• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.873 films
  • 12.195 series
  • 33.962 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.936 gebruikers
  • 9.369.458 stemmen

Jouw favoriete genre

zoeken in:

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Fantasy met voorkeur voor het sprookjesachtige

Familiefilms vooral met kinderen in een hoofdrol

Animatiefilms

Thriller bij voorkeur psychologische

Horror, vooral dan de subtielere, niet te veel slasher

Drama en waargebeurd als het thema me aanspreekt

Films met vrouwelijke hoofdfiguren

nclo

• 1494 berichten
  • 157 stemmen

(Psychologische) thrillers, actie, drama (tot een bepaald niveau natuurlijk), leuke komedies (dus geen romantische en tiener gezeik) en de animé-wereld heeft mij nooit echt teleurgesteld

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Dk2008 schreef:

(quote)

Het is toch weer een beetje veranderd.

1 is geen genre maar goed, ik kijk dat het liefst.

1) Korte film (animatie, tv serie, .....)

2) Komedie

3) Komedie (in combinatie met eem ander genre)

4) (klassieke 2e wereld)oorlog films

5) Drama (in combinatie met een ander genre)

Goh, alweer veranderd

1) Korte films (shorts, cartoons, soundies...)

2) Kinder-/familiefilms, vooral animatie en live-action (combinatie echte acteurs met animatie)

3) Highschool

4) Musicals (jaren '30...) / films met veel muziek

5) (Actie/romantische) komedies

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

In elk geval probeer je graag verschillende genres eens uit Dick. Dat is de beste manier om er achter te komen welke genres/thema's je het meest of juist het minst aanspreken.

Welke films uit categorie 2 (combinatie met live-action) heb je al gezien, er zijn er toch wel een aantal die ik wel kan aanbevelen.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

1. Nog steeds Drama

2. Misdaad/Maffia

3. Horror en dan vooral de klassiekers zoals Nightmare on Elmstreet, Hellraiser, Halloween etc.

4. Oorlog (bijna alle oorlogen overal ter wereld) blijf ik reuzeinteressant vinden als filmmateriaal

JDSsmetje

• 6568 berichten
  • 2312 stemmen

Eigenlijk gewoon arthouse.

Beetje experimentelere cinema, met onvervalste emotie.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

alexspyforever schreef:

Welke films uit categorie 2 (combinatie met live-action) heb je al gezien, er zijn er toch wel een aantal die ik wel kan aanbevelen.

De meeste die hierin staan: Categorie:Film met live-action en animatie - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Welke vond je de "slechtste"? Want het is heel goed mogelijk dat ik dat "de beste" vind.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Dk2008 schreef:

(quote)

De meeste die hierin staan: Categorie:Film met live-action en animatie - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Welke vond je de "slechtste"? Want het is heel goed mogelijk dat ik dat "de beste" vind.

De slechtste van degene die ik gezien heb uit die lijst is wellicht Garfield, vooral dat ze voor Odie een echt hondje die in de verste verten niet op de cartoonversie leek gebruikten was vreselijk (en het verhaal was uiteraard oliedom). Ook Alvin en de Chipmunks vond ik nogal dom. Ik hield wel van de animatieserie en vond een live action, versie overbodig, daarom heb ik De Smurfen aan me voorbij laten gaan. Space Jam heb ik vroeger ook eens gezien en vond ik ook niet bijzonder.

Mijn favorieten uit deze lijst zijn: Who framed Roger Rabbit, Bedknobs and Broomsticks en Mary Poppins. Ook Enchanted, Stuart Little en James and the Giant Peach zijn heel genietbaar.

Welke ik niet in deze lijst zag is "Arthur et les minimoys" waarvan er 3 films zijn en ik de eerste en de derde erg goed vind. Van Stuart Little is er ook nog een derde dacht ik. Ik kijk straks nog eens door mijn lijst of ik er nog vind.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Mensen mogen me wel een tip geven, daar niet van.....op aanraden (van iemand die me zeer goed kent) heb ik Garfield gezien, zo leuk, zo grappig......nou, ik vond er niet veel aan.

Aanvankelijk moest ik niet veel hebben van die animatie-films, ook niet van Disney. De cartoons wel, ook niet alles, maar heb alle Tom & Jerry's weer eens bekeken en veel Looney Tunes en Disney en daar blijven toch echt heel leuke tussen zitten.

In 2009 was ik bij de Blokker, daar was Shrek 3 te zien op de tv. Dat vond ik zo leuk, met die ezel. Daarna is het vrij hard gegaan met allerlei kinderfilms. Ik noem het express kinderfilms vanwege de reacties hier vaak op de site. Maar een goede kinderfilm is leuk voor jong en oud vind ik, dus term familie is natuurlijk gewoon veel beter. Veel vind ik nog niet veel aan, maar het heeft wel mijn interesse gewekt.

