- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Top 250 films die je nog moet zien
Top 250 films die je nog moet zien
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Er staan geen Europese films of Kurosawa's in de AFI-100 omdat de top zich regelementair beperkt tot Amerikaanse films. Overigens is de definitie daarvan niet zo heel duidelijk, films van Lean en Kubrick mogen kennelijk nog wel voor Amerikaans doorgaan, net als bijvoorbeeld The Third Man. Voor niet-Amerikaanse films heb ik andere lijstjes (o.a. Movieline en IMDb's Classic Film Board's door users samengestelde top 100 van niet-Amerikaanse films) om te volgen, maar die komen zo weinig op tv, dat ik daar voorlopig nog veel te weinig van gezien heb...
Overigens moet ik van de AFI-lijst nog 55 films, nog steeds meer dan de helft, maar toch een betere score dan bij MM's top 100. De volgende films moet ik nog:
3. The Godfather (1972)
7. The Graduate (1967)
13. The Bridge on the River Kwai (1957)
16. All About Eve (1950)
18. Psycho (1960)
19. Chinatown (1974)
20. One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)
21. The Grapes of Wrath (1940)
24. Raging Bull (1980)
26. Dr. Strangelove or: How I learned to Stop ... (1964)
27. Bonnie and Clyde (1967)
28. Apocalypse Now (1979)
31. Annie Hall (1977)
32. The Godfather, Part II (1974)
35. It Happened One Night (1934)
36. Midnight Cowboy (1969)
38. Double Indemnity (1944)
41. West Side Story (1961)
44. The Birth of a Nation (1915)
45. A Streetcar Named Desire (1951)
46. A Clockwork Orange (1971)
47. Taxi Driver (1976)
50. Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)
52. From Here to Eternity (1953)
53. Amadeus (1984)
54. All Quiet on the Western Front (1930)
58. Fantasia (1941)
61. Vertigo (1958)
62. Tootsie (1982)
66. Network (1976)
67. The Manchurian Candidate (1962)
68. An American in Paris (1951)
69. Shane (1953)
70. The French Connection (1971)
73. Wuthering Heights (1939)
74. The Gold Rush (1925)
75. Dances With Wolves (1990)
76. City Lights (1931)
77. American Graffiti (1973)
78. Rocky (1976)
80. The Wild Bunch (1969)
82. Giant (1956)
83. Platoon (1986)
84. Fargo (1996)
87. Frankenstein (1931)
88. Easy Rider (1969)
90. The Jazz Singer (1927)
91. My Fair Lady (1964)
92. A Place in the Sun (1951)
93. The Apartment (1960)
94. GoodFellas (1990)
95. Pulp Fiction (1994)
96. The Searchers (1956)
99. Guess Who's Coming to Dinner (1967)
100. Yankee Doodle Dandy (1942)
Yak
-
- 4945 berichten
- 827 stemmen
Ik vind 't echt grappig, dit soort lijstjes. Zit je steeds te denken "WAT?! Heeft hij die-en-die film nog niet gezien!". Maar dat hebben jullie omgekeerd bij mij natuurlijk ook (inderdaad, nog altijd Citizen Kane niet gezien, en geen enkele Godfather-film )
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
waar haal ik die AFI lijst vandaan?
