
Maargoed het kan niet anders de beste man is overleden.
Zo denk ik er ook over.
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Harris was al stokoud ...
Oi! Beetje meer respect voor meneer Harris ja!