Van Stuart Little is er inderdaad nog een derde, maar die is alleen animatie. Te weinig budget geloof ik. Viel me in ieder geval ook al tegen.

Stuart Little 2 en Yogi Bear zijn tot nu toe de favorieten. Stuart Little 1, Marmaduke, Alvin and the Chipmunks 1,2 en Beverly Hills Chihuahua 1,2 scoren ook vrij goed. Bij de laatste twee was het derde deel alweer heel wat minder.

Het is wel jammer dat volwassenen zich vaak zo lopen aan te stellen, maar ja, het blijft natuurlijk in de eerste plaats voor kinderen.

Ik vind dat ze dat tegenwoordig erg goed kunnen maken. In mijn tijd had je bijvoorbeeld The New Adventures of Huckleberry Finn (TV Series 1968?1969) - IMDb. Vond ik vroeger al niet veel aan, en nou nog niet.

Edit: zou niet weten waar de chihuahuas onder vallen, staan niet in die lijst.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Ik ken ook wel mensen die animatie al meteen bestempelen als in de eerste plaats voor kinderen, maar tegenwoordig is er ook wel veel animatie die absoluut niet voor kinderen is. Wat animatie betreft is het voor mij hetzelfde als bij een film. Spreekt het verhaal of thema me aan, dan zal ik het wel eens kans geven. De manier waarop iets wordt geanimeerd is voor mij van ondergeschikt belang. Ik kijk films niet voor mooie plaatjes, daar haal ik weinig voldoening uit. Maar aan de andere kant zal je mij ook niet kunnen blij maken met lange praatfilms of films die een simpel verhaaltje nodeloos ingewikkeld willen maken door tijdlijnen door elkaar te gooien, symbolische stuff toe te voegen. Je brein gebruiken is goed, maar het moet ook nog amusant blijven, vind ik. Als ik bij reviews al lees van briljante dialogen en voor intelligente mensen, dan weet ik het wel dat ik dat soort films best kan vermijden.

Familiefilms, eigenlijk heb ik er wel best veel. Zeker als er kinderen in de hoofdrol zijn vind ik het een leuk escapisme, soms nog meer dan een animatiefilm of fantasy film. Ik trek mij al lang niets meer aan van kritieken over te kinderlijk, dat zal ik wel voor mezelf uitmaken of het te kinderlijk is of niet, want ook dat ligt voor iedereen anders.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Ja, familiefilms heb ik ook best veel. In 2011 zag ik voor het eerst Don't tell mom the babysitter's dead. Die beviel ook goed, toen ben ik van daaruit ook aan de gang gegaan. Hier en bij IMDb staat niet altijd heel duidelijk of het familiefilms zijn of niet, maar uitgaande van alle leeftijden zal het toch wel het geval zijn.

Het blijft lastig films in hokjes te stoppen. Het is dit of dat genre. Vooral de komedie/drama (vuur en water)-films zijn vreselijk op dit punt.

ASRoma1927

• 49 berichten
  • 2178 stemmen

1: Oorlog

2: Horror

3: Western

4: Misdaad

5: Documentaire

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Dk2008 schreef:

Ja, familiefilms heb ik ook best veel. In 2011 zag ik voor het eerst Don't tell mom the babysitter's dead. Die beviel ook goed, toen ben ik van daaruit ook aan de gang gegaan. Hier en bij IMDb staat niet altijd heel duidelijk of het familiefilms zijn of niet, maar uitgaande van alle leeftijden zal het toch wel het geval zijn.

Het blijft lastig films in hokjes te stoppen. Het is dit of dat genre. Vooral de komedie/drama (vuur en water)-films zijn vreselijk op dit punt.

Vind dat indelen in genres soms ook wel eens pain in the X. En hoewel ik niet zo een groot voorstander ben van het indelen in hokjes is het toch wel nodig enerzijds om een overzicht te behouden in de filmcollectie (ik heb er nu zo tussen de 550 en 600 die ik in fardes bewaar) en ja er zijn nu eenmaal genres die me totaal niet aanspreken (pure actie, misdaad). Ook op het vlak van romantische en comedy films vind ik een hele hoop films waar ik niks aan heb, dus kom ik vaker terug op de "familiefilms" of "kinderfilms". Ik vind die kinderlijke humor dan veel vermakelijker dan onderbroekenlol. Ik heb daarom mijn fardes ingedeeld in 5 categorieën waarbij ik me genoodzaakt zag om bepaalde genres te combineren omdat de lijn soms gewoon niet is te trekken:

Animatie

Familiefilm & Comedy

Fantasy (waaronder ook verfilmde sprookjesverhalen) & Sci-fi

Thriller, Horror & Mystery

Drama & Avonturenfilm (rare combinatie misschien maar de avonturenfilms zaten voorheen bij fantasy en sci-fi maar vond niet dat ze daar zo goed thuishoorden)

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Over die sprookjes. Ik ben altijd wel een liefhebber geweest van de Efteling sprookjes. Niets voor jou?