kappeuter (crew films)
-
- 72629 berichten
- 5779 stemmen
Typ in Google 'AFI 100' in.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
ik moet er nog 39 uit de AFI lijst
--
4. GONE WITH THE WIND (1939)
7. THE GRADUATE (1967)
16. ALL ABOUT EVE (1950)
21. THE GRAPES OF WRATH (1940)
30. THE TREASURE OF THE SIERRA MADRE (1948)
31. ANNIE HALL (1977)
33. HIGH NOON (1952)
36. MIDNIGHT COWBOY (1969)
37. THE BEST YEARS OF OUR LIVES (1946)
38. DOUBLE INDEMNITY (1944)
39. DOCTOR ZHIVAGO (1965)
41. WEST SIDE STORY (1961)
43. KING KONG (1933)
44. THE BIRTH OF A NATION (1915)
45. A STREETCAR NAMED DESIRE (1951)
50. BUTCH CASSIDY AND THE SUNDANCE KID (1969)
51. THE PHILADELPHIA STORY (1940)
52. FROM HERE TO ETERNITY (1953)
54. ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT (1930)
55. THE SOUND OF MUSIC (1965)
56. M*A*S*H (1970)
58. FANTASIA (1940)
59. REBEL WITHOUT A CAUSE (1955)
63. STAGECOACH (1939)
67. THE MANCHURIAN CANDIDATE (1962)
68. AN AMERICAN IN PARIS (1951)
69. SHANE (1953)
73. WUTHERING HEIGHTS (1939)
80. THE WILD BUNCH (1969)
82. GIANT (1956)
85. DUCK SOUP (1933)
86. MUTINY ON THE BOUNTY (1935)
87. FRANKENSTEIN (1931)
90. THE JAZZ SINGER (1927)
91. MY FAIR LADY (1964)
92. A PLACE IN THE SUN (1951)
97. BRINGING UP BABY (1938)
99. GUESS WHO'S COMING TO DINNER (1967)
100. YANKEE DOODLE DANDY (1942)
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
en als we toch bezig zijn, nog 15 uit de imdb top 100
--
37 Paths of Glory (1957) 8.3/10 (6639 votes)
45 M (1931) 8.3/10 (5798 votes)
52 Double Indemnity (1944) 8.2/10 (5787 votes)
56 Manchurian Candidate, The (1962) 8.2/10 (7329 votes)
66 Treasure of the Sierra Madre, The (1948) 8.2/10 (5795 votes)
72 Annie Hall (1977) 8.1/10 (11326 votes)
74 Ran (1985) 8.1/10 (6083 votes)
79 Modern Times (1936) 8.1/10 (5139 votes)
80 Duck Soup (1933) 8.1/10 (5437 votes)
85 Princess Bride, The (1987) 8.1/10 (32009 votes)
92 Ladri di biciclette (1948) 8.0/10 (3677 votes)
94 Rebecca (1940) 8.0/10 (5866 votes)
95 Searchers, The (1956) 8.0/10 (5289 votes)
96 Nuovo cinema Paradiso (1988) 8.0/10 (7812 votes)
100 Sjunde inseglet, Det (1957) 8.0/10 (4423 votes)
narva77 (crew films)
-
- 12357 berichten
- 6391 stemmen
Pff aan dit soort lijsten begin ik niet eens aan
narva77 (crew films)
-
- 12357 berichten
- 6391 stemmen
De nieuwe DVD van The Princess Bride (met DTS) is net een paar dagen uit; E 18,99 bij FRS! Heb em zelf ook gekocht
narva77 (crew films)
-
- 12357 berichten
- 6391 stemmen
Bah wat zijn die Amerikanen toch chauvinistisch Goh ik wist niet dat 'Lawrence of Arabia' en 'A Clockwork Orange' ook Amerikaanse films waren...
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
niets met chauvinistisch te maken, het AMERIKAANSE film instituut maakt een lijst met de beste AMERIKAANSE films... ze claimen niet dat het de beste films allertijden zijn volgens mij
narva77 (crew films)
-
- 12357 berichten
- 6391 stemmen
En jij wou beweren dat Lawrence of Arabia en A Clockwork Orange Amerikaanse films zijn? Zucht...