Daarvan zijn dvd's met gespeelde verhaaltjes, als ook animaties van de Sprookjesboom.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Oh ik hou van sprookjes en de Efteling vind ik nog steeds heel fijn om zo om de paar jaar eens te bezoeken. De Sprookjesboom animaties zijn wel mooi maar ze zijn wat mij betreft te veel op kinderen gericht. Die DVD's met gespeelde verhaaltjes, hoe zien die er eigenlijk uit, want dat doet bij mij geen belletje rinkelen.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

alexspyforever schreef:

Die DVD's met gespeelde verhaaltjes, hoe zien die er eigenlijk uit, want dat doet bij mij geen belletje rinkelen.

bol.com | Efteling Sprookjes - Deel 1, Children | Dvd

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Bedankt, ziet er heel interessant uit

Virginiaauroa

• 13 berichten
  • 6 stemmen

1. Horror

2. Oorlog

3. Vampieren/weerwolven

4. Waar gebeurd

5. Maffia

Gwen80

• 226 berichten
  • 521 stemmen

Romantiek

Komedie

Oorlog

Familiefilm

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Ik begon met actie (die voorkeur duurde niet zo lang), dan SF, horror, thriller, en nu kijk ik vooral drama. Tussendoor doe ik altijd af en toe een jeugdfilm, goede komedie, of animatie. Op Hollywood ben ik een beetje uitgekeken, het is heel vaak hetzelfde verloop. Ben nu vooral Spaans aan het kijken, vervolgens naar het Frans en daarna wat meer Aziatisch, wil ik ook ontdekken maar die zijn niet altijd even makkelijk verkrijgbaar.

Waar ik het minst van hou zijn karikaturale films met zinloos geweld en stoere taal (The Godfather...) en domme komedies. Daar wil ik me wel aan storen, de rest gaat allemaal wel.

Gwen80

• 226 berichten
  • 521 stemmen

Ik begin nu ook langzaam films in een andere taal dan Nederlands of Engels te ontdekken, en daar zitten leuke verrassingen bij. En inderdaad tenminste eens een keer een ander verloop dat het standaard.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Taal of land zou uiteindelijk geen reden mogen zijn om bepaalde films te mijden vind ik ook. Ik heb een tijd ook wel gehad dat ik van Japanse horror hield, maar op een bepaald moment had ik ook wel zoiets van bwah het is toch vaak via dezelfde formule. De Japanse animatie daarentegen die blijft me verbazen. Als het thema of verhaal me aanspreekt dan maakt het me niet uit of het Spaans, Frans of zelfs Chinees of Russisch is. Maar bij een niet-Nederlandse of niet-Engelse film zal ik toch aangewezen zijn op subtitels. Als er geen NL of Engelse subtitels beschikbaar zijn, dan heb ik een probleem.

Ik vind het jammer dat we soms nog erg afhankelijk zijn van populariteit en bekendheid betreffende beschikbaarheid van een film . Of een film nu wel of niet tot hier geraakt, dat hangt denk ik nog steeds af van hoe goed die het in eigen land doet, maar ook een beetje giswerk of die een buitenlands publiek zou kunnen aanspreken. En natuurlijk zullen er nog veel andere factoren zijn waar we zelf geen zeggenschap over hebben. Als er over alle films die ter wereld worden gemaakt evenveel informatie zou te vinden zijn en er geen belemmeringen zouden zijn tot beschikbaarheid, dan wil ik nog wel eens willen weten hoe de toplijstjes er uit zouden zien. Het kan geen toeval zijn dat de top 250 hier toch wel veel overeenkomsten heeft met die van imdb. Die 2 Italiaanse westerns bijvoorbeeld in de top 10 daar had ik voorheen nog nooit van gehoord totdat ik de top 250 bekeek.

Ik kan arno best wel begrijpen als ie zegt dat ie uitgekeken is op Hollywood. Toch ontdek ik nog steeds Engelstalige films die hier nauwelijks bekend zijn en dan denk ik, hoe is het toch mogelijk dat je die enkel via USA of UK kan verkrijgen. Zo heb ik zelfs al verschillende DVD's uit de regio 1 gekocht omdat ze gewoon niet beschikbaar waren in regio 2. "The Secret of Roan Inish" bijvoorbeeld, pracht van een film en eigenlijk door groot toeval ontdekt en het was een gok. Maar enkel beschikbaar in regio 1. Ik heb er geen spijt van die gekocht te hebben.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Ik was benieuwd naar welke genres ik het meest kijk. ik heb het opgezocht in mijn eigen stemmen en dan kom ik op het volgende lijstje uit:

Stand bij 1634 films:

01. - 21,0% - Drama (618x)

02. - 13,9% - Thriller (410x)

03. - 10,4% - Actie (307x)

04. - 09,5% - Komedie (281x)

05. - 06,9% - Horror (203x)

06. - 06,3% - Avontuur (184x)

07. - 06,1% - Sciencefiction (179x)

08. - 05,0% - Misdaad (147x)

09. - 04,2% - Fantasy (125x)

10. - 03,9% - Mystery (114x)

11. - 03,1% - Animatie (91x)

12. - 02,9% - Familie (85x)

13. - 02,8% - Romantiek (82x)

14. - 02,3% - Oorlog (68x)

15. - 00,9% - Muziek (27x)

16. - 00,4% - Documentaire (12x)

17. - 00,3% - Roadmovie (10x)

18. - 00,0% - Erotiek (0x)

19. - 00,0% - Film noir (0x)

Roadmovies (slechts 10 gezien) daar moet ik toch zeker wat aan doen, want dat is best een leuke genre. Drama, Thriller, Horror en SF zijn mijn favoriete genres, al hou ik eigenlijk wel van alle genres mits het goede films zijn. Vroeger keek ik veel actiefilms dus dat die op 3 staat is ook niet vreemd.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Dk2008 schreef:

1) Korte films (shorts, cartoons, soundies...)

2) Kinder-/familiefilms, vooral animatie en live-action (combinatie echte acteurs met animatie)

3) Highschool

4) Musicals (jaren '30...) / films met veel muziek

5) (Actie/romantische) komedies

Die highschool zijn er ook alweer bijna uit.

nou nu gewoon volgens de genrelijst, deze genres zijn dus wel favoriet en dat is bijna niks.

Actie, Animatie, Drama (lees luchtig drama), Familie, Film Noir, Komedie, Muziek, Oorlog en Thriller

Animatie/Familie zijn bijna altijd samen

Muziek/Actie is vaak ook bijna altijd samen met komedie, dus actiekomedie of komedie, dit afgewisseld met muziek (dus niet die dansmusicals).

Komedie kan dus wel apart

Film Noir (vind ik ook wel leuk, zo'n oude film in dit genre, met een femme fatale) en oorlog en thriller zijn ook vaak oude films.

Dvd's die ik koop zijn bijna allemaal of familie/animatie (daaronder ook shorts) of komedie.

Film Noir/Thriller en Actie/Oorlog/Thriller.

Blijft iets van 4 genres over.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Afgelopen jaren is horror toch mijn absolute favoriet geworden. Ook silents (niet comedy) kan ik erg waarderen.

Mijn interesse in familiefilms en animatie die ik 2 jaar geleden nog had is flink gekelderd.

de grunt

• 4336 berichten
  • 1576 stemmen

Western. Liefst de obscure ongepolijste onbekende parels uit Amerika. En de spaghetti's of course.

HALVE TAMME. (moderator series)

• 13470 berichten
  • 1305 stemmen

Zeg H. T. wat is jouw favoriete genre?

Horror met de beste, heerlijkste en of lekkerste marteltrucjes / kills waar je heel lang TBS voor kan krijgen.

Wil je wat drinken .

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Favoriete filmgenres per decennium 1930 - nu (te weinig gezien voordien om echt van belang te zijn)

Met ook telkens favoriete genres als ik enkel de films met 4* of meer neem.

30's: Komedie - Drama - Muziek / 4*+: Komedie - Drama - Romantiek

40's: Drama - Avontuur - Animatie/Romantiek / 4*+: Drama - Romantiek - Thriller

50's: Drama - Komedie - Romantiek / 4+: Drama - Komedie - Thriller

60's: Drama - Western - Komedie / 4*+: Drama - Avontuur - Western

70's: Drama - Komedie - Actie / 4*+: Drama - Misdaad - Thriller

80's: Komedie - Drama - Actie / 4*+: Drama - Actie - Animatie

90's: Komedie - Drama - Actie / 4*+: Drama - Actie - Komedie

00's: Drama - Komedie - Thriller / 4*+: Drama - Thriller - Komedie

10's: Drama - Actie - Komedie / 4*+: Drama - Actie - Thriller

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2198 stemmen

1. Drama

2. Oorlog

3. Thriller (vooral de psychologische thriller)

4. Misdaad

5. Film noir

Is mijn top-5

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

Geen specifieke genres: gevangenisfilm, coming-of-age film, maffiafilm, Aziatische romantiek, films met expliciet seks en/of geweld.

1. Misdaaddrama

2. Romantisch drama

3. Drama

4. Thriller

5. Documentaire

Zoiets ongeveer. Horror en SF worden te wisselvallig ontvangen om opgenomen te worden. Oorlogsfilms heb ik nog te weinig gezien, en kijk ik meestal tegen op, maar de interesse begint langzaam aan te stijgen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.