Mza
-
- 356 berichten
- 1924 stemmen
De AFI vond het al goed genoeg als er amerikaans geld achter zat.
jay73
-
- 1184 berichten
- 1365 stemmen
Ik moet er nog een paar:
4 Blue Velvet (1x half gezien, toen kwam iemand mij storen)
9 Lolita (net dvd geleend van m'n broer)
15 Stalag 17
24 Amarcord
39 Happiness
43 Shadow of a doubt
44 Sunset Blvd.
45 Lost Highway (ook half gezien; zat ik met de verkeerde persoon te kijken)
49 Die Blechtrommel
53 Repulsion
77 Tillsammans
81 Duck Soup
89 The Thing
91 Bound
100 Rosemary's Baby
Ik schiet al lekker op, maar gelukkig blijft er ook nog wat over!
kappeuter (crew films)
-
- 72629 berichten
- 5779 stemmen
Dat zijn niet de minste titels. Jammer eigenlijk, dat je zulke films maar een keer voor de eerste keer kan zien...
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Van de MM Top 100 moet ik er nog 17 zien.
9. Lolita (1962)
11. Chinatown (1974)
15. Stalag 17 (1953)
22. Shichinin No Samurai (Seven Samurai) (1954)
25. Amarcord (1974)
31. Short Cuts (1993)
37. Vertigo (1958)
38. Raging Bull (1980)
44. Shadow of a Doubt (1943)
49. Blechtrommel, Die (1979)
52. Repulsion (1965)
69. After Hours (1985)
76. Together (Tillsammans) (2000)
81. Duck Soup (1933)
90. Night at the Opera, A (1935)
97. Treasure of the Sierra Madre, The (1948)
98. Once Were Warriors (1994)
Van de AFI Top 100 wat meer, 45 stuks.
11. It's A Wonderful Life (1946)
16. All About Eve (1950)
19. Chinatown (1974)
21. The Grapes of Wrath (1940)
23. The Maltese Falcon (1941)
24. Raging Bull (1980)
29. Mr. Smith Goes To Washington (1939)
30. The Treasure Of The Sierra Madre (1948)
31. Annie Hall (1977)
33. High Noon (1952)
36. Midnight Cowboy (1969)
38. Double Indemnity (1944)
43. King Kong (1933)
44. Birth Of A Nation (1915)
45. A Streetcar Named Desire (1951)
50. Butch Cassidy And The Sundance Kid (1969)
51. The Philadelphia Story (1940)
53. Amadeus (1984)
54. All Quiet On The Western Front (1930)
58. Fantasia (1940)
61. Vertigo (1958)
62. Tootsie (1982)
66. Network (1976)
67. The Manchurian Candidate (1962)
68. An American In Paris (1951)
69. Shane (1953)
70. The French Connection (1971)
73. Wuthering Heights (1939)
74. The Gold Rush (1925)
75. Dances With Wolves (1990)
76. City Lights (1931)
77. American Graffiti (1973)
78. Rocky (1976)
80. The Wild Bunch (1969)
81. Modern Times (1936)
82. Giant (1956)
85. Duck Soup (1933)
86. Mutiny On The Bounty (1935)
87. Frankenstein (1931)
90. The Jazz Singer (1927)
92. A Place In The Sun (1951)
93. The Apartment (1960)
96. The Searchers (1956)
99. Guess Who's Coming To Dinner (1967)
100. Yankee Doodle Dandy (1942)
Van de IMDb Top 250 moet ik er -geteld volgens een lijstje van een maand oud- nog 97 zien, waarvan 31 films uit de top 100.
* Goodfella houdt van filmlijstjes...
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Hobbes staat versteld van de hoeveelheid die die nog moet zien
3. Fabuleux Destin d'Amélie Poulain, Le
4. Rear Window (1954)
6. Blue Velvet (1986)
8. Touch of Evil (1958)
9. Lolita (1962)
11. Chinatown (1974)
14. Blood Simple (1984)
15. Stalag 17 (1953)
17. Festen (1998)
20. Dr. Strangelove or: How I Learned to Sto... (1964)
22. Citizen Kane (1941)
24. Amarcord (1974)
26. North by Northwest (1959)
28. 2001: A Space Odyssey (1968)
30. Short Cuts (1993)
32. Third Man, The (1949)
33. Psycho (1960)
38. Raging Bull (1980)
39. Happiness (1998)
41. Boot, Das (1981)
43. Sunset Blvd. (1950)
44. Shadow of a Doubt (1943)
45. Lost Highway (1997)
46. Strangers on a Train (1951)
49. Blechtrommel, Die (1979)
52. Repulsion (1965)
58. Casablanca (1942)
67. Spartacus (1960)
68. Deliverance (1972)
69. After Hours (1985)
73. Others, The (2001)
76. Together (Tillsammans) (2000)
79. Fucking Åmål (Show Me Love) (1998)
81. Duck Soup (1933) 3.94 (27)
83. Wizard of Oz, The (1939)
84. Elephant Man, The (1980)
85. Some Like It Hot (1959)
88. Spoorloos (1988)
90. Night at the Opera, A (1935)
91. Magnolia (1999)
92. Bound (1996)
95. Following (1998)
97. Treasure of the Sierra Madre, The (1948)
98. Once Were Warriors (1994)
100. Rosemary's Baby (1968)
6 ervan (Amelie, Citizen Kane, Psycho, Fucking Amal, Happiness en 2001) heb ik hier liggen en die moet ik nog steds zien
'k zal zo es die AFI lijst es begluren
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
hallo he...
1. CITIZEN KANE (1941)
2. CASABLANCA (1942)
4. GONE WITH THE WIND (1939)
5. LAWRENCE OF ARABIA (1962)
6. THE WIZARD OF OZ (1939)
8. ON THE WATERFRONT (1954)
9. SCHINDLER'S LIST (1993)
10. SINGIN' IN THE RAIN (1952)
12. SUNSET BOULEVARD (1950)
14. SOME LIKE IT HOT (1959)
16. ALL ABOUT EVE (1950)
17. THE AFRICAN QUEEN (1951)
18. PSYCHO (1960)
19. CHINATOWN (1974)
21. THE GRAPES OF WRATH (1940)
22. 2001: A SPACE ODYSSEY (1968)
23. THE MALTESE FALCON (1941)
24. RAGING BULL (1980)
26. DR. STRANGELOVE (1964)
27. BONNIE AND CLYDE (1967)
29. MR. SMITH GOES TO WASHINGTON (1939)
30. THE TREASURE OF THE SIERRA MADRE (1948)
31. ANNIE HALL (1977)
33. HIGH NOON (1952)
34. TO KILL A MOCKINGBIRD (1962)
35. IT HAPPENED ONE NIGHT (1934)
36. MIDNIGHT COWBOY (1969)
37. THE BEST YEARS OF OUR LIVES (1946)
38. DOUBLE INDEMNITY (1944)
39. DOCTOR ZHIVAGO (1965)
40. NORTH BY NORTHWEST (1959)
42. REAR WINDOW (1954)
44. THE BIRTH OF A NATION (1915)
45. A STREETCAR NAMED DESIRE (1951)
50. BUTCH CASSIDY AND THE SUNDANCE KID (1969)
51. THE PHILADELPHIA STORY (1940)
52. FROM HERE TO ETERNITY (1953)
54. ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT (1930)
57. THE THIRD MAN (1949)
59. REBEL WITHOUT A CAUSE (1955)
62. TOOTSIE (1982)
63. STAGECOACH (1939)
66. NETWORK (1976)
67. THE MANCHURIAN CANDIDATE (1962)
68. AN AMERICAN IN PARIS (1951)
69. SHANE (1953)
70. THE FRENCH CONNECTION (1971)
72. BEN-HUR (1959)
73. WUTHERING HEIGHTS (1939)
74. THE GOLD RUSH (1925)
77. AMERICAN GRAFFITI (1973)
80. THE WILD BUNCH (1969)
81. MODERN TIMES (1936)
82. GIANT (1956)
85. DUCK SOUP (1933)
86. MUTINY ON THE BOUNTY (1935)
87. FRANKENSTEIN (1931)
88. EASY RIDER (1969)
89. PATTON (1970)
90. THE JAZZ SINGER (1927)
91. MY FAIR LADY (1964)
92. A PLACE IN THE SUN (1951)
93. THE APARTMENT (1960)
96. THE SEARCHERS (1956)
97. BRINGING UP BABY (1938)
99. GUESS WHO'S COMING TO DINNER (1967)
100. YANKEE DOODLE DANDY (1942)
kappeuter (crew films)
-
- 72629 berichten
- 5779 stemmen
Dat zijn niet de minsten. Ik wist het wel als ik jou was en zou de verleiding niet kunnen weerstaan om ze spoedig te gaan zien. Wat let je ?
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Dit is echt het meest zinloze topic in het forum. Ellenlange rijtjes met films die anderen nog moeten zien......
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Dat zijn niet de minsten. Ik wist het wel als ik jou was en zou de verleiding niet kunnen weerstaan om ze spoedig te gaan zien. Wat let je ?
precies wat jij een paar messages terug zei: 'wat jammer dat je zulke films maar een keer voor de eerste keer kan zien'
ik wil zeker weten dat ik in de goeie stemming ben voor de goeie film. daarbij kijk ik ze altijd samen met m'n broer...en die moet ook in de stemming d'r voor zijn.
meestal zijn we in een oerluie bui en dan willen we iets wat niet echt veel inspanning vereist
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
welke moet jij nog Wouter??
kappeuter (crew films)
-
- 72629 berichten
- 5779 stemmen
Ah, i see. Bij deze kan ik je melden dat het niet veel inspanning vergt om Amelie en Fucking Amal te kijken. Die zijn beide op hun eigen manier zeer vermakelijk.
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
precies en de citizen kane en die andere zijn toch wat 'zwaardere films' die wat denkwerk vereisen.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Ik vind...
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Top100 lijst van Aaron Caldwell
moviefreak#1
-
- 14259 berichten
- 20551 stemmen
Hoeveel films hebben jullie uit de top100 gezien en welke nog niet ?
Ik sta momenteel op 86 stuks
nog niet gezien :
The Elephant Man
Lolita
Stalag 17
Blue Velvet
The Third Man
Chinatown
Vertigo
The Deer Hunter
Citizen Kane
12 Angry Men
Lilja 4 Ever
Amores Perros
Scarface
en
The Godfather part II (freak vlucht achter een paal en voelt dat ie voor paal staat )
kappeuter (crew films)
-
- 72629 berichten
- 5779 stemmen
Ik moet er (op dit moment) nog 2 zien:
Schindler's List (1993)
Monty Python and the Holy Grail (1975)
Zeer binnenkort komt daar Cidade de Deus bij vermoed ik. Hadden we die toch maar gezien bij de MM Meeting in Utrecht.
titan
-
- 1605 berichten
- 4176 stemmen
Ik nog 23. Laatst waren er dat nog 18, maar er zijn blijkbaar weer wat verschuivingen in de top 100 geweest.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Ik moet er nog 37; zorgwekkend veel eigenlijk, al heb ik aan de andere kant niet in al die films even veel zin (m.n. The Green Mile en La Vita e Bella stel ik liever voorlopig nog even uit):
Pulp Fiction, Apocalypse Now, Amelie, Taxi Driver, Sen to Chihiro no Kamikakushi, Scarface, Amores Perros, Lilja 4-ever, American History X, 12 Angry Men, Vertigo, The Pianist, Psycho, Raging Bull, Chinatown, The Green Mile, Fargo, Requiem for a Dream, Van God Los, The Big Lebowski, La Vita è Bella, Lost Highway, Blood Simple, Trainspotting, Short Cuts, Bowling for Columbine, Jacob's Ladder, De Tweeling, Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Koyaanisqatsi, Snatch., The Boondock Saints, Happiness, La Haine, Shrek, Fucking Åmål en Deliverance.